2015-10-18, 15:36
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag håller med om att det låter lite konstigt, men jag tror inte att det är så här i Sverige att gubben i detta fallet skulle gå helt fri om åklagaren inte lyckas bevisa mord. I USA, som ju har ett jurysystem, har jag för mig att det är så. Här ska rätten kunna tänka lite mer själva

Brottsrubriceringen kan ändras och i vissa fall även gärningsbeskrivningen (åtalsjustering). Domstolen kan också avvika från åklagarens brottsrubricering, med vissa förbehåll.

Väckt åtal får inte ändras enligt RB 45:5, men justering är alltså tillåten.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2015-10-18 kl. 15:44.
Citera
2015-10-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har varit uppe i tråden tidigare, och dementerats av andra postare. Det ligger alltså fullt klart på ryktesnivån i dagsläget.

Jo, jag vet, har dementerat det själv också.
Vi får helt enkelt se hur verkligheten ser ut längre fram i detta intressanta fall.
Citera
2015-10-18, 15:59
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Varför alla dessa kommentarer utanför ämnet. Först pedofil och nu blåsa på pengar?!
Vet du vad tråden handlar om?
känns som du behöver läsa på

Flashback är fullt av såna där tomtar som troligen identifierar sig med dessa två avskum till bröder. Rätt gjort av gubben.
Citera
2015-10-18, 16:00
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Ahh du missar min poäng.

Det tog över en timme för polisen att ta sig dit. Om männen levde i 20-30 minuter?
Ja då lär det börja diskuteras huruvida dom överlevt om polisen åkt direkt istället
för att fika klart.

Ok, det var så du menade.
Har inte lusläst tråden men vad jag har hört så ringde mannen polisen 1 timme innan han var tvungen att ta saken i egna händer och skjuta banditerna.
Citera
2015-10-18, 16:07
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Fanns tid? Man måste beakta att två herrar med besöksförbud slagit sönder en fönsterruta, att det var mörkt, att tiden var knapp och att han var paralyserad av skräck.

Det finns ingen som helst anledning att betvivla att han fruktade för sitt liv och att det var därför han försvarade sig.

Besöksförbudet du talar om gällde inte sedan något år tillbaka, du vet inte om tiden var knapp eller inte eller om mannen var paralyserad av skräck eller inte.

Paralyserad av skräck? Paralyserad?

Han sköt två dödande skott; hur kan man vara paralyserad av skräck men ändå skjuta så precist att båda dör, är det inte lite underligt att ingen av de klarade sig?

Det finns visst då en anledning att betvivla att han fruktade för sitt liv och att det var därför som han försvarade sig. Det finns ju en historia parterna emellan. 67-åringen kan med detta sagt i sitt huvud ha planerat att "försvara" sig i det fall som bröderna sökt göra livet surt för honom på nytt.
Citera
2015-10-18, 16:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det finns länkar i tråden till filmer på youtube där man tydligt demonstrerar hur mer effektivt ett hugg/stickvapen är i förhållande till ett skjutvapen på lite avstånd. Sök på "knife v/s gun" och du får rikligt med träffar. Bland annat har duon bakom Mythbusters gjort en mycket informativ och pedagogisk iscensättning.

Man kan sammanfattningsvis konstatera att befinner antagonisterna inom 10 m från varandra, så vinner kniven! Ett bollträ kräver mer rörelse än en kniv för att ha verkan i målet, så där är utfallet kanske annorlunda, men om någon kommer mot dig med en kniv, så ska du ha vapnet framme, kulan i loppet och mekanismen uppspänd för att ha en hygglig chans på avstånd upp till tio meter. Hagel är mer effektivt än kulvapen och pistol/revolver mer effektivt än gevär, på kort håll. Är det klarlagt om gubben använde hagel eller studsare?
Ingen vet ännu vilken typ av vapen som har använts så det får vi nog vänta med att få reda på när fupen släpps.

Poliser skjuter ofta mot knivbeväpnade och det finns en anledning till det. Ett knivanfall går så otroligt snabbt.
Här är en länk där man kan se att avståndet har en stor betydelse.

Närmare än 10 meter så vinner kniven oftast!

https://www.youtube.com/watch?v=J_KJ1R2PCMM
Citera
2015-10-18, 16:26
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Besöksförbudet du talar om gällde inte sedan något år tillbaka, du vet inte om tiden var knapp eller inte eller om mannen var paralyserad av skräck eller inte.

Han sköt två dödande skott; hur kan man vara paralyserad av skräck men ändå skjuta så precist att båda dör, är det inte lite underligt att ingen av de klarade sig?

Det finns visst då en anledning att betvivla att han fruktade för sitt liv och att det var därför som han försvarade sig. Det finns ju en historia parterna emellan. 67-åringen kan med detta sagt i sitt huvud ha planerat att "försvara" sig i det fall som bröderna sökt göra livet surt för honom på nytt.
Hedersmannen tog fram bössan i en trängd situation, hans enda chans att komma undan sina plågoandar oskadd.
Han gjorde allting rätt, dessutom ringde han en bekant som i sin tur kontaktade polisen.
Hade polisen ryckt ut omedelbart och inte svarat bekanten i telefon att du får kontakta regeringen om du inte är nöjd kanske utgången blivit en annan, eller att en snabb sjukvårdsinsats på platsen kunnat rädda livet på åtminstone den ene ligisten. Men vi sörjer inte.
Kanske polisen är fullt upptagen i dessa dagar med att ta emot "ensamkommande" och inte har tid och resurser till annat. Kanske svaret syftade på att polisen är missnöjda med massinvandringen som stjäl alla deras resurser? Jag tror det.
En träff i överkroppen är fullt tillräckligt för att döda, behövs heller ingen mästerskytt på nära håll att träffa en som är på väg att angripa med kniv och den andra beredd att slå in skallen på honom.
Cred till 67-åringen som hade sinnesnärvaro att utföra detta saneringsarbete i ett mycket svårt läge.
Citera
2015-10-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Hedersmannen tog fram bössan i en trängd situation, hans enda chans att komma undan sina plågoandar oskadd.
Han gjorde allting rätt, dessutom ringde han en bekant som i sin tur kontaktade polisen.
Hade polisen ryckt ut omedelbart och inte svarat bekanten i telefon att du får kontakta regeringen om du inte är nöjd kanske utgången blivit en annan, eller att en snabb sjukvårdsinsats på platsen kunnat rädda livet på åtminstone den ene ligisten. Men vi sörjer inte.
Kanske polisen är fullt upptagen i dessa dagar med att ta emot "ensamkommande" och inte har tid och resurser till annat. Kanske svaret syftade på att polisen är missnöjda med massinvandringen som stjäl alla deras resurser? Jag tror det.
En träff i överkroppen är fullt tillräckligt för att döda, behövs heller ingen mästerskytt på nära håll att träffa en som är på väg att angripa med kniv och den andra beredd att slå in skallen på honom.
Cred till 67-åringen som hade sinnesnärvaro att utföra detta saneringsarbete i ett mycket svårt läge.
Ja, med tanke på att Polisen som vanligt inte kunde komma snabbt nog, så gjorde han helt rätt.
Citera
2015-10-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Håller med totalt.
Svaret om att kontakta regeringen bevisar dock på hur underminerad polisen är.
Gissar att polis och andra är väldigt trötta på nedskärningar etc.
Det finns så många historier där ute om hur polisen tar flera timmar på sig att komma till vissa anmälningar.
Men så fort någon är skadad, eller skott avfyrats så är de snabba.
Om inte det kommit fram att bröderna låg skadade på verandan så hade det tagit ytterligare tid för dem att komma.
Är ändå konstigt att detta inte prioriterades högre med tanke på vad som skett innan.
Citera
2015-10-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker inte att det är hur konstigt som helst att brottsrubriceringen inledningsvis blir mord. Det är mer anmärkningsvärt att åklagaren uttalar sig som hon gör, att det inte har varit aktuellt med någon annan brottsrubricering, som dråp.

Men det skulle kunna vara ett missförstånd mellan åklagare och journalist. Åklagaren kan ha menat att det uppenbart handlar om uppsåtligt dödande, och att således ingen annan gärningsbeskrivning är aktuell - alltså att t ex vållande till annans död inte är aktuellt - och att det är jounalisten som alldeles själv hr lagt till det i h*ns tycke förklarande, som dråp.
Jag har reagerat över det, jag har även fått höra av personer med kunskap lite kryptiska svar likt;
"Allt är nog inte så enkelt, det kommer att komma annan information som ger en ny bild."
(Person med insyn)

Min tolkning är att det finns en bakgrundshistoria till varför bröderna är där, alternativt nåt besvärande som att en av dem eller båda är skjutna i ryggen alternativt flera gånger. Jag är väl dock rätt likgiltig likväl, men givet att det då inte finns någon möjlighet att det kan vara nödvärn.
Citera
2015-10-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Fick ett PM som innehöll informationen om att grabbarnas mamma och K-G haft ett förhållande.
Med tiden kommer detta komma fram till ljuset i officiella sammanhang enligt avsändaren.
Jag vet inte vad jag ska tro, men jag får lita på vad avsändaren skrev i detta.

Tycker fortfarande att det är lite konstigt att pappan flyttar och bosätter sig endast 500m från exets nya ragg.
Vet du eller din källa med säkerhet om hur detta är? har det varit ett förhållande mellan brödernas mamma och 67-åringen? Jag har nämligen fått höra samma sak, av en person som egentligen försade sig på den punkten. Vore ju intressant att få veta exakt hur detta ligger till.
Citera
2015-10-18, 16:55
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad

Sannolikt så drabbades mannen av panik och försökte skrämma iväg gärningsmännen med vapnet. Skakig och halvparalyserad så blev skotten av misstag dödande. Man får ha i åtanke följande: Männen har kontaktförbud, de dyker upp beväpnade med mordvapen, de är tidigare dömda ett antal ggr för våldsbrott, de tidigare domarna har inte haft någon avskräckande effekt för fortsatt våldsbrottslighet. Mannen sitter nu i klistret pga samhällets oförmåga att hantera dessa våldsbrottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in