Citat:
Jo, jag håller helt med om att det är högst osannolikt att en åklagare skulle ha stake att besluta om att inte väcka åtal....om inte annat för att hålla sin egen rygg fri.
Men, jag åsyftade på den rent formella möjligheten....den finns väl?
Jag har själv (för många år sedan) gjort en åklagare irriterad genom att begära överprövning av ett beslut att inte väcka åtal. Det var ett skitärende.....efter överprövning så beslutades att inte väcka åtal men man ändrade skälet till "av processekonomiska skäl" då skitstöveln hade allvarligare och flera saker som han skulle åtalas för.
Självklart inser jag att ett beslut att inte väcka åtal i det här ärendet omedelbart skulle provocera fram flera begäran om överprövning.
Men, jag åsyftade på den rent formella möjligheten....den finns väl?
Jag har själv (för många år sedan) gjort en åklagare irriterad genom att begära överprövning av ett beslut att inte väcka åtal. Det var ett skitärende.....efter överprövning så beslutades att inte väcka åtal men man ändrade skälet till "av processekonomiska skäl" då skitstöveln hade allvarligare och flera saker som han skulle åtalas för.
Självklart inser jag att ett beslut att inte väcka åtal i det här ärendet omedelbart skulle provocera fram flera begäran om överprövning.
Ja, tekniskt sett finns möjlighet att avskriva ärendet som "brott ej styrkt". Men i verkligheten är det så orimligt i detta fall att det inte kommer att hända.
Nu är gången ungefär såhär:
Först häktas mannen för mord (obligatorisk häktning på det). Att det, rent objektivt är så att de två offren skjutits ihjäl vet vi, att vi kallar sådant för mord (dråp är lindrigt mord, dvs mord), att omständigheterna starkt pekar på att rätt gärningsman häktats vet vi också.
Nu kommer en noggrann utredning kanske att visa på att det inte varit uppenbart oförsvarligt att skjuta de här två angriparna, och att åklagaren nöjer sig med det utslaget i tingsrätten (om det blir så).
En annan möjlighet är att (i bästa fall) det blir alldeles uppenbart att det absolut enda sättet att freda sig varit att skjuta och detta framgår med all önskvärd tydlighet av utredningen (men det skulle jag inte riktigt tro att den kan vara mäktig). I så fall skulle en åklagare kanske inte åtala.