2015-10-18, 14:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är att skjutvapen mot påk och kniv normalt inte räknas som nödvärn, vidare är frågan hur de sköts? /.../

Det där är rent skitsnack. Kniv lär vara det frekventaste vapnet där även polisen valt att agera i nödvärn - dessutom med dödlig utgång.
Citera
2015-10-18, 14:17
Medlem
polisen skjuter ju knivbeväpnade som går till attack hela tiden, borde inte vara så stor skillnad när kalle försvarade sig mot en attack.
Citera
2015-10-18, 14:21
Medlem
Toolmans avatar
Gubben måste nu få sig en bra försvarsadvokat, typ Johan Eriksson. Det är extremt viktigt i detta fall med bra representation.
Citera
2015-10-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Vad var konflikten baserat på för händelse. Varför var mannen terroriserad av dessa gangsters?
Kan inte hitta något i tråden om orsaken.

Jag väntar också på det.
Står i tidningarna at grabbarna hade besöksförbud efter flera händelser runt den äldre mannen.
Man får inte besöksförbud så där bar utan orsak.

Vad hade dom gjort den äldre mannen tidigare?
Varför besöksförbud?
DEt måste ju vara dokumenterade händelser och då finns det antagligen saker som också lagts ner.

Att två grabbar som har besöksförbud och långa kriminella domar tar sig in i ens fastighet mitt i natten bör ge mannan svängrum att skydda sig då det inte är enbart inbrott som påkommits.
Citera
2015-10-18, 14:30
Medlem
DonDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Jag jämför dessa skjutna killar lite med dom som körde i vattnet på Hjulstabron, hade dom skött sig så skulle inte detta ha hänt.

Japp, och där visade rättsväsendet var skåpet ska stå. Ansvarig polis fälldes om jag inte minns fel...
Citera
2015-10-18, 14:32
Medlem
VWazzs avatar
Finns namn på mgm? Är det blattar eller svennar?
Citera
2015-10-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Några här tycker att det är skumt att GM gick in i sitt hus genom en källardörr. Bor man på landet gör man ofta så, finingången ska inte vara nerlerad av stövlar och hundtassar, den är husets "ansikte utåt". Behöver inte vara konstigt alls.
Huset skall tydligen vara ett suteränghus och då är väl det vanligast att man nyttjar den nedre våningen som entré.
Citera
2015-10-18, 14:34
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag väntar också på det.
Står i tidningarna at grabbarna hade besöksförbud efter flera händelser runt den äldre mannen.

Varför besöksförbud?
DEt måste ju vara dokumenterade händelser och då finns det antagligen saker som också lagts ner.

Att två grabbar som har besöksförbud och långa kriminella domar tar sig in i ens fastighet mitt i natten bör ge mannan svängrum att skydda sig då det inte är enbart inbrott som påkommits.

Stämmer i tillägg uppgiften att ohyran var beväpnade med kniv och basebollträ är det solklart att uppsåtet är något annat än enbart inbrott. Vem hade inte fruktat för sitt liv i den situationen.
Citera
2015-10-18, 14:35
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Skjutvapen mot kniv och påk inte nödvärn! Var har du fått det ifrån? Polisen skjuter hela tiden idioter beväpnade med kniv, det finns inget vapen i fredstid som dödar lika många som kniv. Det är ett vapen i princip lika dödligt som ett skjutvapen.

I lumpen fick man lära sig att kom en knivbeväpnad man närmare än 10 meter så var man i princip död om man inte sköt för att fälla angriparen, dvs ingen tid för varningsskott, ingen tid för att skjuta i benen utan det var bålen som gällde.
Citera
2015-10-18, 14:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta tycker även jag låter lite konstigt. Är det inte så att om åklagaren misslyckas att bevisa mord så går gubben helt fri om det inte finns någon alternativ brottsrubricering i åtalet?
Det är inte brottsrubricering utan gärningsbeskrivning domstolen ska gå på, och den är densamma för mord och dråp, så i det avseendet är det lugnt.
Citera
2015-10-18, 14:42
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag väntar också på det.

Varför besöksförbud?

Pengar, som vanligt, är med största säkerhet upprinnelsen här. En upplevd skuld som ska regleras till varje pris. 67-åringen hade visst fastigheter och affärer kring dessa, ingen superskräll om motivet hittas i den sfären. Fast i ärlighetens namn är det tydligen inte några längre domar de fått. SVT nyheter skriver att det rör sig om mindre brott, s.k. mängdbrott. Sen läste jag någon post längre bak om att 67-åringen ska ha begärt Leif Silbersky till försvarsadvokat, tydligen har han inte begärt något alls. Den initialt tilltänkta advokatfirman avsade sig målet, med hänvisning till god advokatetik då de försvarat de bägge skjutna bröderna vid flera tillfällen tidigare. Därför har man valt att utse annat försvar.
Citera
2015-10-18, 14:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawnmover1
polisen skjuter ju knivbeväpnade som går till attack hela tiden, borde inte vara så stor skillnad när kalle försvarade sig mot en attack.

Därvidlag är det ingen skillnad mellan privatperson och polis. Det är samma utrymme i brottsbalken som tillämpas vid hävdande av nödvärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in