2015-10-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Om du har läst mina inlägg så hade du redan fått informationen om hur jag anser att vakten skulle ha agerat.

En vakt ska alltid vara trevlig, oavsett vad som är framför honom. Klarar man inte av att vara professionell så kanske man borde byta yrke.

Det är vakten som ska styra och i det här fallet är det kvinnan som styr samtalet. Där har du felet.

Jo, faktiskt så ska man tåla vad som helst med ett leende. Det är ett jobb, ingenting mer.
Folk som dampar ut på sitt arbete har fel jobb, vare sig det är soptunnor, mjölkpaket eller fulla personer man arbetar med.

Du verkar inte förstå mitt exempel med sopgubben. Tråkigt att du ska gå till personangrepp o tycka att jag saknar intelligens pga detta.

Ja, det är vaktens fel att det eskalerade, eftersom han inte kontrollerade situationen innan det gick över till våld.
Han hade kunnat ta kommandot långt tidigare och utan våld.

Tyvärr är det så att många som arbetar som poliser i yttre tjänst och även vakter av olika slag, saknar verbal förmåga.
Som ett resultat av detta som man märker på filmen, så slutar det i brottningsmatch.

OV förklarar direkt att hon inte får komma in den vägen och att hon får prata med de vakterna som avhyst henne från lokalen.

Kvinnan lyssnar inte inte och går inte heller därifrån när hon blir avvisad utan blir enbart mer ordningsstörande.
Det är här vakten gör fel som låter det fortgå. Här skall han informera kvinnan tydligt att om hon inte avlägsnar sig kommer hon bli omhändertagen.

I det läget hade det slutat antingen med att kvinnan lämnar platsen(inte en chans med tanke på hennes agerande tidigare och senare skulle jag vilja påstå) eller med att OV omhändertar kvinnan redan då.

Undvika omhändertagande har jag svårt att se hur det skulle gått till med tanke på den grad av fylla och ordningsstörande vi ser.
Möjligen då om OV gått kvinnan tillmötes och antingen gått och letat efter telefonen eller släppt in kvinnan men i bägge de fallen hade det inneburit att vakten övergett sitt jobb som är att hålla ordningen vid rökrutan samt se till att folk inte smiter in den vägen och därmed inget alternativ.

Sen har du helt fel att OV skall tåla vad som helst med ett leende. Den typen av agerande vi ser från kvinnan är ordningsstörande och ofredande. Definitivt inte något en vakt skall behöva utstå utan snarare ett sådant agerande de är till för att ingripa mot.
Ser en OV en person bete sig så mot en annan på krogen(eller vilken plats de nu jobbar på) så skall de ingripa, beter sig en person så mot OV så skall/bör de även då ingripa.
Citera
2015-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Folk som dampar ut när dom är fulla och sedan skyller sin aggressivitet/rasism på att
dom druckit för mycket borde inte gå ut på krogen.

Subban försöker dessutom trycka ner honom med sin von oben-attityd.

OV'n har rätt, kvinnan har fel och är ett fyllo som borde spendera resten av sitt
liv med att inte dricka en droppe till.

Kvinnan i filmen har väl inte skyllt på att hon druckit för mycket?

Huruvida hon har ett alkoholmissbruk eller inte kan jag inte uttala mig om, eller ens om kvinnan var full. Otrevlig var hon, full eller inte.

Tycker du det var rätt av vakten att filma det hela o sedan lägga ut det på internet?
Citera
2015-10-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
OV förklarar direkt att hon inte får komma in den vägen och att hon får prata med de vakterna som avhyst henne från lokalen.

Kvinnan lyssnar inte inte och går inte heller därifrån när hon blir avvisad utan blir enbart mer ordningsstörande.
Det är här vakten gör fel som låter det fortgå. Här skall han informera kvinnan tydligt att om hon inte avlägsnar sig kommer hon bli omhändertagen.

I det läget hade det slutat antingen med att kvinnan lämnar platsen(inte en chans med tanke på hennes agerande tidigare och senare skulle jag vilja påstå) eller med att OV omhändertar kvinnan redan då.

Undvika omhändertagande har jag svårt att se hur det skulle gått till med tanke på den grad av fylla och ordningsstörande vi ser.
Möjligen då om OV gått kvinnan tillmötes och antingen gått och letat efter telefonen eller släppt in kvinnan men i bägge de fallen hade det inneburit att vakten övergett sitt jobb som är att hålla ordningen vid rökrutan samt se till att folk inte smiter in den vägen och därmed inget alternativ.

Sen har du helt fel att OV skall tåla vad som helst med ett leende. Den typen av agerande vi ser från kvinnan är ordningsstörande och ofredande. Definitivt inte något en vakt skall behöva utstå utan snarare ett sådant agerande de är till för att ingripa mot.
Ser en OV en person bete sig så mot en annan på krogen(eller vilken plats de nu jobbar på) så skall de ingripa, beter sig en person så mot OV så skall/bör de även då ingripa.

Att släppa in kvinnan tycker jag inte är en bra ide, däremot kunde man gjort ett försök att få fatt på hennes telefon.

Jo, faktiskt så ska vakten tåla allt o ta det med ett leende. Sedan behöver man inte vara passiv, för det är inte samma sak som att tåla att bli kallad saker.
Är det så att någon bryter mot lagen så ska man naturligtvis agera, men ändå utan värderingar.

Kul att du håller med om att vakten gör fel som inte tar kommandot.
Citera
2015-10-09, 17:24
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Kvinnan i filmen har väl inte skyllt på att hon druckit för mycket?

Huruvida hon har ett alkoholmissbruk eller inte kan jag inte uttala mig om, eller ens om kvinnan var full. Otrevlig var hon, full eller inte.

Tycker du det var rätt av vakten att filma det hela o sedan lägga ut det på internet?

Du är alltså så j-vla inkompetent att du inte ser att kvinnan är rejält packad!? Tom en apa kan se det!

Ja, det var en rejält fin och sofistikerad hämnd av vakten att lägga upp filmen. Hade kvinna däremot vetat att hon blev filmad så hade hon nog behärskat sig lite.
Citera
2015-10-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du är alltså så j-vla inkompetent att du inte ser att kvinnan är rejält packad!? Tom en apa kan se det!

Ja, det var en rejält fin och sofistikerad hämnd av vakten att lägga upp filmen. Hade kvinna däremot vetat att hon blev filmad så hade hon nog behärskat sig lite.

Är det ok att socialarbetare och arbetsförmedlare lägger ut filmer på sina klienter också? Eller är det bara OV som har så lågt IQ?
Citera
2015-10-09, 18:48
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det ok att socialarbetare och arbetsförmedlare lägger ut filmer på sina klienter också? Eller är det bara OV som har så lågt IQ?

Där pratar vi om helt skilda situationer. Socialarbetare och arbetsförmedlare har tystnadsplikt.
Citera
2015-10-09, 18:59
Bannlyst
Citat:
Att släppa in kvinnan tycker jag inte är en bra ide, däremot kunde man gjort ett försök att få fatt på hennes telefon.

Jo, faktiskt så ska vakten tåla allt o ta det med ett leende. Sedan behöver man inte vara passiv, för det är inte samma sak som att tåla att bli kallad saker.
Är det så att någon bryter mot lagen så ska man naturligtvis agera, men ändå utan värderingar.

Ordningsvakters arbetsuppgifter är ordningshållning, inte att hålla reda på andra personers saker. Sen kan man såklart hjälpa folk men i det här fallet är det tydligt att hon är både ordningsstörande och alldeles för berusad för öht ha något att göra inne på krogen. Det är också tydligt att hon gång på gång kommer tillbaka, trots att hon avvisats.

Vaktens skyldighet är alltså i det läget att tänka på dom andra gästerna, dvs majoriteten av dom som går på krogen, som kan sköta sig och inte vill dela lokal med personer som beter sig på det där sättet. Håller vakten på att vara undfallande åt henne i det läget så gör vakten fel.

I sådana fall när folk fått lämna krogen och glömt saker så funkar det så att man får komma tillbaka efter stängning, alt nästa dag och se om telefonen finns bland kvarglömt gods. Gör den inte det får man göra förlustanmälan hos polisen.

Så gör alla krogar jag vet om och som jag har besökt iaf. Såväl privat som på jobbet. Den ordningen har dom nog inte av en slump heller...

Citat:

Vakten hade kunnat sätta ned foten tidigare. Men ändå ett mkt bra agerande tycker jag. Filma det hela är väl ok, däremot var det dumt att lägga ut filmen.
Senast redigerad av E259 2015-10-09 kl. 19:03.
Citera
2015-10-09, 21:50
Medlem
Citat:

Nej att lämna sin post för att leta efter telefonen vore inte korrekt. Det är inte OVs jobb att leta reda på saker.

Och nej vakten skall inte tåla allt med ett leende. Vid den typen av ordningsstörande och ofredande vi ser i klippet skall vakten ingripa tidigare än han gör. Orsaken till att så inte sker är garanterat att OV som jobbar på krogar släpper betydligt mer än vad de borde av praktiska skäl då de egentligen borde omhänderta 10gånger mer personer än de faktiskt gör.
De har helt enkelt inte tid att agera som de borde.

Jag håller helt med om att vakten inte är bestämd nog och väntar för länge med omhändertagandet.
Det bör dock nämnas att min kompetens och bedömning ligger mer åt det militära och polisiära hållet än mot OV.
Vad som skiljer mellan oss är dock att du anser att omhändertagandet är obefogat medan jag anser att OV borde omhändertagit kvinnan i ett tidigare skede.
Citera
2015-10-09, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej att lämna sin post för att leta efter telefonen vore inte korrekt. Det är inte OVs jobb att leta reda på saker.

Precis. Faktum är att det inte är krogpersonalens jobb öht.

Citat:
Och nej vakten skall inte tåla allt med ett leende. Vid den typen av ordningsstörande och ofredande vi ser i klippet skall vakten ingripa tidigare än han gör. Orsaken till att så inte sker är garanterat att OV som jobbar på krogar släpper betydligt mer än vad de borde av praktiska skäl då de egentligen borde omhänderta 10gånger mer personer än de faktiskt gör.
De har helt enkelt inte tid att agera som de borde.

Han skall ingripa, helt klart. Kan också hålla med om att han ev borde satt ned foten tidigare. Dock ett överlag bra agerande. Sen ska man också tänka på att det kan finnas omständigheter som inte framgår utifrån filmen som kan ha på verkat hans agerande. Men helt klart är det möjligtvis en synpunkt man kan ha på ingripandet.

Citat:
Jag håller helt med om att vakten inte är bestämd nog och väntar för länge med omhändertagandet.
Det bör dock nämnas att min kompetens och bedömning ligger mer åt det militära och polisiära hållet än mot OV.
Vad som skiljer mellan oss är dock att du anser att omhändertagandet är obefogat medan jag anser att OV borde omhändertagit kvinnan i ett tidigare skede.

Precis som du skriver ovan, att OV inte sätter ned foten tidigare kan vara i hopp om att kvinnan skall ge sig och gå därifrån. Av praktiska skäl kan han inte ingripa så mkt som han borde.

Som polis i yttre tjänst , och dessutom på mindre ort så känner jag igen tänket. Man vill inte binda upp resurser i så lätt utan man får försöka " sålla". Ett lite annat arbetssätt poliser i större städer har, där jag jobbar nu.

Man att ingripandet är befogat håller nog alla, med ens det minsta kunskap om vad ordningsvakter och dess arbetsuppgifter är, med om.
Citera
2015-10-10, 03:33
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Som polis i yttre tjänst, och dessutom på mindre ort så känner jag igen tänket. Man vill inte binda upp resurser i så lätt utan man får försöka " sålla". Ett lite annat arbetssätt poliser i större städer har, där jag jobbar nu.

En tanke som just slog mig är att jag blev undrande om du är en kvinnlig eller manlig polis. Inte för att det spelar någon roll egentligen men det var bara en undran som dök upp i mitt huvud.

Jag vet inte hur fördelningen ser ut bland poliser men det kanske är en någorlunda jämn fördelning av kvinnor och män. Om jag skulle gissa så skulle jag tro att fördelningen är uppskattningsvis 40% kvinnliga poliser mot 60% manliga poliser.

Bland dom ordningsvakter man ser i krogmiljö verkar det vara en försvinnande liten andel kvinnor, så här på rak arm kan jag bara komma på en kvinnlig ordningsvakt som jag har sett.

Den logiska förklaringen till att det är så få kvinnor har väl med fysik att göra, att män helt enkelt är starkare än kvinnor skulle jag tro. Och således kan klara av ingripanden mot stökiga gäster på krogen bättre. Men å andra sidan skulle jag också gissa att kvinnliga ordningsvakter skulle ha en fördel av att dom är just kvinnor, och att fulla och testosteronstinna kroggäster — oftast av manligt kön — inte på samma sätt skulle gå igång på att vilja bråka med en tjej. Jag kanske har fel men jag gissar att det skulle kunna vara så.

Kanske hade den kvinnliga socialarbetare i filmen hållt igen lite om det var en kvinnlig ordningsvakt som avvisade henne, vad vet jag. Eller kanske hade det inte spelat någon roll.

En fråga som jag har och som ni som är insatta kanske kan svara på är: Varför är det så få kvinnor som jobbar som ordningsvakter? Bland poliser finns det ju åtminstone en betydligt större andel kvinnor och jag undrar varför det inte ser likadant ut bland ordningsvakter.
Citera
2015-10-10, 05:14
Medlem
Bdonks avatar
Ett tillägg till mitt inlägg är att det finns uppenbara likheter i arbetet mellan poliser och ordningsvakter (sen finns det såklart stora skillnader också) och polisen är också ordningsvakternas förman:

Citat:
Ursprungligen postat av E259
... ordningsvakters arbetsuppgifter. Det är alltså att utföra polisiära sysslor av enklare sort. Ordningsvaktens förman är polisen, inte krogägaren. Deras uppgift är att upprätthålla ordningen på stället...
Citera
2015-10-10, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
En tanke som just slog mig är att jag blev undrande om du är en kvinnlig eller manlig polis. Inte för att det spelar någon roll egentligen men det var bara en undran som dök upp i mitt huvud.

Manlig.

Citat:
Jag vet inte hur fördelningen ser ut bland poliser men det kanske är en någorlunda jämn fördelning av kvinnor och män. Om jag skulle gissa så skulle jag tro att fördelningen är uppskattningsvis 40% kvinnliga poliser mot 60% manliga poliser.

Bland dom ordningsvakter man ser i krogmiljö verkar det vara en försvinnande liten andel kvinnor, så här på rak arm kan jag bara komma på en kvinnlig ordningsvakt som jag har sett.

Den logiska förklaringen till att det är så få kvinnor har väl med fysik att göra, att män helt enkelt är starkare än kvinnor skulle jag tro. Och således kan klara av ingripanden mot stökiga gäster på krogen bättre. Men å andra sidan skulle jag också gissa att kvinnliga ordningsvakter skulle ha en fördel av att dom är just kvinnor, och att fulla och testosteronstinna kroggäster — oftast av manligt kön — inte på samma sätt skulle gå igång på att vilja bråka med en tjej. Jag kanske har fel men jag gissar att det skulle kunna vara så.

Kanske hade den kvinnliga socialarbetare i filmen hållt igen lite om det var en kvinnlig ordningsvakt som avvisade henne, vad vet jag. Eller kanske hade det inte spelat någon roll.

En fråga som jag har och som ni som är insatta kanske kan svara på är: Varför är det så få kvinnor som jobbar som ordningsvakter? Bland poliser finns det ju åtminstone en betydligt större andel kvinnor och jag undrar varför det inte ser likadant ut bland ordningsvakter.

Ja det håller jag med om att det onekligen ser så ut. Vet inte riktigt varför det är så? Kanske inte lika många som söker ordningsvaktsutbildningen som söker PHS?

Nej jag tror inte hon hade hållit igen om det var en kvinnlig ordningsvakt faktiskt, veta kan man ju inte. Kvinnliga bråkiga fyllor har, vid upprepade gånger man haft med dom att göra snarare blivit mer elaka mot dom kvinnliga kollegor jag jobbat med än mot mig. Manliga motsvarigheterna till fulla bråkiga kvinnor brukar dock bli mer elak på manliga poliser.

Bara en reflektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in