2015-10-10, 18:31
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Där pratar vi om helt skilda situationer. Socialarbetare och arbetsförmedlare har tystnadsplikt.

Lagen om ordningsvakter (1980:578)

Citat:
11 § En ordningsvakt får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på grund av uppdrag enligt denna lag har fått veta om enskilds personliga förhållanden eller förhållanden av betydelse för rikets säkerhet eller för beivrandet av brott.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Lag (2009:427).

Även ordningsvakter har tystnadsplikt, om än inte lika strängt. Är dock högst tveksamt om "enskilds personliga förhållanden" innebär att sprida en video där en person beter sig olämpligt.
Citera
2015-10-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du är alltså så j-vla inkompetent att du inte ser att kvinnan är rejält packad!? Tom en apa kan se det!

Ja, det var en rejält fin och sofistikerad hämnd av vakten att lägga upp filmen. Hade kvinna däremot vetat att hon blev filmad så hade hon nog behärskat sig lite.

Hur vet du att kvinnan var rejält packad?
Hon kanske är lika otrevlig till vardags.

Vakten passar inte som vakt och det var olämpligt beteende och troligen klassas det som förtal att lägga ut filmen.
Citera
2015-10-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej att lämna sin post för att leta efter telefonen vore inte korrekt. Det är inte OVs jobb att leta reda på saker.

Och nej vakten skall inte tåla allt med ett leende. Vid den typen av ordningsstörande och ofredande vi ser i klippet skall vakten ingripa tidigare än han gör. Orsaken till att så inte sker är garanterat att OV som jobbar på krogar släpper betydligt mer än vad de borde av praktiska skäl då de egentligen borde omhänderta 10gånger mer personer än de faktiskt gör.
De har helt enkelt inte tid att agera som de borde.

Jag håller helt med om att vakten inte är bestämd nog och väntar för länge med omhändertagandet.
Det bör dock nämnas att min kompetens och bedömning ligger mer åt det militära och polisiära hållet än mot OV.
Vad som skiljer mellan oss är dock att du anser att omhändertagandet är obefogat medan jag anser att OV borde omhändertagit kvinnan i ett tidigare skede.

Att få fatt på kvinnas telefon betyder inte nödvändigtvis att vakten måste lämna sin post.
Man kan ju hänvisa dem till övrig personal eller dyl.
En telefon kostar ändå en del pengar och det känns väldigt onödigt att man inte ens försöker hjälpa henne.

Jag skrev för många inlägg sedan att vakten inte gör några formella fel. Däremot kunde ett omhändertagande ha undvikits om vakten varit mer bestämd från början.
Nu öppnade vakten för massa tjabbel och det hela slutade i tråkigheter.
Obefogat var kanske inte omhändertagandet, eftersom kvinnan blev fysisk, men det hela hade kunnat undvikits innan det gick så långt.

Nåväl...
Citera
2015-10-10, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Att få fatt på kvinnas telefon betyder inte nödvändigtvis att vakten måste lämna sin post.
Man kan ju hänvisa dem till övrig personal eller dyl.
En telefon kostar ändå en del pengar och det känns väldigt onödigt att man inte ens försöker hjälpa henne.

Fast övrig personals arbetsuppgifter består ju inte i att leta reda på dom saker som hon har slarvat bort.

Precis, en telefon kostar pengar. Därför tar personalen den till vara om dom hittar den, så att vederbörande kan komma och hämta den vid senare tillfälle.

Citat:
Jag skrev för många inlägg sedan att vakten inte gör några formella fel. Däremot kunde ett omhändertagande ha undvikits om vakten varit mer bestämd från början.
Nu öppnade vakten för massa tjabbel och det hela slutade i tråkigheter.
Obefogat var kanske inte omhändertagandet, eftersom kvinnan blev fysisk, men det hela hade kunnat undvikits innan det gick så långt.

Nåväl...

Högst tveksamt faktiskt, med tanke på att kvinna inte lyssnar ett dugg på vad vakten säkger, hon återkommer trots att hon blivit avvisad.

Nej det är fortfarande inte " tjabbel" att han svarar henne. Den enda som tjabblar är ju hon, då hon fullständigt vräker ur sig verbal skit.

Citat:
Hur vet du att kvinnan var rejält packad?

Det syns ju på filmen att hon är allt för full för att öht ha något att göra inne på krogen.
Citera
2015-10-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
En tanke som just slog mig är att jag blev undrande om du är en kvinnlig eller manlig polis. Inte för att det spelar någon roll egentligen men det var bara en undran som dök upp i mitt huvud.

Jag vet inte hur fördelningen ser ut bland poliser men det kanske är en någorlunda jämn fördelning av kvinnor och män. Om jag skulle gissa så skulle jag tro att fördelningen är uppskattningsvis 40% kvinnliga poliser mot 60% manliga poliser.

Bland dom ordningsvakter man ser i krogmiljö verkar det vara en försvinnande liten andel kvinnor, så här på rak arm kan jag bara komma på en kvinnlig ordningsvakt som jag har sett.

Den logiska förklaringen till att det är så få kvinnor har väl med fysik att göra, att män helt enkelt är starkare än kvinnor skulle jag tro. Och således kan klara av ingripanden mot stökiga gäster på krogen bättre. Men å andra sidan skulle jag också gissa att kvinnliga ordningsvakter skulle ha en fördel av att dom är just kvinnor, och att fulla och testosteronstinna kroggäster — oftast av manligt kön — inte på samma sätt skulle gå igång på att vilja bråka med en tjej. Jag kanske har fel men jag gissar att det skulle kunna vara så.

Kanske hade den kvinnliga socialarbetare i filmen hållt igen lite om det var en kvinnlig ordningsvakt som avvisade henne, vad vet jag. Eller kanske hade det inte spelat någon roll.

En fråga som jag har och som ni som är insatta kanske kan svara på är: Varför är det så få kvinnor som jobbar som ordningsvakter? Bland poliser finns det ju åtminstone en betydligt större andel kvinnor och jag undrar varför det inte ser likadant ut bland ordningsvakter.

En anledning kan vara att de kvinnor som ville bli ordningsvakter lyckades komma in på polishögskolan och blev poliser istället.
En annan anledning kan vara att ordningsvakt är ett ganska enformigt arbete med liten potential till att kunna avancera till något mer.
Röra sig bland fulla människor är kanske inte någons högsta dröm.
Nu gissar jag fritt här.

Jag tror personligen att kvinnliga ordningsvakter inger sämre respekt än manliga.
Man lyssnar inte alls på vad kvinnan har o säga, för vad ska hon göra? Skrika på dig med väldigt pipig o hög röst?
Istället får tjejer problem med kåta män som vill ragga på dem.

Tjejer skulle vara precis lika dryga mot en kvinnlig ordningsvakt som manlig, skulle jag tippa på.
Kanske till o med lite drygare ändå.
Citera
2015-10-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Fast övrig personals arbetsuppgifter består ju inte i att leta reda på dom saker som hon har slarvat bort.

Precis, en telefon kostar pengar. Därför tar personalen den till vara om dom hittar den, så att vederbörande kan komma och hämta den vid senare tillfälle.

Högst tveksamt faktiskt, med tanke på att kvinna inte lyssnar ett dugg på vad vakten säkger, hon återkommer trots att hon blivit avvisad.

Nej det är fortfarande inte " tjabbel" att han svarar henne. Den enda som tjabblar är ju hon, då hon fullständigt vräker ur sig verbal skit.

Det syns ju på filmen att hon är allt för full för att öht ha något att göra inne på krogen.

Nu vet man ju inte om hon slarvat bort telefonen eller inte. Hon kanske lade den bredvid sig och blev "helt plötsligt" utkastad. Då är det svårt att få med sig telefonen om man blir bortförd.
Hon kanske rent av hade den i väskan. Det framgår inte av filmen hur telefonen försvann, om den nu var borta.
Även om det inte ingår i ens arbetsuppgifter så kan man visa lite mänsklighet och underlätta för någon annan genom att bara hänvisa till någon som hon kan prata med ang sin telefon.
Att bara drygt svara "nope" kommer inte att lätta på stämningen direkt.

Jo, det är tjabbel att svara på fyllesnack om att hennes pappa är polis o kan bura in honom.
Sådant där man drog på dagis när man var 4 år.
Varför svarar ens en vuxen människa på sådant?

Kvaliteten på filmen är urusel. Ser man någon gång hela ansiktet på kvinnan?
Hon kanske har en sjukdom som gör att hon har svårt att stå still?
Hon kanske är född otrevlig, eller med talfel (sluddrar hon ens?)?
Ändå kan du med säkerhet, med ditt liv som insats, hävda att hon är aspackad?
Citera
2015-10-11, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nu vet man ju inte om hon slarvat bort telefonen eller inte. Hon kanske lade den bredvid sig och blev "helt plötsligt" utkastad. Då är det svårt att få med sig telefonen om man blir bortförd.
Hon kanske rent av hade den i väskan. Det framgår inte av filmen hur telefonen försvann, om den nu var borta.
Även om det inte ingår i ens arbetsuppgifter så kan man visa lite mänsklighet och underlätta för någon annan genom att bara hänvisa till någon som hon kan prata med ang sin telefon.
Att bara drygt svara "nope" kommer inte att lätta på stämningen direkt.

Nej det är inte bara drygt att säga nej( läs nope). Det som däremot är provocerande, småaktigt och felaktigt beteende från en OV är att inte svara alls. Det kan ses som provocerande faktiskt.

Ja man kan visa medmänsklighet, det har jag också sagt, när man kan. OV kan inte det i det där läger, ov måste ju först och främst se efter henne. OV hänvisar till dom som ev kan hjälpa henne, dom som tog ut henne. Men det svaret dög ju inte.

Om hon säger att han skall ge henne telefonen och han inte har den, vad menar du då att han skall svara?

Citat:
Jo, det är tjabbel att svara på fyllesnack om att hennes pappa är polis o kan bura in honom.
Sådant där man drog på dagis när man var 4 år.
Varför svarar ens en vuxen människa på sådant?

Hon vill ha sin telefon, han svarar. Hon spyr ur sig skit, han svarar utan att komma med kränkande tillmälen tillbaka. Inte det minsta tjabbel, åtminstone inte från OV:s sida.

Citat:
Kvaliteten på filmen är urusel. Ser man någon gång hela ansiktet på kvinnan?
Hon kanske har en sjukdom som gör att hon har svårt att stå still?
Hon kanske är född otrevlig, eller med talfel (sluddrar hon ens?)?
Ändå kan du med säkerhet, med ditt liv som insats, hävda att hon är aspackad?

Du kan både höra, och se på blicken att hon är alldeles för onykter för att öht ha något att göra ens i närheten av krogen.

Ja hon är aspackad. Detta visar hennes beteende ännu mera dessutom.
Citera
2015-10-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Nej det är inte bara drygt att säga nej( läs nope). Det som däremot är provocerande, småaktigt och felaktigt beteende från en OV är att inte svara alls. Det kan ses som provocerande faktiskt.

Ja man kan visa medmänsklighet, det har jag också sagt, när man kan. OV kan inte det i det där läger, ov måste ju först och främst se efter henne. OV hänvisar till dom som ev kan hjälpa henne, dom som tog ut henne. Men det svaret dög ju inte.

Om hon säger att han skall ge henne telefonen och han inte har den, vad menar du då att han skall svara?

Hon vill ha sin telefon, han svarar. Hon spyr ur sig skit, han svarar utan att komma med kränkande tillmälen tillbaka. Inte det minsta tjabbel, åtminstone inte från OV:s sida.

Du kan både höra, och se på blicken att hon är alldeles för onykter för att öht ha något att göra ens i närheten av krogen.

Ja hon är aspackad. Detta visar hennes beteende ännu mera dessutom.

Hur många gärningsmän brukar polisen underlåta att utreda för att de varit för fulla och inget minns?
Men det är kanske är skillnad för kvinnor som är fulla är väl mycket värre än fulla män. Eller vad tycker du som polis? Jag menar du är väldigt intresserad av att diskutera detta.( Fulla kvinnor brukar ju vilja ha mer sprit och falskanmäler män för misshandel eller hur var det?)

Hur mycket är det en moralisk fråga? Kvinnor bedöms ju hårdare när de är fulla.
Det har kommit en bok om det förresten.
Citera
2015-10-12, 12:13
Medlem
Kan någon bekräfta/styrka att kvinnan heter *ofia E*tby (*=S) ?
Citera
2015-10-12, 17:45
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
Kan någon bekräfta/styrka att kvinnan heter *ofia E*tby (*=S) ?

OT: Herregud, vilka trasiga människor på Exponerat.

Nej, det kan ingen bekräfta här, då hade det varit gjort för länge sedan.

Vad heter väktaren, har han kvar sitt jobb?
Citera
2015-10-12, 18:18
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Vad heter väktaren, har han kvar sitt jobb?
Hur menar du, att han skulle kunna bli av med sitt jobb på grund av denna händelsen? Verkar snarare mer troligt att den kvinnliga socialarbetaren skulle ligga i riskzonen för någon konsekvens i sitt jobb, fast jag tror nog inte det ändå då det var på hennes fritid det hände.

Vid någon tidpunkt kommer det väl fram något förhoppningsvis om vad det blir av det hela och det skall bli intressant att höra om det.
Citera
2015-10-12, 19:52
Medlem
Det måste ändå vara ca 100 000 pers som sett detta klipp nu summerat youtube+facebook när den var uppe, men fortfarande inget namn på människan. Någon måste ju vetta vem denna galning är och vad som hänt? Var ju prat om att ärendet låg på åklagarens bord, vad händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in