2015-09-29, 19:18
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg? Jag har full koll på skillnaderna, och jag ser gärna fler ordningsvakter. Det diskuteras för fullt att förlänga utbildningen för ordningsvakter med upp till 12 veckor. Återstår att se hur det går med det.

/ Leif

Tror du feltolkade.
Jag FRÅGADE dig om hur du ser på skillnaden mellan låtsaspoliser och ordningsvakter.

En förlängning till 12 veckor vore helt rätt väg att gå.
Citera
2015-09-29, 19:24
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Har du svårt att läsa var en onödig kommentar, men det andra ser jag inte som något fel. Han kommunicerar, i ett relativt lugnt tonläge, och han verkar ändå vara samlad. Ibland behöver vissa personer upplysas om hur de uppfattas och mår. En påverkad person är ju som känt oftast på en annan planet.

Det gäller att skapa så lite uppmärksamhet som möjligt, felet han gör är att han inte transporterar henne till en plats/utrymme där han får jobba ifred samt slippa den uppståndelse som ofta sker från den obegåvade pöbeln som ska leka Leif Silbersky, experter i juridik.

Det är bättre att knipa igen, eller bara kort svara: Ja, ok, kul att du tycker så, javisst, det blir bra så osv.

/ Leffe

Det var ju lite skämtsamt efter hennes haranger om högskolan och 1 veckas utbildning som OV och kanske även lite skämtsamt påpekade OV att hon verkade för full för att se decimeter stora bokstäver som bildade ordet ORDNINGSVAKT.

Citera
2015-09-29, 19:26
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Har du svårt att läsa var en onödig kommentar, men det andra ser jag inte som något fel. Han kommunicerar, i ett relativt lugnt tonläge, och han verkar ändå vara samlad. Ibland behöver vissa personer upplysas om hur de uppfattas och mår. En påverkad person är ju som känt oftast på en annan planet.

Det gäller att skapa så lite uppmärksamhet som möjligt, felet han gör är att han inte transporterar henne till en plats/utrymme där han får jobba ifred samt slippa den uppståndelse som ofta sker från den obegåvade pöbeln som ska leka Leif Silbersky, experter i juridik.

Det är bättre att knipa igen, eller bara kort svara: Ja, ok, kul att du tycker så, javisst, det blir bra så osv.

/ Leffe

Att låta som en robot låter bara hjärndött och för strikt.

Självklart ska OV kunna föra en normal glad konversation och jag tyckte han hade glimten i ögat hela tiden medan hon var en bitterfitta utav guds nåde.
Citera
2015-09-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Du övertolkar och misstolkar hans kommentarer medvetet i din kulturrelativistiskt impregnerade hjärna.

Att svara med "har du svårt att läsa" när hon om och om igen tjatar om hur värdelös han är, hur han inte gått 4 år på högskola utan bara har en veckas utbildning är helt korrekt när hon inte vet att han är ORDNINGSVAKT och inte väktare. Han skämtar till det lite för att poängtera att han inte är väktare utan ORDNINGSVAKT och att hon med 4 års högskola borde kunna se det om hon nu inte varit så överberusad.

"jag tror inte du mår så bra" kommentaren är ett försök till att väcka henne, vad håller du på med, gå hem och lägg dig, sluta sup ner dig till schimpansnivå.

Det finns inget i paketet OV som säger att han ska tåla vad som helst eller inte får svara på ett skämtsamt sätt.

Folk har ett ansvar för sitt beteende oavsett de är onyktra eller inte.
Men i din värld så kan ju inte en kvinna vara ett svin.

Så hans spydigheter ska tolkas som skämtsamhet, men inte saker som hon säger? Vad säger att hon inte "skämtade" en massa?

Han upprepade flera gånger att det var så konstigt att hon inte kunde läsa. Om han nu har så torr humor att han skämtar om kvinnans läskunnighet, borde han åtminstone förskona fyllon ifrån att höra hans skämt sjuttioelva gånger. Varför varierar han inte sina skämt? Det är inte kul med folk som låter som en papegoja och tror att de är roliga.
Citera
2015-09-29, 19:31
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Tror du feltolkade.
Jag FRÅGADE dig om hur du ser på skillnaden mellan låtsaspoliser och ordningsvakter.

En förlängning till 12 veckor vore helt rätt väg att gå.

Väktare fyller sin funktion, bl.a. vid rondering av företag. Deras uppgift borde stanna vid att observera och larma polis alt OV beroende på situation. På krogar, torg, tunnelbana/kollektivtrafik, köpcentrar och sjukhus borde det enbart vara ordningsvakter.

Är det någon som vet hur situationen för aktuell OV ser ut, med tanke på att han publicerat filmen?

/ Leif
Citera
2015-09-29, 19:34
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Så hans spydigheter ska tolkas som skämtsamhet, men inte saker som hon säger? Vad säger att hon inte "skämtade" en massa?

Han upprepade flera gånger att det var så konstigt att hon inte kunde läsa. Om han nu har så torr humor att han skämtar om kvinnans läskunnighet, borde han åtminstone förskona fyllon ifrån att höra hans skämt sjuttioelva gånger. Varför varierar han inte sina skämt? Det är inte kul med folk som låter som en papegoja och tror att de är roliga.

Det fetade: Så hon lät inte som en papegoja då?

Självklart visste han att hon kunde läsa.

Han tyckte säkert det var kul att se att hon trots den påstådda 4-åriga högskolan inte kunde läsa vad det stod på hans väst.

Sedan ville han säkert klargöra för henne att han var ORDNINGSVAKT efter hon sade något annat.
Då kunde hon inte påstå att hon trodde det var en krogvärd eller väktare hon pratade med.
Det är STOR skillnad rent juridiskt att fylletrolla med en OV och en krogvärd eller väktare.

OV gjorde sitt jobb, hon var full och dum i hela huvudet.

Att säga "din morsa är väl en sån där könsstympad jävel" och andra rasistiska otrevligheter är oacceptabelt.

Hets mot folkgrupp kommer hon åka dit på.
Citera
2015-09-29, 19:39
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Det var ju lite skämtsamt efter hennes haranger om högskolan och 1 veckas utbildning som OV och kanske även lite skämtsamt påpekade OV att hon verkade för full för att se decimeter stora bokstäver som bildade ordet ORDNINGSVAKT.

Jag förstår dig men tycker fortfarande att en ov bör vara restriktiv med dylika kommentarer.

Citat:
Att låta som en robot låter bara hjärndött och för strikt.

Självklart ska OV kunna föra en normal glad konversation och jag tyckte han hade glimten i ögat hela tiden medan hon var en bitterfitta utav guds nåde.

Många gånger är det till ens fördel att vara kort och inte prata för mycket. Det är bättre att vänta på oss polisen, redogöra kort vad som hänt, ev överlämna en färdigskriven rapport så tar vi över situationen och aktuell OV kan återgå till sitt jobb. En subba av hennes kaliber skulle få sin beskärda del med mig i bilen det kan jag lova dig.

/ Leif
Citera
2015-09-29, 19:40
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Väktare fyller sin funktion, bl.a. vid rondering av företag. Deras uppgift borde stanna vid att observera och larma polis alt OV beroende på situation. På krogar, torg, tunnelbana/kollektivtrafik, köpcentrar och sjukhus borde det enbart vara ordningsvakter.

Är det någon som vet hur situationen för aktuell OV ser ut, med tanke på att han publicerat filmen?

/ Leif

Det är ju det väktare ska användas till.

Men idag så används ofta väktare till mer pga av snålhet och att bevakningsföretagen är så kåta på uppdrag att de inte förklarar för kunden att en väktare inte har de befogenheter en OV har.

Det är brist på OV och det kan vara svårt att få förordnande för det.

Tyvärr tror ofta kunden att väktaren kan kasta ut folk från vänthallar, kundmottagningar, gallerior och liknande.

Sedan har du kategorin väktare som tar sig de befogenheterna. De är många, alldeles för många.

Väktare leker alltför ofta poliser och OV.
Citera
2015-09-29, 19:45
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Jag förstår dig men tycker fortfarande att en ov bör vara restriktiv med dylika kommentarer.

Många gånger är det till ens fördel att vara kort och inte prata för mycket. Det är bättre att vänta på oss polisen, redogöra kort vad som hänt
, ev överlämna en färdigskriven rapport så tar vi över situationen och aktuell OV kan återgå till sitt jobb. En subba av hennes kaliber skulle få sin beskärda del med mig i bilen det kan jag lova dig.

/ Leif

Jag håller delvis med om det.

Men om man ska jobba i 8 timmar och jabbas med fyllskallar så kan det nog vara svårt att vara så strikt. Polisen har väl oftast inte fyllskallar på sig 8 timmar i sträck?

En idé vore att ha en mobil OV-styrka som sköter transporter till hotell Gripen?
Varför ska poliser ägna tid åt att vara fylletaxi på helgerna?
Citera
2015-09-29, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Alltså han är vakt. Han ska kunna ta precis vad som helst från ett fyllo. Tror att du missförstått uppgiften helt. Sök inte polisutbildning eller liknande.

Om det nu kan glädja dig så kan jag säga att jag sökt, kommit in och nu jobbat 5 år som polis.

Nej, det är du som har missförstått vad som är en ordningsvakts jobb. Det är faktiskt att ingripa mot personer som är ordningstörningar, det är just därför ordningsvakter har befogenheter att använda sig av PL 13/LOB( vet du ens vad dessa två lagstöd innebär?).

Att denna kvinna både är för berusad och beter sig ordningsstörande framgår klart och tydligt.

Att kunna ta vad som helst från ett fyllo?Var ju precis det han gjorde, han tog det precis på det sättet man skall göra. Han gav henne det svar hon faktiskt förtjänade utan att sänka sig till hennes nivå. När hon sedan inte hörsammar tillsägelsen att lämna platsen så får ov faktiskt med stöd utav PL 10 avlägsna henne med milt våld, börjar hon bråka och slåss får OV använda mera våld, kanske tom envarsgripa henne( vilket enligt uppgift också skedde)

Att du sedan anser att fyllon skall ha rätt att stå och vräka ur sig vilken skit som helst och att OV/Polis skall svara med silkeslen röst som dom absolut inte får höja en enda oktav får ju stå för dig. Sakligheten, lagen och allmänheten håller inte med dig nämligen för vad tar hänsyn till där är om ordningsvakten hållit sig inom lagens ramar. Det har OV under ingripandet helt klart gjort. Det som däremot var onödigt var att lägga ut filmen, det är inte helt ok. Om det nu var OV som lade ut den.
Senast redigerad av E259 2015-09-29 kl. 19:54.
Citera
2015-09-29, 19:55
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Om det nu kan glädja dig så kan jag säga att jag sökt, kommit in och nu jobbat 5 år som polis.

Nej, det är du som har missförstått vad som är en ordningsvakts jobb. Det är faktiskt att ingripa mot personer som är ordningstörningar, det är just därför ordningsvakter har befogenheter att använda sig av PL 13/LOB( vet du ens vad dessa två lagstöd innebär?).

Att denna kvinna både är för berusad och beter sig ordningsstörande framgår klart och tydligt.

Att kunna " ta ett fyllo"? Var ju precis det han gjorde, han tog det precis på det sättet man skall göra. Han gav henne det svar hon faktiskt förtjänade utan att sänka sig till hennes nivå.

Att du sedan anser att fyllon skall ha rätt att stå och vräka ur sig vilken skit som helst och att OV/Polis skall svara med silkeslen röst som dom absolut inte får höja en enda oktav får ju stå för dig. Sakligheten, lagen och allmänheten håller inte med dig nämligen.

Bra skrivet!
Tyvärr verkar den här tråden för tillfället befolkas av en drogliberal och ordningshatande svans som försvarar fyllon som spottar och skriker åt ordningsmakten.

Jag har stor respekt och sympati för ordningspolisen och OV som får stå ut med det de får göra från knarkpåverkade, fulla och sinnessvaga individer och ändå gör det så professionellt som de gör.

Tack till er inom ordningsmakten.

Citera
2015-09-29, 20:10
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javalover
Nej. Hoppas hon blir av med socionomlegitimationen. Nej! Ops! De har ingen. De får vara socionomer hur illa de än beter sig mot brukarjävlarna.
Avsked på grått papper.

Vad heter hon? Ni socionomer som läser tråden! Ut med namnet. Möjligen är det redan ute. Verkar troligt.
Det är inte rimligt att fara ut mot andra socionomer, bara för att en blivit full och betett sig illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in