2015-10-15, 10:57
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men det r inte skert att det r Euro 6 dieslar i alla Passat. Jag menar att VW sjlva borde fatta att de inte kan leverera bilar innan de r "fuskfria", ven om de r typgodknda i EU, om de sannolikt tvingas terkalla de. Myndigheter i EU borde gra som i USA och krva ett sljsstopp innan allt r ordentligt utrett och tgrdat. Nu har ju tyska bilprovningsmyndigheten beordrat ett terkallande av alla berrda VW-dieslar. http://www.di.se/artiklar/2015/10/15...as-i-tyskland/ Jag har en knsla av att VW har frbrukat myndighetens frtroende och att de inte lngre litar p att VW-ledningen reder ut detta frivilligt.

Alla bilar av 2016 rs modell ska klara Euro 6 kravet fr att f sljas. Men det ser dock aningens mrkt ut. Det finns dock levererade Passat Alltracks redan som ska ha Sverigepremir v43 som jag frsttt det. Men en del handlare verkar redan ha ftt dem.

http://www.blocket.se/orebro/Volkswa...0.htm?ca=5&w=3
Citera
2015-10-15, 11:06
Medlem
wwrs avatar
Man kan tydligen vlja sjlv hur mycket avgaser man vill slppa ut! Jag vet inte om det gller bde bensin och disel? Det hr gller Passat.

Citat:
You can quickly and easily select one of the five driving modes using the touchscreen and change between normal, comfortable, sporty, individual or eco style. So depending on what type of driver you are and your driving situation, youll be able to tailor the car to your requirements.

Want to drive in a more environmentally friendly way with less fuel consumption and emissions? Eco driving mode helps you do that by optimising your engine and gearbox performance to save fuel. And it even reduces your air conditionings power consumption too.
Citera
2015-10-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Alla bilar av 2016 rs modell ska klara Euro 6 kravet fr att f sljas. Men det ser dock aningens mrkt ut. Det finns dock levererade Passat Alltracks redan som ska ha Sverigepremir v43 som jag frsttt det. Men en del handlare verkar redan ha ftt dem.

http://www.blocket.se/orebro/Volkswa...0.htm?ca=5&w=3
Men mjligen inte utan fuskmjukvara som i alla fall inte r godknd n. VW berttade fr bara nn vecka sen att det fanns mjukvara i Euro 6 motorer som kunde anvndas fr att minska utslpp i testfasen. Det r det de hller p tittar p nu, om det kan godknnas av myndigheterna i USA. Och innan det r utrett borde VW ligga lgt fr tyska myndigheten, som frmodligen r den som utfrdat typgodknnandet fr hela EU, kan terkalla det om det visar sig att de fr bttre utslppsvrden i testfasen och drmed klarar grnsen och blir freml fr statliga miljbilssubventioner.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-10-15 kl. 11:39.
Citera
2015-10-15, 12:17
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men mjligen inte utan fuskmjukvara som i alla fall inte r godknd n. VW berttade fr bara nn vecka sen att det fanns mjukvara i Euro 6 motorer som kunde anvndas fr att minska utslpp i testfasen. Det r det de hller p tittar p nu, om det kan godknnas av myndigheterna i USA. Och innan det r utrett borde VW ligga lgt fr tyska myndigheten, som frmodligen r den som utfrdat typgodknnandet fr hela EU, kan terkalla det om det visar sig att de fr bttre utslppsvrden i testfasen och drmed klarar grnsen och blir freml fr statliga miljbilssubventioner.

Nej s r det givetvis, de har ju dragit tillbaka anskan i US fr dieselmotorerna s det ser som sagt mrkt ut.
Citera
2015-10-15, 14:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man kan tydligen vlja sjlv hur mycket avgaser man vill slppa ut! Jag vet inte om det gller bde bensin och disel? Det hr gller Passat.

Vore det liksom inte enklast att kalla eco-lget fr "standard", strypa motorn tills bilen nstan bli okrbar i praktiken, genomfra alla avgaskontroller i det hr lget med gldjeresultat som fljd, med vetskapen om att kunderna nd byter direkt till "sport" (som kan vara det nya "standard")?

Vad GM gjorde med sina motorstarka bilar (t.ex. Corvette) i USA var att stlla om vxelldan s att den gick frn frsta vxeln direkt till fjrde under normala krfrhllanden. Drmed slapp kunden undan den srskilda straffskatten fr bensinslukare (gas guzzler tax) vilket naturligtvis uppskattades, samtidigt som att systemet enkelt kunde kopplas ur med liten sladd fr en hundralapp frn ngon eftermarknadstillbehrsfrsljare. Win-win, tillverkare och kund (lose = miljn).

Knns som att VW valde det korkade sttet att fuska p.
Citera
2015-10-15, 15:36
Medlem
Enydrions avatar
Om det r stor skillnad p vad de ska slppa ut och vad de slpper ut i verkligheten, och att det r viktigt att det inte slpps ut s mycket, s hoppas jag att de kan/ser till att de kan kolla vilken mjukvara det r i bilarna, s att inte folk kan vlja att fortstta kra med en mjukvara som gr att det r stora utslpp... Fr bilen dliga kregenskaper s fr ju kunderna ge sig p wv...
Citera
2015-10-15, 16:22
Medlem
StorJohns avatar
Tror ni att man fr samma villkor av VW om man kper en beggad bil efter avsljandet?
Citera
2015-10-15, 18:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Om det r stor skillnad p vad de ska slppa ut och vad de slpper ut i verkligheten, och att det r viktigt att det inte slpps ut s mycket, s hoppas jag att de kan/ser till att de kan kolla vilken mjukvara det r i bilarna, s att inte folk kan vlja att fortstta kra med en mjukvara som gr att det r stora utslpp... Fr bilen dliga kregenskaper s fr ju kunderna ge sig p wv...

Alla bilgare kan ju vlja att kra med vilken jvla mjukvara dom vill.

Med det s menar jag att det finns mngders med fretag som sljer mjukvara i form av "trim-program".

Jag kpte sjlv mjukvara fr 8000 kr till min Passat fr inte s lnge sedan, bilen fungerar mycket bra med sin hgre effekt, den gr strlande bra, jag r inte alls intresserad av att ka till VW med min bil och frlora min kpta mjukvara och kanske f tillbaka en bil som inte ens lever upp till dom 170 hstar och den brnslefrbrukning bilen hade nr den var ny.
Det ska bli MYCKET intressant att se hur VW tacklar det problemet.

Ja visst, ge mig 8000 kr i handen s kommer jag och gr uppdateringen, s kan jag ju ka och kpa ny mjukvara sen igen eftert...
Citera
2015-10-15, 18:21
Medlem
tzjs avatar
Hur tror ni det fungerar om man inte nappar p uppgraderingen, och sedan gr en vanlig service efter ett tag p VW? Uppdaterar dom d automatiskt, eller mste man be dom ge fan i det?
Citera
2015-10-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Alla bilgare kan ju vlja att kra med vilken jvla mjukvara dom vill.

Med det s menar jag att det finns mngders med fretag som sljer mjukvara i form av "trim-program".

Jag kpte sjlv mjukvara fr 8000 kr till min Passat fr inte s lnge sedan, bilen fungerar mycket bra med sin hgre effekt, den gr strlande bra, jag r inte alls intresserad av att ka till VW med min bil och frlora min kpta mjukvara och kanske f tillbaka en bil som inte ens lever upp till dom 170 hstar och den brnslefrbrukning bilen hade nr den var ny.
Det ska bli MYCKET intressant att se hur VW tacklar det problemet.

Ja visst, ge mig 8000 kr i handen s kommer jag och gr uppdateringen, s kan jag ju ka och kpa ny mjukvara sen igen eftert...

I Tyskland verkar det bli en obligatorisk terkallning av alla bilar.
Citat:
Myndigheten Kraftfahrtbundesamt (KBA) har utfrdat order om "obligatoriskt terkallande av alla dieselbilar p marknaden" som r utrustade med avgasfuskande mjukvara, skriver tidningen Bild.
http://www.di.se/artiklar/2015/10/15...as-i-tyskland/

Blir nog samma sak i Sverige.
Citera
2015-10-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur tror ni det fungerar om man inte nappar p uppgraderingen, och sedan gr en vanlig service efter ett tag p VW? Uppdaterar dom d automatiskt, eller mste man be dom ge fan i det?
Det lter sig bara gras s lnge det r frivilligt, och drfr har tyska myndigheten i dag tvingat VW att terkalla alla bilar fr tgrd. S fr alla berrda lnder gra fr att slippa folk som vill slippa. Problem blir det fr alla som chiptrimmat sina dieslar, fr de lr vl bli terstllda till original nr de uppdateras. Tur att jag valde en egen "dator" frn BSR s jag kan terstlla till original ifall det behvs.
Citera
2015-10-15, 19:14
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det ligger en ppen terkallningsaktion i systemet p berrda bilar och dessa mste terfrsljare tgrda i samband med service annars kan det leda till frsmrad terfrsljarbonus eller annan strafftgrd frn vw centralt.
r det dessutom en prioriterad tgrd r terfrsljaren lagd att ta kontakt med kunder som inte kommer in och ptala detta.
S vill man inte ha det gjort men nd orginalserva s br man nog ptala detta det bestmdaste vid inlmning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in