Citat:
Det känns konstigt att argumentera mot dig, eftersom du verkar vara professionell på området. Tack för att du ändå svarar på mina frågor.
När jag ser videon tycker jag, som amatör, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.
Jag förstår inte varför det inte skulle fungera? Varför är inte videon representativ?
Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% högre bränsleförbrukning.
När jag ser videon tycker jag, som amatör, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.
Jag förstår inte varför det inte skulle fungera? Varför är inte videon representativ?
Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% högre bränsleförbrukning.
Citat:
Åsidosätter man funktionen i en del av nätverket kan man inte utföra ett fullödigt test i en annan del. De skulle få ungefär samma resultat om de lät de bakre hjulvarvtalsgivarna vara inkopplade och istället kopplade ur de främre, på grund av att samma prestandabegränsande felminnen registreras i motorstyrningen. Vid normal körning märks det inte av speciellt mkt men vid test av ytterligheter kan man beskriva det som att mjukvarans 'safe zone' har utökats, tex kan kamomställningen inaktiveras, 'snällare' insprutningstider användas osv. Kan inte redogöra för alla kriterier då jag inte känner till exakt vad som görs.
Citat:
Bilens passiva säkerhetssystem såsom airbag, bälten osv har ingen interaktion utöver diagnostik via bus, däremot har mkt riktigt de aktiva säkerhetssystemen såsom abs/esp etc gränssnitt över bus. Så ni har rätt båda två.
I en utfrågning i Storbrittanien ställdes frågan till chefen för VW UK om bilens säkerhetssystem påverkas. Han svarade att det inte finns någon koppling mellan motorstyrning och säkerhetssystem. Men nu vill jag minnas att bilens ESP bl a stryper motorkraften för att återfå kontrollen över fordonet. Det kan vara ett gammalt system för de utvecklas väl hela tiden, men någon som är mer insatt än jag kanske kan svara på hur det fungerar i de berörda fordonen.