2015-10-13, 17:47
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det känns konstigt att argumentera mot dig, eftersom du verkar vara professionell på området. Tack för att du ändå svarar på mina frågor.

När jag ser videon tycker jag, som amatör, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.

Jag förstår inte varför det inte skulle fungera? Varför är inte videon representativ?

Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% högre bränsleförbrukning.

Citat:
Ursprungligen postat av Airepx
Nej en film på Youtube bevisar förstås ingenting, men siffrorna dom får fram på prestanda och bränsleförbrukning låter ändå ganska rimliga.
Åsidosätter man funktionen i en del av nätverket kan man inte utföra ett fullödigt test i en annan del.

De skulle få ungefär samma resultat om de lät de bakre hjulvarvtalsgivarna vara inkopplade och istället kopplade ur de främre, på grund av att samma prestandabegränsande felminnen registreras i motorstyrningen. Vid normal körning märks det inte av speciellt mkt men vid test av ytterligheter kan man beskriva det som att mjukvarans 'safe zone' har utökats, tex kan kamomställningen inaktiveras, 'snällare' insprutningstider användas osv. Kan inte redogöra för alla kriterier då jag inte känner till exakt vad som görs.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
I en utfrågning i Storbrittanien ställdes frågan till chefen för VW UK om bilens säkerhetssystem påverkas. Han svarade att det inte finns någon koppling mellan motorstyrning och säkerhetssystem. Men nu vill jag minnas att bilens ESP bl a stryper motorkraften för att återfå kontrollen över fordonet. Det kan vara ett gammalt system för de utvecklas väl hela tiden, men någon som är mer insatt än jag kanske kan svara på hur det fungerar i de berörda fordonen.
Bilens passiva säkerhetssystem såsom airbag, bälten osv har ingen interaktion utöver diagnostik via bus, däremot har mkt riktigt de aktiva säkerhetssystemen såsom abs/esp etc gränssnitt över bus. Så ni har rätt båda två.
Citera
2015-10-14, 11:48
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Nej, att kommunicera och varna är inte olagligt. Snarare tvärtom för att, om uppgifterna stämmer, Bosch har varnat VW. Sen kan man ju ställa frågan om Siemens och andra har liknande inbyggda möjligheter till fusk.

OK, nej Bosch gör sig väl inte skyldiga till bedrägeri men man kan ju undra varför det överhuvudtaget fanns ett fuskprogram. Jag tvivlar på att Bosch skulle leverera boxar med aktiverat fusk till någon biltillverkare, att programmet finns är illa nog.
Citera
2015-10-14, 13:50
Medlem
wwrs avatar
Mycket intressant att se fortsättningen.

Dr.Jan.Itor ifrågasätter ju de två videorna. Men på mig som amatör har de gjort ett visst intryck.

Om det nu skulle råka stämma lite grovt att ommappning ger 6-8% ökad bränsleförbrukning, förlust av 15 hk vid 3000 varv men väsentligen bibehållen kraft vid högsta varvtal, vad kan då hända?

I princip borde väl en VW-ägare vara nöjd om han får en rejäl trave "bensin-checkar" (travens höjd beroende på bilens kvarvarande längsta tänkbara livslängd) samt dessutom lite "bonus" som goodwill.

Bilen blir ju då laglig om den alltså mappas enligt "testmappen".

Fast vad blir resultatet för miljön?

VW-ägarna kommer att brumma runt som rallyfantomer på låga växlar och NOx:a alla i närheten till lungkliniken.

Det var en kraftig överdrift men avgaserna begränsas inte med den metoden, trots att den är laglig.

VW kanske måste köpa tillbaka bilarna i alla fall?

Kanske Pandoras ask har öppnats? Datoriseringen av styrsystemen har kanske gjort att motortestningen måste ändras i framtiden så att alla varvtal kommer med bättre i testningen?
Citera
2015-10-14, 15:00
Medlem
Citat:
Mycket intressant att se fortsättningen.

Dr.Jan.Itor ifrågasätter ju de två videorna. Men på mig som amatör har de gjort ett visst intryck.

Om det nu skulle råka stämma lite grovt att ommappning ger 6-8% ökad bränsleförbrukning, förlust av 15 hk vid 3000 varv men väsentligen bibehållen kraft vid högsta varvtal, vad kan då hända?

I princip borde väl en VW-ägare vara nöjd om han får en rejäl trave "bensin-checkar" (travens höjd beroende på bilens kvarvarande längsta tänkbara livslängd) samt dessutom lite "bonus" som goodwill.

Bilen blir ju då laglig om den alltså mappas enligt "testmappen".

Fast vad blir resultatet för miljön?

VW-ägarna kommer att brumma runt som rallyfantomer på låga växlar och NOx:a alla i närheten till lungkliniken.

Det var en kraftig överdrift men avgaserna begränsas inte med den metoden, trots att den är laglig.

VW kanske måste köpa tillbaka bilarna i alla fall?

Kanske Pandoras ask har öppnats? Datoriseringen av styrsystemen har kanske gjort att motortestningen måste ändras i framtiden så att alla varvtal kommer med bättre i testningen?

Är en manipulerad vw värre än en "vanlig" bil som inte är manipulerad?
Citera
2015-10-14, 15:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Datoriseringen av styrsystemen har kanske gjort att motortestningen måste ändras i framtiden så att alla varvtal kommer med bättre i testningen?
Räcker att mäta avgaserna under normal körning för att detektera betydande avvikelser men med dagens teknik torde det vara möjligt att dels datorstyra gaspådraget dels matcha gaspådrag med avgasvärden.
Citera
2015-10-14, 15:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
Är en manipulerad vw värre än en "vanlig" bil som inte är manipulerad?
Jag spetsar ju till det, det medges.
Om vi nu antar att videorna ligger i närheten av sanningen så måste ju en "lagligt ommappad" bil köras på högre varv, eftersom den är svagare vid normalvarv.

Vad jag som amatör kan förstå så kan detta göra att den släpper ut mer avgaser. Man mäter ju tydligen inte avgaserna vid högt varv.

Huruvida det säkert blir mer än vad bilen i nuvarande skick släpper ut, det kan jag inte säga. Jag vet inte heller hur mycket det blir vid "blandad körning" jämfört med nuvarande mappen.

Jag bara väcker frågan. Vad jag kan förstå så är det inte "garanterat" att bilen släpper ut mindre avgaser vid en ommappning.

Den passerar ju testningen med den lagliga mappen. Men jag tror inte att de "40 gånger förhöjda värdena" vid blandad körning helt normaliseras.
Senast redigerad av wwr 2015-10-14 kl. 15:28.
Citera
2015-10-14, 15:23
Medlem
wwrs avatar
Hur gör man när man mäter NOx vid typbesiktning förresten? Mäter man bara halten eller hela flödet?

Min enda erfarenhet är när bilprovningen mätte CO på gamla pärlan. (Varmkörd, förgasaren skruvad i botten och rejält med K-sprit i tanken ) Det var ju bara halten vid tomgång som mättes. <3.5 (% är det väl) vill jag minnas var riktvärde.
Senast redigerad av wwr 2015-10-14 kl. 15:27.
Citera
2015-10-14, 16:37
Medlem
Nu har VW erkänt att det finns fusk i nya bilar av 2016 års modell.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_VOLKSWAGEN_SUSPECT_SOFTWARE?SITE=AP&SECTION=HOM E&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2015-10-14-10-34-01

Citat:
The company's most senior U.S.-based executive announced in congressional testimony last week that the German automaker had withdrawn applications seeking certification of its 2016 diesels because of on-board software that hadn't been disclosed to regulators
Senast redigerad av Bassiehof 2015-10-14 kl. 16:42.
Citera
2015-10-14, 18:25
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Nu har VW erkänt att det finns fusk i nya bilar av 2016 års modell.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_VOLKSWAGEN_SUSPECT_SOFTWARE?SITE=AP&SECTION=HOM E&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2015-10-14-10-34-01

Helvete, gäller förseningen Europa också tro? Jag har inte tid med någon försening på min bil.
Citera
2015-10-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Helvete, gäller förseningen Europa också tro? Jag har inte tid med någon försening på min bil.
Jag tror inte VW vågar sälja en enda ny bil innan de fått mjukvaran godkänd. Annars skulle de inte återkalla bilar världen över.
Citera
2015-10-15, 09:28
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Jag tror inte VW vågar sälja en enda ny bil innan de fått mjukvaran godkänd. Annars skulle de inte återkalla bilar världen över.

De har ju hela tiden hävdat att Euro6 motorn är ok och inga problem. Det rullar ju nya modeller av Passat överallt och de finns ju att köpa i handeln. Jag har dock hela tiden bara gått och väntat på att något ska komma fram innan min hinner levereras. Byggstart v43 så det skulle vara själva fan om det spricker på några dagar.......
Citera
2015-10-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
De har ju hela tiden hävdat att Euro6 motorn är ok och inga problem. Det rullar ju nya modeller av Passat överallt och de finns ju att köpa i handeln. Jag har dock hela tiden bara gått och väntat på att något ska komma fram innan min hinner levereras. Byggstart v43 så det skulle vara själva fan om det spricker på några dagar.......
Men det är inte säkert att det är Euro 6 dieslar i alla Passat. Jag menar att VW själva borde fatta att de inte kan leverera bilar innan de är "fuskfria", även om de är typgodkända i EU, om de sannolikt tvingas återkalla de. Myndigheter i EU borde göra som i USA och kräva ett säljsstopp innan allt är ordentligt utrett och åtgärdat. Nu har ju tyska bilprovningsmyndigheten beordrat ett återkallande av alla berörda VW-dieslar. http://www.di.se/artiklar/2015/10/15/24-miljoner-vw-aterkallas-i-tyskland/ Jag har en känsla av att VW har förbrukat myndighetens förtroende och att de inte längre litar på att VW-ledningen reder ut detta frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in