2015-10-12, 13:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Den dr filmen bevisar precis lika lite som den postad tidigare i trden eftersom de inte frstter bilen i test mode genom att koppla ur hjulvarvtalsgivarna bak, dremot skapar de funktionsnedsttande felkoder.. Rent snmos.
Det knns konstigt att argumentera mot dig, eftersom du verkar vara professionell p omrdet. Tack fr att du nd svarar p mina frgor.

Nr jag ser videon tycker jag, som amatr, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.

Jag frstr inte varfr det inte skulle fungera? Varfr r inte videon representativ?

Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% hgre brnslefrbrukning.
Citera
2015-10-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Den dr filmen bevisar precis lika lite som den postad tidigare i trden eftersom de inte frstter bilen i test mode genom att koppla ur hjulvarvtalsgivarna bak, dremot skapar de funktionsnedsttande felkoder.. Rent snmos.
Nej en film p Youtube bevisar frsts ingenting, men siffrorna dom fr fram p prestanda och brnslefrbrukning lter nd ganska rimliga.
Citera
2015-10-12, 16:08
Medlem
Lillstarks avatar
Jag orkar inte leta igenom hela trden, VuskWagen har ju kpt styrsystemet av Bosch men det r vl de sjlva som har fixat med mjukvaran?

Citat:
Ursprungligen postat av Airepx
Tror ocks att det kan bli s tillslut. VW har nog rd med terkallningen och kanske bterna, men tappet i frsljning kan bli s stort att man inte klarar av att resa sig igen. Tyska staten kommer nog g in och sttta, men r frtroendet krt i botten blir det svrt.

De hller p och trycker upp nya D-mark fr fullt, r det nnting mnniskan har lrt av sina misstag r det att vi inte lr av vra misstag.
Citera
2015-10-12, 17:53
Medlem
I en utfrgning i Storbrittanien stlldes frgan till chefen fr VW UK om bilens skerhetssystem pverkas. Han svarade att det inte finns ngon koppling mellan motorstyrning och skerhetssystem. Men nu vill jag minnas att bilens ESP bl a stryper motorkraften fr att terf kontrollen ver fordonet. Det kan vara ett gammalt system fr de utvecklas vl hela tiden, men ngon som r mer insatt n jag kanske kan svara p hur det fungerar i de berrda fordonen.
Citera
2015-10-12, 18:33
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag orkar inte leta igenom hela trden, VuskWagen har ju kpt styrsystemet av Bosch men det r vl de sjlva som har fixat med mjukvaran?
Mjukvaran r det hgst troligt att Bosch har gjort. Tror inte det r s friprogrammerbart utan man kan mest ndra p parametrar. Tnker mig att Bosch lagt in ett test-lge fr att snabbt kunna vxla mellan tv olika konfigurationer under utvecklingen av motorn. Volkswagen har sedan missbrukat den till "annat".

Jag spekulerar dock bara med min vilda fantasi. r ingen fakta jag presenterar
Citera
2015-10-12, 19:52
Medlem
Exploderande gastankar, kamkedjor som havererar p bensinmotorer, DSG-ldor som inte klarar mnga start/stopp i kombination med lng krstrckor och skitiga dieslar.

Man fr ju anst att VW r konsekventa i att prioritera den egna ekonomin fre allt annat

Och folk fortstter kpa nd. Det r ju tysk kvalitet!
Citera
2015-10-13, 07:19
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Mjukvaran r det hgst troligt att Bosch har gjort. Tror inte det r s friprogrammerbart utan man kan mest ndra p parametrar. Tnker mig att Bosch lagt in ett test-lge fr att snabbt kunna vxla mellan tv olika konfigurationer under utvecklingen av motorn. Volkswagen har sedan missbrukat den till "annat".

Jag spekulerar dock bara med min vilda fantasi. r ingen fakta jag presenterar

Jag skulle tro att VW sjlva optimerar mjukvaran till varje motormodell, det finns skert ngon insatt som kan svara p detta.

Det ska bli intressant att se vilka personer som kommer pekas ut som ansvariga och hur mnga som har knt till fusket.
Citera
2015-10-13, 12:39
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att VW sjlva optimerar mjukvaran till varje motormodell, det finns skert ngon insatt som kan svara p detta.

Det ska bli intressant att se vilka personer som kommer pekas ut som ansvariga och hur mnga som har knt till fusket.
Jag lste nnstans att Bosch varnade VW fr att anvnda mjukvaran p det sttet, att det kunde vara olagligt. S de knde allts till att den fanns och d mste de vl nd vara inblandade p nt stt. Fr mig framstr det som osannolikt att om en utomstende part knde till det hr, att det bara skulle vara ngra f tekniskt kunniga inom hela koncernen, som frmodligen har hundratals ingenjrer som arbetar t olika mrken, knde till fusket.
Citera
2015-10-13, 13:45
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag lste nnstans att Bosch varnade VW fr att anvnda mjukvaran p det sttet, att det kunde vara olagligt. S de knde allts till att den fanns och d mste de vl nd vara inblandade p nt stt. Fr mig framstr det som osannolikt att om en utomstende part knde till det hr, att det bara skulle vara ngra f tekniskt kunniga inom hela koncernen, som frmodligen har hundratals ingenjrer som arbetar t olika mrken, knde till fusket.

Ok, boxarna levereras skert med nn form av grundmappning som tillverkarna sedan sjlva utgr frn. Ryktena p stan sger att Volvo och BMW ocks har fuskat eftersom de har likadan elektronik frn Bosch i sina bilar men jag tror verkligen inte p att Bosch skulle leverera frdig/aktiverad fuskmjukvara och drmed gra sig sjlva skyldiga till bedrgeri.
Citera
2015-10-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ok, boxarna levereras skert med nn form av grundmappning som tillverkarna sedan sjlva utgr frn. Ryktena p stan sger att Volvo och BMW ocks har fuskat eftersom de har likadan elektronik frn Bosch i sina bilar men jag tror verkligen inte p att Bosch skulle leverera frdig/aktiverad fuskmjukvara och drmed gra sig sjlva skyldiga till bedrgeri.
Nej, att kommunicera och varna r inte olagligt. Snarare tvrtom fr att, om uppgifterna stmmer, Bosch har varnat VW. Sen kan man ju stlla frgan om Siemens och andra har liknande inbyggda mjligheter till fusk.
Citera
2015-10-13, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Jag har ftt intrycket att Bosch visste att mjukvaran var olaglig om den anvndes i bilar i "serieproduktion". Bosch sger att man skriftligen ppekade detta fr VW 2007. Det r inte bara VW som "ndrat instllningarna".

http://blog.caranddriver.com/report-...ating-in-2007/

Om A framstller ett dataprogram som kan anvndas fr att hacka kreditkort, och sljer programmet till B som stjl pengar med programmet, d lr nog A ocks ka dit.

Frgan med Bosch kanske kommer att handla om huruvida programmet ven kunde ha ngot lagligt anvndningsomrde under konstruktionsfasen. Men just att Bosch varnade VW talar ju fr att de visste att de framstllt ngot som bara hade ett olagligt anvndningsomrde.

Kanske Bosch kan dras in in skandalen p ett hrn, eller mer ...
Senast redigerad av wwr 2015-10-13 kl. 14:18.
Citera
2015-10-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har ftt intrycket att Bosch visste att mjukvaran var olaglig om den anvndes i bilar i "serieproduktion". Bosch sger att man skriftligen ppekade detta fr VW 2007. Det r inte bara VW som "ndrat instllningarna".

http://blog.caranddriver.com/report-...ating-in-2007/

Om A framstller ett dataprogram som kan anvndas fr att hacka kreditkort, och sljer programmet till B som stjl pengar med programmet, d lr nog A ocks ka dit.

Frgan med Bosch kanske kommer att handla om huruvida programmet ven kunde ha ngot lagligt anvndningsomrde under konstruktionsfasen. Men just att Bosch varnade VW talar ju fr att de visste att de framstllt ngot som bara hade ett olagligt anvndningsomrde.

Kanske Bosch kan dras in in skandalen p ett hrn, eller mer ...
Nja... D skulle Bofors ocks kunna talas fr krigsbrott om deras vapensystem anvnds vid krigsbrott. D skulle mao den som tillverkade och levererade BUK raketen till idioterna som skt ner MH17 i Ukraina ocks kunna bli talade och dmda fr vllande till annans dd eller rentav mord och krigsbrott. Om en Volvo anvnds vid ett rn eller medvetet krs in i en folksamling, kan Volvo-direktrerna hllas ansvariga fr det? En avgrande frga r som du sger om mjukvaran kan anvndas p ett lagligt stt fr annars r den speciellt ju framtagen fr att fuska. Vi fr se. Om Bosch mjukvara ger VW mjlighet att gra en vldigt snl och miljvnlig motor men att de inte anvnder de rtta instllningarna, d r det upp till VW.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-10-13 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in