2015-09-30, 20:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns vl alltid ngon som kommer kommer att vgra uppdateringen av "juridiskt intresse", principiella orsaker, praktiska skl eller andra orsaker.

Skall bli intressant att se vad som hnder med dessa. Om lagstiftningen tvingar dem r ju frgan enkel. Men om VW vill gra det nd s tror jag de anvnder morot och inte piska.

Alla tycker inte som jag. Men jag tycker det r intressant hur avsljandet gjorts. Jag har inte hunnit lsa ICCT-rapporten. Men tydligen avsljas inte alla mrken och modeller som felar. Dessutom gavs en version hr i trden dr de mrken som testades i USA nstan valdes av en slump. "Man valde de mrken biluthyraren hade inne."

Jag har ingen mer information i detta fall. Men nr det handlar om miljardebelopp brukar inte beslut fattas av en slump.

Vad jag har lst p wikipedia(om man kan kalla det sker klla eller ej) - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volk...ons_violations

S verkade de valt ut 3 modeller enligt testen nedan, passat, jetta och bmw x5. Varfr dessa bilar valdes r jag inte sker p. Har inte hittat ngra andra bilar frn det testet och konspiratorisk som man r s knns det mrkligt med valet av 3 europeiska dieselbilar som troligtvis sljer mkt i USA.

A well-regarded group of scientists at West Virginia University submitted a proposal to ICCT and John German awarded them a US$50,000 study[14][32] to conduct tests on three diesel cars:[13] a VW Passat, a VW Jetta, and a BMW X5.[31] ICCT also purchased data from Emissions Analytics, a UK-based emissions consultancy, and from stakeholders in the Real Driving Emissions-Light Duty Vehicle working group in charge of amending Euro 6 regulations.[14]
Citera
2015-09-30, 21:44
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
S verkade de valt ut 3 modeller enligt testen nedan, passat, jetta och bmw x5. Varfr dessa bilar valdes r jag inte sker p. Har inte hittat ngra andra bilar frn det testet och konspiratorisk som man r s knns det mrkligt med valet av 3 europeiska dieselbilar som troligtvis sljer mkt i USA.

D har du inte lst DN-artikeln jag lnkade tidigare. Du fr alla svar dr. Inget konstigt. Ingen lmsk baktanke.
Citera
2015-09-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad jag har lst p wikipedia(om man kan kalla det sker klla eller ej) - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volk...ons_violations

A well-regarded group of scientists at West Virginia University submitted a proposal to ICCT and John German awarded them a US$50,000 study[14][32] to conduct tests on three diesel cars:[13] a VW Passat, a VW Jetta, and a BMW X5.[31] ICCT also purchased data from Emissions Analytics, a UK-based emissions consultancy, and from stakeholders in the Real Driving Emissions-Light Duty Vehicle working group in charge of amending Euro 6 regulations.[14]

Hyrbilsfirman de kte till hade vldigt f dieselbilar, s de fick ta det som fanns helt enkelt.
Citera
2015-09-30, 22:41
Hur mkt minskad effekt sam kad frbrukning snackar vi?

Min passat 2.0 tdi 2013 har som det r nu 170 hstar och dricker 0.52l milen i snitt. Efter "uppdateringen"?
Citera
2015-09-30, 22:56
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Enligt en professor i motorfrbrnningsteknik kommer bilarna dra mer soppa efter "uppdateringen".

"Ytterligare en fljdeffekt blir frmodligen mer koldioxidutslpp" ... Citat "frmodligen"...Nr skal journalister och politiker frst att det r ett linjrt samband mellan brnslefrbrukning och co2-utslpp? co2 kan inte rensas, 1 liter diesel frigr lika mkt co2 om det frbrnns i en motor eller om de brnns p en majbrasa...

http://www.svd.se/dyrare-branslenota...n-i-volkswagen

och en motorjournalist i AB tror ja det var uppmanar folk att gra uppdateringen....

Har VW redan krt igng med nsta fusk...o kpa journalister.. e vl ingen som vill gra uppdateringen....det frbttrar inte bilen. hjlper bara Vw p pappret.

Dom skulle istllet uppmanas att hva kpet som o lmna tillbaka bilen o f pengarna tillbaka som det stod i annan media.

var vl ARN som redan sagt att det var grbart. o VW sa att det fick dom gra s blev det ett rende var. Dom har slt en bil p felaktiga grunder.
Citera
2015-09-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Hur mkt minskad effekt sam kad frbrukning snackar vi?

Min passat 2.0 tdi 2013 har som det r nu 170 hstar och dricker 0.52l milen i snitt. Efter "uppdateringen"?

Det r ingen som vet det nnu.

Men experterna har ju sagt att fr att minska kvveoxidutslppen s mste de ka brnslefrbrukningen, och kar de brnslefrbrukningen s kar koldioxidutslppen. De gr allts hand i hand.

Jag har svrt och se vad de kan gra endast med mjukvara. Jag har sjlv en audi a4 2010 2.0 tdi och r hgst sannolikt pverkad sjlv av bluffen, r vldigt nyfiken p hur de kommer lsa det hr.
Citera
2015-09-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
och en motorjournalist i AB tror ja det var uppmanar folk att gra uppdateringen....

Har VW redan krt igng med nsta fusk...o kpa journalister.. e vl ingen som vill gra uppdateringen....det frbttrar inte bilen. hjlper bara Vw p pappret.

Dom skulle istllet uppmanas att hva kpet som o lmna tillbaka bilen o f pengarna tillbaka som det stod i annan media.

var vl ARN som redan sagt att det var grbart. o VW sa att det fick dom gra s blev det ett rende var. Dom har slt en bil p felaktiga grunder.

S det finns allts mjlighet att lmna tillbaka bilen och f pengarna tillbaka? Hur sannolikt r det att man lyckas med detta egentligen?
Citera
2015-10-01, 01:37
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hunnit lsa ICCT-rapporten. Men om jag frsttt rtt s berttar man i mnga fall inte vilka bilmrken som testats? Stmmer det?

Om det stmmer s tycker jag det verkar underligt. En vanlig miljorganisation som arbetar fr renare luft skulle vl g ut helt ppet med alla sina data. Hur mnga bilmodeller har man data fr och hur mnga redovisar man frn vilket bilmrke de kommer?

(Ok jag borde lsa sjlv. Men jag har bara inte hunnit.)
Citera
2015-10-01, 06:08
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hunnit lsa ICCT-rapporten. Men om jag frsttt rtt s berttar man i mnga fall inte vilka bilmrken som testats? Stmmer det?

Om det stmmer s tycker jag det verkar underligt. En vanlig miljorganisation som arbetar fr renare luft skulle vl g ut helt ppet med alla sina data. Hur mnga bilmodeller har man data fr och hur mnga redovisar man frn vilket bilmrke de kommer?

(Ok jag borde lsa sjlv. Men jag har bara inte hunnit.)

Det kommer, de har vl ngon pong (ideologisk eller ekonomisk) med att vnta med att droppa vilka bilar det gller. Nu blir hypen strre kring rapporten ocks.
Citera
2015-10-01, 06:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det kommer, de har vl ngon pong (ideologisk eller ekonomisk) med att vnta med att droppa vilka bilar det gller. Nu blir hypen strre kring rapporten ocks.
Jag undrar om de verklogen vill skapa hype. De hller ju en lg profil. Min gissning r att de skulle kunna vilja komma t just VW eller tysk bilindustri. Jag har dock inga bevis fr detta. Kanske kan det ven finnas andra orsaker?

Just NGOer skall man alltid syna nrmare. De har ofta en gmd agenda.

Det ger inte ett serist intryck att en forskare inte presenterar alla data.
Citera
2015-10-01, 08:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
S det finns allts mjlighet att lmna tillbaka bilen och f pengarna tillbaka? Hur sannolikt r det att man lyckas med detta egentligen?

Jag tror att det kommer att vara vldigt osannolikt att VW gr med p en sdan sak.
D fr nog bilgaren ta vgen via tingsrtten och d gller det att vinna dr ocks vilket minskar sannolikheten ytterligare.
VW kommer frmodligen inte att betala tillbaka ngra pengar av egen fri vilja.

Man kommer s klart att gra uppdateringarna utan kostnad fr kunderna men jag gissar att vi kunder kommer att behva bna och be fr att f en fri lnebil under tiden bilen r p verkstad.

VAGs bilverkstder har aldrig varit smidiga nr det gller kundrelationer.
Citera
2015-10-01, 10:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag tror att det kommer att vara vldigt osannolikt att VW gr med p en sdan sak.
D fr nog bilgaren ta vgen via tingsrtten och d gller det att vinna dr ocks vilket minskar sannolikheten ytterligare.
VW kommer frmodligen inte att betala tillbaka ngra pengar av egen fri vilja.

Man kommer s klart att gra uppdateringarna utan kostnad fr kunderna men jag gissar att vi kunder kommer att behva bna och be fr att f en fri lnebil under tiden bilen r p verkstad.

VAGs bilverkstder har aldrig varit smidiga nr det gller kundrelationer.

Jag tror inte det gr till ngra rttegngar.

Grupptalan skulle det kunna bli. M skulle ju kunna driva en sdan, kanske.

Men det vljer nog inte VW tror jag. Om de s bara skulle sno tillbaka 5 hk och en halv deciliter soppa milen s tror jag de kommer att kompensera kunderna ganska vl. Ryktet r viktigt fr ett bilfretag.

Men man vet aldrig.
Senast redigerad av wwr 2015-10-01 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in