2015-09-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
r andra krav p lastbilsmotorer. Dr r jenkarna med och konkurrerar. P bilsidan r det nstan noll.

Vad har jenkarna med detta att gra?
Scania klarade sig utan AdBlue t.om Euro5

Mercedes stod bara och gapade och fatta noll nr det emot Scania hade en intern tvling i roadtrain.

Merca vann.. men nr de fick se brnslefrbrukningen...
Citera
2015-09-24, 13:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Motorn levererar allts smre nr bara drivhjulen snurrar?
Inte konstigt att jag aldrig kommer loss nr jag kr fast med biljveln d
Jag r inte alls expert. Men jag tror man medvetet mste aktivera "dyno-mode" infr en testning. Den kopplar inte in automatiskt.

Skulle bara drivhjulen rulla r det nog risk att andra kontrollsystem fr spader om bilen r i "vgkrar-mod".

Jag frgar mig samma sak som andra i trden. Undrar vem som vgade ta ansvar fr den "kreativa modifikationen". Mste vl ha frankrats hos VD? (Fast att VD fick g betyder ju inte skert att han visste om fusket.) Vilken id va' - VW Dieselgate

S hr i efterhand kan man ju tycka att det verkar uppenbart att ngon kommer att komma p fusket med tfljande katastrofala konsekvenser. Att testa bilen utan att koppla in dyno-mode verkar ju elementrt. (Och ven om dyno-mode skulle kopplas in automatiskt s mste vl ngon komma p att ven testa utslpp vid vanlig krning.) Ofattbart korkat tycker man. Men det kanske finns fler faktorer som jag inte knner till. Det r inte direkt vad man brukar frknippa med tysk ingenjrskonst.
Senast redigerad av wwr 2015-09-24 kl. 14:04.
Citera
2015-09-24, 13:47
Medlem
Nu pstr tyska tidningen Auto Bild att ven BMW X3 har mycket hgre utslppsvrden n tilltet i vgtester.

BMW dementerar ngon form av "test mode" i sina bilar...

www.autobild.de

BMWs aktie dalar med 6% i nulget...

Bevittnar vi en historisk fordonskollaps mnntro ??
Citera
2015-09-24, 14:47
Medlem
Ja nu r det slut med fossilbilarna!
Citera
2015-09-24, 14:54
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ja nu r det slut med fossilbilarna!
Inte riktigt n. Men diesel r ute. Det gr tydligen inte att kombinera hg verkningsgrad med lga utslpp av kvveoxider.
Citera
2015-09-24, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Fast man kanske inte skall ropa s hgt. Snlstlld frgasare och K-sprit var det som gllde p Bilprovningen med min 244 frn 83.
Citera
2015-09-24, 15:52
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Inte riktigt n. Men diesel r ute. Det gr tydligen inte att kombinera hg verkningsgrad med lga utslpp av kvveoxider.

Med adblue gr det vl? vriga motorer frn andra tillverkare anvnder ju det medans motorn i frga frpn VW saknar det. Ngot som ifrgasatts fr flera r sen hur det gick att klara utslppen utan.
Senast redigerad av cem77 2015-09-24 kl. 16:10.
Citera
2015-09-24, 16:00
Medlem
Det finns ju mycket miljfusk. Men eftersom milj har blivit en stor "grej" - s r det extra skamset att fuska i det.
Metoden gr ut p att programmet i styrenheten (datorn) ndras om det inte sker ngra rattutslag eller temperaturvariationer (allts som det vanligtvis r i ett labb). D gr datorn in i ett test-mode, som ger mindre kvveoxidutslpp.
Och nr bilen gr p vgen r det vanliga programmet aktiverat, som ger bttre prestanda men mer kvveoxider i avgaserna. Kvveoxiderna r inte trevliga i luften - srskilt inte i stadstrafiken.
Men detta r ju bara ett av allt mjligt fusk som frekommer. Men det r ju bra att det uppmrksammas.
Som ngon sa hr - s r det nog omjligt att kombinera bra prestanda med lga kvveoxidutslpp nr det gller dieselmotorer. Om inte ngon kan komma p en metod s luftens kvvgas inte reagerar med syret...
kvvefreningar kan vara positiva i vissa fall, men har fr mig att just kvveoxider inte r ngot man kan ta till vara.

Det r rtt djrvt att frska manipulera med testdata. Det finns ju alltid en risk att det upptcks - som nu, och d kostar det mjligtvis mer n det smakar.

Och dom som fr betala med sin hlsa - mnniskor som befinner sig i tttrafikerade omrden. Dom kanske skulle gra som man gjorde med cigarettmrkena - stmma biltillverkarna..
Citera
2015-09-24, 16:43
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Med adblue gr det vl? vriga motorer frn andra tillverkare anvnder ju det medans motorn i frga frpn VW saknar det. Ngot som ifrgasatts fr flera r sen hur det gick att klara utslppen utan.
I vgtestet i USA 2014 var ocks en VW med med AdBlue. Jag tror att det var den som ocks hll grnsvrden nr bilen krde med farthllare p en riktig plan Interstate. Men dessa bilar r mycket snla med AdBlue, man vill ju inte besvra kunden.

P eBay finns det AdBlue eliminators, DN skrev om detta idag. Fusk, mest fr lastbilar kanske.
Citera
2015-09-24, 20:29
Medlem
Karmans avatar
Andra bilmrken mste vl ha gjort samma sak? Eller hur har de ftt ned utslppen p sina personbilsdieslar s att de klarar avgaskraven i USA? Om inte s mste de vl ha bttre motorteknik n VW?
Citera
2015-09-24, 20:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Andra bilmrken mste vl ha gjort samma sak? Eller hur har de ftt ned utslppen p sina personbilsdieslar s att de klarar avgaskraven i USA? Om inte s mste de vl ha bttre motorteknik n VW?

Jag undrar ver hur det ser ut med Skoda. De gs ju vl utav VW och anvnder en hel del samma komponenter vl..?
Citera
2015-09-24, 20:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag undrar ver hur det ser ut med Skoda. De gs ju vl utav VW och anvnder en hel del samma komponenter vl..?
Skoda sljs inte i USA, mig veterligen. Har aldrig sett ngon dr. Och i Europa r avgaskraven fr kvveoxider inte lika hrda som i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in