2015-09-23, 20:49
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadesss
Kan nstintill garantera att ngot annat mrke ven kommer torska med tanke p att just de motorerna ifrga inte r ngonting speciellt (dvs relativt lg effekt, liten volym och adblue system). Rtta mig om jag har fel men de motorerna som det handlar om r den nyare 2 liters varianten som sitter i nyaste passaten m.m?

SCR-system (AdBlue) r nog det effektivaste som finns p marknaden idag.
NOx traps r smre.
Citera
2015-09-23, 20:55
Medlem
Undrar hur mycket de hade kunnat utpressa VW p om de hade valt den vgen istllet fr att luta dem.
Citera
2015-09-23, 21:03
Medlem
Hadessss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
SCR-system (AdBlue) r nog det effektivaste som finns p marknaden idag.
NOx traps r smre.
Jag uttryckte mig lite dligt, men det jag ville komma fram till var att ifall motorerna ifrga har SCR-system och inte r ngra effektmonster s borde det i princip vara lika hga utslpp som hos andra biltillverkare, frutsatt att det r ungefr samma volym osv.
Citera
2015-09-23, 21:40
Medlem
Madagascars avatar
Hur lnge ungefr har bilar med den hr mjukvaran varit p marknaden?
Citera
2015-09-23, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Torrkra i garaget. Temp rtt inom en tiondel

Menar du att det inte fr diffa mer fr att systemet ska starta? Lter ju oerhrt riskabelt och osannolikt.
Citera
2015-09-23, 22:10
Medlem
albylens avatar
Volkswagen har erknt att omkring 500 000 bilar finns i USA. Men det r i Europa som Volkswagen r den dominerande biltillverkaren, med mer n dubbelt s stor marknadsandel som andra enskilda konkurrenter. I Europa och Sverige str diesel nu fr omkring halva nybilsfrsljningen.

Volkswagen har sagt att den drabbade motorn har benmningen EA 189. Transportstyrelsen berknar att 61 686 svenska bilar kan ha samma typ av motor installerad.

http://www.svd.se/sa-manga-svenska-b...n-i-volkswagen
Citera
2015-09-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Kom vl fram att GM hade fuskat tidigare i r.

Nu vet vi ju varfr VW kpte Scania - vars lastbilsmotor r fruktansvrt effektiv.
r andra krav p lastbilsmotorer. Dr r jenkarna med och konkurrerar. P bilsidan r det nstan noll.
Citera
2015-09-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Det gissar jag ocks p, de modeller dr Adblue anvnds som tillsats verkar inte vara pverkade. (iaf majoriteten av dem)
P Fiats 1,9 td motor som sitter b.l.a i Saab s r det vanligt att EGR och virvelspjllet sotar igen,speciellt om man kr mycket i stadstrafik. Jag har inte varit med om det p WV. Men de kanske krs mer p motorvg?
Citera
2015-09-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
r andra krav p lastbilsmotorer. Dr r jenkarna med och konkurrerar. P bilsidan r det nstan noll.
P lastbilar med Euro6 s mter man emissioner p vg med sk PEMS. Det mste mtas ett visst antal per motortyp.
De motorerna certifieras frst, sen fljs de upp och tas ett antal prov i monteringsfabriken drefter kollas de de p vg med portabel utrustning.
Anledningen att man inte gr det med personbilar tror jag r att de helt enkelt inte fr plats med utrustningen.
Fast detta gller ju Euro6 och inte EPA lagstiftningen som de har i USA.
Citera
2015-09-24, 00:11
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Menar du att det inte fr diffa mer fr att systemet ska starta? Lter ju oerhrt riskabelt och osannolikt.

S hrt r inte tempgrnserna satta av testet.
Det kan jag garantera utan att lst detaljerna.

Jag gissar att spannet fr godknt test r +/- 5 grader K.

Lufttryck vgar jag mig inte p att gissa, men frmodligen r spannet lite mindre eftersom det r lttare och gr snabbare att reglera.
Citera
2015-09-24, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
S hrt r inte tempgrnserna satta av testet.
Det kan jag garantera utan att lst detaljerna.

Jag gissar att spannet fr godknt test r +/- 5 grader K.

Lufttryck vgar jag mig inte p att gissa, men frmodligen r spannet lite mindre eftersom det r lttare och gr snabbare att reglera.

Ok, tack. Tyckte att det lt konstigt.
Citera
2015-09-24, 12:09
Medlem
Jag gissar att Bosch kommer ganska snart bli indragna i denna hrva.
De har ju levererat till andra biltillverkare ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in