2015-09-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Är andra krav på lastbilsmotorer. Där är jenkarna med och konkurrerar. På bilsidan är det nästan noll.

Vad har jenkarna med detta att göra?
Scania klarade sig utan AdBlue t.om Euro5

Mercedes stod bara och gapade och fatta noll när det emot Scania hade en intern tävling i roadtrain.

Merca vann.. men när de fick se bränsleförbrukningen...
Citera
2015-09-24, 13:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Motorn levererar alltså sämre när bara drivhjulen snurrar?
Inte konstigt att jag aldrig kommer loss när jag kör fast med biljäveln då
Jag är inte alls expert. Men jag tror man medvetet måste aktivera "dyno-mode" inför en testning. Den kopplar inte in automatiskt.

Skulle bara drivhjulen rulla är det nog risk att andra kontrollsystem får spader om bilen är i "vägkörar-mod".

Jag frågar mig samma sak som andra i tråden. Undrar vem som vågade ta ansvar för den "kreativa modifikationen". Måste väl ha förankrats hos VD? (Fast att VD fick gå betyder ju inte säkert att han visste om fusket.) Vilken idé va' - VW Dieselgate

Så här i efterhand kan man ju tycka att det verkar uppenbart att någon kommer att komma på fusket med åtföljande katastrofala konsekvenser. Att testa bilen utan att koppla in dyno-mode verkar ju elementärt. (Och även om dyno-mode skulle kopplas in automatiskt så måste väl någon komma på att även testa utsläpp vid vanlig körning.) Ofattbart korkat tycker man. Men det kanske finns fler faktorer som jag inte känner till. Det är inte direkt vad man brukar förknippa med tysk ingenjörskonst.
Senast redigerad av wwr 2015-09-24 kl. 14:04.
Citera
2015-09-24, 13:47
Medlem
Nu påstår tyska tidningen Auto Bild att även BMW X3 har mycket högre utsläppsvärden än tillåtet i vägtester.

BMW dementerar någon form av "test mode" i sina bilar...

www.autobild.de

BMWs aktie dalar med 6% i nuläget...

Bevittnar vi en historisk fordonskollaps månntro ??
Citera
2015-09-24, 14:47
Medlem
Ja nu är det slut med fossilbilarna!
Citera
2015-09-24, 14:54
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ja nu är det slut med fossilbilarna!
Inte riktigt än. Men diesel är ute. Det går tydligen inte att kombinera hög verkningsgrad med låga utsläpp av kväveoxider.
Citera
2015-09-24, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Fast man kanske inte skall ropa så högt. Snålställd förgasare och K-sprit var det som gällde på Bilprovningen med min 244 från 83.
Citera
2015-09-24, 15:52
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Inte riktigt än. Men diesel är ute. Det går tydligen inte att kombinera hög verkningsgrad med låga utsläpp av kväveoxider.

Med adblue går det väl? Övriga motorer från andra tillverkare använder ju det medans motorn i fråga frpn VW saknar det. Något som ifrågasatts för flera år sen hur det gick att klara utsläppen utan.
Senast redigerad av cem77 2015-09-24 kl. 16:10.
Citera
2015-09-24, 16:00
Medlem
Det finns ju mycket miljöfusk. Men eftersom miljö har blivit en stor "grej" - så är det extra skamset att fuska i det.
Metoden går ut på att programmet i styrenheten (datorn) ändras om det inte sker några rattutslag eller temperaturvariationer (alltså som det vanligtvis är i ett labb). Då går datorn in i ett test-mode, som ger mindre kväveoxidutsläpp.
Och när bilen går på vägen är det vanliga programmet aktiverat, som ger bättre prestanda men mer kväveoxider i avgaserna. Kväveoxiderna är inte trevliga i luften - särskilt inte i stadstrafiken.
Men detta är ju bara ett av allt möjligt fusk som förekommer. Men det är ju bra att det uppmärksammas.
Som någon sa här - så är det nog omöjligt att kombinera bra prestanda med låga kväveoxidutsläpp när det gäller dieselmotorer. Om inte någon kan komma på en metod så luftens kvävgas inte reagerar med syret...
kväveföreningar kan vara positiva i vissa fall, men har för mig att just kväveoxider inte är något man kan ta till vara.

Det är rätt djärvt att försöka manipulera med testdata. Det finns ju alltid en risk att det upptäcks - som nu, och då kostar det möjligtvis mer än det smakar.

Och dom som får betala med sin hälsa - människor som befinner sig i tättrafikerade områden. Dom kanske skulle göra som man gjorde med cigarettmärkena - stämma biltillverkarna..
Citera
2015-09-24, 16:43
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Med adblue går det väl? Övriga motorer från andra tillverkare använder ju det medans motorn i fråga frpn VW saknar det. Något som ifrågasatts för flera år sen hur det gick att klara utsläppen utan.
I vägtestet i USA 2014 var också en VW med med AdBlue. Jag tror att det var den som också höll gränsvärden när bilen körde med farthållare på en riktig plan Interstate. Men dessa bilar är mycket snåla med AdBlue, man vill ju inte besvära kunden.

På eBay finns det AdBlue eliminators, DN skrev om detta idag. Fusk, mest för lastbilar kanske.
Citera
2015-09-24, 20:29
Medlem
Karmans avatar
Andra bilmärken måste väl ha gjort samma sak? Eller hur har de fått ned utsläppen på sina personbilsdieslar så att de klarar avgaskraven i USA? Om inte så måste de väl ha bättre motorteknik än VW?
Citera
2015-09-24, 20:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Andra bilmärken måste väl ha gjort samma sak? Eller hur har de fått ned utsläppen på sina personbilsdieslar så att de klarar avgaskraven i USA? Om inte så måste de väl ha bättre motorteknik än VW?

Jag undrar över hur det ser ut med Skoda. De ägs ju väl utav VW och använder en hel del samma komponenter väl..?
Citera
2015-09-24, 20:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag undrar över hur det ser ut med Skoda. De ägs ju väl utav VW och använder en hel del samma komponenter väl..?
Skoda säljs inte i USA, mig veterligen. Har aldrig sett någon där. Och i Europa är avgaskraven för kväveoxider inte lika hårda som i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in