2013-05-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det ser inte så bra ut för Plantingas fri vilja-försvar - http://philpapers.org/rec/HOWTLP-2, https://bearspace.baylor.edu/Alexand...ainstPFWD.html, http://www3.nd.edu/~jrasmus1/docs/ph...terfactual.pdf, http://philpapers.org/rec/ALMTLP.

Vad är problemet? (Jag har inte läst länken)
Citera
2013-05-03, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TureRetur
Så klart GUD har skapat det onda, jo bara för att sätta det goda på prov, för ändas då är det värt något, när det står emot det onda, och GUD han gör inge ting, för då skulle det vara för lätt.

Från vilket det enkelt kan konstateras, att antingen är 'gud' en schizofren sociopat alternativt måste du dra in 'ineffable' (~outgrundlig) pladdret.

Men lyckligvis är inte all kristen teologisk filosofi som banal som din, så det finns andra svar. Men det överlämnar jag tills vidare till kristna att komme med.
Senast redigerad av Bogomil 2013-05-03 kl. 14:26.
Citera
2013-05-03, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Gud vill att änglar och människor ska tjäna honom av fri vilja, inte för att de är programmerade att göra detta som robotar.

Du refererar till det 'frivilliga tvång' som en del kristna brukar omtolka till 'fri vilja'.
Citera
2013-05-03, 14:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fri vilja innebär att Gud inte påverkar eller tvingar någon till att tänka något annat (hjärntvätt), utan låter alla av hans skapelser göra så som den vill av egen fri vilja.

Rent nonsens. Endast individer med ett snuttefilts-behov eller psykologisk disponerade för slavmentalitet skulle tolka det på det viset.

Citat:
Din vidlyftiga köpenskap drev dig till våld och synd. Då förvisade jag dig från gudaberget och jagade bort dig, beskyddande kerub, från de gnistrande stenarna. Din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet. Då kastade jag dig ner till marken och lämnade dig att beskådas av andra kungar.

För det första då har du den vanliga pådyvlar-kristna förvirring om vem som är vem i den kristna mytologins 'bad guy' kategori; och sen var Satans misstag att han helt enkelt blev för nitisk i sitt ämbets-utförande. Allegorisk kan man säga, att han inte följde protokolet (eller som det hetar i filmspråket: Go by the book).

Citat:
Guds allsmäktighet har alltså inget med saken att göra.

Jo, så till vida att 'guds allmäktighet' snarare är GT-'gudens' fascism, som blev ifrågasatt.
Citera
2013-05-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Rent nonsens. Endast individer med ett snuttefilts-behov eller psykologisk disponerade för slavmentalitet skulle tolka det på det viset.

zzzzzZZZZZZZzzzzzzzzzZZZZZZZzzzzz.
Citera
2013-05-03, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
zzzzzZZZZZZZzzzzzzzzzZZZZZZZzzzzz.

Jag uppskattar givetvis, att du höjd din debatt-nivå från den vanliga doktrinella och cirkel-argumenterande demagogi till detta.

Ett klart kvalitets-framsteg.
Citera
2013-05-03, 16:28
Medlem
Citat:
Jag uppskattar givetvis, att du höjd din debatt-nivå från den vanliga doktrinella och cirkel-argumenterande demagogi till detta.

Ett klart kvalitets-framsteg.

"höjt" heter det, "debattnivå" heter det, och "kvalitetsframsteg" heter det... hehe
Citera
2013-05-03, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
"höjt" heter det, "debattnivå" heter det, och "kvalitetsframsteg" heter det... hehe

Va tråkigt. Nu förstörde du helt det positiva intrycket av din debatthöjning genom att ramla ner till linguistik/grammatik-nivån.

Vad i Noodlis (den sanna guden) namn har det med teologi att göra, att min svenska är dålig.

KANSKE ..... att du egentligen inte vet så värst mycket om det du predikar, och nu försökar att skyla detta med irrelevanta inlägg; istället för att bemöta mig sakligt.

Kan vi återgå till min senaste kritik av dom olika kristna apologetik-varianter med relation till trådens ämne?
Citera
2013-05-03, 16:39
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
När Lucifer skapades så var han inte "Satan". Han var en ljusbringare, en vacker ängel som tjänade Gud.

Bibliskt stöd för det? I Job så verkar Satan vara Satan, en av gudasönerna vid Guds hov, vars uppgift är att fresta människor för att pröva deras tro.
Citera
2013-05-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Satan är en ängel, enligt Job (se t.ex. 1:6-12).

Nja, Satan var en ängel har jag fått intrycket av. Änglar tillhör nog kategorin över de individer som står Gud väldigt nära varav benämningen uttrycket att han fått fallande ängel. Men jag vet inte riktigt jag ska checka det där.
Senast redigerad av Kamora 2013-05-03 kl. 17:03.
Citera
2013-05-03, 16:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bibliskt stöd för det? I Job så verkar Satan vara Satan, en av gudasönerna vid Guds hov, vars uppgift är att fresta människor för att pröva deras tro.

Du åtnjutar en del allmän respekt för din kompetens och kunnande, så kanske du kan lyckas med att få lite ordning på den kristna 'bad guy' kategori, som verkar otrolig rörig .... även blant quoteminings-entusiasterna.

'Ormen', Satan och Lucifer verkar ha genomgått någon synkretiserings-process, som gör 'onska'-debatten tämligen inkonsekvent.
Citera
2013-05-03, 17:36
Medlem
Citat:

Borde inte en allsmäktig gud ha rätt bra koll på tron hos människorna han skapat, eller slarvade han i produktutvecklingen månne?

Och varför skicka ner någon för att fresta, det är ju oerhört sadistiskt. Jag kan springa omkring på stan med en hink full med snickers, sedan kan jag medvetet leta reda på diabetiker och fresta dom med snask. Merparten skulle säkert avstå efter som man är medveten om riskerna men någon enstaka tjocksmock skulle kanske i ren desperation trycka i sig en massa gottigott mums, då skulle ju jag riskera fettots hälsa efter som det var jag som frestade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in