Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonSemper
Men Gud borde rimligen ha förutspått att ängeln Lucifer skulle bli Satan. Annars är han inte allsmäktig.
Nej, det går inte att "förutspå" en fri vilja på det sättet, men om man har kunskap om hur någon är som person, så går det att "förutspå" hur den personen agerar vid vissa situationer. Om personen t.ex. är rädd för spindlar, så går det att "förutspå" hur personen agerar om jag visar en spindel för personen.
Gud har en enorm kunskap om allting, t.ex. har han namn på alla miljarders miljarder stjärnor i universum:
"
Han bestämmer stjärnornas antal och ger dem deras namn." (Ps 147:4 Bibel2000)
Gud har mycket större kunskaper än en människa som kan förstå att en person som är rädd för spindlar hoppar till när man visar spindeln. Han känner varenda skapelse, vad och hur den personen har levt och tänkt. Den kunskapen kan han använda för att "förutspå" vissa saker, men exakt hur en skapelse med fri vilja kommer att agera i minsta detalj, det vet han inte.
När Gud skapade Satan så var Satan som alla andra skapelser till en början neutral (som ett spädbarn) och senare god. Men med tiden så började Satan på grund av den fria viljan att utveckla onda tankar, han närde dessa onda tankar av egen fri vilja. Fri vilja innebär att Gud inte påverkar eller tvingar någon till att tänka något annat (hjärntvätt), utan låter alla av hans skapelser göra så som den vill av egen fri vilja.
Satan valde själv det onda:
"
I Eden, Guds trädgård, bodde du. Du var höljd i ädelstenar av alla de slag: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, rubin och smaragd. Av guld var dina smycken och prydnader, gjorda åt dig den dag du blev skapad. Du var en kerub som jag hade smort och satt till beskyddare. På det heliga gudaberget bodde du. Där gick du bland gnistrande stenar.
Du var oförvitlig i allt vad du gjorde, från den dag du blev skapad till dess att orätt kom i dagen hos dig.
Din vidlyftiga köpenskap drev dig till våld och synd. Då förvisade jag dig från gudaberget och jagade bort dig, beskyddande kerub, från de gnistrande stenarna. Din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet. Då kastade jag dig ner till marken och lämnade dig att beskådas av andra kungar. " (Hesekiel 28:13-17 Bibel2000)
Guds allsmäktighet har alltså inget med saken att göra.