2012-09-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Men snälla du, jag är inte olycklig! Dina antaganden får dig att tro att jag är olycklig för att du är omprogrammerad att tycka så utifrån subjetiva åsikter från sektpropaganda.

Du har valt Bibeln och med det en underkastelse till Gud och Satan, medan jag har valt livet här och nu utan att leva under din Guds hot.

Du uttrycker dig hatiskt och det visar då inte på en lycklig människa.

Jag har valt Bibeln, men förstår inte det där med "underkastelse"?
jag har också valt livet här och nu, men det hindrar inte att jag även tar emot det skaparen erbjusder oss.
Citera
2012-09-18, 12:10
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du uttrycker dig hatiskt och det visar då inte på en lycklig människa.
Nej, jag uttrycker mig rationellt och sakligt utefter de livserfarenheter av religiösa jag har.

Citat:
Jag har valt Bibeln, men förstår inte det där med "underkastelse"?
Självuppgivenhet, resignation, kapitulation, lydnad, undergivenhet - synonymerna är många och om man lever sitt liv genom beslut utifrån en helig bok eller den styrande kretsen i en sekt så är det underkastelse.
Citat:
jag har också valt livet här och nu, men det hindrar inte att jag även tar emot det skaparen erbjusder oss.
Nej du har valt efterlivet. Om du hade valt livet så skulle inte vi ha haft den här diskussionen.
Citera
2012-09-18, 12:26
Medlem
Citat:
Nej, jag uttrycker mig rationellt och sakligt utefter de livserfarenheter av religiösa jag har.

Självuppgivenhet, resignation, kapitulation, lydnad, undergivenhet - synonymerna är många och om man lever sitt liv genom beslut utifrån en helig bok eller den styrande kretsen i en sekt så är det underkastelse.

Nej du har valt efterlivet. Om du hade valt livet så skulle inte vi ha haft den här diskussionen.

Jag har valt livet, med eller utan din tillåtelse.
Citera
2012-09-18, 13:19
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Jag har valt livet, med eller utan din tillåtelse.

Vad bra! Då förstår du kanske vad jag menar med. Jag vill inte heller att någon ska bestämma över mig eller mina val i livet. Kan du sammanlänka det med vad du tycker så gör du framsteg, och kanske tvekar med lite respekt för den individuella självtänkande människan innan du ringer på nästa dörr.

Omvänd psykologi is da shit, även om du tycker att jag är ond.
Citera
2012-09-18, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
En enkel beräkning från ett underlag av 3.500 olika, postulerade 'gudar', gör den monopol-sökande abrahamist till 99,97142 % 'stark' ateist.

Att samtidig vara teist är en självmotsägelse som gränsar till lögn. Och vem är 'lögnens fader'? Satan/djävulens sägs det (med namnet Jahveh i detta fall), som kan igenkännas på sina lögner.

Så monopol-sökande abrahamister är alltså onda satanister/djävulsdyrkara.

En liten, rolig, inverterat version av teistisk, anti-logik skolastik.

Nu återstår det att se, om det kommer anti-logiska bemötande av denna anti-logik.
Citera
2012-09-18, 13:58
Medlem
Citat:
Vad bra! Då förstår du kanske vad jag menar med. Jag vill inte heller att någon ska bestämma över mig eller mina val i livet. Kan du sammanlänka det med vad du tycker så gör du framsteg, och kanske tvekar med lite respekt för den individuella självtänkande människan innan du ringer på nästa dörr.

Omvänd psykologi is da shit, även om du tycker att jag är ond.

Ingen bestämmer över mig, men jag följer Sveriges lag för mitt eget bästa,
Sedan njuter jag varje dag av det man kan njuta av, vi lever i en värld där det inte går att leva som man vill:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Gal 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)

Jakob 1:14, 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11
”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efe 6:11
”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”
Citera
2012-09-18, 14:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Ingen bestämmer över mig, men jag följer Sveriges lag för mitt eget bästa,

Så trots att du enligt båda logik och anti-logik är ett ont människa, som dyrkar en ond 'gud', är din utilitaristiska etik värd lite beröm (trots att du givetvis ..... som ett ont människa ..... motiverar det med själviska intressen).
Citera
2012-09-20, 22:49
Medlem
DenLedes avatar
Vill lyfta upp frågan igen.

Även om man nu inte direkt tror på satan så kan man väl kanske föreställa sig hur han förför oss?

Såg en dokumentär för något år sedan om en liten kristen sekt i USA där ledaren fått för sig att han var Jesus. Dessutom verkade kvinnorna och ledaren i sekten få några sorts klartecken av "gud" att dom skulle ha sex. Även om kvinnorna var gifta.

Nu behöver man inte ens vara speciellt påläst i kristendom för att inse att det inte är Gud som talar till dem.

Vad är det då för röst dessa "kristna", i grunden snälla, människor följer egentligen?
Citera
2012-09-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede

Även om man nu inte direkt tror på satan så kan man väl kanske föreställa sig hur han förför oss?

Såg en dokumentär för något år sedan om en liten kristen sekt i USA där ledaren fått för sig att han var Jesus. Dessutom verkade kvinnorna och ledaren i sekten få några sorts klartecken av "gud" att dom skulle ha sex. Även om kvinnorna var gifta.

Nu behöver man inte ens vara speciellt påläst i kristendom för att inse att det inte är Gud som talar till dem.

Vad är det då för röst dessa "kristna", i grunden snälla, människor följer egentligen?

Gud talar genom sina Heliga änglar.
Som exempel så talade en herrens ängel till Maria et c

Änglar kallas ibland andar, dvs. skapelser som är osynliga och mäktiga. Vi läser således: ”En ande [kom] fram och ställde sig inför Jehova”, och: ”Är de inte alla andar i offentlig tjänst?” (1Ku 22:21; Heb 1:14)
De har en osynlig andlig kropp och har sin boning ”i himlarna”. (Mk 12:25; 1Kor 15:44,*50)
De kallas också ”den sanne Gudens söner”, ”morgonstjärnorna” och ”heliga myriader” (eller ”heliga”). (Job 1:6; 2:1; 38:7; 5Mo 33:2)
Citera
2012-09-20, 23:30
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Gud talar genom sina Heliga änglar.
Som exempel så talade en herrens ängel till Maria et c

Änglar kallas ibland andar, dvs. skapelser som är osynliga och mäktiga. Vi läser således: ”En ande [kom] fram och ställde sig inför Jehova”, och: ”Är de inte alla andar i offentlig tjänst?” (1Ku 22:21; Heb 1:14)
De har en osynlig andlig kropp och har sin boning ”i himlarna”. (Mk 12:25; 1Kor 15:44,*50)
De kallas också ”den sanne Gudens söner”, ”morgonstjärnorna” och ”heliga myriader” (eller ”heliga”). (Job 1:6; 2:1; 38:7; 5Mo 33:2)
Men fan.
Du svarar ju på en helt annan fråga än den jag ställde.

Eller vad tror du på egentligen när du säger: ”den sanne Gudens söner”, ”morgonstjärnorna” och ”heliga myriader”?
Citera
2012-09-20, 23:36
Medlem
Citat:
Men fan.
Du svarar ju på en helt annan fråga än den jag ställde.

Eller vad tror du på egentligen när du säger: ”den sanne Gudens söner”, ”morgonstjärnorna” och ”heliga myriader”?

Du frågade om hur Gud meddelade sig till oss.

Du fick svar.

2 Timoteus 3:16-17
16 Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar.

2 Petrus 1:20-21
" 20 Ni vet ju först och främst detta, att ingen profetia i Skriften blir till av någon privat utläggning. 21 Ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.”
Citera
2012-09-20, 23:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Tror väl på ett sätt själv att "vi" förför "oss själva".

Man undviker de svåra frågorna/svaren genom att intala sig själv : Jag är ju snäll.., jag ångrar mig (igen).., jag vill ju väl..(skit samma om det är på en annans bekostnad)..

Några exempel : En kvinna (attraktiv men med den biologiska klockan som tickar).., knullar friskt, inklusive gifta män.., väninnors "intresse snubbar"..(kan ej förklara det bättre)

(o nej.., har ej farit på själv, är oaktuellt)

En annan.., en man : Säger sig vara religiös.., men syndar friskt.. Det märkliga är att trots dennes syndiga leverne.., som är av kronisk art och att han trivs i det..., så tror han att allt blir bra med en bön.., fastän det finns ingen egentlig ånger..

Har nog flera exempel men.., som jag ser det : det handlar om ens egen moral.., det är ju mänskligt att synda.., men det bör ju finnas en genuin ånger även.., en vilja att förändra ens liv och brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in