2012-04-05, 05:29
Medlem
ChuckAlwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Om man inte vågar göra det, så är man inte ateist. Man fruktar helt enkelt inte något som man inte alls tror existerar.

Precis min tanke! Eller som Betnér sagt (på ett ungefär): Att hota en ateist med helvetet är som att säga "Akta dig, du kan bli översprungen av en enhörning!" till en troende.
Citera
2012-04-05, 06:48
Moderator
pbos avatar
Jaja ni leker, men äkta er så det inte blir allvar.

En mycket bra, och sann, historia om en man som sålde sig själv och sin son till djävulen finns i M Scott Pecks bok "People of the Lie". Peck som var terapeut hjälper sedan mannen, som säger sig inte tro på djävulen, att inse att han allra minst genom sitt agerande gett djävulen en visserligen subjekttiv men ändå högst reell existens och att inget gott kommit ut av det.

Varför man tror sig kunna lura av lögnernas fader några fördelar övergår mitt förstånd. Inte har han något intresse av att vi tror på honom heller.
Citera
2012-04-05, 11:35
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Jaja ni leker, men äkta er så det inte blir allvar.

En mycket bra, och sann, historia om en man som sålde sig själv och sin son till djävulen finns i M Scott Pecks bok "People of the Lie". Peck som var terapeut hjälper sedan mannen, som säger sig inte tro på djävulen, att inse att han allra minst genom sitt agerande gett djävulen en visserligen subjekttiv men ändå högst reell existens och att inget gott kommit ut av det.

Varför man tror sig kunna lura av lögnernas fader några fördelar övergår mitt förstånd. Inte har han något intresse av att vi tror på honom heller.

En bok om någon som sålt sin själ till djävulen kan per definition inte vara sann. Det skulle ju kräva att djävulen fanns, vilket han inte gör.
Citera
2012-04-05, 15:14
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
En bok om någon som sålt sin själ till djävulen kan per definition inte vara sann. Det skulle ju kräva att djävulen fanns, vilket han inte gör.
Läste du ens vad jag skrev? Poängen var ju att mannen, genom avtalet, allra minst gav djävulen en subjektiv existens vilket gav mycket negativa konsekvenser för honom.
Citera
2012-04-05, 15:20
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Poängen var ju att mannen, genom avtalet, allra minst gav djävulen en subjektiv existens vilket gav mycket negativa konsekvenser för honom.

Ja på grund av att han själv inte var helt säker på att han inte fanns.
I tex mitt fall så skulle inte djävulen då någon subjektiv existens då jag vet att han inte gör det.
Därav skulle inga negativa konsekvenser uppstå mer än möjligen infektion från snittet/sticket för att få fram blod.

I alla fall inte mer än om jag sålde min själ till tomten eller pyramidbyggande jättar.
Citera
2012-04-05, 15:52
Medlem
kp1s avatar
Citat:

Sorry, läste inte så noga. Skyller på att djävulen förvridit mitt sinne.
Citera
2012-04-05, 15:54
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Ja på grund av att han själv inte var helt säker på att han inte fanns.
I tex mitt fall så skulle inte djävulen då någon subjektiv existens då jag vet att han inte gör det.
Därav skulle inga negativa konsekvenser uppstå mer än möjligen infektion från snittet/sticket för att få fram blod.

I alla fall inte mer än om jag sålde min själ till tomten eller pyramidbyggande jättar.

I blott antagandet om en själ börjar ju saker gå snett.
Citera
2012-04-05, 15:56
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
I blott antagandet om en själ börjar ju saker gå snett.
Indeed.
Citera
2012-04-06, 12:05
Medlem
smidigasts avatar
Varför ska jag sälja något jag inte tror på och inte har? Då blir det ju som en slags upphausad religiös finansmarknad där man köper och säljer värdelösa eller icke-existerande värdepapper.

Sen finns det väl ingen anledning att sälja något till djävulen som h*n redan äger. Åtminstone om man ska lita på de troende man pratar med. Djävulen kan väl inte vara så korkad?
Citera
2012-04-08, 11:22
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Varför ska jag sälja något jag inte tror på och inte har? Då blir det ju som en slags upphausad religiös finansmarknad där man köper och säljer värdelösa eller icke-existerande värdepapper.

Sen finns det väl ingen anledning att sälja något till djävulen som h*n redan äger. Åtminstone om man ska lita på de troende man pratar med. Djävulen kan väl inte vara så korkad?
Nej korkad är Djävulen sannerligen inte, snarare är han den intelligentaste varelsen i skapelsen. Man ska ta med i beräkningen att Djävulen inte har mot intresse av att människor tror på honom; hans bästa hantlangare är de som inte tror. Därmed blir ju ateistens lek med kontrakt självuppfyllande: Djävulen kommer inte att avslöja sin existens pga ett sådant kontrakt. Men det kanske knyter den som upprättar det närmre till ondskan ändå.

Djävulens högmod gör dock att den som öppnat sina ögon kan se hans verkningar i världen trots hans list.
Citera
2012-04-08, 13:15
Medlem
Uppmana inte folk till sånna experiment, de är onödiga, och kan i bästa fall bara stärka den redan etablerade ateistiska tron. Man kan inte övertala folk till en tro genom slipade argument.....för att en tro kan inte ges av andra människor, den måste själv vakna inom varje individ.
Citera
2012-04-08, 13:18
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmjauar
Uppmana inte folk till sånna experiment, de är onödiga, och kan i bästa fall bara stärka den redan etablerade ateistiska tron. Man kan inte övertala folk till en tro genom slipade argument.....för att en tro kan inte ges av andra människor, den måste själv vakna inom varje individ.

Ateism är ingen tro, när ska ni fanatiker lära er detta?
Man kan inte övertala nej men repetering om och om igen som hjärntvättning är ni duktiga på, tur att detta inte är medeltiden då hade det varit tro eller dö.

Vakna... nog du som behöver vakna ur din dröm.

OnT: Varför gå till mellanhanden? Sälj den direkt till gud där all "ondska" kommer ifrån.

Förövrigt hoppas jag TS inte tror att djävulen regerar över helvetet, då behövs lite på läsning.
Senast redigerad av Abbadon 2012-04-08 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in