2014-11-15, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag talar inte hebraiska eller grekiska, så jag användar moderna ord. Jag tvivlar dock på att dessa moderna ord är efterrationaliseringer.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då antar jag att du kan visa skriftställena som talar om "funktion" och "byråkrati"?

Läs min text igen ... och försök förstå den denna gång; istället för att skena ut i semantisk akrobatik.
Citera
2014-11-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
I Jobs bok tillåter Gud Satan att ta ifrån Job hans rikedom, barn och hälsa.
Därav tjänar Satan Gud. Som jag ser det har Satan ingen egen makt utan lyder under Gud som utnyttjar honom för sina egna syften.

Är det inte uppenbart att idén och avsikten att ta ifrån Job hans rikedom, barn och hälsa kommer från Satan? Hur kan du få det till att Satan lyder Guds idé och avsikt?

Det Gud gör är att han TILLÅTER Satan att förverkliga hans förvridna sjuka idéer, inget annat, som du också medger. Gud tillåter detta för rättvisans skull, för att det ska bli bevisat för alla att Satan är en lögnare, att Job inte lyder Gud för egoistiska skäl som rikedom barn och hälsa.

Satan däremot är egoistisk, och vill göra som han vill, han vill inte följa Guds lagar utan vill göra allt möjligt ont, t.ex. sexuell omoraliskhet som hans anhängare utförde genom att ta till sig kvinnor emot naturen. Den sexuella omoraliskheten är nog den främsta ondska som Satan står för, men även mord på människor, Jesus sade att Satan var en människomördare:

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader." (Joh 8:44 Bibel2000)
Citera
2014-11-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Läs min text igen ... och försök förstå den denna gång; istället för att skena ut i semantisk akrobatik.

Du har helt enkelt inget att komma med, bara personangrepp.
Citera
2014-11-15, 23:28
Medlem
MADs avatar
Citat:
Är det inte uppenbart att idén och avsikten att ta ifrån Job hans rikedom, barn och hälsa kommer från Satan? Hur kan du få det till att Satan lyder Guds idé och avsikt?

Det Gud gör är att han TILLÅTER Satan att förverkliga hans förvridna sjuka idéer, inget annat, som du också medger. Gud tillåter detta för rättvisans skull, för att det ska bli bevisat för alla att Satan är en lögnare, att Job inte lyder Gud för egoistiska skäl som rikedom barn och hälsa.

Satan däremot är egoistisk, och vill göra som han vill, han vill inte följa Guds lagar utan vill göra allt möjligt ont, t.ex. sexuell omoraliskhet som hans anhängare utförde genom att ta till sig kvinnor emot naturen. Den sexuella omoraliskheten är nog den främsta ondska som Satan står för, men även mord på människor, Jesus sade att Satan var en människomördare:

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader." (Joh 8:44 Bibel2000)

Ja det är iofs en tolkningsfråga. Den sexuella omoraliskheten känns dock som en kristen efterkonstruktion. Sexuell frigörelse har alltid varit en nagel i ögat på kyrkan.
Frågan är varför nu Gud skulle tillåta Satan att härja fritt om han nu inte ser ett syfte i det?
Satan tjänar gud genom att gång på gång testa människors tro. Precis som han testade Job.
På det sättet tjänar Satan Gud även om han gör det i egenintresse.
Citera
2014-11-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ja det är iofs en tolkningsfråga. Den sexuella omoraliskheten känns dock som en kristen efterkonstruktion. Sexuell frigörelse har alltid varit en nagel i ögat på kyrkan.

"kristen efterkonstruktion", varför står det då om den sexuella omoraliskheten även i GT?

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt.

Ni skall inte göra er orena genom något av detta, ty med allt detta har de folk orenat sig som jag driver undan för er. Landet blev orent, och jag straffade det för dess synder, så att det utspydde sina invånare. Men ni skall hålla mina bud och stadgar och inte göra någon av dessa vidrigheter; det gäller både infödda och invandrare. Sådana vidrigheter gjorde landets invånare före er, och då blev landet orent. Låt inte landet utspy er för att ni orenat det, så som det utspydde det folk som var före er. Var och en som gör någon av dessa vidrigheter skall utstötas ur sitt folk. Ni skall lyda mitt förbud mot att ta efter de avskyvärda seder som rådde före er; ni skall inte göra er orena genom dem. Jag är Herren, er Gud." (3Mose 18:22-30 Bibel2000)

Citat:
Frågan är varför nu Gud skulle tillåta Satan att härja fritt om han nu inte ser ett syfte i det?

Ja det finns ett syfte, att rentvå Guds namn. Gud ger Satan och hans anhängare chansen att visa att det är Gud som är ond med hans lagar och Satan som är god. Satan anklagar Gud för att vara ond och har för mycket lagar och regler, detta måste besvaras och det enda sättet att besvara detta är att låta Satan styra jorden enligt hans sätt att se på det.

Många människor och andevarelser inser nu att Satan har misslyckats på alla plan, att bara se hur det ser ut i världen bevisar detta, och därför väljer Guds sida istället för Satans sida.

En liknande situation är att sonen till en företagsledare anklagar fadern för att driva företaget på ett dåligt sätt, och därför låter sonen driva företaget under ett år. Under det året håller sonen på att driva företaget till konkurs, och därför ingriper och tar över företaget igen.

Gud kommer att ingripa på jorden snart, innan den går under, och då blir det klart och tydligt för alla att Satans styre över jorden är misslyckad. Då kan ingen anklaga Gud för att vara ond igen, även om han griper Satan och hans anhängare och slänger dom i Gehenna, den eviga döden. Och Gud griper även dom människor som väljer att följa den vägen till tillintetgörelse:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Citat:
Satan tjänar gud genom att gång på gång testa människors tro. Precis som han testade Job.
På det sättet tjänar Satan Gud även om han gör det i egenintresse.

Frågan är djupare än så.
Citera
2014-11-16, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har helt enkelt inget att komma med, bara personangrepp.

Kritik av ditt demagogi-tolkande av Job's bok är inget personangrepp. Lär dig att skilja mellan paranoia och saklig kritik.
Citera
2014-11-16, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Många människor och andevarelser inser nu att Satan har misslyckats på alla plan,

Och "många" anser att sånt är trams.

Citat:
att bara se hur det ser ut i världen bevisar detta, och därför väljer Guds sida istället för Satans sida.

Jotack; med din typ av "bevis".

Citat:
En liknande situation är att sonen till en företagsledare anklagar fadern för att driva företaget på ett dåligt sätt, och därför låter sonen driva företaget under ett år. Under det året håller sonen på att driva företaget till konkurs, och därför ingriper och tar över företaget igen.

Falsk analogi.

Citat:
Gud kommer att ingripa på jorden snart,

Jaså?

Citat:
innan den går under, och då blir det klart och tydligt för alla att Satans styre över jorden är misslyckad. Då kan ingen anklaga Gud för att vara ond igen, även om han griper Satan och hans anhängare och slänger dom i Gehenna, den eviga döden. Och Gud griper även dom människor som väljer att följa den vägen till tillintetgörelse:

Du tar förskott på ditt såpbox-profeterande.

Citat:
Frågan är djupare än så.

Naturligvis ... om man trasslar sig in i demagogi. Annars är det inte så svårt.
Citera
2014-11-16, 13:01
Medlem
Apologists avatar
Antar att TS antyder på antikrist???

Han (antikrist) finns idag levande någonstans på jorden för att om några år börja ta över. Vad jag tror man kan spekulera i är om han är hel människa (vilket är troligast) eller en Nephelim (dvs en blanding mellan människa, djur och änglar; typ Apollon).

Vad Satan kommer försöka göra är att kopiera den bibliska Gudens treenighet; fader, son och heliga ande. Dvs Satan kommer inte komma, utan hans "son"....dvs antikrist....som kommer utropa sig som Gud....
Citera
2014-11-16, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Han (antikrist) finns idag levande någonstans på jorden för att om några år börja ta över.

Belägg, tack. (1)

Citat:
Vad jag tror man kan spekulera i är om han är hel människa (vilket är troligast) eller en Nephelim (dvs en blanding mellan människa, djur och änglar; typ Apollon).

Spekulera du allt du orkar. Men om du blir kategorisk som i (1) är det en annan sak.

Vad Satan kommer försöka göra är att kopiera den bibliska Gudens treenighet; fader, son och heliga ande. Dvs Satan kommer inte komma, utan hans "son"....dvs antikrist....som kommer utropa sig som Gud....[/quote]

Spekulerar du fortfarande? Din semantik är grumlig.
Citera
2014-11-16, 16:50
Medlem
MADs avatar
Citat:
"kristen efterkonstruktion", varför står det då om den sexuella omoraliskheten även i GT?

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt.

Ni skall inte göra er orena genom något av detta, ty med allt detta har de folk orenat sig som jag driver undan för er. Landet blev orent, och jag straffade det för dess synder, så att det utspydde sina invånare. Men ni skall hålla mina bud och stadgar och inte göra någon av dessa vidrigheter; det gäller både infödda och invandrare. Sådana vidrigheter gjorde landets invånare före er, och då blev landet orent. Låt inte landet utspy er för att ni orenat det, så som det utspydde det folk som var före er. Var och en som gör någon av dessa vidrigheter skall utstötas ur sitt folk. Ni skall lyda mitt förbud mot att ta efter de avskyvärda seder som rådde före er; ni skall inte göra er orena genom dem. Jag är Herren, er Gud." (3Mose 18:22-30 Bibel2000)

Ja det finns ett syfte, att rentvå Guds namn. Gud ger Satan och hans anhängare chansen att visa att det är Gud som är ond med hans lagar och Satan som är god. Satan anklagar Gud för att vara ond och har för mycket lagar och regler, detta måste besvaras och det enda sättet att besvara detta är att låta Satan styra jorden enligt hans sätt att se på det.

Många människor och andevarelser inser nu att Satan har misslyckats på alla plan, att bara se hur det ser ut i världen bevisar detta, och därför väljer Guds sida istället för Satans sida.

Gud kommer att ingripa på jorden snart, innan den går under, och då blir det klart och tydligt för alla att Satans styre över jorden är misslyckad. Då kan ingen anklaga Gud för att vara ond igen, även om han griper Satan och hans anhängare och slänger dom i Gehenna, den eviga döden. Och Gud griper även dom människor som väljer att följa den vägen till tillintetgörelse:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Frågan är djupare än så.

Om nu Gud är allsmäktig och fullkomlig så kan Satan inte ha någon reell makt om inte Gud tillåter det.
Om Satan skulle kunna härja fritt skulle Gud inte kunna vara fullkomlig.
Dvs Satan tjänar Guds intressen.
Citera
2014-11-16, 18:53
Medlem
Citat:
Om nu Gud är allsmäktig och fullkomlig så kan Satan inte ha någon reell makt om inte Gud tillåter det.

Gud har makten över sin skapelse, det var Gud som skapade allt, och han kan lätt ta bort allt också.
Han skulle lätt ha kunnat ta bort Adam och Eva och Satan, men nu gör han det inte för att sanningen ska komma fram om Satans påståenden om att Guds styre är något ont.

Citat:
Om Satan skulle kunna härja fritt skulle Gud inte kunna vara fullkomlig.

Varför inte det? Jag gav dig ett exempel på en företagsledare som blir förtalad av sin son som är högt uppsatt i ledningen. Sonen säger antagonistiskt att företagsledaren inte sköter företaget på rätt sätt, att han förstör för dom anställda med för mycket regler i företaget. Många av arbetarna och tjänstemännen börjar undra om inte sonen ändå har rätt.

Hur tycker du att företagsledaren ska agera i detta fallet? Ska han avskeda sonen, skicka bort honom eller ska han tillåta sonen bevisa att han kan sköta företaget på ett bättre sätt?

Hur tror du dom anställda reagerar om dom märker att sonens styre över företaget är värre, det ligger en massa sopor överallt och det blir osämja och slagsmål i företaget och företaget håller på och gå i konkurs. Tror du inte att åtminstone en del av dom anställda inser att fadern skötte företaget bättre, även om det fanns en massa regler som man skulle följa?

Vill man arbeta i ett företag med regler om att inte skräpa ner, eller vill man arbeta i ett företag där alla får bestämma själva vilka regler som gäller? Är det inte företagsledaren som ska ha ansvaret för företaget?

Hur tror du dom anställda som börjat undra om inte sonen har rätt reagerar om fadern på en gång avskedar sonen och förbjuder honom att uttala sig? Är det inte orättvist att sätta munkavel på honom, är det inte rättvist att låta honom säga sitt och bevisa att han har rätt istället för att på en gång försöka ta bort honom?

Menar du att Gud skulle vara rättvis och fullkomlig om han tar bort alla som motsäger honom på en gång?

Citat:
Dvs Satan tjänar Guds intressen.

Nej Satan tjänar inte Guds intressen. Guds intresse är rättvisa, och han tillåter Satan att förtala och arbeta emot honom för att det ska bli tydlig för alla i Guds skapelse att Satan är en lögnare och mördare. När detta är fullständigt bevisat i universums domstol, så får Satan och hans anhängare domen, alla motståndare som är lögnare döms till en evig död, den eviga elden som förintar för evigt.

"Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:15 Bibel2000)

Alla andra som stödjer Gud och hans sätt att styra och bestämma över skapelsen kommer att få det Adam och Eva förlorade, en fredlig och fullkomlig värld, utan sjukdomar och död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2014-11-16, 18:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud har makten över sin skapelse, det var Gud som skapade allt, och han kan lätt ta bort allt också.
Han skulle lätt ha kunnat ta bort Adam och Eva och Satan, men nu gör han det inte för att sanningen ska komma fram om Satans påståenden om att Guds styre är något ont.

Och hur har denna "sanning kommit fram"? Att maktfilosofi är "bra"?

Citat:
Guds intresse är rättvisa,

Nix, den är makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in