2012-09-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Intressant och stimulerande inlägg! Det du säger är tänkvärt.
Men jag tror du lägger in lite mer tolkningar här än vad som avsetts. Det du säger är inte normal tolkning i alla fall. Om du har frågor om det här, så läs en bra bibel, med kommenterarer - där förklaras de här händelserna och för min del är det vad jag tror på.

Håller med om att Gud handlar "brutalt" i GT. Men kom ihåg att hans standard är mycket hög och folk levde inte upp till den. De betedde sig ungefär som folk gör nu idag, minus tekniska prylar. Samma lust, lögner, stöld och avgudadyrkan. Gud kommunicerade direkt med dem, eller genom profeter och änglar. Idag genom bibeln. Men folk ignorerar/ignorerade hans varningar. Så gick det som det gick. Som den som ger liv kan Gud naturligtvis lika lätt ta det, och bara han själv vet säkert vad som hände med alla de själarna.

Innan du funderar ut egna teorier om allt det här, så skulle jag rekommendera dig att sätta dig in i vad traditionella bibeltolkare tyckte om saken. Jag vet inte vilka bra studiebiblar som finns på svenska, men någon lär ju finnas. Hitta den, läs de här styckena, med kommentarer.
Smarta människor har funderat på de här frågorna hela livstider, i nästan 2000 år. Folk som kan bibelns orginalspråk och var kunniga i klassiska ämnen, och teologi.

Du bör absolut åtminstone ge deras tolkningar en chans innan du kommer upp med dina egna.
PMa mig om du vill prata mer. Jag vill inte delta i diskussionen längre (se ovan). Har tröttnat på det här forumet...

Har läst bibeln flera ggr. Är uppväxt som katolik och jag gick till söndagsskolan fram till jag var 17 år, tjänstgjorde vid mässor m.m.
Jag sprider inte teorier försöker bara vecka en tanke. Att tro blint på någon som står i Bibeln som blev ändrad många ggr om är för mig att tro på Sagan om Ringen. Ta som exempel Judas evangeliet som blev funnet nyligen och som kyrkan har tagit del av. Det evangeliet tillsammans med många andra blev avvisat en gång i tiden. De vi läser är inte komplett. Läser du Judas evangeliet så får du fram att Judas blev ombed av Jesus att handla på det sätt han gjorde. Jesus gav honom den uppgiften. Om nu det är sant varför skulle inte då Gud ge Satan en uppgift.
Citera
2012-09-12, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oxygen2011
Har läst bibeln flera ggr. Är uppväxt som katolik och jag gick till söndagsskolan fram till jag var 17 år, tjänstgjorde vid mässor m.m.
Jag sprider inte teorier försöker bara vecka en tanke. Att tro blint på någon som står i Bibeln som blev ändrad många ggr om är för mig att tro på Sagan om Ringen. Ta som exempel Judas evangeliet som blev funnet nyligen och som kyrkan har tagit del av. Det evangeliet tillsammans med många andra blev avvisat en gång i tiden. De vi läser är inte komplett. Läser du Judas evangeliet så får du fram att Judas blev ombed av Jesus att handla på det sätt han gjorde. Jesus gav honom den uppgiften. Om nu det är sant varför skulle inte då Gud ge Satan en uppgift.

Okej.... Men det du säger är knappast katolsk teologi heller. Jag tänker inte försöka stoppa dig från att ha egna teologiska teorier om du vill. Men jag håller inte med..

Kollade upp Judasevangeliet och tycker inte att det verkar övertrumfa bibeln på något sätt.

Wiki:

Citat:
The Gospel of Judas is a Gnostic gospel whose content consists of conversations between the Disciple Judas Iscariot and Jesus Christ.

It is believed to have been written by Gnostic followers of Jesus, rather than by Judas himself, and, since it contains late 2nd century theology, probably dates from no earlier than the 2nd century (which is much later than the dating attributed to the 4 gospels of the modern Bible Gospel#First accounts)
Citera
2012-09-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Okej.... Men det du säger är knappast katolsk teologi heller. Jag tänker inte försöka stoppa dig från att ha egna teologiska teorier om du vill. Men jag håller inte med..

Kollade upp Judasevangeliet och tycker inte att det verkar övertrumfa bibeln på något sätt.

Wiki:

Skulle rekommendera att du tittar på en något pålitligare källa en Wiki.
Det fins en bra dokumentär producerad av National Geographic om den.
Citera
2012-09-12, 23:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
. . . . . .Yttermera finns det icke-kristna, men relevanta perspektiv på satan, av vilka étt .....från ett rationellt perspektiv ...... verkar vara det mest rimliga: Att det inte är satan, som är the bad guy, men GTs psykotiska 'gud' Jahveh; alltså demiurgen.

Jahveh har enligt mytologin skapat ett universum med Ointelligent Design; desutom verkar han inte veta, HUR detta universum egentligen ser ut.
Och det påstådda 'syndafallet' hade sitt ursprung i en orimlig lydnadstest, som profilerar Jahvehs psykos. . . . ..

Äntligen säger du något relevant och intressant.
Om du bara kunde sluta vara så patetiskt dryg
Citera
2012-09-12, 23:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Äntligen säger du något relevant och intressant.
Om du bara kunde sluta vara så patetiskt dryg

Om det intresserar dig, så relater till det.
Citera
2012-09-14, 20:51
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och vad är det vi allra mest tror att det inte finns? Vad/vem är det som vi allra mest inte tror är satan?
Intressant.
Lust att utveckla dina tankebanor där?
Citera
2012-09-14, 20:55
Bannlyst
Citat:
Jag vet faktisk en hel del om teologin omkring 'satan' m.m., så kan du vänligen komma till saken med relevante inlägg om detta ämne, istället för att bekymra dig så mycket om pop-psykologiska betraktninger eller ge generelle predikaner.

Här är ett underlag:

Om vi nu för argumentets skuld jämför dom olika mytologierna omkring 'satan', då framgår det tydligt, att bibelns egen kronologi på denna punkt är rörig, för inte att säga meningslös. Desutom verkar många kristna inte ha minste aningen om, vem och vad satan är, men blandar honom friskt med andra bad guys från biblen.

Yttermera finns det icke-kristna, men relevanta perspektiv på satan, av vilka étt .....från ett rationellt perspektiv ...... verkar vara det mest rimliga: Att det inte är satan, som är the bad guy, men GTs psykotiska 'gud' Jahveh; alltså demiurgen.

Jahveh har enligt mytologin skapat ett universum med Ointelligent Design; desutom verkar han inte veta, HUR detta universum egentligen ser ut. Och det påstådda 'syndafallet' hade sitt ursprung i en orimlig lydnadstest, som profilerar Jahvehs psykos.

Nu har du ett relevant underlag att börja ifrån, och jag ser framemot ditt sakliga bemötande ...fritt från personliga kommentarer. Om du har något att komma med öht.

Har du någon källa för detta eller sitter du hemma övertygad och skriver huxflux?
Jag frågar.
Citera
2012-09-14, 21:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
Har du någon källa för detta eller sitter du hemma övertygad och skriver huxflux?
Jag frågar.

Mera specifikt:

Hans Jonas: The gnostic religion.

Editor Marvin Meyer: The Nag Hammadi scriptures.

John L. Lash: Not in his image.

Sen en hel del småplock från mandaeiska urkunder och kommentarer omkring dessa; min egen granskning av bibelns kronologi och dogmatism, samt 'bad guy' analyser från olika källor.
Citera
2012-09-14, 21:33
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Mera specifikt:

Hans Jonas: The gnostic religion.

Editor Marvin Meyer: The Nag Hammadi scriptures.

John L. Lash: Not in his image.

Sen en hel del småplock från mandaeiska urkunder och kommentarer omkring dessa; min egen granskning av bibelns kronologi och dogmatism, samt 'bad guy' analyser från olika källor.
Vad duktig du är.
Då kanske du kan svara på grundfrågan jag ställde?
Citera
2012-09-14, 21:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vad duktig du är.

Jag tackar.

Citat:
Då kanske du kan svara på grundfrågan jag ställde?

Jag får tyvärr be dig upprepa den, i en form riktad till mig.
Citera
2012-09-14, 21:41
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Jag får tyvärr be dig upprepa den, i en form riktad till mig.
Vad är det frestaren, anklagaren, djävulen mm. vill åstadkomma för oss själar genom att hela tiden locka oss i köttets fördärv?
Och framför allt, hur känner vi igen denne?

Eller vad det är som drar i oss, ifrån det vi tycker och känner är rätt och riktigt.

Kan du fatta frågan?
Citera
2012-09-14, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vad är det frestaren, anklagaren, djävulen mm. vill åstadkomma för oss själar genom att hela tiden locka oss i köttets fördärv?

Ingen aning, om frågan är baserad på dina premisser. "Ask a stupid question, and you get a stupid answer".

Citat:
Och framför allt, hur känner vi igen denne?

Den schizofrena 'Jahvehs' paranoia/megalomani-syndrom, som centrerar mycket om makt.

Citat:
Eller vad det är som drar i oss, ifrån det vi tycker och känner är rätt och riktigt.

Människans samlade väsen, som innehållar motstridande impulser. Alltså en återspegling av den asymmetriska dynamiken i ett 'dualistisk' kosmos.

Citat:
Kan du fatta frågan?

Det hoppas jag, jag har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in