2017-05-28, 16:44
Medlem
Mogrens avatar
Det finns väl ingen anledning att skänka bort sin själ till Satan då man istället kan sälja den till honom.
Citera
2017-09-11, 19:50
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13L0WJ013
Om JAG bryter mot guds regler så ska jag straffas med att hamna i helvetet med djävulen och djävulen kommer straffa mig för att JAG har brutit mot guds regler.
OM det finns en gud så förtjänar han/hon att brinna i helvetet då gud är en riktigt sadistisk jävel som känner ingen skam och djävulen kommer ju givetvis att straffa gud något så in i helvete.

Straffa mig? Äh lägg av! Djävulen diggar ju mig, varför skulle djävulen straffa mig för att även jag ger gud fingret?

edit: Tilläg, mina barn är inte döpta och kommer enligt bibeln brinna i all evighet oavsett vad dom gör med sina liv. Lite stänk av vatten på pannan förhindrar detta. Störtlöjligt.
Helvetet finns inte på det viset som folk tror att du brinner i all evighet. Det är snare en lögn som svenska kyrkan och andra kyrkor hittat på för att skrämma folk till lydnad. I Bibeln nämns i Uppenbarelseboken 19:20 att "Och vilddjuret greps tillsammans med den falske profeten, som hade gjort tecken inför vilddjuret och därigenom förlett dem som tagit emot vilddjurets märke och tillbett dess bild. Båda kastades levande i eldsjön som brinner av svavel."

Det är alltså vilddjuret och den falske profeten som kastas i den brinnande sjön och det är ingen helvete i underjorden dit alla människor som begått synder kommer där djävulen plågar folk. Guds regler är till för att du ska få ett lyckligt liv på jorden och väljer du att begå dåliga handlingar förstör du bara för dig själv. Detta är det enda stället helvetet nämns på i Bibeln och detta har vissa kyrkor byggt hela historien om helvetet på.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan inte Gud förlåta mig oavsett? Eller vill han inte? Eller får han inte?
Bara för att man inte är kristen eller döpt osv betyder det inte Gud ser det som du gjort något ont. I Bibeln står att Gud dömmer människor "efter sina handlingar" som då avgör om du kommer till paradiset osv. Så alla idioter som tror de genom be hela tiden kommer till paradiset har fattat helt fel. Begår du och dina barn goda handlingar gillar Gud er oavsett om ni är kristna eller inte.

Även om ni gör misstag i livet och gör dåliga handlingar förlåter Gud er om ni ångrar er och ber om fårlåtelse. Gud kan förlåta alla synder en människa begått förutom den oförlåtliga synden mot den heliga anden vilket är om du i livet fått mycket starka religösa bevis/uppenbarelser om Gud men du väljer att ignorera dessa och göra tvärt emot och jobba åt djävulen. Det är endast ett fåtal väl insatta människor med mycket makt som får sådana bevis av olika viktiga orsaker det är inget du behöver tänka på då du inte är insatt och har kunskaper.

https://www.jw.org/sv/bibelns-prakti...%A4r-helvetet/
http://www.livets-mening.nu/sv/serie..._det_onda.html
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/andesynd.htm
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-11 kl. 19:58.
Citera
2017-09-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Helvetet finns inte på det viset som folk tror att du brinner i all evighet. Det är snare en lögn som svenska kyrkan och andra kyrkor hittat på för att skrämma folk till lydnad. I Bibeln nämns i Uppenbarelseboken 19:20 att "Och vilddjuret greps tillsammans med den falske profeten, som hade gjort tecken inför vilddjuret och därigenom förlett dem som tagit emot vilddjurets märke och tillbett dess bild. Båda kastades levande i eldsjön som brinner av svavel."

Det är alltså vilddjuret och den falske profeten som kastas i den brinnande sjön och det är ingen helvete i underjorden dit alla människor som begått synder kommer där djävulen plågar folk. Guds regler är till för att du ska få ett lyckligt liv på jorden och väljer du att begå dåliga handlingar förstör du bara för dig själv. Detta är det enda stället helvetet nämns på i Bibeln och detta har vissa kyrkor byggt hela historien om helvetet på.

Bara för att man inte är kristen eller döpt osv betyder det inte Gud ser det som du gjort något ont. I Bibeln står att Gud dömmer människor "efter sina handlingar" som då avgör om du kommer till paradiset osv. Så alla idioter som tror de genom be hela tiden kommer till paradiset har fattat helt fel. Begår du och dina barn goda handlingar gillar Gud er oavsett om ni är kristna eller inte.

Även om ni gör misstag i livet och gör dåliga handlingar förlåter Gud er om ni ångrar er och ber om fårlåtelse. Gud kan förlåta alla synder en människa begått förutom den oförlåtliga synden mot den heliga anden vilket är om du i livet fått mycket starka religösa bevis/uppenbarelser om Gud men du väljer att ignorera dessa och göra tvärt emot och jobba åt djävulen. Det är endast ett fåtal väl insatta människor med mycket makt som får sådana bevis av olika viktiga orsaker det är inget du behöver tänka på då du inte är insatt och har kunskaper.

https://www.jw.org/sv/bibelns-prakti...%A4r-helvetet/
http://www.livets-mening.nu/sv/serie..._det_onda.html
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/andesynd.htm
Det står väl även "endast genom mig (Jesus) kommer man till Fadern", eller något liknande?
Det enda som verkar säkert är att bibeln kan användas på väldigt många sätt, och alla verkar vara "rätt".
Citera
2017-09-11, 20:35
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kanske det. Men vore det inte enklare utan djävulen i så fall? Jag har svårt att se varför han behövs i planen för människornas frälsning.

Det intressanta, tycker jag, är att just det faktum att Gud låter djävulen verka är den enda fråga jag inte kan hitta ett svar på i kyrkans katekes. Det beskrivs enbart som ett "stort mysterium" (se Katolska Kyrkans Katekes n. 395).

Däremot är det ganska lätt att förstå ur ett mänskligt perspektiv, vilket jag tror Apologist är inne på, alltså djävulen som frestare.

Tänker så här:

Det är jävligt lätt att vara trogen sin flickvän/fru om inga andra kvinnor vill ha dig. Men hur skulle du agera om alla kvinnor ville ha dig? Hade du kunnat vara trogen då? Ärligt..

Förstår du hur jag tänker?
Senast redigerad av Tubbo 2017-09-11 kl. 20:58. Anledning: Tillägg och korrigering.
Citera
2017-09-11, 21:52
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det står väl även "endast genom mig (Jesus) kommer man till Fadern", eller något liknande?
Det enda som verkar säkert är att bibeln kan användas på väldigt många sätt, och alla verkar vara "rätt".
Jo det stämmer men detta har inget med att komma till helvetet att göra utan hur du själv ska kunna göra om du personligen vill närma dig Gud. Om du är troende och vill tjäna Gud så måste du också erkänna Jesus som Guds son. Poängen här är att du kan t.ex. inte vara kristen och islamist samtidigt för erkänner du inte Jesus som Guds son kan du inte närma dig Gud och få en djupare tro.

"Tomas sade till honom: »Herre, vi veta icke vart du går; huru kunna vi då veta vägen?" Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. Haden I känt mig, så haden I ock känt min Fader; nu kännen I honom och haven sett honom.»." – Johannes 14:5

"Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. I det var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed." – Johannes 1:3
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-11 kl. 21:58.
Citera
2017-09-11, 22:05
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det intressanta, tycker jag, är att just det faktum att Gud låter djävulen verka är den enda fråga jag inte kan hitta ett svar på i kyrkans katekes. Det beskrivs enbart som ett "stort mysterium"

Det är jävligt lätt att vara trogen sin flickvän/fru om inga andra kvinnor vill ha dig. Men hur skulle du agera om alla kvinnor ville ha dig? Hade du kunnat vara trogen då? Ärligt..
Det är snarare som att Gud låter människorna att ha en fri vilja. Gud är ingen diktator utan han låter människorna tänka själva och fatta egna beslut och respekterar valen vi människor gör. Om Gud var som en diktator att han tvingade alla människor göra exakt som han sade hade du inte snarare tyckt Gud varit elak?

Gud ville aldrig att djävulen skulle få makt och att ondska skulle finnas på jorden. Människorna har trots Guds varningar valt att följa sina egna vägar iväg från Gud. Alla dessa handligar har lett världen och samhället dit den är idag. Gud hade kunnat förgöra satan hur lätt som helst men hur skulle du se på Gud om han dödade alla som ville göra saker på andra sätt än Gud själv bestämt?
Citera
2017-09-11, 22:11
Citat:
Det är snarare som att Gud låter människorna att ha en fri vilja. Gud är ingen diktator utan han låter människorna tänka själva och fatta egna beslut och respekterar valen vi människor gör. Om Gud var som en diktator att han tvingade alla människor göra exakt som han sade hade du inte snarare tyckt Gud varit elak?

Gud ville aldrig att djävulen skulle få makt och att ondska skulle finnas på jorden. Människorna har trots Guds varningar valt att följa sina egna vägar iväg från Gud. Alla dessa handligar har lett världen och samhället dit den är idag. Gud hade kunnat förgöra satan hur lätt som helst men hur skulle du se på Gud om han dödade alla som ville göra saker på andra sätt än Gud själv bestämt?

Jag vet inte vad Gud vill, men Gud har de facto gett djävulen makt.
Citera
2017-09-11, 22:59
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Jag vet inte vad Gud vill, men Gud har de facto gett djävulen makt.
Nej det är människorna som gett djävulen makt genom att låta sig vilseledas. Gud har försökt förhindra det genom att ge människor vägledning att vandra den rätta vägen.
Citera
2017-09-11, 23:03
Citat:
Nej det är människorna som gett djävulen makt genom att låta sig vilseledas. Gud har försökt förhindra det genom att ge människor vägledning att vandra den rätta vägen.

Men nej. Petrus säger att djävulen vandrar mitt ibland oss som ett rytande lejon. Skulle du beskriva vår vilja att vilseledas så?
Senast redigerad av Tubbo 2017-09-11 kl. 23:09. Anledning: Korrigering, smått berusad..
Citera
2017-09-12, 10:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Guds regler är till för att du ska få ett lyckligt liv på jorden

Ja, det är ju ett vanlig ad hoc-premissat cirkelargument.
Citera
2017-09-12, 10:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det är människorna som gett djävulen makt genom att låta sig vilseledas.

Kanske i din bibeltolkning.

Citat:
Gud har försökt förhindra det genom att ge människor vägledning att vandra den rätta vägen.

Kanske "den rätta vägen" i din metafysik och/eller din bibeltolkning.
Citera
2017-09-12, 10:37
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Men nej. Petrus säger att djävulen vandrar mitt ibland oss som ett rytande lejon. Skulle du beskriva vår vilja att vilseledas så?
Det är ju en liknelse inte att djävulen fysiskt är ett riktigt lejon med lejonungar osv som är på jorden och ryter i djungeln på folk. Det är snarare en liknelse djävulen kan inte göra oss ett skit såvida vi inte väljer att göra dåliga handlingar osv. Gud gav oss den fria viljan att själva få välja vem vi vill följa sen får vi också se konsekvenserna av det. Var det då fel av Gud att ge människorna en fri vilja? Det kan i så fall diskuteras men om vi inte haft något val utan varit tvingade att följa Guds lagar hade det inte varit någon mening med allt då hade vi varit robotar.
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-12 kl. 10:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in