2014-10-31, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Verkar som att de flesta människor av idag följer en tro att vi endast är en sorts däggdjursdrift.
Allt annat är fel. Ångest inför endast det fysiska biologiska livet medicineras med psykofarmaka.

Hur ska människan känna av kärlek som den rätta vägen då omgivningen säger att köttet är vägen?

Man skulle kunna se människan som en sorts mink i en för liten bur där man blir medicinerad för att inte gnaga av sig pälsen då man känner stress inför situationen man befinner sig i.

Ja.
Man måste stå emot omgivningen. Lite kött är ju inte fel Men inte som världen fungerar nu. Jag kan bara svara för mig själv. Jag fick nog helt enkelt. Jag tror alla känner att samhällets normer och en själv inte alltid stämmer överrens. Jag gjorde en massa saker som kändes "fel". Jag skadade jag mig själv, bara för att jag ville att andra skulle uppskatta mig. Gjorde lite dumma saker.
Sen snöade jag in på esoteriskt, och det har ändrat mig.
Citera
2014-10-31, 22:53
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja.
Man måste stå emot omgivningen. Lite kött är ju inte fel Men inte som världen fungerar nu. Jag kan bara svara för mig själv. Jag fick nog helt enkelt. Jag tror alla känner att samhällets normer och en själv inte alltid stämmer överrens. Jag gjorde en massa saker som kändes "fel". Jag skadade jag mig själv, bara för att jag ville att andra skulle uppskatta mig. Gjorde lite dumma saker.
Sen snöade jag in på esoteriskt, och det har ändrat mig.
Vi alla gör dumma saker vi inte riktigt förstår som drar oss in till något självförakt.

Vad är det för kraft?
Vi vet vad som är rätt men hamnar ändå i situationer vi äcklas av. Hur kommer det sig?
Senast redigerad av DenLede 2014-10-31 kl. 23:01.
Citera
2014-10-31, 23:10
Bannlyst
Citat:
Vi alla gör dumma saker vi inte riktigt förstår som drar oss in i något självförakt.

Vad är det för kraft?
Vi vet vad som är rätt men hamnar ändå i situationer vi äcklas av. Hur kommer det sig?

Men jag tror inte jag kan hamna i en sån situation längre. Om den skulle uppstå så skulle det vara för att omgivningen tvingar in mig i det.

Men din inre moral är ingen lag. Det är ingen lag som har påtvingats dig. Om du känner dåligt samvete så är det antagligen för att du brutit mot din inre moral. Men det kan likagärna vara omgivningen som projicerar en moraluppfattning på dig, och den moraluppfattningen är inte din egen, och därför inte sann.

Det finns ingen synd eller arvssynd, det är trams. Du har en egen moral i dig själv.

Om du vet vad som är rätt på riktigt inom dig själv. Och går emot det, så du hamnar i en sådan äckel situation. Då har du gått mot din själ.

Men om du erkänner för dig själv att du gjort fel. Om du försöker lyssna till dig själv. Då uppstår ALDRIG den situationen igen.
Citera
2014-10-31, 23:19
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Men jag tror inte jag kan hamna i en sån situation längre. Om den skulle uppstå så skulle det vara för att omgivningen tvingar in mig i det.

Men din inre moral är ingen lag. Det är ingen lag som har påtvingats dig. Om du känner dåligt samvete så är det antagligen för att du brutit mot din inre moral. Men det kan likagärna vara omgivningen som projicerar en moraluppfattning på dig, och den moraluppfattningen är inte din egen, och därför inte sann.

Det finns ingen synd eller arvssynd, det är trams. Du har en egen moral i dig själv.

Om du vet vad som är rätt på riktigt inom dig själv. Och går emot det, så du hamnar i en sådan äckel situation. Då har du gått mot din själ.

Men om du erkänner för dig själv att du gjort fel. Om du försöker lyssna till dig själv. Då uppstår ALDRIG den situationen igen.
Troligtvis sitter vi i samma båt och känner liknande känslor inför det. Bara det att någon säger att dina känslor är fel och att du inte hör dit.

Jag menar, vad är det som tutar i dig självförakt?
Människan känner ångest när denna går emot sin inre moralkänsla.
Vi är väl bättre än det djur vi besitter, eller hur?
Citera
2014-10-31, 23:31
Bannlyst
Citat:
Troligtvis sitter vi i samma båt och känner liknande känslor inför det. Bara det att någon säger att dina känslor är fel och att du inte hör dit.

Jag menar, vad är det som tutar i dig självförakt?
Människan känner ångest när denna går emot sin inre moralkänsla.
Vi är väl bättre än det djur vi besitter, eller hur?

Det västerländska samhället är ju uppbyggt på de normer vi själva har skapat. Vi blir ju upplärda att tänka och bete oss på ett visst sätt. Det som inte passar in ska frysas ut.

De två stora spelarna på vår scen är enligt mig Kristendom och Ateism
Kristendom tutar i dig självförakt
Ateism säger "följ djuret"

Och i den smeten befinner vi oss..
Citera
2014-10-31, 23:33
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det västerländska samhället är ju uppbyggt på de normer vi själva har skapat. Vi blir ju upplärda att tänka och bete oss på ett visst sätt. Det som inte passar in ska frysas ut.

De två stora spelarna på vår scen är enligt mig Kristendom och Ateism
Kristendom tutar i dig självförakt
Ateism säger "följ djuret"

Och i den smeten befinner vi oss..
Ja, det är verkligen inte lätt att förhålla sig i det här.
Citera
2014-11-01, 01:12
Bannlyst
Citat:
Jag har hört att satan var en ängel som "tröttnade" på gud, och idén att han skulle ha sån stort inflytande, eller något dyl.
Eftersom att jag inte är speciellt påläst på varken satanism eller kristendom så undrar jag om detta är sant och i så fall vart det står i bibeln.

Det är helt normal kristendom. Bibeln säger det.

Satan var en ängel som ville bli som Gud. Då blev han förskjuten av Gud. Detta gjorde honom hämndlysten, förbannad och ondskefull.

Helvetet skapades egentligen för Satan och hans anhängare, demoner o dyl.

Sen att folk som blir förförda av Satan kan också hamna där. Alltså, om du förskjuter Gud och frälsningen, och dyrkar sånt som Satan frestar dig med, typ pengar och sex.

Satan rör sig på jorden och försöker förföra människor bort från tro. Han vill vinna över folk som hör till Gud, som sen hamnar i helvetet med honom efter domedagen. Hans mål är att leda så många som möjligt bort från Gud och frälsningen.

Satan har mycket makt och kan göra allt möjligt, men han är inte mäktigare än Gud, eftersom han var en ängel och därmed skapad av Gud. Hans framtida öde är beskrivet i Uppenbarelseboken.

Där har du Satan i ett nötskal.
Citera
2014-11-01, 02:48
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Där har du Satan i ett nötskal.
Tror du inte satan vet våra drifter ved det här laget?
Han har ju haft all tid i världen för att leta upp vår skamliga lilla hemlighet.
Stå upp och kämpa mot orättvisorna.
Citera
2014-11-01, 12:06
Bannlyst
Citat:
Tror du inte satan vet våra drifter ved det här laget?
Han har ju haft all tid i världen för att leta upp vår skamliga lilla hemlighet.
Stå upp och kämpa mot orättvisorna.

Jo det är klart han vet våra laster. Och han vet precis vad DINA och mina laster är.
Han vet hur han kan distrahera dig ifrån ett kristet liv.
Han vet vad mina frestelser och svaga punkter är.

Tänk på det nästa gång du är på väg att klicka på den där länken.... eller strunta i att köa vid kassan för något som ingen vet att du har i handen. Satan skrattar för det är ett steg närmre din väg mot helvetet och bort från Gud.

Den riktiga njutningen kommer inte från lögn, porr, stöld, slöande eller vad det kan vara, även om det ger en tillfällig tillfredställelse.
Citera
2014-11-01, 13:47
Medlem
DenLedes avatar
Edit: Tog bort inlägget då jag tror mig veta bättre nu.
Senast redigerad av DenLede 2014-11-01 kl. 14:18.
Citera
2014-11-01, 14:37
Medlem
Citat:
Tycker mig kunna se att han gärna vill få människan att tro att dom är gudar. Projektera sin last som ängel på oss människor, som Freud skulle tolka det.

Änglar kan alltså känna avund och missunnsamhet. Något att tänka på om man nu tror på änglar.

Själv tror jag att det är en människa som är Gud (universums upphov) och att alla människor är födda av naturen och inte skapade, därför är alla människor lika Gud och kan kallas gudar. Människan kan alltså räta på sig och se att de är vid sidan av Gud, inte under.

Har jag rätt är det religionernas gudar som är lögn och lögnen är en motståndare (satan) till oss alla.

Har jag rätt så består religionernas Gud av lögn och likt en orm ringlar han sig omkring i det som är okänt och i det som ingen kan veta, i detta mörker har han sitt spelrum för så fort sanningen visar sig måste han finna andra vägar. Han befinner sig i människornas kollektiva medvetandepool.

Jag tror att det är den jätteormen som vill vara Gud och bli tillbedd som Gud. Han kan inte säga sanningen för sanningen finns inte i honom. Men han kan använda lögnen emot oss. Han har uppfunnit synden för att vi ska skrämmas att underkasta oss honom.

Både den kristna och den islamiske guden består av lögnen. Obevisade "sanningar" och bevisade osanningar. Den guden är den enda Djävul som finns och det är människor som gemensamt pumpat upp honom.

Men när sanningen kommer fram slutar han existera.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-11-01 kl. 14:39.
Citera
2014-11-01, 14:40
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Själv tror jag att det är en människa som är Gud (universums upphov) och att alla människor är födda av naturen och inte skapade, därför är alla människor lika Gud och kan kallas gudar. Människan kan alltså räta på sig och se att de är vid sidan av Gud, inte under.

Har jag rätt är det religionernas gudar som är lögn och lögnen är en motståndare (satan) till oss alla.

Har jag rätt så består religionernas Gud av lögn och likt en orm ringlar han sig omkring i det som är okänt och i det som ingen kan veta, i detta mörker har han sitt spelrum för så fort sanningen visar sig måste han finna andra vägar. Han befinner sig i människornas kollektiva medvetandepool.

Jag tror att det är den jätteormen som vill vara Gud och bli tillbedd som Gud. Han kan inte säga sanningen för sanningen finns inte i honom. Men han kan använda lögnen emot oss. Han har uppfunnit synden för att vi ska skrämmas att underkasta oss honom.

Både den kristna och den islamiske guden består av lögnen. Obevisade "sanningar" och bevisade osanningar. Den guden är den enda Djävul som finns och det är människor som gemensamt pumpat upp honom.

Men när sanningen kommer fram slutar han existera.
Man bör givetvis beakta det du skriver just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in