2012-04-10, 22:21
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Du var ju en rolig filur...
Med en helig bok i handen begås många övergrepp. Kristendomen har till viss del lugnat ner sig men kraften till övergreppen finns ju i den heliga boken och därför sker de fortfarande. Har du läst den? Den är obehaglig på många sätt och dess budskap kan få normalt goda människor att göra väldigt onda saker.

Nåt sånt har jag aldrig hört om.

Citat:
Bush startade krig med stöd av sin gud. Hade jag varit troende så hade jag funderat en hel del över att det skedde i min guds namn. Så visst hade det varit på sin plats att ifrågasätta sin tro eller kraftigt protestera mot hans agerande. Men som vanligt är troende oftast tysta för övergreppen som sker i deras guds namn.

Läser man på wikipedia hittar jag inte alls något som säger att gud hade nån aktiv roll i starten av kriget mot Irak.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irakkriget

Citat:
Sen förstår jag inte vad du menar med ateisternas agerande. Vilka ateister? Jag har aldrig gjort gemensam sak med Bush. Karln är och förblir ett religiöst pucko med mycket blod på sina händer.

Igen, läser man på wikipedia så står det att kriget gick under benämningen ” Operation Iraqi Freedom” . Den allmänna uppfattningen bland koalitionen och de som stödde/stöder den är att man sprider västerländsk demokrati. Oavsett hur Bush marknadsförde kriget så var det inte gud som fick de sekulära, ateisterna, att rycka ut.

Citat:

Tror du att icke-troende agerar och tänker lika? Knappast. Du tycks ha en konstig bild av ateister och du förefaller tro att vi agerar på samma sätt som inom religionen. Vi behöver inga ledare för att inte tro. Vi behöver inga präster som tolkar ett budskap och förser oss med det rätta budskapet.

Jo du behöver detta budskap.

Citat:
Det finns ingen religiös flockmentalitet hos oss. Vi tänker kritiskt och därför är vi ateister.

Det enda kritiska tänkade du och din sorts ateister ägnar er åt är att kritisera gud och kristna för allt tänkbart. Det har du ju tydligt visat här genom att förgäves försöka få ett krig utövat av sekulära att verka som ett religiöst krig.

Citat:
Om du hade läst dina religiösa urkunder med kritiska ögon så är jag övertygad om att du också betraktat gud som du säkert gör med tomten. En påhittad figur, helt enkelt. Fast gudspaketet kommer dessutom med en massa sjuka moralregler. Det hade varit bättre om ni trott på tomten.

Ateister övervärderar sin "kritiska förmåga". Du verkar inte vara nåt undantag. Du är riktigt typisk medemåttig ateist.
Citera
2012-04-10, 22:58
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Enligt mig finns det inte mycket som talar för att någon av dessa miljarder troende människor har rätt.
Vad talar för att de har fel?
Citera
2012-04-10, 23:01
Moderator
pbos avatar
Citat:
Men där har du väl problemet med totalitära läror. Oavsett om de är politiska eller religiösa. Ensamrätt på sanningar är knappast sunt. Är det dessutom sanningar som man inte kan leda i bevis blir det bara komiskt.
Religion som inte har ett sanningsanspråk blir å andra sidan meningslös. I kärnan av alla religioner jag känner till finns dock läran att Sanningen är för komplex för att kunna uttryckas med ord.

Det är väl f.ö. inget fel med en lära som menar sig vara sann så länge den inte anser sig ha rätt att tvinga på sin åsikt om sanningen på andra med våld.
Citera
2012-04-11, 00:03
Medlem
siggesatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ot-kj
Jag har många talanger. Musikalisk begåvad, konstnärlig, kan rita, har stor teknisk kunskap, yada yada. Take it or leave it

OT: Jag skulle nog våga. Om jag faktiskt får nånting från en rik satanist först. Men satanisten får inte vara med i registret för några brott. Annars vågar jag inte.

ok du kan få lite piss i örat är din själ min då?!
Citera
2012-04-11, 13:23
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Vad talar för att de har fel?

Samma saker som talar för att de inte har rätt, dvs ovan.

Även människans natur talar för att gud(ar) och annat endast fungerar som förklaringsmodeller för komplicerade fenomen som liv och död, den fysiska verkligheten etc. Lätta svar på svåra frågor med andra ord.

Att vända på steken och fråga som du gör ökar inte trovärdigheten för att de skulle ha rätt, om du nu trodde det. Annars kan du försöka motbevisa att tomten finns, och om du inte kan det så utgår jag ifrån att han gör det. Låter det rimligt?
Citera
2012-04-11, 20:47
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nåt sånt har jag aldrig hört om.

Läser man på wikipedia hittar jag inte alls något som säger att gud hade nån aktiv roll i starten av kriget mot Irak.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irakkriget

Igen, läser man på wikipedia så står det att kriget gick under benämningen ” Operation Iraqi Freedom” . Den allmänna uppfattningen bland koalitionen och de som stödde/stöder den är att man sprider västerländsk demokrati. Oavsett hur Bush marknadsförde kriget så var det inte gud som fick de sekulära, ateisterna, att rycka ut.

Jo du behöver detta budskap.

Det enda kritiska tänkade du och din sorts ateister ägnar er åt är att kritisera gud och kristna för allt tänkbart. Det har du ju tydligt visat här genom att förgäves försöka få ett krig utövat av sekulära att verka som ett religiöst krig.

Ateister övervärderar sin "kritiska förmåga". Du verkar inte vara nåt undantag. Du är riktigt typisk medemåttig ateist.

Hehe, jag tycker att min kritiska förmåga är alldeles tillräcklig. Hur är det med din? Vad är egentligen en medelmåttig ateist? Antingen är man ateist eller inte. En medelmåttig ateist skulle kanske kunna vara en agnostiker?

Sen måste du lära dig att jag kritiserar inte gud eller hatar densamme heller. Jag lägger nämligen ingen tid på det eftersom det är en icke existerande figur. Det jag säger är att det är en synnerligen obehaglig gudsfigur som beskrivs i bibeln. Jag ifrågasätter också föreställningarna om att det är en allvetande, skapande och god gud. Du tycks tro att min icke-tro handlar om att jag gör uppror mot gud. Det är väl en vanlig missuppfattning bland många troende.

Om du inte ser vad tex kristendomen och dess följare ställt till med i historien och vad som händer i dag så är du mer än lovligt naiv. Öppna dina ögon lite så kommer du med all säkerhet upptäcka något.

Citat:
Religion som inte har ett sanningsanspråk blir å andra sidan meningslös. I kärnan av alla religioner jag känner till finns dock läran att Sanningen är för komplex för att kunna uttryckas med ord.

Det är väl f.ö. inget fel med en lära som menar sig vara sann så länge den inte anser sig ha rätt att tvinga på sin åsikt om sanningen på andra med våld.

Tyvärr ser jag att läror som anser sig ha ett sanningsanspråk inte lämnar sina medmänniskor i fred. Det, om något, har väl historien bevisat. Sen ser jag att komplexiteten som en usel ursäkt när man dribblat bort sig i sina förklaringsmodeller. Det håller inte i några sammanhang och så inte heller när det gäller religioner.
Citera
2012-04-11, 20:55
Medlem
Det intressanta med den här tråden är väl hur fint TS visar att religion skrämmer människor till vansinne?
Citera
2012-04-11, 22:54
Medlem
Ts, skulle du våga skriva på ett papper att du säljer din hyhuhjkltrdvc till Fhatfs och sedan bränna upp pappret?

Hyhuhjkltrdvc är en bennämning för en extremt difus och abstrakt tingest som kanske finns i alla människor och som det av någon anledning är bra att ha. Fhatfs är namnet på en varelse som kanske finns och som av någon anledning vill ha din hyhuhjkltrdvc, ifall du har en, och som du säkert skulle finna otrevlig.
Citera
2012-04-11, 23:33
Medlem
Jag kan skriva vad som helst på ett papper och elda upp det... Det spelar ingen som helst roll om jag tror på Gud, själ och djävul eller inte... Om något skulle ha betydelse är det
vart hjärtat är och inte vad man skriver på för papper. Gud vet ju ALLT, papper är överflödiga.
Citera
2012-04-11, 23:42
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Kung
Ts, skulle du våga skriva på ett papper att du säljer din hyhuhjkltrdvc till Fhatfs och sedan bränna upp pappret?

Hyhuhjkltrdvc är en bennämning för en extremt difus och abstrakt tingest som kanske finns i alla människor och som det av någon anledning är bra att ha. Fhatfs är namnet på en varelse som kanske finns och som av någon anledning vill ha din hyhuhjkltrdvc, ifall du har en, och som du säkert skulle finna otrevlig.

Nej hu vad läbbigt det låter. Den där Fhatfs, jag antar att han ser riktigt läbbig ut också? Bor han i en grotta kanske? Jag kan bara tänka mig hur hemsk denne Fhatfs måste vara. Kanske raka motsatsen till Glupdr, den varelse som jag tror skapade världen och människan med godhet och kärlek. Men man får passa sig så man inte äter fel mat eller onanerar, för det ser han säger min pappa, och då kan han bli arg och låta Fhatfs få tag på mig!
Citera
2012-04-13, 01:39
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Jaså, var kollade du då? Sist jag kollade var det en rätt stor majoritet av världens befolkning som hade upptäckt det.

Snälla, BEVISA DET

Tack
Senast redigerad av not_really 2012-04-13 kl. 01:44.
Citera
2012-04-15, 12:17
Medlem
Tycker det är intressant att ni på båda sidorna, troende som ateister uppför er aggressivt i er polemik och använder er utav nästintill diatribliknande formuleringar samtidigt som ni beklagar och jämrar er över religionernas historiska obarmhärtiga syn på er så kallade avvikande åsikt som ni vill få ha respekt och acceptans för...

Ateism är en form av tro, för att gå in i semantiken så kan man egentligen använda sig utav engelska ordet "faith" som beskriver en tro mycket bättre än svenska ordet tro, ordet "faith" tycker jag definierar en tro som en axiom medan ordet tro definierar det mer som en personlig ståndpunkt vilket ger upphov till tvetydighet och osäkerhet.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in