2012-04-10, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Du var ju en rolig filur...
Med en helig bok i handen begås många övergrepp. Kristendomen har till viss del lugnat ner sig men kraften till övergreppen finns ju i den heliga boken och därför sker de fortfarande. Har du läst den? Den är obehaglig på många sätt och dess budskap kan få normalt goda människor att göra väldigt onda saker.
Med en helig bok i handen begås många övergrepp. Kristendomen har till viss del lugnat ner sig men kraften till övergreppen finns ju i den heliga boken och därför sker de fortfarande. Har du läst den? Den är obehaglig på många sätt och dess budskap kan få normalt goda människor att göra väldigt onda saker.
Nåt sånt har jag aldrig hört om.
Citat:
Bush startade krig med stöd av sin gud. Hade jag varit troende så hade jag funderat en hel del över att det skedde i min guds namn. Så visst hade det varit på sin plats att ifrågasätta sin tro eller kraftigt protestera mot hans agerande. Men som vanligt är troende oftast tysta för övergreppen som sker i deras guds namn.
Läser man på wikipedia hittar jag inte alls något som säger att gud hade nån aktiv roll i starten av kriget mot Irak.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irakkriget
Citat:
Sen förstår jag inte vad du menar med ateisternas agerande. Vilka ateister? Jag har aldrig gjort gemensam sak med Bush. Karln är och förblir ett religiöst pucko med mycket blod på sina händer.
Igen, läser man på wikipedia så står det att kriget gick under benämningen ” Operation Iraqi Freedom” . Den allmänna uppfattningen bland koalitionen och de som stödde/stöder den är att man sprider västerländsk demokrati. Oavsett hur Bush marknadsförde kriget så var det inte gud som fick de sekulära, ateisterna, att rycka ut.
Citat:
Tror du att icke-troende agerar och tänker lika? Knappast. Du tycks ha en konstig bild av ateister och du förefaller tro att vi agerar på samma sätt som inom religionen. Vi behöver inga ledare för att inte tro. Vi behöver inga präster som tolkar ett budskap och förser oss med det rätta budskapet.
Tror du att icke-troende agerar och tänker lika? Knappast. Du tycks ha en konstig bild av ateister och du förefaller tro att vi agerar på samma sätt som inom religionen. Vi behöver inga ledare för att inte tro. Vi behöver inga präster som tolkar ett budskap och förser oss med det rätta budskapet.
Jo du behöver detta budskap.
Citat:
Det finns ingen religiös flockmentalitet hos oss. Vi tänker kritiskt och därför är vi ateister.
Det enda kritiska tänkade du och din sorts ateister ägnar er åt är att kritisera gud och kristna för allt tänkbart. Det har du ju tydligt visat här genom att förgäves försöka få ett krig utövat av sekulära att verka som ett religiöst krig.
Citat:
Om du hade läst dina religiösa urkunder med kritiska ögon så är jag övertygad om att du också betraktat gud som du säkert gör med tomten. En påhittad figur, helt enkelt. Fast gudspaketet kommer dessutom med en massa sjuka moralregler. Det hade varit bättre om ni trott på tomten.
Ateister övervärderar sin "kritiska förmåga". Du verkar inte vara nåt undantag. Du är riktigt typisk medemåttig ateist.