Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Att stödja övergrepp är aldrig del av en sund Gudstro, oavsett religion. Religionen är totalitär till sin lära, den hävdar ensamrätt på vad som är den religiösa sanningen, men får aldrig bli det till organisation eller hur människor behandlas. Sund kristen lära är t.ex att fördöma synden men omfamna syndaren.
Men där har du väl problemet med totalitära läror. Oavsett om de är politiska eller religiösa. Ensamrätt på sanningar är knappast sunt. Är det dessutom sanningar som man inte kan leda i bevis blir det bara komiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Knäppgök. Tror du att religiösa stöder det som du påstår att de stöder? Din ordlek är helt utan substans. Vad tycker du att de kristna skall göra om tex. Bush säger att han är kristen och att gud sa till honom att anfalla Irak? Skall de ta avstånd från kristendomen eller skall de göra som ateisterna, tala lite skit om honom och sen göra gemensam sak med honom?
Liksom i andra världskriget så har alla kristna religiösa motiv till krig varit ett sätt att bearbeta eventuellt religiöst motstånd och inte ett sätt att hitta drivkraft. Drivkraften har redan funnits hos ateisterna men man har velat lätta på eventuellt motstånd från religiöst håll. Detta vet alla kristna. Det är bara ateisterna som ljuger och förvränger så de tror på det själva.
Du var ju en rolig filur...
Med en helig bok i handen begås många övergrepp. Kristendomen har till viss del lugnat ner sig men kraften till övergreppen finns ju i den heliga boken och därför sker de fortfarande. Har du läst den? Den är obehaglig på många sätt och dess budskap kan få normalt goda människor att göra väldigt onda saker.
Bush startade krig med stöd av sin gud. Hade jag varit troende så hade jag funderat en hel del över att det skedde i min guds namn. Så visst hade det varit på sin plats att ifrågasätta sin tro eller kraftigt protestera mot hans agerande. Men som vanligt är troende oftast tysta för övergreppen som sker i deras guds namn.
Sen förstår jag inte vad du menar med ateisternas agerande. Vilka ateister? Jag har aldrig gjort gemensam sak med Bush. Karln är och förblir ett religiöst pucko med mycket blod på sina händer. Tror du att icke-troende agerar och tänker lika? Knappast. Du tycks ha en konstig bild av ateister och du förefaller tro att vi agerar på samma sätt som inom religionen. Vi behöver inga ledare för att inte tro. Vi behöver inga präster som tolkar ett budskap och förser oss med det rätta budskapet. Det finns ingen religiös flockmentalitet hos oss. Vi tänker kritiskt och därför är vi ateister. Om du hade läst dina religiösa urkunder med kritiska ögon så är jag övertygad om att du också betraktat gud som du säkert gör med tomten. En påhittad figur, helt enkelt. Fast gudspaketet kommer dessutom med en massa sjuka moralregler. Det hade varit bättre om ni trott på tomten.
Sen tror jag inte alls att alla religiösa stödjer olika former av övergrepp. De tycks bara inte anse att det är lönt att klaga när de sker. Det kanske är bättre att sjunka ner i bön, dvs att inte göra ett skit men ändå vara övertygad om att man gjort något gott.