2020-10-06, 11:12
Medlem
neuron-drones avatar
Finns ingen Antikrist i bibeln. Antikrist är en tendens hos mänskligheten att göra saker tvärtemot jesus.

Det folk tror är Antikrist i Uppenbarelseboken, är Odjuret eller Vilddjuret. Grejen är att det kommer en till sen. Så det finns två av dem. Det är en av de största missuppfattningarna om bibeln, att det finns en Antikrist.

Det är nog mycket filmer som skapat denna idé. Dessutom jämför man i andra delar av bibeln så ser man att odjuren troligen inte är personer utan riken. För i de andra delarna förklaras symboliken.

Men även hos kristna som ska ha läst bibeln kan det förekomma en tro på Antikrist som en person. Alltså, är ju bara att läsa själv, men de verkar mer lyssna på vad andra säger.

Men det är ju mer spännande om en ond person tar över hela jorden.
Citera
2020-10-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Finns ingen Antikrist i bibeln. Antikrist är en tendens hos mänskligheten att göra saker tvärtemot jesus.

Det folk tror är Antikrist i Uppenbarelseboken, är Odjuret eller Vilddjuret. Grejen är att det kommer en till sen. Så det finns två av dem. Det är en av de största missuppfattningarna om bibeln, att det finns en Antikrist.

Det är nog mycket filmer som skapat denna idé. Dessutom jämför man i andra delar av bibeln så ser man att odjuren troligen inte är personer utan riken. För i de andra delarna förklaras symboliken.

Men även hos kristna som ska ha läst bibeln kan det förekomma en tro på Antikrist som en person. Alltså, är ju bara att läsa själv, men de verkar mer lyssna på vad andra säger.

Men det är ju mer spännande om en ond person tar över hela jorden.

Antikrist/antikrister var det som kom på Johannes tid och strax efter. Johannes säger att många antikrister blivit till redan på hans tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. " (1 Joh 2:18 Bibel2000

Antikrister är sådana som säger sig vara vara kristna, men är det inte. Antikristerna utgick från sanna kristna, alltså utgick från det kristna, men var inte sanna kristna:

"De(antikristna) har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:19 Bibel2000)

Vilka utgick från den sanna kristendomen och bildade egna rörelser och säger "Herre" till Jesus?

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Citera
2020-10-06, 11:57
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Antikrister är sådana som säger sig vara vara kristna, men är det inte. Antikristerna utgick från sanna kristna, alltså utgick från det kristna, men var inte sanna kristna:

Låter inte helt otroligt.
Citera
2020-10-06, 12:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Det finns EN antikrist för de som säger att "Guds rike på jorden" är någon avlägsen plats.. kanske på en annan planet, vem vet hur de resonerar?

Antikrist, likt satan/djävulen och alla andra varianter av fienden/motståndaren är inte EN individ utan det är ALLA som är emot YHWH. Du kan inte vara "ljummen/neutral" du är antingen med eller emot Gud.

Matteus 12:30
Den som icke är med mig, han är emot mig, och den som icke församlar med mig, han förskingrar.

Det finns visst en specifik individ. Läs din bibel.
Citera
2020-10-06, 12:26
Medlem
ekerilars avatar
Satan och Djävulen är samma företeelse.

Ursprunget torde finnas hos Zoraastrierna, där historiens gång är en kamp mellan "Ahuri Mazda" (Gud) och den onde "Ahriman", där utgången bestäms genom människornas individuella val i livet.

Detta synsätt tog Israeliterna med sig tillbaka efter den Babyloniska fångenskapen, och "Ha-Satan" som beskrits som Guds särskilda åklagare, går från att bli en jobbig skvallerbytta till att symbolisera ondskan.

Djävulen kommer från grekiskans "Diabolos", vilket betyder den som förtalar. Detta begrepp användes av de tidiga kristna.

Inom Islam blir det än tydligare. Anden "Iblis" (den som misströstar) kallas efter sin olydnad mot Gud för Shaitan.
Citera
2020-10-06, 15:15
Medlem
Citat:
En person kan vara en motståndare (saw-tawn), men det är tydligt att det finns en person som kallas för "Motståndaren"/Satan och Djävulen:

"När djävulen hade prövat honom på alla sätt lämnade han honom för en tid." (Luk 4:13 Bibel2000)

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. " (Upp 12:9 Bibel2000)

Korrekt och det är därför satanister kallar sig satanister.

Sedan så behöver inte satanism vara kopplat till enbart judeo-kristen tradition.
Citera
2020-10-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av managarm
Fast tvärtom väl?

I alla fall om man ser till den moderna satanismen som grundar sig i fjanten Anton LeVay's livsverk - vilken han till stor del stulit från Aleister Crowley's filosofi Thelema. "Do what thou wilt" härstammar därifrån. En form av elitistisk livsåskådan där man sätter egot och de närmsta framför allt annat. Inget fel med just det kan jag tycka...

Djävulsdyrkare däremot - per definition - tillber/dyrkar vad de tror är en faktisk gudom. Likt andra tillber Gud/Allah som en omnipotent kraft.

"Satan" i dess olika fonetiska former är ett samlingsnamn (förekommer i såväl den hebreiska, kristna som islamitiska läran av pesten vi kallar religion) för Lucifer - ljusbringaren/the opposer/den fallna ängeln/the accuser. En motpol till Gud. Den som ifrågasätter och erbjuder en annan väg. Den vänstra handens väg. Guds yin mot yang. En del av balansen mellan det onda och goda.

"Djävulen" däremot är mer ett verktyg/ont väsen som uppkom under medeltiden för att ingjuta och skrämma gudsfruktan i befolkningen.

Lyssna på "satanistmusik" och offra djur är väl comme ci comme ça...

Det är bara LaVeyaner som gör skillnad mellan satanister och djävulsdyrkare. Ironiskt nog gör inte akademikervärlden det av väldigt goda själ.
Om vi tittar på historiska satanister så användes det redan på medeltiden om folk som dyrkade andra än gud.

Det finns även gott om "djävulsdyrkare" som arbetar med LHP.

LaVey snodde väldigt lite från Crowley och mer från Rand och Redbeard.
Citera
2020-10-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Korrekt och det är därför satanister kallar sig satanister.

Menar du att satanister bara är motståndare och inte tillber Satan som sin Gud?

Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Sedan så behöver inte satanism vara kopplat till enbart judeo-kristen tradition.

Hur menar du?
Citera
2020-10-06, 17:58
Medlem
Citat:
Menar du att satanister bara är motståndare och inte tillber Satan som sin Gud?

Hur menar du?

Då många satanister (inklusive jag själv) är polyteister så ses satan som den högsta guden. Men sedan så är satanister ofta motståndare så satanister får sina ideal från satan

Men det finns även mer komplexa fall som de nazistiska satanistiska hedningarna i Black Order.

Att satanister inte är bundna till vare sig judisk eller kristen tro.

Order of Nine Angles är ett bra exempel med de mörka gudarna.
Sedan har vi rökkr-satanisterna som baserar sin tro på de mörka sidorna av nordisk mytologi och arbetar med Thursar bl.a.
Citera
2020-10-06, 21:14
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Satan är namnet på djävulen inom kristendomen.
Nope
Satan är hebreiska och diabolo greliska. Inget är namnet på en varelse.
Citera
2020-10-06, 21:57
Medlem
Ingen skillnad, kärt barn har många namn.

Lyssna till Ted Turner angående One World Religion (ekumenik)
@1.01: "Instead of all these different gods maybe there is one god who manifests himself and reveals himself in different ways to different people?"

https://youtu.be/uRK0Lx8HVU0?t=61

Ted Turner är kritisk mot Kristendom:
https://youtu.be/uRK0Lx8HVU0?t=87
Citera
2020-10-07, 01:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nope
Satan är hebreiska och diabolo greliska. Inget är namnet på en varelse.

Etymologin för själva orden är egalt här. Det är inte vad frågan handlar om. Det jag skrev stämmer i allra högsta grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in