Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Finns ingen Antikrist i bibeln. Antikrist är en tendens hos mänskligheten att göra saker tvärtemot jesus.
Det folk tror är Antikrist i Uppenbarelseboken, är Odjuret eller Vilddjuret. Grejen är att det kommer en till sen. Så det finns två av dem. Det är en av de största missuppfattningarna om bibeln, att det finns en Antikrist.
Det är nog mycket filmer som skapat denna idé. Dessutom jämför man i andra delar av bibeln så ser man att odjuren troligen inte är personer utan riken. För i de andra delarna förklaras symboliken.
Men även hos kristna som ska ha läst bibeln kan det förekomma en tro på Antikrist som en person. Alltså, är ju bara att läsa själv, men de verkar mer lyssna på vad andra säger.
Men det är ju mer spännande om en ond person tar över hela jorden.
Antikrist/antikrister var det som kom på Johannes tid och strax efter. Johannes säger att många antikrister blivit till redan på hans tid:
"
Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. " (1 Joh 2:18 Bibel2000
Antikrister är sådana som säger sig vara vara kristna, men är det inte. Antikristerna utgick från sanna kristna, alltså utgick från det kristna, men var inte sanna kristna:
"
De(antikristna)
har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:19 Bibel2000)
Vilka utgick från den sanna kristendomen och bildade egna rörelser och säger "Herre" till Jesus?
"
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’ " (Matt 7:21-23 Bibel2000)