2022-11-23, 02:22
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En dråpare och alla lögners fader och det från begynnelsen.

Såväl Gud som Satan talar med människor. Satan är en retoriker medan Gud talar rättframt: »Denne är min älskade Son, i vilken jag har funnit behag; hören honom.»

Jahve vill ha blind lydnad och förkastar fri vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av zzang93
Gud säger att man får leka.
Men du vill... nåja.

Vad är det du tycker är konstigt med offer med rökelse och bröd, när det finns i så många andra religioner?
Citera
2022-11-23, 05:51
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Helvetet är folklore. Satan var verksam vid korsfästelsen och än idag.

Joh 14:28-31
I hörden att jag sade till eder: 'Jag går bort, men jag kommer åter till eder.' Om I älskaden mig, så skullen I ju glädjas över att jag går bort till Fadern, ty Fadern är större än jag. Och nu har jag sagt eder det, förrän det sker, på det att I mån tro, när det har skett. Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; men detta sker, för att världen skall förstå att jag älskar Fadern och gör såsom Fadern har bjudit mig. Stån upp, låt oss gå härifrån.
Helt rätt, jag håller med där.
Citera
2022-11-23, 06:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhetlighet
Det är en värdelös fråga eftersom satan bokstavligen inte kan söka förlåtelse. Eftersom satan är en änglaväsen hade han fullkomlig klarhet i tankarna. Han hade förmågan att se till tidens ände och allt som skulle hända på grund av olydnad mot Gud och han valde fortfarande att göra det.

Människor är jämförelsevis dumma jämfört med änglar; vi har inte den fulla kunskapen om tillvaron och begår synder till stor del av dumhet. Änglar har inte denna "ursäkt" att falla tillbaka på, de fattar sina beslut helt informerade, så de avvisar i princip all förlåtelse de kunde ha fått ändå.
Jag tror absolut att Satan kan ändra sig och bli snäll. Men då kommer många satanister att bli besvikna såklart. Men Gud skulle aldrig acceptera det, han vill alltid vara number one.
Citera
2022-11-23, 08:01
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.

Vad är det du tycker är konstigt med offer med rökelse och bröd, när det finns i så många andra religioner?
Äsch, äckel. Men jag sa ingenting?
Citera
2022-11-23, 11:00
Medlem
Citat:

Det är precist tvärtom.

Adam och Eva gick emot Gud, dom valde av fri vilja att gå emot Gud, och istället för att kräva lydnad av dom, så släppte han dom helt fria så att dom kunde göra precist vad dom ville, total frihet.
Inte lång tid efter så valde människor att använda deras frihet till att döda och göra allt möjligt ont, och det gör mänskligheten fortfarande, och Gud ingriper inte.

Vad menar du att Gud har krävt av dig? Kan du inte göra precist vad du vill? För Gud ingriper väl inte i ditt liv?

Tvärtom vill Gud att människor av fri vilja underordnar sig honom, och vill göra det som han menar är gott. Men inte många på jorden vill underordna sig Gud.
Citera
2022-11-23, 12:38
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är precist tvärtom.

Adam och Eva gick emot Gud, dom valde av fri vilja att gå emot Gud, och istället för att kräva lydnad av dom, så släppte han dom helt fria så att dom kunde göra precist vad dom ville, total frihet.
Inte lång tid efter så valde människor att använda deras frihet till att döda och göra allt möjligt ont, och det gör mänskligheten fortfarande, och Gud ingriper inte.

Vad menar du att Gud har krävt av dig? Kan du inte göra precist vad du vill? För Gud ingriper väl inte i ditt liv?

Tvärtom vill Gud att människor av fri vilja underordnar sig honom, och vill göra det som han menar är gott. Men inte många på jorden vill underordna sig Gud.

Men du glömde ju att det var ormen, the serpent, djävulen, som lockade Adam och Eva att äta av den förbjudna frukten och bli utkastade från paradiset. Det var djävulen som gjorde så dom blev dödliga och kunde ta till sig kunskap.
Citera
2022-11-23, 13:08
Medlem
Citat:
Men du glömde ju att det var ormen, the serpent, djävulen, som lockade Adam och Eva att äta av den förbjudna frukten och bli utkastade från paradiset. Det var djävulen som gjorde så dom blev dödliga och kunde ta till sig kunskap.

Även om man blir lockad av någon så har man ett eget ansvar för sina egna handlingar.

En fri vilja innebär att man kan välja att lyssna på någon eller inte, och man kan välja att göra något gott eller välja att göra något ont.

Och ormen djävulen valde att locka och vilseleda människan.
Citera
2022-11-24, 03:32
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Även om man blir lockad av någon så har man ett eget ansvar för sina egna handlingar.

En fri vilja innebär att man kan välja att lyssna på någon eller inte, och man kan välja att göra något gott eller välja att göra något ont.

Och ormen djävulen valde att locka och vilseleda människan.

Du förstår ju inte. Det var ormen som lät dom äta av kunskapens frukt och gjorde så dom blev fria. Gud ville bara att dom skulle leva i paradiset, och inte kunna ta till sig kunskap och utvecklas. Det var djävulen som frigjorde dom, inte gud.
Citera
2022-11-25, 20:58
Citat:
Ursprungligen postat av AggressivAlv
Är det? .Hellraiser. dissar ju både Gamla och Nya Testamentets "Gud", och hyllar Lucifer. Jag tror att du blandar ihop satanism och gnosticism.

Ok. Tack. Jag får fundera över saken.
Citera
2022-11-25, 20:59
Citat:
Du vet att det finns en annan gud i kristendom som e typ mycket mäktigare än Jahve. Jahve är ingenting, han e oviktig.

Nu låter du som en random gnostiker.
Citera
2022-11-26, 09:11
Medlem
Citat:
Du förstår ju inte. Det var ormen som lät dom äta av kunskapens frukt

Vad menar du med: "lät dom"? Dom kunde ju äta utan ormens tillstånd.

Citat:
och gjorde så dom blev fria.

Nej, dom var ju fria att äta av allt i trädgården och fria att breda ut sig på jorden och göra vad dom ville, förutom att äta av kunskapens träd.

Det är ganska uppenbart att kunskapens träd handlar om Guds rätt att bestämma över vad som är ont och gott, det är enbart Gud som har den kunskapen att avgöra detta. Det var därför Gud ägde kunskapens träd, och Adam och Eva fick inte tillåtelse att stjäla från det. Men dom gjorde det ändå, för dom ville bli som Gud, så att dom själva kunde bestämma vad som är gott och ont, och Gud tillät det. Gud släppte dom fria för att själva kunna bestämma över sig själva och hela jorden, men blev det så bra? Bara ett kort tag efter så dödade Kain Abel, och mänsklighetens historia har varit fylld av våld, död och elände, blev det så bra att dom blev helt fria?

Det är uppenbart att Adam och Eva inte fick t.ex. döda andra människor, men Gud säger ingenting om det till dom, han säger bara att dom är helt fria, förutom att äta av kunskapens träd. Så det är uppenbart att "icke döda" innefattar i förbudet mot att äta av kunskapens träd.

Citat:
Gud ville bara att dom skulle leva i paradiset, och inte kunna ta till sig kunskap och utvecklas. Det var djävulen som frigjorde dom, inte gud.

Du har helt fel. Adam och Eva hade t.ex. kunskap om att dom inte fick äta av kunskapens träd. Om dom inte kunde ta till sig kunskap innan dom åt av frukten, då hade det varit helt meningslöst av Gud att förklara vad dom fick och inte fick göra.

Dom hade ju fått kunskap om att dom fick föröka sig och sprida sig över hela jorden, och dom fick kunskap om att ta hand om djuren, och dom fick kunskap om att dom fick äta av allt på jorden, förutom ett enda träd.
Citera
2022-11-26, 23:41
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Vad menar du med: "lät dom"? Dom kunde ju äta utan ormens tillstånd.

Nej, dom var ju fria att äta av allt i trädgården och fria att breda ut sig på jorden och göra vad dom ville, förutom att äta av kunskapens träd.

Det är ganska uppenbart att kunskapens träd handlar om Guds rätt att bestämma över vad som är ont och gott, det är enbart Gud som har den kunskapen att avgöra detta. Det var därför Gud ägde kunskapens träd, och Adam och Eva fick inte tillåtelse att stjäla från det. Men dom gjorde det ändå, för dom ville bli som Gud, så att dom själva kunde bestämma vad som är gott och ont, och Gud tillät det. Gud släppte dom fria för att själva kunna bestämma över sig själva och hela jorden, men blev det så bra? Bara ett kort tag efter så dödade Kain Abel, och mänsklighetens historia har varit fylld av våld, död och elände, blev det så bra att dom blev helt fria?

Det är uppenbart att Adam och Eva inte fick t.ex. döda andra människor, men Gud säger ingenting om det till dom, han säger bara att dom är helt fria, förutom att äta av kunskapens träd. Så det är uppenbart att "icke döda" innefattar i förbudet mot att äta av kunskapens träd.

Du har helt fel. Adam och Eva hade t.ex. kunskap om att dom inte fick äta av kunskapens träd. Om dom inte kunde ta till sig kunskap innan dom åt av frukten, då hade det varit helt meningslöst av Gud att förklara vad dom fick och inte fick göra.

Dom hade ju fått kunskap om att dom fick föröka sig och sprida sig över hela jorden, och dom fick kunskap om att ta hand om djuren, och dom fick kunskap om att dom fick äta av allt på jorden, förutom ett enda träd.

Låter som du ljuger till det lite.
Gud ville nämligen inte att Adam och Eva skulle äta av den förbjudna frukten.
När dom gjorde det så förvisade gud dom från himlen.
Det var hans straff för att dom åt av kunskapens frukt,
så blev dom dödliga och bannades från paradiset.

Därpå så var det djävulen som var ormen som frestade dom
till att äta av den förbjudna frukten. Du verkar inte ha läst på ordentligt. Eller så ljuger du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in