2022-09-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är Gud i konflikt med sig själv?

Är det inte Gud som är den som har skapat rätt och fel.
Alla morallagar och sådant kommer väl från religioner?
Citera
2022-09-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Jag tänker mig att djävulen är en del av Gud.

Citat:
Är Gud i konflikt med sig själv?

Citat:
Är det inte Gud som är den som har skapat rätt och fel.
Alla morallagar och sådant kommer väl från religioner?
Jag tror att Gud bestämmer vad som är rätt och fel. Hur gör det djävulen till en del av Gud?
Citera
2022-09-26, 10:09
Medlem
Citat:
Jag tror att Gud bestämmer vad som är rätt och fel. Hur gör det djävulen till en del av Gud?

Om han har skapat allt och allt är en del av honom är väl också djävulen en del av Gud?
Senast redigerad av Tutrut 2022-09-26 kl. 10:12.
Citera
2022-09-26, 10:10
Medlem
Citat:
Om han har skapat allt och allt är en del av honom är väl också djävulen en del av Gud?
Varför skulle allt vara en del av honom?
Citera
2022-09-26, 10:12
Medlem
Citat:
Varför skulle allt vara en del av honom?

Därför att han skapade felet.
Han bestämde vad som är fel.
Alltså måste han i samma veva också ha skapat djävulen.
Allt Gud har skapat är en del av Gud.
Senast redigerad av Tutrut 2022-09-26 kl. 10:17.
Citera
2022-09-26, 10:16
Medlem
Citat:
Därför att han skapade felet.
Han bestämde vad som är fel.
Alltså måste han i samma veva också ha skapat djävulen.
Allt Gud har skapat är en del av Gud.
Som jag ser det så tillverkar Gud världens icke-rumsliga grund och det gör han här på Jorden som en människa på slutet. Han har alltså inte designat någon till att vara på något visst sätt och han är därför oskyldig till hurdan djävulen är och även till hurdana människorna är.

Men jag förstår att man kan tänka som du.
Citera
2022-09-26, 10:17
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Om mänskligheten i stort är i Satans våld så har väl Satan orsakat mer död än vad som Bibeln påstår om Gud? Dessutom kan väl Satan ha inverkat på skrifterna av samma skäl.

Är inte Bibeln Guds ofelbara ord? Den skall ju i alla fall vara inspirerad av Guds ord.
Om nu Satan har varit inne och rotat i skriften hur skall man då veta vad som är sant eller inte sant?
Citera
2022-09-26, 10:23
Medlem
Citat:
Som jag ser det så tillverkar Gud världens icke-rumsliga grund och det gör han här på Jorden som en människa på slutet. Han har alltså inte designat någon till att vara på något visst sätt och han är därför oskyldig till hurdan djävulen är och även till hurdana människorna är.

Men jag förstår att man kan tänka som du.

Om man tror att Djävulen inte är en del av Gud måste man väl nästan säga att man tror på 2 "allsmäktiga Gudar"
Citera
2022-09-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ta bara grejen med Adam och Eva i Edens lustgård. Gud sätter ett fruktträd mitt i paradiset som ingen får äta av.
Det är som att ha ett par spädbarn inlåsta i ett rum tillsammans med ett stort glas cyanid.

Det är ju precist tvärtom, det är det stora glaset cyanid som är inlåst i ett litet rum, medans Adam och Eva hade fri tillgång till hela jorden med dess frukter:

"Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den. Herren Gud gav detta bud: »Du får äta av alla träd i trädgården" (1 Mose 2:15-16 Bibel2000)

Men Adam och Eva ville ändå ha den förbjudna frukten, och bröt sig in i rummet och tog den cyanid som Gud hade förbjudit dom att ta av. Adam och Eva ville inte ha det som Gud erbjöd, att föröka sig på hela jorden och ha fri tillgång till mat och husrum i överflöd, utan ville själva bestämma vad dom är gott och ont.

Och mänskligheten fortsätter att bestämma på jorden vad som är gott och ont, och resultatet av det kan vi tydligt se.
Citera
2022-09-26, 10:54
Medlem
Citat:
Om man tror att Djävulen inte är en del av Gud måste man väl nästan säga att man tror på 2 "allsmäktiga Gudar"

Ja, Djävulen är "denna världens gud":

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2 Kor 4:4 Bibel2000)

Gud gav makten över jorden till Djävulen och människorna:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.« " (Lukas 4:5-7 Bibel2000)
Citera
2022-09-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, Djävulen är "denna världens gud":

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2 Kor 4:4 Bibel2000)

Gud gav makten över jorden till Djävulen och människorna:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.« " (Lukas 4:5-7 Bibel2000)

Vad jag har förstått var Lukas inte Jesus. Varför lyssnar kristna på vad Lukas säger?
Citera
2022-09-26, 11:16
Medlem
Citat:
Eller ingen. Fram tills att Gud är framme vid oss i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in