2019-05-27, 19:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om varken Jesus eller Satan har klara principer som innebörd av att vara herre, vad är då skillnaden?

Den får du söka i källskrifterna, där dessa två presenteras (vilket dock för min del inte innebär, att jag anser dessa källskrifter vara verklighets-beskrivande).
Citera
2019-05-27, 19:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den får du söka i källskrifterna, där dessa två presenteras (vilket dock för min del inte innebär, att jag anser dessa källskrifter vara verklighets-beskrivande).
Fast det beskriver inte funktionaliteten av en herre såvitt jag vet.
Citera
2019-05-27, 19:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fast det beskriver inte funktionaliteten av en herre såvitt jag vet.

Text-källorna om Satan och Jesus är luddiga, men det är sannoliken det mest legitima underlaget som finns.
Citera
2019-05-29, 13:49
Medlem
Mogrens avatar
Svårt att få något riktigt bra begrepp om, men det mesta talar för att Satan är en betydligt roligare figur att hänga med.
Citera
2019-05-29, 20:35
Medlem
Citat:
Du förstår inte vem jag är men anklagar mig trots det i högmod, alltså är du Satan i principer av oss båda.

Nej du förstår uppenbarligen inte vem satan är och vilken roll han spelar inom kristen mytologi.
Personligen så tycker jag att Jakob Böhme uttryckte så väldigt passande om Satan

"1. Woodcut - WHEN Man will enter upon Repentance, and with his Prayers turn to God, he should, before he beginneth to pray, seriously consider the State of his own Soul. How it is wholly and altogether turned away from God, become faithless to him, and only bent upon this temporary, frail, and earthly Life; bearing no sincere Love towards God and its Neighbour, but wholly lusting and walking contrary to the Commandments of God, and seeking itself only, in the temporal and transitory Lusts of the Flesh.

2. In the next Place, he should consider that all this is an utter Enmity against God, which Satan hath raised and wrought in him, by his Deceit in our first Parents; for which Abomination's Sake we must suffer Death, and undergo Corruption with our Bodies.

http://www.passtheword.org/DIALOGS-F...T/repentnc.htm

Man kan se liknande igenom bibeln där Satan förleder. Även i Matt 4:1-11 ser man att Satan agerar motståndare till frälsaren och därmed till Gud.
Citera
2019-05-29, 20:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du förstår inte vem jag är men anklagar mig trots det i högmod, alltså är du Satan i principer av oss båda.

Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Nej du förstår uppenbarligen inte vem satan är och vilken roll han spelar inom kristen mytologi.

"Förstår" DU vilken roll "satan" spelar i kristen mytologi?

Citat:
Personligen så tycker jag att Jakob Böhme uttryckte så väldigt passande om Satan

"1. Woodcut - WHEN Man will enter upon Repentance, and with his Prayers turn to God, he should, before he beginneth to pray, seriously consider the State of his own Soul. How it is wholly and altogether turned away from God, become faithless to him, and only bent upon this temporary, frail, and earthly Life; bearing no sincere Love towards God and its Neighbour, but wholly lusting and walking contrary to the Commandments of God, and seeking itself only, in the temporal and transitory Lusts of the Flesh.

2. In the next Place, he should consider that all this is an utter Enmity against God, which Satan hath raised and wrought in him, by his Deceit in our first Parents; for which Abomination's Sake we must suffer Death, and undergo Corruption with our Bodies.

http://www.passtheword.org/DIALOGS-F...T/repentnc.htm

Man kan se liknande igenom bibeln där Satan förleder. Även i Matt 4:1-11 ser man att Satan agerar motståndare till frälsaren och därmed till Gud.
'
Japp, och det är ett teologisk cirkelarguemnt.
Citera
2019-05-29, 20:53
Medlem
Citat:
"Förstår" DU vilken roll "satan" spelar i kristen mytologi?

'
Japp, och det är ett teologisk cirkelarguemnt.

Ja jag vet vilken roll Satan spelar i kristen mytologi och teologi samt även hur många Satanister ser på satan och Gud.
Det finns ingenstans något stöd för att satan någonsin underkastade sig Gud. Inte ens i Jobs bok är han underkastad Gud.

Det är även väldigt uppenbart vilka skillnader som finns mellan Jesus och satan och deras olika roller och vad som styr dem.
Citera
2019-05-30, 00:09
Medlem
Pusts avatar
Vi lever i Satans värld sedan Adam och Eva åt av äpplet. Jesus fann en väg ut:
Allt har av min Fader förtrotts åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd.
Matt. 11:27 (Bibel 1917)
Den "Gud" som vi träffar i början av Bibeln är egentligen Satan. Han som t.ex förbannade Adam och Eva från Edens lustgård, förvisade Kain och orsakade språkförbistringen i Babel. Paulus skriver i Nya Testamentet:
Kärleken förgår allt. Men profetians gåva, skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna.
1 Kor. 13:8
Gud visade sig först för Abraham:

Och Gud talade till Mose och sade till honom: »Jag är HERREN. För Abraham, Isak och Jakob uppenbarade jag mig såsom 'Gud den Allsmäktige', men under mitt namn 'HERREN' var jag icke känd av dem.
2 Mos. (Exodus) 6:2-3 (Bibel 1917)
Jesus sade till judarna som inte tog emot honom:
Ni är av djävulen, er far, och vad er far har begär till, det vill ni göra. Han var en mördare från början, och i sanningen står han inte, eftersom sanning inte finns i honom.
Joh. 8:44 (Reformationsbibeln)
Citera
2019-06-02, 15:29
Medlem
Pusts avatar
Är det Gud eller Satan som styr världen?

Enligt Paulus är det Gud. Romarbrevet 13:1-5:
Var och en vare underdånig den överhet som han har över sig. Ty ingen överhet finnes, som icke är av Gud; all överhet som finnes är förordnad av Gud.

Därför, den som sätter sig upp mot överheten, han står emot vad Gud har förordnat;
men de som stå emot detta, de skola få sin dom.

Ty de som hava väldet äro till skräck, icke för dem som göra vad gott är, utan för dem som göra vad ont är. Vill du vara utan fruktan för överheten, så gör vad gott är; du skall då bliva prisad av den,

ty överheten är en Guds tjänare, dig till fromma. Men gör du vad ont är, då må du frukta; ty överheten bär icke svärdet förgäves, utan är en Guds tjänare, en hämnare, till att utföra vredesdomen över den som gör vad ont är.

Därför måste man vara den underdånig, icke allenast för vredesdomens skull, utan ock för samvetets skull.
Under Jesus tid på jorden var det Satan, enligt Lukasbrevet 4:5-8. Paulus hävdar att Jesus tog över Satans makt efter korsfästelsen. Kolosserbrevet 2:14-15:
Han har nämligen utplånat den handskrift som genom sina stadgar anklagade oss och låg oss i vägen; den har han skaffat undan genom att nagla den fast vid korset.

Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit dem bliva till skam inför alla, i det att han i honom har triumferat över dem.
Enligt Uppenbarelseboken 20:1-3 så styr Satan fram till att Jesus återvänder och kastar honom i avgrunden. I 12:9-10 läser vi:
Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom.

Och jag hörde en stark röst i himmelen säga: »Nu har frälsningen och makten och riket blivit vår Guds, och väldet hans Smordes; ty våra bröders åklagare är nedkastad, han som dag och natt anklagade dem inför vår Gud.
Hjälp mig med läsförståelsen, tack.
Citera
2019-06-02, 16:15
Medlem
Jag har inte märkt av någon av dessa, så det är svårt att svara på.
Det sker både bra och dåliga saker i världen. Vissa gillar att se det som både Gud och Satan har ett finger med i spelet. Gud gör det goda och Satan det onda, brukar vara det vanligaste synsättet.
Ska man gå efter dina citat så går det nog att tolka lite hur som.
Citera
2019-06-02, 16:22
Medlem
Gud skapade världen
satan styr fram till jesus återkoms
sen lever vi i 1000 åriga riket med jesus
efter 1000 år släpps satan lös för testa oss denandra gången

mvh olle
Citera
2019-06-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag var ute efter en teologisk diskussion. Det finns gott om trådar för ateistiska missionärer redan.
Förundrar mig över troendes bristande läsförståelse av Bibeln!

Det står ju klart och tydligt att 'Satan' styr världen och att ni skall underkasta er honom tills ni hör rösten från himlen som förkunnar att Jesus har återvänt!
Först då kan er fest börja!
Då skall ju han ta hand om er och ta livet av resten.
Senast redigerad av rantaplan 2019-06-02 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in