2019-06-02, 16:43
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Förundrar mig över troendes bristande läsförståelse av Bibeln!

Det står ju klart och tydligt att 'Satan' styr världen och att ni skall underkasta er honom tills ni hör rösten från himlen som förkunnar att Jesus har återvänt!
Först då kan er fest börja!
Då skall ju han ta hand om er och ta livet av resten.

Det beror ju på vilket av mina citat man läser. Inte tydligt enligt det som är författat av Paulus.
Citera
2019-06-02, 16:46
Medlem
EasyClapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag var ute efter en teologisk diskussion. Det finns gott om trådar för ateistiska missionärer redan.
Vakna, detta är ett forum för Gudssökande ateister med en extremt stark religiös ’vi-känsla’.

Det är givetvis Satan som är i kontroll nu, vi har blivit fråntagna Gud och manipulerats in i ett extremt antikristligt beteende utan att ens reflektera över våra handlingar. Gud kontrollerar ditt egos primitiva behov, i ett samhälle där Gud tagits ut i den materiella världen som styrs av makthavare som förlöjligar och förkastar Gud så får vi ett samhälle som vi ser idag - vilket genomsyras av satanism.

Eva trotsade Guds uppmaning och lät Ormen övertala henne att det är okej att styras av sina primitiva sidor. Det Eva gjorde var en piss i Mississippi jämfört med det som genomsyrar dagens ’upplysta’ samhälle.
Citat:
Det beror ju på vilket av mina citat man läser. Inte tydligt enligt det som är författat av Paulus.
Paulus är installerad i efterhand av Vatikanstaten. Paulus version stämmer inte överens med vad den hebreiska skriften beskriver. Släng Paulus, det finns en anledning till att vi förknippar namnet med Vatikanstaten. Mycket har givetvis urvattnats av texterna via omtolkningar och översättningar, men det finns en anledning till att t.o.m. hardcore-kristna kliar sig i huvudet gällande Paulus - historien är installerad i efterhand och förvirrar allting.
Senast redigerad av EasyClaps 2019-06-02 kl. 16:54.
Citera
2019-06-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyClaps
Eva trotsade Guds uppmaning och lät Ormen övertala henne att det är okej att styras av sina primitiva sidor. Det Eva gjorde var en piss i Mississippi jämfört med det som genomsyrar dagens ’upplysta’ samhälle.
I Islam tänker man på att kvinnan är skapt av ett revben och är därför lite krokig. Försöker man räta ut henne går hon sönder.

Man kan fundera över varför kvinnor i dagens samhälle prompt premieras och kvoteras in på poster. Om inte detta har med Shaytan att göra.
Citera
2019-06-02, 17:07
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det är naturligtvis Gud som styr världen. Annars skulle inte satanister som frimurarna eller Madonna lägga så mycket energi på att försöka få Gud att dra sig tillbaka (ja, det är det uttalade syftet att sprida så mycket onska att Gud tar sin hand ifrån mänskligheten).
Citera
2019-06-02, 17:09
Bannlyst
Citat:
Hjälp mig med läsförståelsen, tack.

Låter som han försöker säga att myndigheterna är utvalda av gud och att de vet vad som är rätt och fel och därför får de gå omkring med svärd.

Om det är goda eller onda krafter som styr världen får du räkna ut med allmänbildning utanför bibeln.
Citera
2019-06-02, 18:19
Medlem
Citat:
Enligt Paulus är det Gud. Romarbrevet 13:1-5:
Var och en vare underdånig den överhet som han har över sig. Ty ingen överhet finnes, som icke är av Gud; all överhet som finnes är förordnad av Gud.

Därför, den som sätter sig upp mot överheten, han står emot vad Gud har förordnat;
men de som stå emot detta, de skola få sin dom.

Ty de som hava väldet äro till skräck, icke för dem som göra vad gott är, utan för dem som göra vad ont är. Vill du vara utan fruktan för överheten, så gör vad gott är; du skall då bliva prisad av den,

ty överheten är en Guds tjänare, dig till fromma. Men gör du vad ont är, då må du frukta; ty överheten bär icke svärdet förgäves, utan är en Guds tjänare, en hämnare, till att utföra vredesdomen över den som gör vad ont är.

Därför måste man vara den underdånig, icke allenast för vredesdomens skull, utan ock för samvetets skull.
Under Jesus tid på jorden var det Satan, enligt Lukasbrevet 4:5-8. Paulus hävdar att Jesus tog över Satans makt efter korsfästelsen. Kolosserbrevet 2:14-15:
Han har nämligen utplånat den handskrift som genom sina stadgar anklagade oss och låg oss i vägen; den har han skaffat undan genom att nagla den fast vid korset.

Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit dem bliva till skam inför alla, i det att han i honom har triumferat över dem.
Enligt Uppenbarelseboken 20:1-3 så styr Satan fram till att Jesus återvänder och kastar honom i avgrunden. I 12:9-10 läser vi:
Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom.

Och jag hörde en stark röst i himmelen säga: »Nu har frälsningen och makten och riket blivit vår Guds, och väldet hans Smordes; ty våra bröders åklagare är nedkastad, han som dag och natt anklagade dem inför vår Gud.
Hjälp mig med läsförståelsen, tack.
För det första har myndigheter bara relativ makt. Änglafurstarna har också bara relativ makt.

Dan 10:13
Perserrikets änglafurste gjorde motstånd mot mig under tjugoen dagar, men Mikael, en av de främsta änglafurstarna, kom till min hjälp, så att jag inte behövdes hos de persiska kungarna.

Dan 10:20
Då sade han: ”Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste.

Dessa änglafurstar fock eller tog makten över länder (Grekland osv) EFTER att de blev utkastade ur himlen och slungades ner till jorden (Upp 12:7-12). Jesus tog makten över jorden efter sin död och uppståndelse (Matt 28:18). Sen dess har världens härskare satan en konkurrent. Jesus besegrade ALLA världens härskare genom sin död på korset.

Joh 16:33
Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.”

Och satan är INTE större än Jesus, som har makten i himlen och på jorden.

1 Joh 4:4
Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er (Jesu ande) är större än han (satan) som är i världen.

1 Kor 2:11f
Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. Och vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss.

Baruk 4
30Fatta mod, Jerusalem, han som gav dig ditt namn skall trösta dig. 31Ve dem som plågade dig och gladdes åt ditt fall, 32ve de städer där dina barn fick göra slavtjänst, ve henne som tog dina söner! 33Ty liksom hon gladdes åt ditt fall och jublade över din förnedring, så skall hon själv få sitta övergiven och sörja. 34Jag skall beröva henne glädjen över hennes myllrande folkmassor, och hennes övermod skall vändas i sorg. 35Eld från den Evige skall bränna henne i långa tider, och hon skall bebos av demoner för all framtid.

Så illvillig skadeglädje = besatt av demoner.

14Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. 15Inte underligt då om hans tjänare (stat, myndighet, individ) uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-06-02 kl. 19:07.
Citera
2019-06-02, 18:30
Medlem
belfs avatar
Enligt Islam har Allah full kontroll över allt som händer på jorden. Så pass att en del muslimer inte tror det är någon ide att tex ha hjälm på barnen när dom cyklar för om Allah har bestämt att dom ska dö så hjälper inte hjälm och tvärtom. Det där var en princip Mohammed lurade ut rädda folk i farliga krig med.

Allah är intressant, han befinner sig i underjorden och där eldar han helvetets ugnar med otrogna. Allahs paradis är reserverat för drygt hundra tusen av dom bästa krigarna som får tillbringa evigheten med sexorgier och alkohol.

Jag är ingen religionsexpert men tycker Allah motsvarar kristna Satan ganska väl.
Konstigt att man aldrig hört kristna diskutera om Allah är satan?
Citera
2019-06-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Allah är intressant, han befinner sig i underjorden och där eldar han helvetets ugnar med otrogna. Allahs paradis är reserverat för drygt hundra tusen av dom bästa krigarna som får tillbringa evigheten med sexorgier och alkohol.

Jag är ingen religionsexpert men tycker Allah motsvarar kristna Satan ganska väl.
Källa?
Citera
2019-06-02, 19:13
Medlem
jakobsbrevet 4 ;4
talar om att du ska hata världen på grund att satan härskar över den
Citera
2019-06-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elcamel
jakobsbrevet 4 ;4
talar om att du ska hata världen på grund att satan härskar över den
För att det är avgudadyrkan.

Upp 13:4
och man tillbad draken (satan) för att han hade gett odjuret (myndigheter) makten, och man tillbad odjuret och sade: ”Vem är som odjuret? Vem kan strida mot det?”

Att tillbe odjuret (staten) = nationalism.
Citera
2019-06-02, 19:42
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyClaps
Vakna, detta är ett forum för Gudssökande ateister med en extremt stark religiös ’vi-känsla’.

Det är givetvis Satan som är i kontroll nu, vi har blivit fråntagna Gud och manipulerats in i ett extremt antikristligt beteende utan att ens reflektera över våra handlingar. Gud kontrollerar ditt egos primitiva behov, i ett samhälle där Gud tagits ut i den materiella världen som styrs av makthavare som förlöjligar och förkastar Gud så får vi ett samhälle som vi ser idag - vilket genomsyras av satanism.

Paulus är installerad i efterhand av Vatikanstaten. Paulus version stämmer inte överens med vad den hebreiska skriften beskriver. Släng Paulus, det finns en anledning till att vi förknippar namnet med Vatikanstaten. Mycket har givetvis urvattnats av texterna via omtolkningar och översättningar, men det finns en anledning till att t.o.m. hardcore-kristna kliar sig i huvudet gällande Paulus - historien är installerad i efterhand och förvirrar allting.

Du ger intressanta perspektiv faktiskt.

Paulus har på sistone fått mig att börja klia i huvudet också. Nu kan jag avslöja att det var meningen med tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För de första har myndigheter bara relativ makt. Änglafurstarna har också bara relativ makt.

Dan 10:13
Perserrikets änglafurste gjorde motstånd mot mig under tjugoen dagar, men Mikael, en av de främsta änglafurstarna, kom till min hjälp, så att jag inte behövdes hos de persiska kungarna.

Dan 10:20
Då sade han: ”Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste.

Dessa änglafurstar fock eller tog makten över länder (Grekland osv) EFTER att de blev utkastade ur himlen och slungades ner till jorden (Upp 12:7-12). Jesus tog makten över jorden efter sin död och uppståndelse (Matt 28:18). Sen dess har världens härskare satan en konkurrent. Jesus besegrade ALLA världens härskare genom sin död på korset.

Joh 16:33
Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.”

Och satan är INTE större än Jesus, som har makten i himlen och på jorden.

1 Joh 4:4
Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er (Jesu ande) är större än han (satan) som är i världen.

1 Kor 2:11f
Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. Och vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss.

Baruk 4
30Fatta mod, Jerusalem, han som gav dig ditt namn skall trösta dig. 31Ve dem som plågade dig och gladdes åt ditt fall, 32ve de städer där dina barn fick göra slavtjänst, ve henne som tog dina söner! 33Ty liksom hon gladdes åt ditt fall och jublade över din förnedring, så skall hon själv få sitta övergiven och sörja. 34Jag skall beröva henne glädjen över hennes myllrande folkmassor, och hennes övermod skall vändas i sorg. 35Eld från den Evige skall bränna henne i långa tider, och hon skall bebos av demoner för all framtid.

Så illvillig skadeglädje = besatt av demoner.

14Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. 15Inte underligt då om hans tjänare (stat, myndighet, individ) uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar.

Okej, myndigheterna har inte all makt. Paulus sade i Romarbrevet 13:1-5 att alla myndigheter (inklusive Markusbrevet 15:16?) är Guds tjänare. Jämför det med Apostlagärningarna 4:26 och Johannes 18:36:
Jordens konungar trädde fram, och furstarna samlade sig tillhopa mot Herren och hans Smorde.'

Jesus svarade: »Mitt rike är icke av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen, så hade väl mina tjänare kämpat för att jag icke skulle bliva överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike icke av denna världen.»
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Enligt Islam har Allah full kontroll över allt som händer på jorden. Så pass att en del muslimer inte tror det är någon ide att tex ha hjälm på barnen när dom cyklar för om Allah har bestämt att dom ska dö så hjälper inte hjälm och tvärtom. Det där var en princip Mohammed lurade ut rädda folk i farliga krig med.

I och för sig sade Jesus något i stil med det också. Markusbrevet 10:13-16:
Och man bar fram barn till honom, för att han skulle röra vid dem; men lärjungarna visade bort dem.

När Jesus såg detta, blev han misslynt och sade till dem: »Låten barnen komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike hör sådana till.

Sannerligen säger jag eder: Den som icke tager emot Guds rike såsom ett barn, han kommer aldrig ditin.»

Och han tog dem upp i famnen och lade händerna på dem och välsignade dem.
Enligt Paulus i Romarbrevet 5:10-12 är vi dock alla födda i synd.
Citera
2019-06-02, 19:53
Medlem
Citat:
Okej, myndigheterna har inte all makt. Paulus sade i Romarbrevet 13:1-5 att alla myndigheter (inklusive Markusbrevet 15:16?) är Guds tjänare. Jämför det med Apostlagärningarna 4:26 och Johannes 18:36:
Jordens konungar trädde fram, och furstarna samlade sig tillhopa mot Herren och hans Smorde.'

Jesus svarade: »Mitt rike är icke av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen, så hade väl mina tjänare kämpat för att jag icke skulle bliva överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike icke av denna världen.»
Kung Nebukadnessar var också Guds tjänare. Så länge han gjorde Guds vilja. Kristna är inte under lag utan under nåd. Och även de som håller ut under prövningar har besegrat världen(s myndigheter).

Joh 5
4eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro.

Dan 7:27
Och herradömet, väldet och storheten hos rikena under himlen skall ges åt det folk som är den Högstes heliga. Deras (Guds) rike skall vara ett evigt rike, som alla välden kommer att tjäna och lyda.”

Den som inte tjänar och lyder Gud(s rike) kommer att straffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in