2025-04-19, 18:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Varför är det så viktigt för dig att prata om djävulen?
Det nog mest för att få andra gör det och för att det svårt att förstå Jesus uppdrag bland människorna annars.
Citera
2025-04-19, 18:08
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det gör hen inte, men när vi kristna ser ondskan i världen öka så samlar vi kraft i tron och ger motstånd.
Citera
2025-04-19, 18:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vissa tycker kanske att jag hittar på men enligt Jesus är Satan världens furste och vi är Satans slavar. Jesus kom ner till oss för att vi ska kunna komma upp till honom och Fadern istället för att förgöras vid världens ände.

Någon evig tortyr nämnde han inte men en förtärande eld, jämförd med en soptipp, som raderar de som inte får evigt liv och inte ska ges tillfälle att fördärva det fullkomliga eviga livet.

Liv efter kroppens död är förstås ovetenskapligt, men många som varit helt utan hjärnfunktion har vittnat om en annan tillvaro.
Det får stå för dig, men i mina öron låter du som en ”knäppiskristen”.
Jag tror inte på Gud för att få en plats i himlen, utan för att Jesus är kärlek och moral här på jorden. Hen, den där andra jag sällan nämner vid namn, är någon/något falska profeter använder för att få sin församling att lyda. Sekter t ex.

Ondska finns, och vi kristna är här för att kväva den med kärlek, sunt förnuft och vår gemensamma tro.
Citera
2025-04-19, 18:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det får stå för dig, men i mina öron låter du som en ”knäppiskristen”.
Jag tror inte på Gud för att få en plats i himlen, utan för att Jesus är kärlek och moral här på jorden. Hen, den där andra jag sällan nämner vid namn, är någon/något falska profeter använder för att få sin församling att lyda. Sekter t ex.

Ondska finns, och vi kristna är här för att kväva den med kärlek, sunt förnuft och vår gemensamma tro.
En plats i himlen är upp till Gud men budskapet handlar om just det och om kärlek. Jesus nämnde Satan då och då för att det skulle vara möjligt att förstå världen.
Citera
2025-04-19, 18:56
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
En plats i himlen är upp till Gud men budskapet handlar om just det och om kärlek. Jesus nämnde Satan då och då för att det skulle vara möjligt att förstå världen.
Nä, det handlar om att följa Jesus är den rätta vägen i det liv vi har nu. Att hen skulle vara världens furste och vi hans slavar köper jag inte. Ondskan sprider sig för att vi vänt Gud ryggen. Vi har försetts med en fri vilja och en hjärna son står över djurens. Vi kan välja, Gud är demokratisk på det viset.
Citera
2025-04-19, 19:03
Medlem
För religioner såsom kristendomen och många liknande religioner så räcker det inte med moroten för att få folk att tro, man måste även hota med något riktigt hemskt, dvs använda piskan. Speciellt när man är ett litet barn och verkligen tror på allt som vuxna säger till en.

Sedan när man inte följer religionens regler till punkt och pricka och är olydig så vet alla religiösa att de står inför djävulen och onskans krafter.

Såväl i detta livet som i all evighet sedan i helvetet.

Det är inte så konstigt om en kristen mår psykiskt dåligt. Det är ju jättesvårt att följa alla religionens regler och därför lever de med djävulen som ett ständigt hot och frågan om de redan är förlorade. Vad för hemskheter väntar runt hörnet.

Sedan har kristendomen gjort det så att även de djupt troende då prövas hela tiden av djävulen och måste stå emot utan att vika en tum. Därför är livet helt enkelt för djävligt och fullt med orättvisor, men lyckas de leva enligt religionens regler så väntar iallafall paradiset efter döden.

Sen lever de lyckliga i all evighet.
Citera
2025-04-19, 19:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Enligt min tro på Gud är vår uppgift på jorden att göra den bättre. De tio budorden är en vägledare, och dödssynderna med. Sedan kan vi trilskas om ifall dessa finns i bibeln eller inte, men det är enligt mig en bra grund till ett gott liv.

”Folk” påstår att judarna är Guds utvalda folk, och att Jesus var jude.
Jag tror att de har fel på båda.
Jesus gick emot Fariséerna, som var judar, de beskyllde honom för att ha påstått sig vara kung över dom. Han var ett hot, och de korsfäste honom.

Anledningen till att Gud valde judarna som sitt utvalda folk, var för att de skulle stå som exempel för resten av människorna. Vara en förebild, eller ett varnande exempel. Det offrade barn på altare en gång i tiden. Och Gud blev arg. Så judarna är utvalda för att de står under lupp.

Så den ni kallar satan, är folket som kunde välja att följa Jesus, men valde flera av dödssynderna som girighet, högmod..ja typ alla sju egentligen. Och de använde sin status till att förtrycka oss andra.

Så, ”Satan” är det utvalda folket. Men även andra galningar som har för mycket makt och pengar.

Det är dock inte oövervinnerliga, för vi är fler. Och vi är starka med Gud i ryggen.

Så nej, djävulen bryr vi oss inte ett skit om, vi jobbar framåt.
Citera
2025-04-19, 19:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Nä, det handlar om att följa Jesus är den rätta vägen i det liv vi har nu. Att hen skulle vara världens furste och vi hans slavar köper jag inte. Ondskan sprider sig för att vi vänt Gud ryggen. Vi har försetts med en fri vilja och en hjärna son står över djurens. Vi kan välja, Gud är demokratisk på det viset.
Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas. — Johannes 12:31

Jesus svarade dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Var och en som gör synd, han är syndens träl. — Johannes 8:34

För mig är att tro på Jesus detsamma som att tro på hans ord. Jesus är inte en social eller nationell inrättning utan han förebådar ett oerhört slut för vår värld efter ett lidande som saknar motstycke. Den som inte är uppdaterad på Jesus har riktigt dåliga förutsättningar framöver.
Citera
2025-04-19, 19:43
Medlem
sfrges avatar
Dom religiösa behöver en syndabock. Därför skyller dom all ondska på Djävulen och hans demoner.
Men i själva verket så finns ju ondskan inom deras egen religion.
Citera
2025-04-19, 19:48
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas. — Johannes 12:31

Jesus svarade dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Var och en som gör synd, han är syndens träl. — Johannes 8:34

För mig är att tro på Jesus detsamma som att tro på hans ord. Jesus är inte en social eller nationell inrättning utan han förebådar ett oerhört slut för vår värld efter ett lidande som saknar motstycke. Den som inte är uppdaterad på Jesus har riktigt dåliga förutsättningar framöver.
Jo, jag känner till det, men det handlar ju om vad vi gör för val i våra liv. Vi är inte ”hens” slavar och ”hen”är inte vår furste, det där är bullshit!

Att som kristen hota med satan och djävulen leder aldrig till något gott, det ger kuvade människor som blir lätta byten.

Har sett dig på forumet tidigare, och din avatar ger sken av att du vet mer än andra om Jesus. Redan där har du begått en synd.
Citera
2025-04-19, 19:51
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Dom religiösa behöver en syndabock. Därför skyller dom all ondska på Djävulen och hans demoner.
Men i själva verket så finns ju ondskan inom deras egen religion.
Mi far var ateist, han brukade påstå att religion ledde till krig. Vi var överens om mycket när det gällde politik och världsläget, men inte tron. Önskar att han fanns kvar i livet så att jag kunde bevisa att ytterst få krig handlar om religion. Det handlar alltid om pengar och makt. Dödssynder.
Citera
2025-04-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Många kristna och muslimer pratar nästan om djävulen och demoner mer än de pratar om deras tro, varför får någonting ondskefullt en så stor roll i deras liv?

Jag har bara haft demoner och fulingar.
De låtsas typ att de skjuter raketer genom bröstet och huvudet hela dagarna.
De är inte rumsrena.
Myten om gud ska bara bort.
Har slösat så mycket energi på de där livsnjutarna.

De har låtsas problem och leker med radiovågor.
Det är ett inbrott i planeten.

Har börjat undra vad det är för konstigt med psykopater överallt om man har kontakt med de där.

De gör att hela kroppsliga upplevelsen är ett stort skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in