2018-06-19, 11:12
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Bibelns Gud är allestädes närvarande, allsmäktig och allvetande.
Satan besitter inga av dessa egenskaper o dessutom är Satan en skapad varelse. Gud har ingen början o inget slut.
Hur kan Satan vara överlägsen Gud?

Hade Satan inte varit överlägsen så hade Gud utplånat Satan för länge sedan.
Citera
2018-06-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var naivt att tro att ingen skapelse skulle vara olydig, men inte svårt att förstå, för Gud är god, och den som är god tänker inga onda tankar. Likväl ligger hela skulden på satan, för han var den som ljög, han bröt mot de regler han hade fått.
Rules are for fools, skrev du tidigare.
Dessutom är det mest straffet jag argumenterar emot. Jag är emot kollektiv bestraffning. Särskilt när det är lätt att undvika.
Citera
2018-06-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Rules are for fools, skrev du tidigare.
Dessutom är det mest straffet jag argumenterar emot. Jag är emot kollektiv bestraffning. Särskilt när det är lätt att undvika.
Ja, alla skapelser är olärda, därför behöver de lära sig skillnaden mellan gott och ont och samla vishet.

Det var inte lätt att undvika. Inget fullkomligt kan komma ur något ofullkomligt, inget syndfritt kan komma ur något syndigt, därför kallas det arvsynd. Så arvsynd är inget straff, arvsynd är en KONSEKVENS av våra förfäders synd.
Citera
2018-06-19, 13:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, alla skapelser är olärda, därför behöver de lära sig skillnaden mellan gott och ont och samla vishet.

Det var inte lätt att undvika. Inget fullkomligt kan komma ur något ofullkomligt, inget syndfritt kan komma ur något syndigt, därför kallas det arvsynd. Så arvsynd är inget straff, arvsynd är en KONSEKVENS av våra förfäders synd.

Bara för att du byter ord betyder det inte att du kan slingra dig undan.
Citera
2018-06-19, 13:23
Medlem
Citat:

Du får mer och mer att bevisa, ju mer påståenden du gör.
Citera
2018-06-19, 13:28
Medlem
Citat:
Du får mer och mer att bevisa, ju mer påståenden du gör.
Därför är bananer böjda.
Citera
2018-06-19, 13:31
Medlem
Kan man skilja på gott och ont så har man ett val. Satan har inget gott. Helt oskyldig . Det är vårat ansvar att välja sida.

Satan är väl ett alternativt val å välja eller så väljer man gott. Gud . Vi är lite av varje tror jag.
Senast redigerad av troligengud 2018-06-19 kl. 13:35.
Citera
2018-06-19, 13:42
Medlem
Citat:
Därför är bananer böjda.
Ja, det brukar sluta med det ”beviset”.
Citera
2018-06-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Kan man skilja på gott och ont så har man ett val. Satan har inget gott. Helt oskyldig . Det är vårat ansvar att välja sida.

Satan är väl ett alternativt val å välja eller så väljer man gott. Gud . Vi är lite av varje tror jag.
Hur många sidor finns det?
Jag anser mig kunna skilja på gott och ont. Frågan är om Gud kan det?
Citera
2018-06-19, 13:49
Medlem
Citat:
Hur många sidor finns det?
Jag anser mig kunna skilja på gott och ont. Frågan är om Gud kan det?
7 sinnen kanske. Typ girighet kännslor kärlek hat sjukdommar osv. Ja det är svårt å veta hur man ska försvara gud ibland . Eller förlåta jävulen är ju enklare ibland
Citera
2018-06-19, 14:01
Medlem
Citat:
7 sinnen kanske. Typ girighet kännslor kärlek hat sjukdommar osv. Ja det är svårt å veta hur man ska försvara gud ibland . Eller förlåta jävulen är ju enklare ibland
Jag menade hur många sidor finns det att välja mellan?
Citera
2018-06-19, 15:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Hur vet du att en är god och andra ond? Om en är ond, hade inte den onda övertygad alla om att han var den goda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in