2018-06-18, 14:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att veta vad som händer i framtiden måste Gud först ta reda på det. Det gjorde han. Efteråt.

Eftersom Gud planterade trädet med kunskap om gott och ont, var det meningen att Adam och Eva skulle få äta av frukten - den dag Gud hade bestämt. Satan gjorde inte någon en tjänst, för hela skapelsen får lida till följd av hans dumhet, hans lögn som gjorde att döden spred sig bland människor.

Åh, fantastiskt, du vet alltså hur hans allvetande och gudsegenskaper fungerar? Makalöst!
Inte nog med det, du vet vad han planerade!

Så, Gud är allvetande och allsmäktig, förutom när han glömde att kolla efter först?
Låter lite sunkigt.
Citera
2018-06-18, 14:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Regler? Rules are for fools. Nej, det var straff för vad de hade gjort.

Straff utan regler? Låter ju moraliskt rättrådigt.
Men alltså, vad säger Gud egentligen om att ärva faderns synd?
Citera
2018-06-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
18Eftersom hon blottade sitt sköte och öppet horade med dem vände jag mig från henne, liksom jag förut vänt mig från hennes syster. 19Men hon horade mer och mer. Hon mindes sin ungdom när hon horade i Egypten, 20och hon upptändes av begär efter vällustingarna där med kön som åsnor och säd som hingstar. 21Du längtade tillbaka till din otuktiga ungdom, då männen i Egypten kramade och smekte dina ungflicksbröst.

Likväl som mitt citat inte betyder någonting så gör inte ditt det heller.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag sa att hon var obotlig, vilket är en referens till människor som enligt Gud inte VILL bli botade. De är alltså obotliga. Hade inget med sex att göra. So much for your wisdom...
Citera
2018-06-18, 16:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Gud har inte lärt någon att vara ondskefull, det har de onda hittat på själva. Alla har en förmåga att avgöra vad som är gott och ont, men vissa saknar samvete. Det är inte som Gud har skapat de. Med tiden fick det gudlösa framgång och ansågs vara lag, trots att det är i strid med Guds bud.
Jaha, så det onda skapade sig själv om Gud inte kunde skapa det så, inte särskilt allsmäktigt av Gud alltså. Du förlorar igen.
Citera
2018-06-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, vem satte upp det systemet? Och är det ett bra och rättvist system, att straffa alla för det två gör? Dessutom var det bara ett litet brott. Du som gillar analogier med domstolar och länders lagar; skulle du vilja bli dömd för det någon gjorde i ett annat land för tusen år sedan, t.ex? Är det ett bra system?
Gud. Ett litet brott? Som de visste skulle leda till döden. Att vi dör beror alltså på deras synd, för inget odödligt kan komma ur något som är dödligt. En domare i Sverige skulle säga att utifrån dessa premisser domen inte kunde bli en annan än döden, för att Gud hade sagt: du äter, du dör. Brukar du ha svårt att komma ihåg alla "små" detaljer när det gäller småbrott? Det brukar psykopater också ha svårt för.
Citera
2018-06-18, 16:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
För att veta vad som händer i framtiden måste Gud först ta reda på det. Det gjorde han. Efteråt.

Eftersom Gud planterade trädet med kunskap om gott och ont, var det meningen att Adam och Eva skulle få äta av frukten - den dag Gud hade bestämt. Satan gjorde inte någon en tjänst, för hela skapelsen får lida till följd av hans dumhet, hans lögn som gjorde att döden spred sig bland människor.
Om det var meningen att någonting annat skulle hända än det som hände så har inte Gud någon makt över framtiden alltså, din Gud är inte ens allvetande.
Citera
2018-06-18, 16:23
Medlem
Citat:
Åh, fantastiskt, du vet alltså hur hans allvetande och gudsegenskaper fungerar? Makalöst!
Inte nog med det, du vet vad han planerade!

Så, Gud är allvetande och allsmäktig, förutom när han glömde att kolla efter först?
Låter lite sunkigt.
Ja, det vet jag. Ja, och det satan gjorde var inte vad Gud hade planerat.

Innan satan berättade den FÖRSTA lögnen någonsin, hade Gud ingen anledning att misstro sina skapelser, och hade alltså ingen skälig misstanke som kunde trigga igång en undersökning. Polisen gör samma sak. Inget brott, ingen utredning. Låter som en Gud som inte är lika paranoid som du, som jagar inbillade fel hos Gud.
Citera
2018-06-18, 16:25
Medlem
Citat:
Straff utan regler? Låter ju moraliskt rättrådigt.
Men alltså, vad säger Gud egentligen om att ärva faderns synd?
De visste om att de skulle dö om de åt av frukten. Regel. Straff.

Beror på vilket förbund du talar om. I det nya förbundet gäller inte det. Hes 18.
Citera
2018-06-18, 16:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja, det vet jag. Ja, och det satan gjorde var inte vad Gud hade planerat.

Innan satan berättade den FÖRSTA lögnen någonsin, hade Gud ingen anledning att misstro sina skapelser, och hade alltså ingen skälig misstanke som kunde trigga igång en undersökning. Polisen gör samma sak. Inget brott, ingen utredning. Låter som en Gud som inte är lika paranoid som du, som jagar inbillade fel hos Gud.
Så Gud visste inte ens vad skapelsen var kapabel till, ja då är det inte någon särskilt kunnig skapare.
Citera
2018-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jaha, så det onda skapade sig själv om Gud inte kunde skapa det så, inte särskilt allsmäktigt av Gud alltså. Du förlorar igen.
Onda varelser är kända för att hitta på onda saker som goda varelser aldrig ens tänkt på. Kunnighet i ondska är inte vishet, en lögn som du helt klart tror på.
Citera
2018-06-18, 16:42
Medlem
Citat:
Om det var meningen att någonting annat skulle hända än det som hände så har inte Gud någon makt över framtiden alltså, din Gud är inte ens allvetande.
Gud är mycket väl medveten om att varelser skapar sin egen framgång utifrån de premisser och möjligheter som finns. Det var hela poängen med skapelsen. Men att hans skapelser inte skulle lyda honom hade han inte tänkt sig. Naivt ja, men inte omöjligt att förstå när Gud aldrig tänkt en ond tanke.
Citera
2018-06-18, 16:43
Medlem
Citat:
Så Gud visste inte ens vad skapelsen var kapabel till, ja då är det inte någon särskilt kunnig skapare.
Du visste inte heller vad onda människor är kapabla till före 9/11. Gud hade som sagt ingen anledning att förutse framtiden innan satan berättade den första lögnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in