Citat:
Jag tycker inte du svarar på min frågeställning utan börjar prata om annat så jag börjar om igen:
Om inte Gud hade något att tjäna på att låta Satan hållas så skulle Gud inte tillåta honom att göra det.
Om Satan kan göra precis vad han vill utan att Gud kan stoppa honom så är inte Gud fullkomlig, och då rasar ju hela kristendomen ihop. Så för att Gud ska kunna vara fullkomlig så kräver det att Satan indirekt tjänar Gud.
Om inte Gud hade något att tjäna på att låta Satan hållas så skulle Gud inte tillåta honom att göra det.
Om Satan kan göra precis vad han vill utan att Gud kan stoppa honom så är inte Gud fullkomlig, och då rasar ju hela kristendomen ihop. Så för att Gud ska kunna vara fullkomlig så kräver det att Satan indirekt tjänar Gud.
Jag kan inte svara på frågeställningar som har felaktiga premisser, jag måste först rätta till ditt feltänk.
Varför ställer du kravet på att Gud måste tjäna något?
Jag tar ett exempel, ja du gillar inte liknelser med det är nödvändigt för att du ska förstå. Om du ser en vuxen sparka och misshandla ett barn, ingriper du då? Om du ingriper, gör du det för att tjäna något på det?
Är det inte så att du ingriper på grund av rättvisan, på grund av att det inte är rätt att en vuxen sparkar på ett barn? Måste du tjäna något på det för att ingripa?
Som jag har sagt så tillåter Gud Satan att härja, inte för sin egen del, utan för att rättvisa ska skipas i hans skapelse. Om han ingriper för tidigt, så är det inte rättvist mot den som har en anklagelse mot en annan, anklagelsen måste prövas i domstol.
Satans anklagelser måste prövas, han måste få tid på sig att bevisa att hans sätt är bättre än Guds sätt.
Nu lever människan bara en kort stund, och då skulle det räcka med en prövotid på kanske 100 år, men nu existerar det andra skapelser som inte dör om inte Gud dödar dom, alltså andevarelser i himlen, änglar (som är Guds tjänare) och demoner (som är Satans tjänare). Dessa kräver en längre period av Satans styre, som då visar om han är kapabel att styra över jorden och människorna. Hittills har det inte gått så bra, han har fått pröva alla slags religioner och styrelser på jorden, men ändå blir det ingen ordning. Den sista institutionen för att bevisa Satans styre är FN, som påstår sig kunna skapa fred och säkerhet (så som alla makter genom tiderna har påstått), men bibelns profetior visar att inte ens den kommer att lyckas, utan kommer att som sista världsmakt i historien förintas av Gud:
"Och odjuret (FN) som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång." (Upp 17:11 Bibel2000)