2018-05-05, 15:54
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har läst hela bibeln. Sluta sitta och hitta på saker som inte finns där, eller om jag skulle ha fel, visa var det står.

Läs sista raden igen, är du laglös?

Tänk bara tanken, det räcker för kommunikation med mig!
Senast redigerad av TwoThousand 2018-05-05 kl. 16:01.
Citera
2018-06-16, 02:16
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, jag vet att Lüvfen bara kan göra det inom lagens ramar, men poängen är att en delegering inte begränsar någons makt. Så om en delegering inte begränsar Guds makt, hur kan satans handlingar göra det?

Men poängen din är inte empiriskt grundlagd. Delegering begränsar alltid makten. Delegering innebär nämligen att någon annan i ditt ställe beslutar eller vidtar åtgärder, vilka du ytterst sett inte kan ha kontroll över. Den delegerade kan alltid vidta åtgärder som du inte har sanktionerat.

Gud må vara självständig, men bara om han inte gör sig beroende av andra makter, såsom t ex Satan, men Löfven kommer aldrig att vara självständig. Men om Gud vore självständig, varför tillåter han Satans makt? Varför tillåter han alls ondska? Eftersom Gud tillåter Satan att ha makt, synes det som att Gud inte alls är autonom.

Omvänt kan man säga, att om Gud är autonom och allsmäktig men ändå inte ingriper mot Satan, så tarvar logiken att Gud sanktionerar Satan. Satan blir således ett verk av Gud.
Citera
2018-06-16, 02:25
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
SecundusSilent

Om du är Satanist så borde du trivas i Sverige som numera är ett av de mest om inte det mest Sataniska landet i världen. Här har du alla ideologier och uttryck som främjar en satanistisk livsåskådning, nästintill absolut ateism, egoism, hedonism och individualism. Till och med den Svenska kyrkan främjar Sataniska doktriner. Inte för att Sverige är det enda Satanistiska landet, men det är ett land där Satanismen kommit väldigt långt om inte längst.

Jag tror inte att du träffar rätt. Idag på morgonen cyklade jag förbi moskén på Hisingen, jag var tvungen att lämna cykelbanan som var ockuperad av folk på väg till moskén för att fira att Ramadan slutar (eller nått liknande, jävla massa folk var det iaf), och istället cykla på bilvägen.

Är detta ett tecken på att Satanismen härskar i Sverige, eller är detta ett undantag?

Eller är det ett tecken på att religionen och alla fördomar gör come back efter att ha bekämpats kraftigt för 100 år sedan då religionen och prästerskapet var ett hot mot de demokratiska rörelserna?
Citera
2018-06-16, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Men poängen din är inte empiriskt grundlagd. Delegering begränsar alltid makten. Delegering innebär nämligen att någon annan i ditt ställe beslutar eller vidtar åtgärder, vilka du ytterst sett inte kan ha kontroll över. Den delegerade kan alltid vidta åtgärder som du inte har sanktionerat.

Gud må vara självständig, men bara om han inte gör sig beroende av andra makter, såsom t ex Satan, men Löfven kommer aldrig att vara självständig. Men om Gud vore självständig, varför tillåter han Satans makt? Varför tillåter han alls ondska? Eftersom Gud tillåter Satan att ha makt, synes det som att Gud inte alls är autonom.

Omvänt kan man säga, att om Gud är autonom och allsmäktig men ändå inte ingriper mot Satan, så tarvar logiken att Gud sanktionerar Satan. Satan blir således ett verk av Gud.
Så en arbetsgivares "makt" begränsas när han delegerar arbetsuppgifter till en arbetare? Du tänker inte, det är ditt problem. Visst kan en arbetare göra annat, men då lyder han inte, han fullföljer inte sitt uppdrag, vilket kan bestraffas, och det är exakt vad satan gjorde som han blev straffad för. Så på vilket sätt begränsar det satan gjorde/gör Guds makt? Inte alls. Gör du det du INTE har beordrats att göra, eller när en tjänsteman inte följer reglerna, då kan din arbetsgivare vidta disciplinära åtgärder, alltså straffa. Arbetsgivarens eller Guds makt begränsas inte av vad andra gör. De har fortfarande kvar rätten att bestämma över dig och ditt öde.

Satan är inte ett verk av Gud. Det är skitsnack eftersom Gud HAR straffat satan, och har lovat att fortsätta göra det, precis som han har lovat att straffa mänskliga syndare. Gud erkänner att han har skapat oss, men han har inte på något sätt gett någon tillåtelse att synda, varken satan eller människor. Att du är för dum för att fatta det är ditt problem. Så en brottsling begränsar domarens makt? Hur korkad är du egentligen?
Citera
2018-06-16, 23:26
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du träffar rätt. Idag på morgonen cyklade jag förbi moskén på Hisingen, jag var tvungen att lämna cykelbanan som var ockuperad av folk på väg till moskén för att fira att Ramadan slutar (eller nått liknande, jävla massa folk var det iaf), och istället cykla på bilvägen.

Är detta ett tecken på att Satanismen härskar i Sverige, eller är detta ett undantag?

Eller är det ett tecken på att religionen och alla fördomar gör come back efter att ha bekämpats kraftigt för 100 år sedan då religionen och prästerskapet var ett hot mot de demokratiska rörelserna?
Moskéer är ett väldigt sentida fenomen och uppstår på grund av att många med Muslimsk bakgrund invandrat till Sverige. Eller tror du att det är Svenskar som plötsligt konverterat till Islam?
Citera
2018-06-17, 00:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Människor är inte odödliga som Gud, så människor är tvungna att lämna ifrån sig makten. Hur än maktstrukturen ser ut, så begränsar delegering INTE makten hos den som har makten. Det är poängen, och sluta snacka skit nu för det är OT.
Så Gud skulle inte kunna lämna ifrån sig makten till vem som helst om Gud ville? Låter inte särskilt allsmäktigt det du betraktar som Gud i så fall.
Citera
2018-06-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så Gud skulle inte kunna lämna ifrån sig makten till vem som helst om Gud ville? Låter inte särskilt allsmäktigt det du betraktar som Gud i så fall.
Han har ju delegerat makten över Guds rike till sin Son, Jesus Kristus. Du låter inte särskilt kunnig.
Citera
2018-06-17, 00:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Han har ju delegerat makten över Guds rike till sin Son, Jesus Kristus. Du låter inte särskilt kunnig.
Då var han alltså tvungen, precis som människorna, att lämna ifrån sig makten.
Citera
2018-06-17, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Då var han alltså tvungen, precis som människorna, att lämna ifrån sig makten.
Nej, inte tvungen, men det var rätt att göra det.

Ps 110:1
HERREN sade till min herre:
”Sätt dig på min högra sida,
till dess jag har lagt dina fiender
dig till en fotapall.”

Herren YHWH säger till den andra herren Jesus Kristus (nej, ingen monoteism) att YHWH ska ge honom makt TILLS han har besegrat SONENS fiender. Varför Sonens fiender? Därför att Jesus är Guds enfödde son, och allting skapades...läs själv.

http://www.bibeln.se/las/sok?q=enf%C...ook_2k=&b=1917

Kol 1
15Han (Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, 16ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom.

Vilket betyder att Sonen är vår Skapare. Till och med änglarna skapades av honom, även satan, som blev Sonens fiende nummer ett.
Citera
2018-06-17, 05:55
Medlem
Om det nu är "Gud" som styr världen och vårt helvete kanske vi borde prova Satans helvete se om det är värre?
Citera
2018-06-17, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Om det nu är "Gud" som styr världen och vårt helvete kanske vi borde prova Satans helvete se om det är värre?
Satan ÄR den här världens härskare.

Heb 2:14
Då nu barnen är av kött och blod måste han på samma sätt bli människa, för att han genom sin död skulle göra dödens herre, djävulen, maktlös

Nej, inte som du tror, att han är herre över helvetet, utan för att döden kom in i världen och spred sig bland människor genom djävulens lögn. Men över de som är frälsta har satan ingen makt.

Joh 14:30
Jag säger inte mycket mer till er, ty nu kommer världens härskare. Han har ingen makt över mig.

Upp 16:14
De är demonandar och kan göra tecken, och de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag.

Det är demonandar som fuel the flames of war. Det visar att satan och hans följare nätverkar.

Dan 10:20
Då sade han: ”Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste.

Änglafurstar. Strid. Helvetet på jorden! Ett parallellt universum. Varje land har mao fått en satans ängel som furste, och du kan vara säker på att de påverkar mänskliga ledare.
Citera
2018-06-17, 08:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Synd är centralt inom bl a kristendomen. Människan är syndig därför att hon har gjort, tänkt eller känt ont. Grunden för synden är således ondskan, som dessutom är kollektiv och går i arv. Människan kommer således inte ifrån sin ondska. Enda hoppet är Guds förlåtelse, vilken kommer av att ondskan erkänns och ångras, varefter evig salighet eventuellt väntar. Detta erkännande, märk väl, innebär inte att hennes ondska försvinner.

Som ni märker mixas individ och kollektiv. Människan som kollektiv är ond och därför är varje delmängd som ingår i kategorin "människa" ond, dvs. alla individer. Människan som individ har dock möjlighet att erkänna denna ondska och vända sig till den kristna Guden.

Om man skall förneka Gud så kan man sägas hamna på Satans sida, inte minst om man bejakar ondskan. Låt mig därför försvara den senare, i form av några satser som förstås inbjuder till ifrågasättande, men som likväl pekar på fördelarna med att välja Satan:

1. Att bejaka ondskan är samma sak som att bejaka människans natur.

2. Det är meningslöst att förneka sin egen natur, eftersom denna ändå finns kvar.

3. Att erkänna sig som syndig är samma sak som att hyckla då ens handlingar, tänkande och kännande inte blir fri från ondska även om jag erkänner mig som syndigt förtappad.

Dessa punkter indikerar att Satan är överlägsen Gud, eftersom Satan är i enlighet med vår natur och ändå vinner. Varför välja en förlorare, eller varför välja något som är falskt? Jag ser därför Satans väg som mest adekvat ur både kunskapsteoretisk som målrationell aspekt. Ni som inte tänker som jag eller inte drar samma slutsats, varför gör ni inte det?

(Det finns en filosofiskt intressant fråga kopplad till förutsättningen för att erkänna sin synd i enlighet med de kristna doktrinerna, nämligen den om varför blott vissa gör det och andra inte gör det - och grunden för detta, vilken jag eventuellt kan ta upp senare - men denna filosofiska fråga och dess svar indikerar också att Satan är Gud överlägsen.)
Bara Gud är god. Människor har inte makt att vara goda.

Satan förnekar inte Gud men driver ett projekt mot människan - med visst stöd från Gud. Enligt Jesus har Satan utverkat rätten att få pröva dem som tror.

1. Ondskan är en maktlöshet och en svaghet.

2. Det är viktigt att vara medveten om sina svagheter.

3. Den som syndat på riktigt, dvs ha gjort något riktigt dåligt, bör inse sin synd och lära av sina misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in