Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag anser inte att Gud skapar rättvisa när han dränker hela världen.
Jag anser inte att Gud skapar rättvisa när hela mänskligheten blir dömd för att två människor äter en frukt.
Jag anser inte att Gud skapar rättvisa när han har lagar för hur slaveri ska gå till, istället för att förbjuda slaveri.
Listan kan göras lång.
Att jämföra med länder är fel. Eventuellt Nord Korea och liknande länder. De anser också att de skapar rättvisa och att folket ska förstå detta.
Människorna som dog var fördärvade.
Det var en konsekvens av djävulens avund.
Du kan vara säker på att Gud och människor var överens om det. Problemet var ju att slaveri förekom, och att det var svårt att förbjuda. Då är det bättre att tillåta och reglera, precis som med prostitution, som är tillåten i vissa länder. Dessutom, om jag minns rätt, skulle en slav friges efter 7 år, så ingen kunde vara en slav hela livet. Helt unikt för 3000 år sen, och lika unikt tills slaveriet avskaffades. Hur länge kunde de behålla en slav i USA?
Dessutom är en anställning inte mycket bättre. Du har arbetsplikt, så du bestämmer inte över din egen tid varken på jobbet eller "fritiden", dvs större delen av ditt liv. Du får lägga dig i tid och planera för morgondagen, allt för att du ska kunna ta dig till jobbet. Innan dess är det skolplikt, sen lite militärplikt på det! Många män har bara tur att de inte skickats ut i krig som kanonmat. Belöningen får du vid de rättfärdigas uppståndelse.
Arbeta inte för den föda som är förgänglig utan för den föda som består och skänker evigt liv och som Människosonen skall ge er. Ty på honom har Fadern, Gud själv, satt sitt sigill.” Joh 6:27
Nordkorea tvingar sina invånare till slavarbete. De ska offra allt för landet och dess ledare. Alla förstår att de inte följer det andra budet. Om landet utgör ett hot mot omvärlden likt Nazityskland är det inte fel att stoppa det. Men internationella regler och andra komplikationer gör att omvärlden inte kan angripa Nordkorea militärt. Samma sak med Iran. Och Israel.