2018-03-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ännu värre om Gud inte vill förbjuda slaveri.
Nej, vi gör inte samma sak idag.
Slaveri går under det andra budet, så det är upp till oss att ordna så att förhållandet mellan ägare och slav, arbetsgivare och arbetstagare, master and servant blir rättvist.
Citera
2018-03-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Slaveri går under det andra budet, så det är upp till oss att ordna så att förhållandet mellan ägare och slav, arbetsgivare och arbetstagare, master and servant blir rättvist.
Slaveri är inget arbete. Det är ett äga en människa som egendom, som man dessutom kan misshandla så länge hen inte dör inom tre dagar. Kom Gud på det för att människorna så gärna vill slå sina slavar?
Varför försvarar du slaveri?
Citera
2018-03-07, 22:01
Medlem
Citat:
Slaveri är inget arbete. Det är ett äga en människa som egendom, som man dessutom kan misshandla så länge hen inte dör inom tre dagar. Kom Gud på det för att människorna så gärna vill slå sina slavar?
Varför försvarar du slaveri?
De är egendom, och tvingas arbeta. Gud gör inte skillnad mellan människor, herre eller slav är alla lika inför Gud, och att hänvisa slaveri till det andra budet är samtidigt ett test hur väl vi tar hand om varandra. Jag försvarar inte slaveri, men samtidigt vet jag att många arbetsgivare och "kollegor" än i dag håller på med psykisk misshandel, mobbning, hot, olaga tvång och annat som enligt lag inte får förekomma på en arbetsplats. Och då är det ändå svensk lag som gäller! Så vad tror du hade hänt om Gud hade förbjudit slaveri och slavägare hade tvingats släppa sin investering fri utan nån som helst kompensation? Ett ramaskri likt det som kommer från NRA så fort nån bara antyder att staten ska ta deras vapen! Så Gud lägger ansvaret på människor, och dömer och straffar de som inte håller sig till det andra budet.
Citera
2018-03-08, 08:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
De är egendom, och tvingas arbeta. Gud gör inte skillnad mellan människor, herre eller slav är alla lika inför Gud, och att hänvisa slaveri till det andra budet är samtidigt ett test hur väl vi tar hand om varandra. Jag försvarar inte slaveri, men samtidigt vet jag att många arbetsgivare och "kollegor" än i dag håller på med psykisk misshandel, mobbning, hot, olaga tvång och annat som enligt lag inte får förekomma på en arbetsplats. Och då är det ändå svensk lag som gäller! Så vad tror du hade hänt om Gud hade förbjudit slaveri och slavägare hade tvingats släppa sin investering fri utan nån som helst kompensation? Ett ramaskri likt det som kommer från NRA så fort nån bara antyder att staten ska ta deras vapen! Så Gud lägger ansvaret på människor, och dömer och straffar de som inte håller sig till det andra budet.

Nyfiken på vad detta har med trådämnet att göra.

Jag är också nyfiken på vilket andra bud du hänvisar till?

Enligt judisk tradition:
2. Förbud mot otillbörlig tillbedjan

Katolsk och Luthersk tradition:
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Bibel 2000:
2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.
Citera
2018-03-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nyfiken på vad detta har med trådämnet att göra.

Jag är också nyfiken på vilket andra bud du hänvisar till?

Enligt judisk tradition:
2. Förbud mot otillbörlig tillbedjan

Katolsk och Luthersk tradition:
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Bibel 2000:
2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.
Jag syftar till de två bud Jesus sa vi skulle följa, älska din Gud och älska din nästa.
Citera
2018-03-08, 22:14
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Jag anser inte att Gud skapar rättvisa när han dränker hela världen.
Jag anser inte att Gud skapar rättvisa när hela mänskligheten blir dömd för att två människor äter en frukt.
Jag anser inte att Gud skapar rättvisa när han har lagar för hur slaveri ska gå till, istället för att förbjuda slaveri.
Listan kan göras lång.
Att jämföra med länder är fel. Eventuellt Nord Korea och liknande länder. De anser också att de skapar rättvisa och att folket ska förstå detta.

”Nordkorea”, eller som det heter den Demokratiska Folkrepubliken Korea, kan vara intressant i ett sataniskt perspektiv.

Det måste förstås vara ett verk av Satan (så som jag uppfattar det) att människan upphöjer sig själv till Gud och iscensätter paradiset på jorden. Men det är detta som händer i DFRK om vi skall tro den Chondoistiska rörelsen, som faktiskt är representerade i DFRKs parlament. Kamrat Kim Jong Un har, enligt Chondoisterna, religiös signifikans.

Dessutom är det intressant att den nyligen avlidna kristna ledaren, Billy Graham, besökte DFRK ett par gånger och var vän med kamrat Kim Il Sung, den nuvarande ledarens farfar. Billy Grahams fru och son har dessutom på egen hand varit i DFRK flera gånger.

En organisatör för Chondoistiska chongupartiet ("Unga vännernas och den himmelska vägens parti") i en intervju förra året:
""– Vi menar att människan själv är gud."//
Kim Song Nam förklarar chondoismen och Chondoistiska chongupartiets mål och tro på ett sätt som är både märkligt och helt logiskt. I en stat där den högste ledaren redan betraktas som gudalik är det naturligt att chondoisterna, som aldrig tillbett några övernaturliga väsen, istället har en religiös syn på ledaren Kim Jong Un.
– Vi menar att Kim Jong Un är himlen själv!”
http://proletaren.se/utrikes-asien/p...-total-enighet
Citera
2018-03-09, 18:24
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Är det Gud som mördar eller är det människor?

Det verkar som att gud inte har något emot folkmord (genocide):

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. Då ångrade Herren bittert att han hade gjort människor på jorden. Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar."
Moseboken, 6

Människans ondska motiverar således folkmord. Guds vrede, gud skall utplåna oss människor för att vi är onda, för att vi är syndiga.

Satan behöver inga sådana ”ädla” motiv, därför uppskattar jag henne - jag har nämligen svårt med hyckleri och ”ädla” motiv som döljer driften att döda och utplåna. För Satan är dödandet och utplånandet naturligt, inget som behöver motiveras eller kläs i religiös dräkt och Satan är därför uppriktig och sann. Dessutom talar inte Satan om ett universellt utplånande, vilket är det värsta av alla mord (genocide) – om Satan är ond så är detta spontant och ”individuellt”, styrt av drift och inte programmatiskt. Guds utplånande är universellt och ideologiskt styrt, allomfattande som princip. Hur kan man dyrka och tillbe en sådan gud?

Alltså, gud mördar och utplånar universellt på ideologisk grund – och dessutom som en följd av det egna misstaget att skapa människan. Gud är i sanning en despot. Är det därmed rätt att mörda sina egna barn om man ångrar att man födde dem därför att de blev onda? Gud verkar tycka detta.
Citera
2018-03-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det verkar som att gud inte har något emot folkmord (genocide):

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. Då ångrade Herren bittert att han hade gjort människor på jorden. Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar."
Moseboken, 6

Människans ondska motiverar således folkmord. Guds vrede, gud skall utplåna oss människor för att vi är onda, för att vi är syndiga.

Satan behöver inga sådana ”ädla” motiv, därför uppskattar jag henne - jag har nämligen svårt med hyckleri och ”ädla” motiv som döljer driften att döda och utplåna. För Satan är dödandet och utplånandet naturligt, inget som behöver motiveras eller kläs i religiös dräkt och Satan är därför uppriktig och sann. Dessutom talar inte Satan om ett universellt utplånande, vilket är det värsta av alla mord (genocide) – om Satan är ond så är detta spontant och ”individuellt”, styrt av drift och inte programmatiskt. Guds utplånande är universellt och ideologiskt styrt, allomfattande som princip. Hur kan man dyrka och tillbe en sådan gud?

Alltså, gud mördar och utplånar universellt på ideologisk grund – och dessutom som en följd av det egna misstaget att skapa människan. Gud är i sanning en despot. Är det därmed rätt att mörda sina egna barn om man ångrar att man födde dem därför att de blev onda? Gud verkar tycka detta.
Ja, Gud ångrade att han hade gjort människan, men anledningen är inte hans fel. Satan lurade Eva, vilket ledde till att människan inte fick äta av trädet med frukten som skulle ge oss kunskap om gott och ont - enligt Gud. Med andra ord Guds lag. Så att människorna blev fördärvade är...mördaren satans fel, för hans lögn ledde till Adams och Evas död och så spred sig döden till alla människor, för att de inte kunde bli syndfria eftersom de hade gått miste om Guds härlighet och hans kunskap. Så det du så ackurat kallar folkmord är i själva verket satans verk.

Du har inte ens förstått profeternas ord, och du ska tala om för oss att Gud har gjort nåt fel? En sak har dock rätt i. Den lille ormen har aldrig haft ädla motiv. Avund var satans motiv. Han ville ta Guds plats. Men fattade inte att det skulle leda till många varelsers död och fördärv. Varken han eller hans följare är smarta nog att fatta när de har förlorat.

Du har inte heller förstått nåt av vad som är the right thing to do. Det är som Jesus sa för 2000 år sen: det finns ingen sanning i djävulen. Din dumma herre är orsaken till all död och fördärv på jorden.
Senast redigerad av DindooNuffin 2018-03-09 kl. 19:21.
Citera
2018-03-09, 19:42
Bannlyst
Citat:
Avund var satans motiv. Han ville ta Guds plats.

Varför?

Citat:
Men fattade inte...

Varför?

Citat:
...att det skulle leda till många varelsers död och fördärv.

Varför?
Citera
2018-03-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Varför?

Varför?

Varför?
Varför läser du inte mina svar?
Citera
2018-03-09, 19:49
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ja, Gud ångrade att han hade gjort människan, men anledningen är inte hans fel. Satan lurade Eva, vilket ledde till att människan inte fick äta av trädet med frukten som skulle ge oss kunskap om gott och ont - enligt Gud. Med andra ord Guds lag. Så att människorna blev fördärvade är...mördaren satans fel, för hans lögn ledde till Adams och Evas död och så spred sig döden till alla människor, för att de inte kunde bli syndfria eftersom de hade gått miste om Guds härlighet och hans kunskap. Så det du så ackurat kallar folkmord är i själva verket satans verk.

Du har inte ens förstått profeternas ord, och du ska tala om för oss att Gud har gjort nåt fel? En sak har dock rätt i. Den lille ormen har aldrig haft ädla motiv. Avund var satans motiv. Han ville ta Guds plats. Men fattade inte att det skulle leda till många varelsers död och fördärv. Varken han eller hans följare är smarta nog att fatta när de har förlorat.

Du har inte heller förstått nåt av vad som är the right thing to do. Det är som Jesus sa för 2000 år sen: det finns ingen sanning i djävulen. Din dumma herre är orsaken till all död och fördärv på jorden.

Du hör väl själv vad du säger, bara läsa högt!

Gud är en galning, en despot som idag skulle skickas till den internationella domstolen i Haag. Först skapar hon människorna, sedan vill hon mörda dem alla. Alla, och även djuren och fåglarna. Vad har de senare gjort för ont? Ingenting.

Satan tillskrivs saker av gud, men detta är uppenbart en projektion. Det är ju gud som är ond och detta på en universell nivå. Satan pläderar bara för att naturen skall ha sin gång.

Ahh, Heil Satan - bejaka din natur!
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-03-09 kl. 19:51.
Citera
2018-03-09, 20:00
Bannlyst
Citat:
Varför läser du inte mina svar?

Jag läser alla dina svar. Jag svarade på den del av inlägget som jag tyckte kunde föra diskussionen vidare på ett intressant och lättsamt sätt, när SecundusSilents frågor blev lite för jobbiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in