2015-07-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja och det var väl här på jorden Satan hamnade också Och är Kung/ Gud/Boss.
Tror du Gud kommer att förlåta Satan? Gud förlåter ju en människa sägs det och hur vidrig den än varit om den endast tror. Räcker det verkligen?

Gud förlåter endast som personen ifråga ångrar sig, överväger och begrundar sina synder genuint.
Gud kommer inte förlåta Satan, men det spelar ingen roll för att ondska är den starkare av de två.
Citera
2015-07-26, 23:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Gud förlåter endast som personen ifråga ångrar sig, överväger och begrundar sina synder genuint.
Gud kommer inte förlåta Satan, men det spelar ingen roll för att ondska är den starkare av de två.
Ja så tror även jag på detta, att man måste jobba ordentligt med sig själv och verkligen mena förlåt då man säger det och sedan aldrig göra om det annars kan jag tycka att man ljuger.
Ja ondskan visar sitt grepp om mänskligheten. Och det är här på jorden ondskan har sitt fäste och sin borg.
Men jag har funderat på detta ändå. Om nu Gud använder Satan så kan ju inte Gud "inte" förlåta sin arbetare.
Eller är det så att Satan är för alltid bunden här till jorden och aldrig har en chans mer att komma tillbaka till Gud och här nu då försöker få så många som möjligt på sin sida.
Satan tog in döden och får vara döden och i alla oändlighet.
Den som väljer livet lämnar jorden så att säga och vid döden
Senast redigerad av goran744 2015-07-26 kl. 23:11.
Citera
2015-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ja så tror även jag på detta, att man måste jobba ordentligt med sig själv och verkligen mena förlåt då man säger det och sedan aldrig göra om det annars kan jag tycka att man ljuger.
Ja ondskan visar sitt grepp om mänskligheten. Och det är här på jorden ondskan har sitt fäste och sin borg så att säga.
Men jag har funderat på detta ändå. Om nu Gud använder Satan så kan ju inte Gud "inte" förlåta sin arbetare så att säga.
Eller är det så att Satan är för alltid bunden här till jorden och aldrig har en chans mer att komma tillbaka till Gud och här nu då försöker få så många som möjligt på sin sida.
Satan tog in döden och får vara döden så att säga och i alla oändlighet.
Den som väljer livet lämnar jorden så att säga. Vid döden så att säga.

Jag är gnostiker, så jag tror inte att Satan/Lucifer är kosmos skapelse utan ett sändebud från Den äkta guden eller till och med Den äkta guden, så min åsikt är rätt orelevant i den frågeställningen.
Citera
2015-07-26, 23:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag är gnostiker, så jag tror inte att Satan/Lucifer är kosmos skapelse utan ett sändebud från Den äkta guden eller till och med Den äkta guden, så min åsikt är rätt orelevant i den frågeställningen.
Ok! ja så kan det också vara.
Citera
2015-07-27, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg, tack ... istället för doktrin-predikande.

Citat:
''Ingen som blir prövad skall säga att det är Gud som frestar honom. Gud kan inte frestas av det onda, och själv frestar han ingen.'' Jak 1:13

Vem är det då som frestar barnet till att snatta? Från tonåringen att runka? Mannen att våldta? Kvinnan att begå självmord? Hin Håle själv.

''Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade.'' Rom 5:12

Adam och Eva frestades av ormen till att göra ondska, att synda genom att äta av Kunskapens Träd. Synden och ondskan genomsyrar då människan från vaggan till graven, initierad av Satan.

Förstår du inte vad "belägg" är, sen du bibelviftar och kommer med postulat som svar på min efterlysning?
Citera
2015-07-27, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja ondskan visar sitt grepp om mänskligheten. Och det är här på jorden ondskan har sitt fäste och sin borg.

Jag förmodar att du med "ondska" refererar till ondska enligt nån teistisk etik, och samtidigt presenterar du det som allmängiltigt.

Så belägg, tack.
Citera
2015-07-27, 13:12
Medlem
Citat:
Förstår du inte vad "belägg" är, sen du bibelviftar och kommer med postulat som svar på min efterlysning?

Bibliska citat kan var ''belägg'' i detta fall, för det är en teologisk diskussion. Var ska jag hitta belägg i så fall? I någon vetenskapsblaska?
Citera
2015-07-27, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bibliska citat kan var ''belägg'' i detta fall, för det är en teologisk diskussion.

Trams.

Du kommer med pseudo-objektiva postulat, så cirkelargumenterande är irrelevant.
Citera
2015-07-27, 13:18
Medlem
senhackarens avatar
Nej,vi,människor,är,inte,Satan.Och,vem,ärSatan,för esten,?.

Det,där,med,Satan,är,bara,taget,ur,tomma,luften,al lt,för,att,natuliga,betenden,bryter,mot,arahitiska ,religioner.
Citera
2015-07-27, 13:35
Medlem
Citat:
Trams.

Har aldrig sagt att det jag påstår är de facto, utan min egen personliga uppfattning som jag har utvecklat under en lång tid, även om det är solklart sanningen för mig precis som alla andra inlägg här.
Citera
2015-07-27, 13:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Har aldrig sagt att det jag påstår är de facto,

Vet du öht vad objektivitets-konceptet innebär?
Citera
2015-07-27, 13:57
Medlem
Citat:
Vet du öht vad objektivitets-konceptet innebär?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in