Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Kan ... eller VILL ... du inte minnas, dom antal gånger JVs "fri vilja" har varit på tapeten, och där det varje gång slutade med att bi JV omdefinierar betydelsen av "fri"?
Eller att din definition av ordet "fri" inte är allenarådande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
I början där bossen ger Satan instruktioner om vad han (Satan) får och inte får göra.
Jag får checka detaljerna i morgon.
Kan vi använda ett modern språk eller kan du endast utgå från grekiska eller hebraiska (sen du börjar leka ordlekar omkring "funktion" och "byråkrati")?
Självklart måste vi använda modernt språk men samtidigt ha en förståelse av det språk som användes på den tiden, men i det här fallet handlar det inte om en feltillämpning av grekiska eller hebreiska, utan en feltillämpning av modern svenska. Jag förstår att du är dansk? Det kanske är därför du har svårt med svenska språket och känner dig tvungen att ta till ad hominem trams?
Tror du inte att jag har något stöd bakom mig när jag ifrågasätter ditt användande av orden "byråkrati" och "funktion"?
För att påminna oss om vad du sade:
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Att Satan var en underställd del av GT-'gudens' byråkrati med bl. a. den funktion att ställa människan inför det såkallade trostestet.
Ordet "byråkrati" enligt Wikipedia: " I nedsättande bemärkelse betyder termen ämbetsmannavälde. Även om alla större organisationer har någon form av struktur som kan kallas byråkrati, används termen ofta i nedsättande bemärkelse om administrativa apparater som uppfattas som alltför omfattande eller ineffektiva."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byr%C3%A5krati
Vad har du för argument för att Guds organisation har administrativa apparater som är alltför omfattande eller ineffektiv?
På vilket sätt överhuvudtaget liknar Guds organisation den byråkrati som t.ex. svenska samhället har? Guds organisation är mer lik ett familjeföretag, eller helt enkelt en familj, än demokrati/byråkrati samhället i Sverige.
Sedan din mening att "Satan har en funktion" att ställa människan inför "trostestet". En funktion blir man tilldelad, t.ex. att polisen har en funktion att gripa lagbrytare. Du menar alltså att Gud har tilldelat Satan denna roll, hur argumenterar du det?
Det känns mer som att du använder dessa ord för att ge sken av att du är intelligent och kan använda avancerade ord och meningar. Jag uppfattar dig bara som förvirrad, helt oförmögen att diskutera logiskt, sakligt och respektfullt. Jag har tidigare ignorerat dig, och har dig på min ignorera lista, men ger dig en chans nu att skärpa dig.