2014-11-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
helt oberoende av ad hominem-trams.

Så varför håller du på med ad hominem-trams? Om du istället debatterar ämnena så blir det bättre, du kan börja med att förklara var i bibeln det står om "funktion" och "byråkrati".
Citera
2014-11-20, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
helt oberoende av ad hominem-trams.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så varför håller du på med ad hominem-trams?

Ang. ad hominem refererade jag till detta:

Citat:
du är upphöjd över andra,

Citat:
Om du istället debatterar ämnena så blir det bättre, du kan börja med att förklara var i bibeln det står om "funktion" och "byråkrati".

1/ Om funktion: Jobs bok.

2/ Om byråkrati: Ängla-klassarna.
Citera
2014-11-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ang. ad hominem refererade jag till detta:

Ang. ad hominem refererade jag till detta som du skrev innan jag skrev något:

Citat:
I DIN teologi endast med en absurd omdefinition av "fri vilja". Vilket vi redan har diskuterad utan att du har kommit med legitimering av denna omdefinition.

Men det är ju så du debatterar; du "glömmer" allt det obekväma och upprepar sen dina flosklar om och om igen.

Citat:
1/ Om funktion: Jobs bok.

2/ Om byråkrati: Ängla-klassarna.

Ok, så vilka skriftställen i Jobs bok menar du, och vilka skriftställen pratar om byråkrati aka "Ängla-klassarna"? Och framförallt vad är dina argument för att skriftställena pratar om att Satan har "en funktion" och inte är en individ med egen vilja, och att Guds styre är en "byråkrati"?
Citera
2014-11-21, 00:37
Medlem
Apologists avatar
Ännu en bra tråd som dött av sido kommentarer
Citera
2014-11-21, 04:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ang. ad hominem refererade jag till detta som du skrev innan jag skrev något:

Citat:
I DIN teologi endast med en absurd omdefinition av "fri vilja". Vilket vi redan har diskuterad utan att du har kommit med legitimering av denna omdefinition.

Kan ... eller VILL ... du inte minnas, dom antal gånger JVs "fri vilja" har varit på tapeten, och där det varje gång slutade med att bi JV omdefinierar betydelsen av "fri"?

Citat:
Ok, så vilka skriftställen i Jobs bok menar du,

I början där bossen ger Satan instruktioner om vad han (Satan) får och inte får göra.

Citat:
och vilka skriftställen pratar om byråkrati aka "Ängla-klassarna"?

Jag får checka detaljerna i morgon.

Citat:
Och framförallt vad är dina argument för att skriftställena pratar om att Satan har "en funktion" och inte är en individ med egen vilja, och att Guds styre är en "byråkrati"?

Kan vi använda ett modern språk eller kan du endast utgå från grekiska eller hebraiska (sen du börjar leka ordlekar omkring "funktion" och "byråkrati")?
Citera
2014-11-21, 04:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ännu en bra tråd som dött av sido kommentarer

Jag får ta min del av ansvaret för att ha låtit mig dras in i den vanliga JV-demagogin, som tyvärr är otrolig svår att relatera till på ett rakt sätt utan att hamna i semantiska krumbukterier.
Citera
2014-11-21, 05:09
Medlem
Citat:
Jag frågar återigen, NÄR i världshistorien skulle Gud ha ingripit (enligt bibelns världshistoria, den premissen måste du acceptera om du ska ställa min tro mot väggen, eller hur?)...

När någon blir våldtagen? När ett barn blir mobbat varje dag i skolan? När folk dör av svält för att politikerna tar alla pengar?

Citat:
...och vad skulle Gud ha gjort när Satan och dom första människorna gjorde uppror mot Gud och valde att följa sin egen väg?

Läxat upp dem?

Citat:
Menar du att Gud inte skulle ha släppt på sin kontroll över skapelsen, menar du att Gud inte skulle ha gett människorna den totala friheten att få göra som dom vill, helt oberoende av Gud? Hur menar du att den världen skulle fungera?

Som bra föräldrar fungerar i världen idag? Man sätter barnsäkringar på skåpen.
Citera
2014-11-21, 20:42
Medlem
Citat:
Kan ... eller VILL ... du inte minnas, dom antal gånger JVs "fri vilja" har varit på tapeten, och där det varje gång slutade med att bi JV omdefinierar betydelsen av "fri"?

Eller att din definition av ordet "fri" inte är allenarådande.

Citat:
I början där bossen ger Satan instruktioner om vad han (Satan) får och inte får göra.

Jag får checka detaljerna i morgon.

Kan vi använda ett modern språk eller kan du endast utgå från grekiska eller hebraiska (sen du börjar leka ordlekar omkring "funktion" och "byråkrati")?

Självklart måste vi använda modernt språk men samtidigt ha en förståelse av det språk som användes på den tiden, men i det här fallet handlar det inte om en feltillämpning av grekiska eller hebreiska, utan en feltillämpning av modern svenska. Jag förstår att du är dansk? Det kanske är därför du har svårt med svenska språket och känner dig tvungen att ta till ad hominem trams?

Tror du inte att jag har något stöd bakom mig när jag ifrågasätter ditt användande av orden "byråkrati" och "funktion"?

För att påminna oss om vad du sade:

Citat:
Att Satan var en underställd del av GT-'gudens' byråkrati med bl. a. den funktion att ställa människan inför det såkallade trostestet.

Ordet "byråkrati" enligt Wikipedia: " I nedsättande bemärkelse betyder termen ämbetsmannavälde. Även om alla större organisationer har någon form av struktur som kan kallas byråkrati, används termen ofta i nedsättande bemärkelse om administrativa apparater som uppfattas som alltför omfattande eller ineffektiva." http://sv.wikipedia.org/wiki/Byr%C3%A5krati

Vad har du för argument för att Guds organisation har administrativa apparater som är alltför omfattande eller ineffektiv?

På vilket sätt överhuvudtaget liknar Guds organisation den byråkrati som t.ex. svenska samhället har? Guds organisation är mer lik ett familjeföretag, eller helt enkelt en familj, än demokrati/byråkrati samhället i Sverige.

Sedan din mening att "Satan har en funktion" att ställa människan inför "trostestet". En funktion blir man tilldelad, t.ex. att polisen har en funktion att gripa lagbrytare. Du menar alltså att Gud har tilldelat Satan denna roll, hur argumenterar du det?

Det känns mer som att du använder dessa ord för att ge sken av att du är intelligent och kan använda avancerade ord och meningar. Jag uppfattar dig bara som förvirrad, helt oförmögen att diskutera logiskt, sakligt och respektfullt. Jag har tidigare ignorerat dig, och har dig på min ignorera lista, men ger dig en chans nu att skärpa dig.
Citera
2014-11-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
När någon blir våldtagen? När ett barn blir mobbat varje dag i skolan? När folk dör av svält för att politikerna tar alla pengar?

Så i princip skulle Gud ha ingripit när Kain mördade sin bror Abel? På vilket sätt menar du, och var ska Gud dra gränsen vid ingripande? När någon stjäl? När någon ljuger? När någon tänker onda tankar?

Konkretisera gärna med verklighetstrogna exempel.

Citat:
Läxat upp dem?

På vilket sätt? Och om det inte hade hjälpt?

Citat:
Som bra föräldrar fungerar i världen idag? Man sätter barnsäkringar på skåpen.

Hur sätter man sådan säkringar mot onda tankar, lögner och svekfullhet t.ex.?
Citera
2014-11-21, 21:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eller att din definition av ordet "fri" inte är allenarådande.

Korrekt. Bl.a. JVs demagogisering av ordet "frihet"s betydelse tävlar ju med akademisk språkbruk.

Citat:
Självklart måste vi använda modernt språk men samtidigt ha en förståelse av det språk som användes på den tiden, men i det här fallet handlar det inte om en feltillämpning av grekiska eller hebreiska, utan en feltillämpning av modern svenska. Jag förstår att du är dansk? Det kanske är därför du har svårt med svenska språket och känner dig tvungen att ta till ad hominem trams?

Din insinuation är patetisk.

Citat:
Tror du inte att jag har något stöd bakom mig när jag ifrågasätter ditt användande av orden "byråkrati" och "funktion"?

Jo, JVs särskilda semantiska akrobatik.

Vad angår resten får jag tyvärr hålla med Apologist's kritik om ett ökande OT, så jag föreslår vi fortsättar detta på lämpligare tråd.
Citera
2014-12-13, 03:48
Bannlyst
Satan kan bara vinna om gud vill det.

Satan är skapad av gud. Ondska kan bara vinna om gud vill det. För gud har skapat våran logik, vårat känsloliv, ja gud har skapat allt.

Hur tänker ni om detta?
Citera
2014-12-13, 03:58
Medlem
Enkel eller dubbellark när man ska torka sig i röven efter att man skitigt? Ungefär lika betydelsefull fråga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in