2013-10-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför tycker du att Satan är godare än Gud?
Därför att Guden i biblen gör många onda saker betydligt fler sådana än Satan.
Citera
2013-10-30, 10:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Du har fel. God innebär att vara med Gud. Ond att vara i från/mot hen. Inte vilka handlingar som utförs. Gud är därför alltid god oavsett vad hen gör.

Varför skulle gud vara definitionen av godhet? Gör inte det all godhet till nån form av cirkelargument?
Citera
2013-10-30, 10:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om Gud hade varit ond istället för god, så hade man ju då i så fall fått dåligt samvete av att utföra goda handlingar och inte som nu av onda handlingar...

Eller hur?

1. Vad skulle samvetet ha med det hela att göra?

2. I och med att det bevisligen finns människor som INTE får dåligt samvete, så kan man ju helt bortse från ditt lilla påhitt ovan.
Citera
2013-10-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Lucifer är en fallen ängel med andra ord en utomjordisk jätte som ser ut som människor fasst dom är mycket större..

För cirka 50 000 år sedan så flydde lucifer och andra nephilimutomjordingar till vårat solsystem för dom gjort brott i en annan galax och dom satte upp en fejkbas på planeten Tiamat som låg mellan Mars och Jupiter medans dom gömmde sig under marken på Jorden..

Och det var när dom som jagade lucifer sprängde sönder Tiamat som var en massiv vattenplanet, som ringen runt Jupiter skapades och ett skyddsfält av energi skapades runt om Jorden för att förhindra att utomjoridngar kan lämna planeten..

Och det var du lucifer och dom andra nephilimjättarna började använda neadertalaren för att skapa människan genom att blanda deras dna med neadertalaren för att skapa en gudomlig slav dvs göra neadertalaren medveten och intelligent. Och det fungerade inte med den första versionen av människan som var lika smarta som dom fallna ängarna men även spirituella vilket inte nephilims längre är på grund av sitt fall från högre dimensioner.

Nephilim är fastkedjade på planeten och dom har legat i högteknologiska komor i tusentals år under marken nånstans på Jorden emdans deras människoskapelser gått deras ärenden på ytan och skapat krig missär för att kunna skapa en världregering och sen väcka upp nephilim ur koman så dom får bestämma vad dom ska göra nu när slutet börjar närma sig för Jorden komer änrmare och närmare en reningsprocess som händer en gång var 26 000e år då allt på ytan och under bränns bort och mänskligheten användes för att komma på teknologin som nephilim tror kan göra som dom kan ta sig härifrån.

Så visst kan man säga att lucifer är ond med tanke på att dom kan till en planet och började mixtra med generna på neadertalaren för att dom skulle kunna klura ut teknologier som utomjordingarna förlorade när högre makter sönkte Atlantis i havet för det som dom gjorde med generna på människan.

Men visst förstår jag att många slavar fortfarande gillar slavdrivaren och att blunda för att dom förstört hela planeten.

Sverige tillhör samma landmassa som Atlantis låg på så självklart finns det mycket vita slavar här för lucifer och compani skapade först negern som vägrade vara slav och då tog dom bort färgen och skapade en vit nerdummad slav som var kapabel att vara slav, dom hade problem med dom vita slavarna också efter att lemurierna åkte tillbaka till Atlantis för att berätta för dom vita slavarna att dom inte behöver vara slavar åt nå jävla utomjoridngar.

Så negrerna föröskte hjälpa dom vita att bli fria och några tusentals år senare så är dom vita så nertrubbade så dom förslavar dom svarta för att slavdrivarens slavar driver accepterad slavhandel genom slavkonomin..

Gillar du lucifer s är det din slavdel av dina gener som pratar och du vet inte historian som finns i ditt dna och som du kan besöka själv och se exakt dina tidigare liv och människans historia.

Så visst går det att ljuga men bara till en viss grad för folk som vet om tredje ögat går det inte att ljuga för lika lätt.

Finns det någon koppling till scientologernas lära här?
Citera
2013-10-30, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Eller kan Satan och Gud vara samma sak? Vem bestämmer?

Mytologi-skrivare och mytologi-tolkare; som ytterst sällan har kontakt med det som vanligen kallas 'verkligheten'.
Citera
2013-10-30, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om Gud hade varit ond istället för god, så hade man ju då i så fall fått dåligt samvete av att utföra goda handlingar och inte som nu av onda handlingar...

Eller hur?

Varför användar du religions-zombier som din referensram, och inte självständigt tänkande individer?
Citera
2013-10-30, 12:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Lukas 16:13
"Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon."(avgud, djävulen)

Speak for yourself.

Också med hänsyn till att öht förlita sig blint på en mytologi.
Citera
2013-10-30, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afroditeee
Djävulen är OND. och Gud är GOD ja !! djävulens trick va att lura folket så att vi ska följa honom och vända ryggen till gud, Då djävulen vilseleder människan. Och människans onda handlingar har med att djävulen lurar våra psyk. Medans gud vägleder dom människor som tror på honom.

Det var så predikandet av doktriner. Vi kan kanske se framemot nån form av validering också?
Citera
2013-10-30, 12:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
För cirka 50 000 år sedan så flydde lucifer och andra nephilimutomjordingar till vårat solsystem för dom gjort brott i en annan galax

Berättar din foliehatts-version också att detta "brott" var anti-fascism (liksom man kan utläsa av bibeln)?

Citat:
Gillar du lucifer s är det din slavdel av dina gener som pratar och du vet inte historian som finns i ditt dna och som du kan besöka själv och se exakt dina tidigare liv och människans historia.

Personligen är jag sannolikt genetisk disponerat för att uppskatta och använda självständigt tänkande, men jag har svårt för att se kopplingen till dina foliehatts-fantasier.

Citat:
Så visst går det att ljuga men bara till en viss grad för folk som vet om tredje ögat går det inte att ljuga för lika lätt.

Mitt "tredja öga" är formellt "öppnat", men jag kan inte se att du skrivar annat än trams.
Citera
2013-10-30, 13:51
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Att man kan läsa in eventuella symboliska betydelser utöver de konkret historiska motsätter jag mig inte.

Gött så.

Citat:
Blott alltför många liberala kristna har dock den elaka ovanan att läsa in allegorier istället för textens "bokstavliga" mening när denna blir obehaglig för dem.

Som sagt, det har inget att göra med obehaglighet eller dylikt, utan det har att göra med att texten ofta inte liknar en historisk berättelse när den börjar granskas lite - liksom de flesta texter, utifrån vad vi lärt oss genom historieforskning och arkeologi, helt enkelt inte är historiska utan snarare får ses som "legender" och/eller allegorier.

Citat:
Ja, du fortsätter påstå det.

Du höll väl också med om det, eller minns jag fel?

Citat:
Men sanningen är ju den att proportionerna är helt de omvända: I Gamla testamentet flödar nästan varenda bok över av ondska, gemenhet och sadism, medan de få "guldkornen" av "kärleksfullhet" (mot icke-judar) kan räknas på en hand.

Och, som sagt, detta då vi har fler böcker i GT med denna utformning - som är historiska ("historiska" allegorier, imo), och rör Israels kamp och strider, eller profetiska. Gud framställs ofta som kärleksfull gentemot judar och ibland även gentemot icke-judar; på samma sätt framställs Gud i NT som kärleksfull gentemot kristna men inte lika kärleksfull gentemot icke-kristna. De flesta böcker har här inte samma utformning som böckerna i GT; här har vi istället fyra böcker som rör Jesu liv, död och uppståndelse där resten är brev till olika församlingar om evangeliet och ganska "vardagliga" bekymmer i församlingarna. Där det enda som liknar GT-litteratur är Uppenbarelseboken.

Citat:
Att Paulus (eller en annan författare till dessa judaiserande stycken) menar att en liknelse är avsedd när han själv uttryckligen säger att så är fallet står klart. Men med det framstår det ju också som desto mindre troligt att en allegori är avsedd när en sådan tydning inte anges.

Nej, det tycker jag inte. Ser du på Paulus hänvisningar till GT så verkar det ju som att det mesta, om inte allt, uppfattas allegoriskt.

Citat:
I till exempel fallet när det varnas för "fördärvaren" som mördade 23,000 israeliter på en enda natt tycks snarare en ytterst bokstavlig tolkning vara den naturliga. Varför annars nämna en sådan exakt siffra

Möjligtvis finns det symbolik i talet 23 000 också - givet att GT snarare har 24 000. Förgöraren som nämns är inte heller med i GT-texten, utan denne nämns som den som dödade egyptier men skonade israeliter, och återkommer även i samtida (hellenistisk-)judisk visdomslitteratur (som i huvudsak verkar vara skriven allegoriskt, i alexandriansk tradition). Att Paulus alltså inte alls återger skriften efter bokstaven utan snarare laddar den med symboliska teman som vi inte hittar någonstans i grundtexten pekar väl om något än mer mot en allegorisk behandling av skriften?

Citat:
Nej, det är svaret som judarna slingrar sig med. Ingenstans i den persiske kejsarens ukas står det väl att lokalinnevånarna i Israel inte fick medverka till att bygga templet?

Det står i texten, är det inte den vi får förhålla oss till? Det är ju du som påstår att den ska behandlas som bokstavligt tolkad historia hellre än som något annat, är det inte?

Citat:
Ja, skurken Nehemja ser det förstås som "ogärningar" när Tobia...

Och då är det alltså klartlagt att texten inte på något sätt lär att Tobia förkastades för att han var ammonit, utan snarare för att han bespottade israeliterna, upprördes när någon ville hjälpa dem och förargade sig över att de började bygga upp Jerusalem igen. Dvs Nehemja förkastar honom för att han motarbetar israeliterna, inte för att han är ammonit. Gott så.

Citat:
Av alla de kvinnor och barn som Esra och Nehemja driver ut från Juda land, menar du på fullt allvar att ingen enda av dessa bekände sig till Jahve?

Nej, säkerligen är det en tämligen obefogad kollektiv bestraffning i den utsträckning som den är historiskt korrekt. Vad jag skriver är att det enligt texten verkar bero på att folket vänder sig bort från tron och traditionen pga sammanblandning med andra religioner och traditioner, hellre än att det skulle röra sig om något "rastänk".

Citat:
Källorna ger inget stöd för ditt fria tyckande.

Det gör de; du har redan sett några källhänvisningar i tidigare inlägg.

Citat:
Du har tidigare med kraft motsatt dig Jesu gudomlighet, Treenigheten och andra kristna doktriner, så uppenbarligen är du inte alltför fäst vid kristendomen i dess klassiska mening.

I dess klassiska mening är jag det - kanske inte i dess "ortodoxa" mening sedan slutet på 300-talet, däremot

Citat:
Varför du nu tvunget snöat in på att vilja rentvå judarna från de folkmord och andra "förbrytelser mot mänskligheten"...

Det har jag inte alls snöat in på - israeliterna gjorde garanterat mycket avskyvärt, liksom flertalet av dåtidens civilisationer. Vad jag "snöat in på" är snarare 1) GT-texternas historicitet och 2) texternas andliga och allegoriska innehåll, där jag funnit att 1 är tämligen låg och 2 är tämligen högt. Därför ser jag inte GT, överlag, som böcker som berättar israeliternas verkliga historia utan snarare som böcker som förmedlar ett allegoriskt budskap över en kvasi-historisk bakgrund.

Hur, när och varför israeliterna begått avskyvärda handlingar är imo en separat diskussion, som hellre bör baseras på historieforskning och arkeologi än på texter som vi, p.g.a. dessa forskningsområden, vet är kvasi-historiska. Jag förnekar på inget sätt att israeliterna begick avskyvärda handlingar i dåtid, lika lite som jag förnekar att staten Israel idag begår alla möjliga avskyvärda handlingar. Vad jag menar är att när dessa handlingar, eller andra sådana - eller helt påhittade sådana - återges i GT så är de inte återgivna för handingarnas skull, utan återges snarare för att förmedla religionsrelaterade poänger i en allegorisk form (detsamma, är "min teori", gäller saker som skapelseberättelsen, syndafloden eller berättelser om enskilda individer som Job eller Jona - det är antingen tämligen fattig historia eller otroligt rik allegori).
Citera
2013-10-30, 13:51
Medlem
BRTs avatar
(forts.)

Citat:
Den översättningen är min egen.

Jag misstänkte nästan det
Jag läser som sagt inte in några "rasbiologiska" aspekter i detta, då kontexten inte innehåller några sådana. Vad som sägs är ju, som sagt, att ammoniter och moabiter inte ska upptas i israeliternas församling - detta p.g.a. hur de agerat (negativt) mot israeliterna - medan edomeer och egyptier får tas upp i tredje led, p.g.a. hur de agerat (positivt) mot israeliterna. Om det handlade om rasbiologi och "rent judiskt blod" och dylikt som du slänger dig med så vore det väl väldigt konstigt att edomeer och egyptier får tas upp i församlingen, tycker du inte?

Citat:
I första hand tänkte jag på Jesaja 49:23 och 60:12...

49 handlar om Sion, dvs Israel i någon mening (religiös, politisk - förmodligen en blandning, så som var normalt), och där står att Gud ska ge tecken till icke-judar som då kommer att vända sig till Gud och vända sig till Sion tillsammans med israeliter (där icke-judarna bär israeliterna på sina ryggar). Därefter ska "kungar vårda dem drottningar amma dem", och "de skall falla ner på sina ansikten inför dig och kyssa dammet av dina fötter"; Sion ska då inse att Herren är Gud och att ingen som hoppas på honom ska svikas.

Jag måste fråga dig hur mycket du måste anstränga dig för att få detta till något som är negativt riktat mot icke-judar? För det första så är det ju både judar och icke-judar som kommer Sion till undsättning, som faller på sina ansikten och som kysser dammet av hennes fötter. För det andra så är ju detta en positivt handling - dessa kommer ju Sion till undsättning, efter det att Gud gett dem tecken om detta. Att buga och kyssa dammet av någons fötter är ju att visa underkastelse - alla, såväl judar som icke-judar, visar underkastelse till Sion, som här får anses representera Guds utvalda (om inte Gud själv, då det följs upp med "då skall du inse att jag är Herren"). Men att icke-judar vänder sig till Sion tillsammans med judarna, vårdas av kungar och ammas av drottningar och visar vördnad för Gud och Sion - hur tolkar du det som något negativt för icke-judar?

60:12 lyder "det folk och det rike som inte tjänar dig skall gå under – folken skall förintas", där "folken" i andra delen förstås syftar tillbaka till "det folk" i den första; dvs de som inte tjänar Gud ska förintas (eller förstöras, slås ner). Vad säger NT ska hända med människor som inte tjänar Gud? Och här verkar ju inte "folken" syfta till icke-israeliter, så som termen ibland används, utan verkar ju i allra högsta grad syfta tillbaka till "det folk och det rike som inte tjänar dig". Precis innan står det ju också att folkens rikedomar och kungar kommer att ledas till "Guds portar", dvs att Gud - vilket är ett centralt tema i Jesaja - inte längre bara ska tillbes av israeliter utan av hela världen.

Citat:
Som sagt, jag hänvisar till Esra och Nehemja

Fast du kan ju inte riktigt hävda att en viss översättning av Esra eller Nehemja är korrekt p.g.a. boken där den återfinns - detta kan du visserligen göra kontextuellt, men då de kontextuellt inte stödjer din position så får vi nog anta att du inte har så mycket mark att stå på.

Citat:
Hade det enbart varit fråga om att hålla människor ansvariga för något slags konkret historisk förbrytelse så hade man inte inkluderat dessa stycken om börd

Jo, det är ju precis vad man hade. För det första så står det ju oftast uttryckligen att det faktiskt handlar om en konkret historisk förbrytelse, t.ex. när det gäller Esra; att man sedan lägger skulden på ett helt folk, eller ett helt kungadöme, har att göra med den kollektiva syn på rättvisa som dominerade vid denna tid och i denna kultur (och som även appliceras på israeliterna själva).

Citat:
Visst är det ett lagbud, och har alltid setts som sådant i huvudfåran av judendomen

Där har du rätt och jag hade fel. Dock är det förmodligen så att detta inte sågs som ett lagbud vid Jesu tid (Maimonides levde ju drygt 1000 år senare), givet att han sägs ha följt lagen utan att synda (Gal 4:4).

Citat:
Enstaka GT-citat är alltså inte nödvändigtvis något problem för mig, beroende på sammanhanget

Fast om du menar att Satan är den som kallas "Gud" i GT, blir det inte otroligt problematiskt? Varför skulle Paulus i så fall understryka sina poänger med "titta, Satan håller med mig"?

Citat:
Likaledes torde det vara få ens bland mer judaiserande kristna som godtar Henoks bok som helig skrift, fastän denna judisk-apokalyptiska lunta citeras uppskattande i Judasbrevet

Fast det är väl en väldigt stor skillnad på att citera en bok som inte anses som kanon, men där man anser att den som kallas Gud faktiskt är Gud, och på att understryka sin poäng med att Satan menar detsamma? Min fråga till dig är alltså varför Paulus skulle mena att hans ord har gudomlig auktoritet för att de kommer från Satan, ifall det är så att han uppfattade GT:s Gud som Satan - alternativt varför han skulle citera dem ö.h.t. ifall det var så att han inte höll med om dem. Om han på något sätt ville skapa en skarp gräns mellan "det onda" (GT) och "det goda" (hans egna brev) varför då basera poängerna i de senare med det förra? Paulus, liksom alla andra bibelförfattare, verkar ju istället sträva efter en kontinuitet - vilket väl blir helt oförklarligt ur ditt perspektiv?
Citera
2013-10-31, 21:12
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Eller är det tvärtom egentligen det verkar som Satan på många sätt är godare än Gud.

Läs de första kapitlen i Jobs bok i Bibeln så inser du att Bibelns Satan bara är en ängel som inte kan göra något utan order från Gud först. Satan prövar människor på Guds befallning.

Vilken som är mest ond eller god får du avgöra själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in