Citat:
Ursprungligen postat av
Menschenkind
Att man kan läsa in eventuella symboliska betydelser utöver de konkret historiska motsätter jag mig inte.
Gött så.
Citat:
Blott alltför många liberala kristna har dock den elaka ovanan att läsa in allegorier istället för textens "bokstavliga" mening när denna blir obehaglig för dem.
Som sagt, det har inget att göra med obehaglighet eller dylikt, utan det har att göra med att texten ofta inte liknar en historisk berättelse när den börjar granskas lite - liksom de flesta texter, utifrån vad vi lärt oss genom historieforskning och arkeologi, helt enkelt inte
är historiska utan snarare får ses som "legender" och/eller allegorier.
Citat:
Ja, du fortsätter påstå det.
Du höll väl också med om det, eller minns jag fel?
Citat:
Men sanningen är ju den att proportionerna är helt de omvända: I Gamla testamentet flödar nästan varenda bok över av ondska, gemenhet och sadism, medan de få "guldkornen" av "kärleksfullhet" (mot icke-judar) kan räknas på en hand.
Och, som sagt, detta då vi har fler böcker i GT med denna utformning - som är historiska ("historiska" allegorier, imo), och rör Israels kamp och strider, eller profetiska. Gud framställs ofta som kärleksfull gentemot judar och ibland även gentemot icke-judar; på samma sätt framställs Gud i NT som kärleksfull gentemot kristna men inte lika kärleksfull gentemot icke-kristna. De flesta böcker har här inte samma utformning som böckerna i GT; här har vi istället fyra böcker som rör Jesu liv, död och uppståndelse där resten är brev till olika församlingar om evangeliet och ganska "vardagliga" bekymmer i församlingarna. Där det enda som liknar GT-litteratur är Uppenbarelseboken.
Citat:
Att Paulus (eller en annan författare till dessa judaiserande stycken) menar att en liknelse är avsedd när han själv uttryckligen säger att så är fallet står klart. Men med det framstår det ju också som desto mindre troligt att en allegori är avsedd när en sådan tydning inte anges.
Nej, det tycker jag inte. Ser du på Paulus hänvisningar till GT så verkar det ju som att det mesta, om inte allt, uppfattas allegoriskt.
Citat:
I till exempel fallet när det varnas för "fördärvaren" som mördade 23,000 israeliter på en enda natt tycks snarare en ytterst bokstavlig tolkning vara den naturliga. Varför annars nämna en sådan exakt siffra
Möjligtvis finns det symbolik i talet 23 000 också - givet att GT snarare har 24 000. Förgöraren som nämns är inte heller med i GT-texten, utan denne nämns som den som dödade egyptier men skonade israeliter, och återkommer även i samtida (hellenistisk-)judisk visdomslitteratur (som i huvudsak verkar vara skriven allegoriskt, i alexandriansk tradition). Att Paulus alltså inte alls återger skriften efter bokstaven utan snarare laddar den med symboliska teman som vi inte hittar någonstans i grundtexten pekar väl om något än mer mot en allegorisk behandling av skriften?
Citat:
Nej, det är svaret som judarna slingrar sig med. Ingenstans i den persiske kejsarens ukas står det väl att lokalinnevånarna i Israel inte fick medverka till att bygga templet?
Det står i texten, är det inte den vi får förhålla oss till? Det är ju du som påstår att den ska behandlas som bokstavligt tolkad historia hellre än som något annat, är det inte?
Citat:
Ja, skurken Nehemja ser det förstås som "ogärningar" när Tobia...
Och då är det alltså klartlagt att texten inte på något sätt lär att Tobia förkastades för att han var ammonit, utan snarare för att han bespottade israeliterna, upprördes när någon ville hjälpa dem och förargade sig över att de började bygga upp Jerusalem igen. Dvs Nehemja förkastar honom för att han motarbetar israeliterna, inte för att han är ammonit. Gott så.
Citat:
Av alla de kvinnor och barn som Esra och Nehemja driver ut från Juda land, menar du på fullt allvar att ingen enda av dessa bekände sig till Jahve?
Nej, säkerligen är det en tämligen obefogad kollektiv bestraffning i den utsträckning som den är historiskt korrekt. Vad jag skriver är att det enligt texten verkar bero på att folket vänder sig bort från tron och traditionen pga sammanblandning med andra religioner och traditioner, hellre än att det skulle röra sig om något "rastänk".
Citat:
Källorna ger inget stöd för ditt fria tyckande.
Det gör de; du har redan sett några källhänvisningar i tidigare inlägg.
Citat:
Du har tidigare med kraft motsatt dig Jesu gudomlighet, Treenigheten och andra kristna doktriner, så uppenbarligen är du inte alltför fäst vid kristendomen i dess klassiska mening.
I dess
klassiska mening är jag det - kanske inte i dess "ortodoxa" mening sedan slutet på 300-talet, däremot
Citat:
Varför du nu tvunget snöat in på att vilja rentvå judarna från de folkmord och andra "förbrytelser mot mänskligheten"...
Det har jag inte alls snöat in på - israeliterna gjorde garanterat mycket avskyvärt, liksom flertalet av dåtidens civilisationer. Vad jag "snöat in på" är snarare 1) GT-texternas historicitet och 2) texternas andliga och allegoriska innehåll, där jag funnit att 1 är tämligen låg och 2 är tämligen högt. Därför ser jag inte GT, överlag, som böcker som berättar israeliternas verkliga historia utan snarare som böcker som förmedlar ett allegoriskt budskap över en kvasi-historisk bakgrund.
Hur, när och varför israeliterna begått avskyvärda handlingar är imo en separat diskussion, som hellre bör baseras på historieforskning och arkeologi än på texter som vi, p.g.a. dessa forskningsområden, vet är kvasi-historiska. Jag förnekar på inget sätt att israeliterna begick avskyvärda handlingar i dåtid, lika lite som jag förnekar att staten Israel idag begår alla möjliga avskyvärda handlingar. Vad jag menar är att när dessa handlingar, eller andra sådana - eller helt påhittade sådana - återges i GT så är de inte återgivna
för handingarnas skull, utan återges snarare för att förmedla religionsrelaterade poänger i en allegorisk form (detsamma, är "min teori", gäller saker som skapelseberättelsen, syndafloden eller berättelser om enskilda individer som Job eller Jona - det är antingen tämligen fattig historia eller otroligt rik allegori).