2014-11-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Är det inte så att Satan bara ger sig på troende, eftersom vi ateister bara skakar av honom som vattnet rinner av en gås?

Ja ungefär så. Om man inte håller på med t.ex. anden i glaset, tarotkort, kontaktar "de döda" så har inte demoner tillåtelse att påverka människor. Det är knappast Satan själv som ger sig på människor i allmänhet, utan det är alltså hans anhängare, änglar som valt Satans sida som ger sig på människor, dom som bibeln nämner som demoner.
Citera
2014-11-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Iofs så är satan översatt till åklagaren, anklagaren i den svenska översättningen från 1917, men det finns inget om satan i 5:e Moseboken. Däremot i 1 Krön 21:1, Job 1:6-9, Job 1:12, Job 2:1-4, Job 2:6-7, Ps 109:6 och Sak 3:1-2
Det finns dock säkert någon som kan det här bättre än jag, som kan ge svar.

Det hebreiska ordet "Satan" betyder "motståndare, och det grekiska ordet "Djävul" betyder "anklagare" eller "åklagare".

Han fick sitt namn efter att han blev motståndare till Gud och anklagar honom för allt möjligt.
Citera
2014-11-15, 00:08
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det hebreiska ordet "Satan" betyder "motståndare, och det grekiska ordet "Djävul" betyder "anklagare" eller "åklagare".

Han fick sitt namn efter att han blev motståndare till Gud och anklagar honom för allt möjligt.

Satan betyder även anklagaren på hebreiska.
Wikipedia nämner att ordet härstammar från den semitiska roten śṭn och som betyder "att vara fientlig" eller "att anklaga". Djävulen kommer från grekiskan och översätts ”som förtalar”
Vad som egentligen stämmer har jag ingen aning om.
Enligt jobs bok är satan en ängel som tjänar under gud.
För övrigt kan vi tacka Hieronymus Bosch och Gustave Doré som gjorde storartade insatser med att bildligt beskriva helvetet.
Helvetet känns om en kyrklig efterkonstruktion då jag inte ens tror att Jesus ens nämnde det.
Men det behövdes väl ett reellt hot för att få alla i fållan och då kom skärselden lämpligt till pass.
Citera
2014-11-15, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Endast i din efterrationaliserande tolkning.
Citera
2014-11-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Endast i din efterrationaliserande tolkning.

Så vad är din tolkning?
Citera
2014-11-15, 15:56
Medlem
Citat:
Satan betyder även anklagaren på hebreiska.
Wikipedia nämner att ordet härstammar från den semitiska roten śṭn och som betyder "att vara fientlig" eller "att anklaga". Djävulen kommer från grekiskan och översätts ”som förtalar”
Vad som egentligen stämmer har jag ingen aning om.

Ungefär så.

Citat:
Enligt jobs bok är satan en ängel som tjänar under gud.

Hur kommer du fram till det? Jag uppfattar det som att Satan försöker ifrågasätta saker och ting.

Citat:
För övrigt kan vi tacka Hieronymus Bosch och Gustave Doré som gjorde storartade insatser med att bildligt beskriva helvetet.
Helvetet känns om en kyrklig efterkonstruktion då jag inte ens tror att Jesus ens nämnde det.
Men det behövdes väl ett reellt hot för att få alla i fållan och då kom skärselden lämpligt till pass.

Jo Jesus nämner "gehenna", men inte "helvetet" enligt grundtexten. Ordet "Helvete" kommer från ett helt annat håll, den fornnordiska mytologin, vilket man inte ska blanda ihop med bibelns budskap. Så du har rätt att "helvetet" är en efterhandskonstruktion i syfte att skrämma lekmännen.
Citera
2014-11-15, 18:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så vad är din tolkning?

Att Satan var en underställd del av GT-'gudens' byråkrati med bl. a. den funktion att ställa människan inför det såkallade trostestet.
Citera
2014-11-15, 19:36
Medlem
Citat:
Att Satan var en underställd del av GT-'gudens' byråkrati med bl. a. den funktion att ställa människan inför det såkallade trostestet.

"funktion", "byråkrati", var i bibeln hittar du sådana uttryck? Är inte detta endast i din efterrationaliserande tolkning?
Citera
2014-11-15, 19:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"funktion", "byråkrati", var i bibeln hittar du sådana uttryck? Är inte detta endast i din efterrationaliserande tolkning?

Jag talar inte hebraiska eller grekiska, så jag användar moderna ord. Jag tvivlar dock på att dessa moderna ord är efterrationaliseringer.
Citera
2014-11-15, 20:14
Medlem
Citat:
Jag talar inte hebraiska eller grekiska, så jag användar moderna ord. Jag tvivlar dock på att dessa moderna ord är efterrationaliseringer.

Då antar jag att du kan visa skriftställena som talar om "funktion" och "byråkrati"?
Citera
2014-11-15, 20:15
Medlem
MADs avatar
Citat:
Hur kommer du fram till det? Jag uppfattar det som att Satan försöker ifrågasätta saker och ting.

I Jobs bok tillåter Gud Satan att ta ifrån Job hans rikedom, barn och hälsa.
Därav tjänar Satan Gud. Som jag ser det har Satan ingen egen makt utan lyder under Gud som utnyttjar honom för sina egna syften.
Satan känns också som en figur som modifierats kraftigt genom åren.
Senast redigerad av MAD 2014-11-15 kl. 20:18.
Citera
2014-11-15, 20:16
Medlem
MADs avatar
Citat:

Ja så ser jag det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in