2021-05-03, 16:15
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Har inte lyssnat på avsnittet i fråga, men skåningar har ibland mustiga och lustiga uttal på lånord från engelskan.

Av ren nyfikenhet: hur uttalar du Kexholms län?
Som det låter....fram tills att dom anpassar sig & ändrar på stavningen
Citera
2021-05-04, 02:20
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Var Kalles uttal av kåntry(country)musik ironiskt? eller är han så pikant att han tycker sig funnit den etymolågiska redbarheten....
Han har misslyckats med humorn eftersom jag direkt inte kunde koppla att han med kåntry åsyftade country, tror idioten på att kex kan heta tjex också? (helst bara positiv kritik)

Trampe uttalar det likadant. De är väl bara korkade.
Citera
2021-05-06, 09:11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag tror inte jag kan övertyga dig men jag tycker att man kan uppskatta att höra om någon vars gärning man ogillar och ändå tycka att det är intressant.

Det håller jag absolut med om men jag skulle definitivt önska mig en gäst med en mer mogen och balanserad konstsyn, någon som gav intryck av att åtminstone ha läst t.ex. Roger Scruton eller Kritik av den negativa uppbyggligheten eller nånting i den vägen. Nu blev det mest ett slags fnittrande förtjusning i det "uppror mot auktoriteten" som sedan länge bara är en skugga av en skugga men som gästen fortfarande verkade tycka är roligt och angeläget.
Citera
2021-05-06, 09:14
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det håller jag absolut med om men jag skulle definitivt önska mig en gäst med en mer mogen och balanserad konstsyn, någon som gav intryck av att åtminstone ha läst t.ex. Roger Scruton eller Kritik av den negativa uppbyggligheten eller nånting i den vägen. Nu blev det mest ett slags fnittrande förtjusning i det "uppror mot auktoriteten" som sedan länge bara är en skugga av en skugga men som gästen fortfarande verkade tycka är roligt och angeläget.

Jag begrepp inte det. Jag tänkte bara vilken tokig excentriker.
Citera
2021-05-20, 11:51
Moderator
Kyrpators avatar
Det senaste avsnittet om författaren Fritiof Nilsson Piraten var ju riktigt bra. Jag befarade det värsta när jag insåg att "gästexperten" var en ung kvinnlig författare som är engagerad i magdans och som har talat om bullfittor i Ligga med P3, men hon var faktiskt riktigt vettig. Kanske lite väl mycket tal om homoerotik och kroppar. Inte så att man talade speciellt mycket om det, men det hade ju varit så lätt att undvika det helt.
Citera
2021-05-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det senaste avsnittet om författaren Fritiof Nilsson Piraten var ju riktigt bra. Jag befarade det värsta när jag insåg att "gästexperten" var en ung kvinnlig författare som är engagerad i magdans och som har talat om bullfittor i Ligga med P3, men hon var faktiskt riktigt vettig. Kanske lite väl mycket tal om homoerotik och kroppar. Inte så att man talade speciellt mycket om det, men det hade ju varit så lätt att undvika det helt.

Du var inte ensam om att få Skilda Världar-vibbar vid presentationen av kvinna född -90. Desto roligare då att konstatera att misstankarna var helt ogrundade. Kunnig, intressant och påläst, och inte en förbehållslös beundrare av honom.

Men nej, nej! Att gubbarna badade nakna tillsammans hade verkligen inget homoerotiskt över sig. Bra att Kalle korrigerade denna yngre generations representant, som alltid ska läsa in sexuella undertonen i precis allting.
Citera
2021-05-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag tror inte jag kan övertyga dig men jag tycker att man kan uppskatta att höra om någon vars gärning man ogillar och ändå tycka att det är intressant.

Ja, så kan det vara. Avsnittet med Olav Gerthel är ett sådant intressant avsnitt.
Citera
2021-05-20, 23:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Du var inte ensam om att få Skilda Världar-vibbar vid presentationen av kvinna född -90. Desto roligare då att konstatera att misstankarna var helt ogrundade. Kunnig, intressant och påläst, och inte en förbehållslös beundrare av honom.

Men nej, nej! Att gubbarna badade nakna tillsammans hade verkligen inget homoerotiskt över sig. Bra att Kalle korrigerade denna yngre generations representant, som alltid ska läsa in sexuella undertonen i precis allting.

Jag är i den lyckliga positionen att jag inte har en aning om vad "Skilda Världar-vibbar" syftar på närmare bestämt, även om jag vet att det fanns en svensk tv-såpa som hette så.

Apropå kroppar och nakenhet: När gästen nu ändå skulle älta Piratens inställning till kvinnobröst så borde hon verkligen ha tagit upp adjektivet "nabokära". Att missa det är ju som att tala om Sjöwall-Wahlöö utan att dryfta begreppet "löftesrik bredd mellan ljumskarna".
Citera
2021-05-21, 03:49
Medlem
Citat:
Jag är i den lyckliga positionen att jag inte har en aning om vad "Skilda Världar-vibbar" syftar på närmare bestämt, även om jag vet att det fanns en svensk tv-såpa som hette så.

Apropå kroppar och nakenhet: När gästen nu ändå skulle älta Piratens inställning till kvinnobröst så borde hon verkligen ha tagit upp adjektivet "nabokära". Att missa det är ju som att tala om Sjöwall-Wahlöö utan att dryfta begreppet "löftesrik bredd mellan ljumskarna".

Kalle hade en en sämre dag och bjöd in en damm för att prata om såpan Skilda Världar.

Du får gärna utveckla "nabokära".
Citera
2021-05-21, 08:11
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Kalle hade en en sämre dag och bjöd in en damm för att prata om såpan Skilda Världar.

Du får gärna utveckla "nabokära".

I romanen Tre terminer har huvudpersonen ett kärleksmöte med en lite äldre (men ännu ung), gift kvinna vars bröst beskrivs som "nabokära". "Nabo" är skånska för "granne". De satt med andra ord tätt ihop. Det är ju ett lite speciellt sätt att uttrycka saken som är väldigt piratensiskt, och som fastnar direkt i minnet. Med tanke på gästens utgjutelser över Piratens inställning till kvinnobröst.
Citera
2021-05-21, 11:29
Medlem
Citat:
I romanen Tre terminer har huvudpersonen ett kärleksmöte med en lite äldre (men ännu ung), gift kvinna vars bröst beskrivs som "nabokära". "Nabo" är skånska för "granne". De satt med andra ord tätt ihop. Det är ju ett lite speciellt sätt att uttrycka saken som är väldigt piratensiskt, och som fastnar direkt i minnet. Med tanke på gästens utgjutelser över Piratens inställning till kvinnobröst.

Har inte läst allt av Piraten, men jag kan i alla fall inte påminna mig något om bröst.

Vare det någon annan som funderade på hur gästens egna bröst är? Eller är det bara jag som är snuskhummer?
Citera
2021-05-21, 12:15
Medlem
st33rs avatar
Jag har aldrig uppfatta Piraten som en riksangelägenhet utan mer som av lokal betydelse

Jag har iaf nästan enbart stött på skåningar som tjatar om Piraten. Han är såklart känd och finns med i litterarhustoriken, men levande litteratur verkar det mest vara i Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in