2021-04-16, 19:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Men vad är detta? Kalle har gått och blivit pretto och sitter och pratar fin kultur. Eller snarare såna där som är "nyskapande".

Ni vet sånt där som att såga sönder flyglar. Om man inte kan måla tillräckligt bra skvätter man målarfärg på ett dött djur och kallar det konst. Är man omusikalisk men vill vara musiker, för man oväsen in några timmar och kallar det kommit.

Det gör fanskapet Boys snackade med en död hare in någon timme. Ja, och kallade det konst förstås.

Allt är konst! Hette det. Bara det att de missat att om allt är konst, så är ingenting konst.

Ingen förnäm fis av fem möjliga!

Ja, det var en dyster lyssning. Gästen gav närmast intryck av att vara en brödskrivande journalist som drömmer om att egentligen vara "konstnär" men fått nöja sig med att vara fanboy, och som med charmlös naivitet satt och lade ut texten om hur djärvt och banbrytande hela det nihilistiska geschäftet var, hur chockerade de goda borgarna minsann blev. Som ett kusligt spöke från kulturvetarlinjens baskurser men det här var ju en vuxen karl.
Citera
2021-04-23, 15:20
Medlem
Oliveiras avatar
Och sist var det en PK-hora om horor?
Citera
2021-04-23, 18:04
Medlem
Intressant om "publika" kvinnor på 1700-talet. Fyra av fem parfymerade peruker.

Men det hade varit intressant att få veta mera om den där borderline-kvinnan Kajsa-Lena eller vad hon hette, som titta din borgerliga bakgrund valde det livet. Antagligen var det utomordentligt ovanligt, eftersom det var en så lång rättegång.
Citera
2021-04-24, 13:49
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Och sist var det en PK-hora om horor?

Jag tyckte ändå att hon var rätt neutral. Avsnittet handlade även om allmänt stadsliv i äldre tider.
Citera
2021-04-24, 13:52
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, det var en dyster lyssning. Gästen gav närmast intryck av att vara en brödskrivande journalist som drömmer om att egentligen vara "konstnär" men fått nöja sig med att vara fanboy, och som med charmlös naivitet satt och lade ut texten om hur djärvt och banbrytande hela det nihilistiska geschäftet var, hur chockerade de goda borgarna minsann blev. Som ett kusligt spöke från kulturvetarlinjens baskurser men det här var ju en vuxen karl.

Även om vad Beuyes eller hur han stavade sitt namn var en knäppgök var avsnittet ändå intressant.
Citera
2021-04-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Även om vad Beuyes eller hur han stavade sitt namn var en knäppgök var avsnittet ändå intressant.

Okej... Utan att raljera över eländet. Om du kan övertyga mig om att jag kan ha missat nånting, lovar jag att ge det en andra chans.
Citera
2021-04-24, 23:28
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Okej... Utan att raljera över eländet. Om du kan övertyga mig om att jag kan ha missat nånting, lovar jag att ge det en andra chans.

Jag tror inte jag kan övertyga dig men jag tycker att man kan uppskatta att höra om någon vars gärning man ogillar och ändå tycka att det är intressant.
Citera
2021-05-01, 16:44
Medlem
Crapmagics avatar
Krylbo-central var inte ens en dansbandslåt, jag diskar Kalle
Citera
2021-05-02, 15:03
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Krylbo-central var inte ens en dansbandslåt, jag diskar Kalle
Var Kalles uttal av kåntry(country)musik ironiskt? eller är han så pikant att han tycker sig funnit den etymolågiska redbarheten....
Han har misslyckats med humorn eftersom jag direkt inte kunde koppla att han med kåntry åsyftade country, tror idioten på att kex kan heta tjex också? (helst bara positiv kritik)
Senast redigerad av Crapmagic 2021-05-02 kl. 15:06.
Citera
2021-05-03, 02:48
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Var Kalles uttal av kåntry(country)musik ironiskt? eller är han så pikant att han tycker sig funnit den etymolågiska redbarheten....
Han har misslyckats med humorn eftersom jag direkt inte kunde koppla att han med kåntry åsyftade country, tror idioten på att kex kan heta tjex också? (helst bara positiv kritik)
Har inte lyssnat på avsnittet i fråga, men skåningar har ibland mustiga och lustiga uttal på lånord från engelskan.

Av ren nyfikenhet: hur uttalar du Kexholms län?
Citera
2021-05-03, 09:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Vi har diskuterat den frågan tidigare i den här tråden, dock utan att komma fram till något resultat. Jag var lite bekymrad över hans försök att härma göingskan också i det senaste avsnittet. Det var ju inte i närheten av den dialekt som talas i Kristianstadstrakten, som Lasse Stefanz kommer ifrån.
Senast redigerad av Kyrpator 2021-05-03 kl. 09:21.
Citera
2021-05-03, 09:20
Moderator
Kyrpators avatar
Det senaste avsnittet om dansband har gjort avtryck på SvD:s ledarsida, där Mattias Svensson har skrivit om skattetryck och skattemoral. Han apostroferade Snedtänkt, där man tog upp frågan om dansbandens "fantasikostymer" och möjligheten att göra skatteavdrag för scenkläder.

https://www.svd.se/hellre-utskrattad-an-beskattad (bakom betalvägg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in