Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
När jag skrev att det var Kalle som stod för den postmoderna problematiseringen och normkritiken så syftade jag alltså på det som Kalle Lind sa, snarare än på det som författaren Martha Sandwall-Bergström skrev. För övrigt var det där med normkritik kanske inte avsett att tolkas så bokstavligt. Jag menade nog mest att Kalle Lind verkligen slog knut på sig själv i sin iver att se på Kulla-Gulla med genusglasögon och att sätta in henne i en ideologisk klasskampsanalys. Det lustiga var att han verkade mer engagerad i frågan än den inbjudna, förmodat radikalfeministiska kulturskribenten.
Jo jo men vad skiljer den postmoderna problematiseringen ifrån det ursprungliga marxistiska klassanalysen? Är inte de första delarna av Kulla-Gulla en klasskampsanalys?
Om man kritiserar rådande könsroller så gör man. Sen spelar det väl ingen roll om man kallar det för normkritik. Normkritik/genusglasögon är ju bara ett samlingsbegrepp. Ser inget fel i det, så länge det sker objektivt och inte propagandistiskt. Där kan man ju ha synpunkter, objektivitet/propaganda dvs.
Sen kan man såklart dra det över sin spets i sina tolkningar, men det är en annan femma. Eller den femma ansåg du att KL tog. Tja , kanske det.