2018-12-06, 03:22
Medlem
Oliveiras avatar
Och nu genusvetaren Rita igen. Den här gången om Maria gripe. Alltså den öländska kassörskan var ju inte särskilt smart, men hon var i alla fall inte PK-marinerad, som alla andra gäster är.
Citera
2018-12-06, 07:56
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Och nu genusvetaren Rita igen. Den här gången om Maria gripe. Alltså den öländska kassörskan var ju inte särskilt smart, men hon var i alla fall inte PK-marinerad, som alla andra gäster är.
Jag är inte den som dissar t ex damhockey eller kvinnor i politiken (som många andra på forumet) men när det kommer till Snedtänkt är det svårt att dölja sitt ointresse för gäster som är:

* kvinnor under 30
* kvinnor som forskar inom ämnen som berör humaniora
* kvinnor som arbetar inom media (i Stockholm)
Citera
2018-12-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
När jag skrev att det var Kalle som stod för den postmoderna problematiseringen och normkritiken så syftade jag alltså på det som Kalle Lind sa, snarare än på det som författaren Martha Sandwall-Bergström skrev. För övrigt var det där med normkritik kanske inte avsett att tolkas så bokstavligt. Jag menade nog mest att Kalle Lind verkligen slog knut på sig själv i sin iver att se på Kulla-Gulla med genusglasögon och att sätta in henne i en ideologisk klasskampsanalys. Det lustiga var att han verkade mer engagerad i frågan än den inbjudna, förmodat radikalfeministiska kulturskribenten.

Jo jo men vad skiljer den postmoderna problematiseringen ifrån det ursprungliga marxistiska klassanalysen? Är inte de första delarna av Kulla-Gulla en klasskampsanalys?

Om man kritiserar rådande könsroller så gör man. Sen spelar det väl ingen roll om man kallar det för normkritik. Normkritik/genusglasögon är ju bara ett samlingsbegrepp. Ser inget fel i det, så länge det sker objektivt och inte propagandistiskt. Där kan man ju ha synpunkter, objektivitet/propaganda dvs.

Sen kan man såklart dra det över sin spets i sina tolkningar, men det är en annan femma. Eller den femma ansåg du att KL tog. Tja , kanske det.
Citera
2018-12-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Jag är inte den som dissar t ex damhockey eller kvinnor i politiken (som många andra på forumet) men när det kommer till Snedtänkt är det svårt att dölja sitt ointresse för gäster som är:

* kvinnor under 30
* kvinnor som forskar inom ämnen som berör humaniora
* kvinnor som arbetar inom media (i Stockholm)

Rita Hovne Dahlberg är en skön kvinna, 38 år och dramatiker. Hon lider enbart av liksomsjukan. I vart och vartannat ord är det ett liksom. Förutom det så tycker jag hon har humor. Hon är vän men samtidigt ganska så bitsk sarkastisk och ironisk.

Skiter i MeToo: Söt är hon med. En kvinna att bli kär i.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-12-06 kl. 16:54.
Citera
2018-12-12, 23:40
Medlem
Oliveiras avatar
Kal P Dal har ju potential som ämne, men ännu en gång har Kal P Lind dragit dit något kjolstyg. Någon som vet vem det är?
Citera
2018-12-12, 23:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Kal P Dal har ju potential som ämne, men ännu en gång har Kal P Lind dragit dit något kjolstyg. Någon som vet vem det är?

Det skulle väl vara denna:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeanette_Vantze_Rosengren
http://www.jeanetterosengren.com/
Citera
2018-12-12, 23:52
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Det skulle väl vara denna:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeanette_Vantze_Rosengren
http://www.jeanetterosengren.com/

Damfotbollsspelare från Malmö Suck! Kalle förnekar sig inte.
Citera
2018-12-13, 09:22
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Damfotbollsspelare från Malmö Suck! Kalle förnekar sig inte.

Han är dock fullständigt ointresserad av idrott, vilket han tröttsamt måste påpeka lite då och då. Det är faktiskt en lucka som är en rätt stor svaghet för podden. Ibland finns det referenser som missas. Som när han pratat om SVT:s historia utan att nämna sporten.
Citera
2018-12-13, 09:51
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Fast hon var väl ganska bra i Skånepatriotism-avsnittet? Hon kommer från Skåne, känner till Skåne och verkar prata utan att dra upp olika postmoderna analyser hela tiden. Då är Kalle själv betydligt sämre.
Citera
2018-12-21, 18:13
Moderator
Kyrpators avatar
Vad skall vi säga om bisittaren i avsnittet om julkalendrar, Caroline Cabot? Personligen tycker jag att hon hade varit harmlös om hon bara inte hade svängt sig till den grad med engelska uttryck. Det var mycket som var ömejsing, och när det inte var det så blev man helt itchy. Och Kalle Lind gjorde sitt för att bidra. Inte nog med att han talade om det kristna communityt i Sverige, det fanns tydligen ett barncommunity också.

Innehållet kan jag inte säga så mycket om, det visade sig att jag själv strängt taget bara hade sett Teskedsgumman och Sunes jul. Samt Herkules Jonssons storverk, som jag tror inte nämndes.
Citera
2018-12-22, 12:52
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han är dock fullständigt ointresserad av idrott, vilket han tröttsamt måste påpeka lite då och då. Det är faktiskt en lucka som är en rätt stor svaghet för podden. Ibland finns det referenser som missas. Som när han pratat om SVT:s historia utan att nämna sporten.

Tycker det är som sig bör, hans specialintresse är kultur, inte sport.
Citera
2018-12-22, 18:33
Medlem
Citat:
Vad skall vi säga om bisittaren i avsnittet om julkalendrar, Caroline Cabot? Personligen tycker jag att hon hade varit harmlös om hon bara inte hade svängt sig till den grad med engelska uttryck. Det var mycket som var ömejsing, och när det inte var det så blev man helt itchy. Och Kalle Lind gjorde sitt för att bidra. Inte nog med att han talade om det kristna communityt i Sverige, det fanns tydligen ett barncommunity också.

Innehållet kan jag inte säga så mycket om, det visade sig att jag själv strängt taget bara hade sett Teskedsgumman och Sunes jul. Samt Herkules Jonssons storverk, som jag tror inte nämndes.

Ähä vad är det fel på denna tjej? Hon var ju kul och dessutom har hon egen podd om tv-kalendrar. Lyssna på den. Den är bra.

Detta fenomen, att det ska vara några få som rasar mot årets julkalender. Det tillhör liksom spelet. Trolltider är en av de mest älskade , men det är klart att det går väl alltid att finna några kokosnötter som klagar , vilket var just det som togs upp i avsnittet.

Att SVT:s Julkalender är ett prestigeprojekt visste väl i och för sig alla innan. Men betänk att SVT ska producera 6 timmars högkvalitativ drama (varje avsnitt runt 15 min) så förstår man att SVT jobbar året runt med detta.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-12-22 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in