Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-13, 23:47
  #1
Medlem
robomans avatar
En av mina favoritpoddar är Snedtänkt. Jag misstänker att det går mot sitt slut eftersom den är en SR-produktion, och sådana poddar tenderar att bara leva ett par säsonger, men bättre sent än aldrig med en flashbacktråd...

Hur som helst, Snedtänkt görs av Kalle Lind, en rolig karl känd bland annat från Hej Domstol i P3 samt Morgon i P4 Malmöhus. Han driver bloggen En man med ett skägg, skriver böcker och är oerhört intresserad av gamla kulturgubbar.

I Snedtänkt sitter Kalle Lind med 1-2 gäster och pratar om något smalt ämne. Det är ibland roligt, ibland intressant. Nästan alltid bra.

Exempel på ämnen:
- Barnböcker som var upprörande förr
- Kiosklitteratur
- Sjuttiotalsporr
- Sjuttiotalsdansband
- Anmälningar till radionämnden
- Gamla valkampanjer
- Subkulturen Göteborg
- Subkulturen Malmö
- Flashback Forum
- TV-shop
- Punkbandsnamn

Jag rekommenderar alla avsnitt. Ni ser väl att jag nämnt flashback av bara farten här ovan?

Programmets plats på SR:s hemsida: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4747
Citera
2015-09-14, 00:04
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Tack för tipset den ska jag försöka lyssna på i veckan mellan studierna
Citera
2015-09-14, 00:10
  #3
Medlem
lirareflashbacks avatar
Tack for tipset TS :-)
Citera
2015-09-14, 11:18
  #4
Medlem
DolphinMelters avatar
Riktigt bra podcast! Om ni inte har tid att lyssna på samtliga avsnitt som kommit ut så kan jag tipsa om att lyssna på Löpsedlarna som märktes, Sjuttiotalsdansband (med Anders och Måns vilket är ett plus), Tv-Shop (känns som att det lika gärna kunde varit ett P3 dokumentäravsnitt producerat av Anton Berg) samt Punkbandsnamn
Citera
2015-09-18, 17:46
  #5
Medlem
Barytons avatar
Har lyssnat igenom samtliga avsnitt i sommar och kan bara stämma in i hyllningskören. Mycket hörvärt!
Citera
2015-09-18, 18:23
  #6
Medlem
ercys avatar
Jag personligen tycker att podden är ganska ojämn, främst på grund av vem som är bisittare. De bästa avsnitten är när Kalle och gästen kompletterar varandra (Lundaspex-avsnittet eller granskningsnämden är två lysande exempel). Sämre är de avsnitt när Kalle kommer på kant med gästen (Julia Scott (medveten stavning) och Matilda Berggren) eller någon äldre herre som har mundiarré om sin egen karriär (TV-shop även fast det var underhållande samt Åke Cato). När podden är bra så är den verkligen bra däremot.
Citera
2015-09-18, 18:27
  #7
Medlem
RedXs avatar
Håller med om att den är ojämn (plus att jingeln är svinjobbig). Vissa avsnitt är riktigt bra (ex den om alkoholpolitik) medan andra (ex det om Flashback) är rätt risiga.
Citera
2015-09-19, 13:09
  #8
Medlem
flyttadignus avatar
Stundtals briljant, stundtals not so much.
Jingeln är sjukt störig. Det känns så krystat att "P3/Malmöhumorn" måste höras likadant alltid. Är det inte Josefin Johansson så är det Amelie Nörgaard (som i detta fallet) som tvunget måste hålla "fejkojämnt" tonfall, i tron om att det är roligt. Det var inte ens kul för 7 år sen, men någon på Malmöredaktionen verkar uppenbarligen uppskatta det.

I övrigt gillar jag Kalle Lind. En skarp man som på många sätt är medveten om sin samtid på ett sätt få andra ur hans generation verkar vara.
För nostalgiker rekommenderas denna pod verkligen
Citera
2015-11-27, 17:27
  #9
Medlem
Har lyssnat på större delen av poddavsnitten med Snedtänkt av Kalle Lind.

Nu senast avsnittet Om könsrock, där han pratar med journalisten Johan Bohlin om bl a Eddie Medusa och Onkel Kånkel. Rekommenderas!
Citera
2015-11-27, 17:28
  #10
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Har lyssnat på större delen av poddavsnitten med Snedtänkt av Kalle Lind.

Nu senast avsnittet Om könsrock, där han pratar med journalisten Johan Bohlin om bl a Eddie Medusa och Onkel Kånkel. Rekommenderas!

Håller med, har tidigare i tråden listat favoritavsnitten men senaste om könsrock är absolut ett av de starkaste. Suveränt!
Citera
2015-12-01, 11:39
  #11
Medlem
Ballongdjurs avatar
Verkligen en ny favoripodd, och befriande att höra lite andra röster i den annars så incestuösa svenska poddvärlden.
Några få dåliga avsnitt, men det har mest varit pga. gästen.
Citera
2015-12-17, 22:15
  #12
Medlem
robomans avatar
Otroligt bra gäst i avsnittet om julmusik. Hon hade verkligen förstått konceptet och funkade perfekt med Kalle. Perfect match!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback