2018-05-03, 12:08
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
I senaste episoden är jag gäst! Lyssna och näthata (eller älska)

Om Caféprogram?
Verkar mycket lovande, kommer definitivt lyssna på hundpromenaden i eftermiddag.

/K
Citera
2018-05-03, 13:30
Medlem
Signaturen till programmet låter lite som den är lånad från nån dagcenterrelaterad närradiosändning.
Möjligen kan man anse att det är passande men så dåligt är inte programmet tycker jag.
Citera
2018-05-03, 14:37
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Om Caféprogram?
Verkar mycket lovande, kommer definitivt lyssna på hundpromenaden i eftermiddag.

/K

Gör det! Jag är nöjd. Det var ändå min podd-debut. Någon tidigare gäst gav mig rådet -Undvik Flashbacktråden efteråt.

Jag gör tvärtom
Citera
2018-05-03, 14:38
Medlem
erikbes avatar
Har gjort en spellista baserad på vad vi pratade om

https://m.youtube.com/playlist?list=...HxygL9YOEzaltv
Citera
2018-05-03, 15:09
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Gör det! Jag är nöjd. Det var ändå min podd-debut. Någon tidigare gäst gav mig rådet -Undvik Flashbacktråden efteråt.

Jag gör tvärtom

Nu har jag lyssnat och tyckte det var bra!

Jag har väl aldrig varit något stort fan av "Cafeprogram-formatet" men känner naturligtvis till fenomenet (född tidigt 70-tal) och hade ju en drös äldre släktingar som tittade på, hm, sk*ten :-)

Mycket av det Kalle pratar om går mig annars rätt mycket förbi med alla referenser till (kultur)personer jag aldrig hört talas om...men detta ämne kunde jag iaf. relatera till.

Gick länge och väntade på att ni skulle vika ut om Galenskaparnas briljanta "Kafe Öken" och hade börjat misströsta, men så kom det till slut :-)

/K
Citera
2018-05-03, 15:22
Medlem
Citat:

Jag gör tvärtom

Klart du ska skriva här. Skit bara i kokosnötterna som trollar, men faktum är att det finns ändå en hel del vettiga som skriver på FB.

Jag gillar Snedtänkt, även om jag ibland kan reta mig på Kalle och hans sätt att mästra och bryta av, men å andra sidan Kalle sitter på mycket kunskap. I dagens avsnitt med dig märks dock inget av detta. By the way , det är väl klart att man ska bryta av och komma med inpass. I annat fall skulle en diskussion dö.

Jag är 10 år äldre än dig så mitt TV-80 tal är lite annorlunda än ditt. Jag såg, i princip, allt TV producerade/visade, såklart som många andra i min ålder gjorde på den tiden. Ur ett akademiskt eller perspektiv för att analysera 80 -90 -talet är ett Cafeprogrammen intressant. Bara det lilla faktum, som ni tog upp, är hur icke TV- mässiga programledarna (utseendemässigt ) verkligen inte var (med dagens ideal). Det tror jag inte ens jag ägnade en tanke åt då. För mig var TV på den tiden nöjesprogrammen (fredagsunderhållningen) senare 80 - 90 -tal svenska såpor. Även inköpta produktioner. Dallas, Spanarna på Hill Street, Falcon Crest osv. Utöver det Galenskaparna. Nu tog jag bara fram de första som dök upp minnet.

p.s du var bra idag
Senast redigerad av bulingenbul 2018-05-03 kl. 15:49.
Citera
2018-05-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
I dagens avsnitt med dig märks dock inget av detta.

Gällande avbrytandet dvs. Bäst att förytliga. Kunskapen fanns där.
Citera
2018-05-07, 14:22
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:

Jag gör tvärtom
Kul att få höra en ”legend” av samma kaliber som kulturella välgörare som Anton Maiden, Perrra och Knaverlisa.

Podden var dock rätt trist. Kanske ämnet inte är mera tänjbart än så? Ni skulle ha diskuterat gamla vinjetter, hallåor, programidéer, estetik osv i svensk tv på 70-, 80- och 90-talen istället.

Du kanske får chansen igen, vem vet.
Citera
2018-05-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Kul att få höra en ”legend” av samma kaliber som kulturella välgörare som Anton Maiden, Perrra och Knaverlisa.

Personer/nick som är helt okända för mig (född 68). Absolut är sådant är intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Podden var dock rätt trist. Kanske ämnet inte är mera tänjbart än så? Ni skulle ha diskuterat gamla vinjetter, hallåor, programidéer, estetik osv i svensk tv på 70-, 80- och 90-talen istället.

Lika perifera ämnen som poddens tema. Allt handlar om hur man broderar ut texten. Dessutom estetik var om något som togs upp i podden?

Jag har sett TV4s Hälsningar från. Där kändisar en helg livar ett årtal då de var 12 år (kläder, musik, underhållning, mat osv ).

Jag växte upp på landet. 4 mil från Magnus Samuelsson (som deltar i nämnda program). Jag har, i princip EXAKT samma erfarenheter som MS. Allt Magnus gjorde stämmer in på mig (moppar, bilar, musik, teknik, film, tv osv) . Att fixa traktorkort när man är 15 och köra en EPA- traktor där man har alla fyra växlar fungerande i den gamla ombyggda PV Duetten. Kom lätt upp i 120 . Med tillhörande system att dra en sprint i växellådan så den blev tvåväxlad om man blev stoppad av haffa (två växlar, laglig). Precis allt sådant som Magnus upplevt har jag varit med om. Magdalena Graafs program när hon var 12 år 1987. En helt annan bakgrund, kön osv. Det fanns inget där som jag kan relatera till (annat än generell tidsanda). Med andra ord det handlar inte bara om vilken tid man befinner sig i.

https://www.tv4play.se/program/h%C3%...ngar-fr%C3%A5n

p.s Om hälsningsceremonier, mikromakt och asocial pratsamhet av Asplund är en klassiker.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-05-07 kl. 23:42.
Citera
2018-05-17, 17:36
Medlem
Uppskattade verkligen det senaste avsnittet om Birgit Nilsson. Mattias Enn kan verkligen hålla låda på egen hand, och hade bra kemi genom sitt sätt att spela vidare på Linds underhållande men passivt förringande humor.
Citera
2018-05-17, 20:02
Medlem
Håller med. Ett riktigt bra avsnitt. Det blev intressant, fast jag inte är intresserad av opera. Älskar dessa smått udda personligheter som Kalle ibland tar med. Mattias Enn hade en underbar torr humor.

p.s jag tar tillbaka att jag påpekat att Kalle mästrat och bryter av. Han har faktiskt mycket kunskap och om han inte skulle bryta av ibland så skulle det inte bli någon dynamik . Kalle har dessutom djävulskt bra självinsikt. Hur fan har jag kunnat missat detta:

https://sverigesradio.se/fredagip4

Susanna Dzamic! Vilken underbar kvinna. Totalt galen och rolig. Som medelålders man blir man lätt kär i en sådan tossa. Dynamiken och humorn i de program där Kalle Lind och Susanna Dzamic är programledare är på topp. De blåser alla andra som kör detta program av scenen hur lätt som helst. Genomtänkt. Riktigt kul.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-05-17 kl. 20:57.
Citera
2018-05-18, 07:09
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Uppskattade verkligen det senaste avsnittet om Birgit Nilsson. Mattias Enn kan verkligen hålla låda på egen hand, och hade bra kemi genom sitt sätt att spela vidare på Linds underhållande men passivt förringande humor.
Hade tänkt skippa det här avsnittet men din post fick mig att lyssna ändå. Vilket kanonavsnitt!

Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Håller med. Ett riktigt bra avsnitt. Det blev intressant, fast jag inte är intresserad av opera. Älskar dessa smått udda personligheter som Kalle ibland tar med. Mattias Enn hade en underbar torr humor.

p.s jag tar tillbaka att jag påpekat att Kalle mästrat och bryter av. Han har faktiskt mycket kunskap och om han inte skulle bryta av ibland så skulle det inte bli någon dynamik . Kalle har dessutom djävulskt bra självinsikt. Hur fan har jag kunnat missat detta:

https://sverigesradio.se/fredagip4

Susanna Dzamic! Vilken underbar kvinna. Totalt galen och rolig. Som medelålders man blir man lätt kär i en sådan tossa. Dynamiken och humorn i de program där Kalle Lind och Susanna Dzamic är programledare är på topp. De blåser alla andra som kör detta program av scenen hur lätt som helst. Genomtänkt. Riktigt kul.
+1 Det blev en del saliv på datorskärmen.
Susannas och Kalles samspel är riktigt bra. Nog det bästa sen Uggla och mjölk-Emma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in