2018-04-06, 02:09
Medlem
Enmansdemos avatar
"Kalle Lind och musikbibliotekarien Johanna Grut pratar om Sveriges första Carmen"

Synd att vi inte ens vet vad en Carmen är, så jag valde att hoppa
Citera
2018-04-06, 02:32
Medlem
Kongruensbojds avatar
Olefine Moe var långt över timman men förmådde ändå inte att ge en klar bild över vem hon var och vad hon betytt. Gästen, som var släkt med ämnet och dessutom skrivit ett akademiskt arbete kring personen, verkade inte veta så hemskt mycket heller. Kalle visste förstås inte mera och fick ägna sig åt anekdotberättande och gamla upprepningar från tidigare avsnitt. Lite gäspvarning.

Slavister var däremot intressant där gästen uppenbarligen inte var av stammen kvinnlig akademiker á la Snedtänkt utan tvärtom utbildad OCH bildad på samma gång. Befriande att lyssna på. När fick Robert Aschbergs farfar senast en påse skit i etern t ex? Tack för slavistlektionen, Maria Engqvist!
Citera
2018-04-27, 11:30
Medlem
Oliveiras avatar
Någon hopplös feminist-tjej i dag. Orkade inte lyssna särskilt länge.
Citera
2018-04-27, 14:42
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Någon hopplös feminist-tjej i dag. Orkade inte lyssna särskilt länge.
Och vad exakt sa hon för feministiskt som hann med att störa dig? innan du fick nog
Citera
2018-04-27, 16:48
Medlem
Det hon (de sa) sa var det vi, i och för sig, redan vet om idag, dvs CG sexuella läggning. Sen tolkar de hans texter utifrån det perspektivet. Det var ett intressant program. Vilken ordvrängare CG var! Helt suverän.

CGs signaturmelodi:

https://www.youtube.com/watch?v=XnIXbTGa14M

Med rytmiskt vaggande höften,
vi gossar gör vår entré,
vår byx har press,
vår byst nobless,
så vår hållning är något blasé.
Vår blick ger trötta små löften,
åt Sturegatans publik,
men varför tystnar plötsligt,
vaktparadens mässingsmusik.

Jo, där kommer det en gosse,
med en byxa som en rakkniv vass,
mockaskorna har han på sej,
och hans hobby är att dansa jazz.
Han är slank och smärt som vidjan,
han ler i mjugg,
han har skärp om lilla midjan,
i pannan lugg.
Han och andra söta gossar,
som har tusch på sina ögonlock,
på sitt lilla bakverk frossar,
sen på Royal vid five o'clock.
Han på höga klackar trippar,
som jazzexpert,
och i små synkoper vippar,
hans lilla stjärt, lilla stjärt, lilla stjärt.

Jag läste i gamla romaner,
som är så tråkiga så,
att mannakraft,
man fordom haft,
och en brynja av plåt drog man på - usch.
Brutala var tidens vanor/tornerspel var deras vanor
för jungfrun slogs man till häst,
kulturen har gått framåt,
när vi nutidsmänskor har fest.

Ja, då kommer det en gosse,
han ler i mjugg,
i pannan lugg.
som jazzexpert,
hans lilla stjärt.

Sådär omkring middagstiden
ur sängen stiger vi opp
vår mamma oss
först kammar oss
och så ger hon oss kaffe med dopp
pyjamasen utav siden
mot silkesstrumpan byts ut
och klockan tre när lila slipsen
fått sin sirliga knut

Ja, då kommer det en gosse,
han ler i mjugg,
i pannan lugg.
som jazzexpert,
hans lilla stjärt.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-04-27 kl. 16:53.
Citera
2018-04-27, 22:26
Medlem
Eller när Karl Gerhard skojar om att Kung Gustav V gillade män:

https://www.youtube.com/watch?v=9HnzQ1RrBNE

Hans lilla handarbetare är bedårande ...Vågat att säga på den tiden, men folk fattade väl inte då vad det egentligen handlade om.

Snitsigt eftersom den är gjord för så länge sedan.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-04-27 kl. 22:30.
Citera
2018-04-27, 22:47
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Och vad exakt sa hon för feministiskt som hann med att störa dig? innan du fick nog

Hon gjorde rätt långsökta tolkningar, eller ibland självklara tolkningar som hon själv menade vara udda. Hon var så där typiskt svenskt fladdrigt babblande, utan någon intellektuell klarhet överhuvudtaget. Även Kalle verkade en aning förvånad. Han borde sluta ha med kvinnliga "akademiker". Enda undantaget är väl den där slavisten för några veckor sedan.
Citera
2018-04-27, 23:12
Medlem
Det måste väl vara en aningens pinsamt om en feministisk queer akademiker som skrivit uppsats om KG utifrån detta perspektiv slås på fingrarna av Kalle (som hade bra mycket mer vassa, snabba och stringenta analyser...även utifrån låt säga ett queer perspektiv). Hennes ansats var väl ok men hennes intellektualiserande och vridande och vändande på temat kändes lite väl gymnasialt. Hon svävade ut i det blå ibland. Kalle var överslätande och sa att visst man kan tolka som man vill (underförstått även om det är helt off).

Man ska akta sig för att säga saker som ..enligt Foucault så... om man inte har en jävligt bra koll på densamma och kan få ihop det. Med andra ord att bara hitta en teori av Foucault och sedan applicera den på ett fenomen räcker liksom inte. Det krävs mycket mer för att få det intressant. By the way vem är Foucault (jag vet eftersom jag använde han i min uppsats när tiden begav sig , men då var det internt inom universitetet , en helt annan femma) dvs man måste utveckla sina tankar mer. Och samla ihop dem. Bara för att man nämner tex Foucault så legitimerar det inte att hitta på vad som helst anser jag (eller om man gör det så får man stå till svar för sina argument, visst hon var Kalles gäst så han var snäll emot henne). Jag saknar stunsen i hennes argument. Hon var inget vidare på att utveckla dem dessutom. I detta avsnitt var det Kalle som fick binda samman saker och ting.

p.s hon är väl ung så hon lär sig väl med tiden.

Dessutom, när man numera inte är så marinerade av vördnad för en del av våra sk stora samhällsfilosofer. Vad det för revolutionerande med Foucaults teorier? Makten utarbetar strategier för att disciplinera folket efter deras vilja? Om det må vara en strategi att tex stigmatisera och marginalisera, så? Det är ungefär det Foucault säger. Något som tänkare sedan antiken, och även vanligt folk, redan då fattat. Med andra ord gällande Foucault ;vari ligger genialiteten i att konstatera detta?
Senast redigerad av bulingenbul 2018-04-27 kl. 23:45.
Citera
2018-04-28, 12:22
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Det måste väl vara en aningens pinsamt om en feministisk queer akademiker som skrivit uppsats om KG utifrån detta perspektiv slås på fingrarna av Kalle (som hade bra mycket mer vassa, snabba och stringenta analyser...även utifrån låt säga ett queer perspektiv). Hennes ansats var väl ok men hennes intellektualiserande och vridande och vändande på temat kändes lite väl gymnasialt. Hon svävade ut i det blå ibland. Kalle var överslätande och sa att visst man kan tolka som man vill (underförstått även om det är helt off).

Man ska akta sig för att säga saker som ..enligt Foucault så... om man inte har en jävligt bra koll på densamma och kan få ihop det. Med andra ord att bara hitta en teori av Foucault och sedan applicera den på ett fenomen räcker liksom inte. Det krävs mycket mer för att få det intressant. By the way vem är Foucault (jag vet eftersom jag använde han i min uppsats när tiden begav sig , men då var det internt inom universitetet , en helt annan femma) dvs man måste utveckla sina tankar mer. Och samla ihop dem. Bara för att man nämner tex Foucault så legitimerar det inte att hitta på vad som helst anser jag (eller om man gör det så får man stå till svar för sina argument, visst hon var Kalles gäst så han var snäll emot henne). Jag saknar stunsen i hennes argument. Hon var inget vidare på att utveckla dem dessutom. I detta avsnitt var det Kalle som fick binda samman saker och ting.

p.s hon är väl ung så hon lär sig väl med tiden.

Dessutom, när man numera inte är så marinerade av vördnad för en del av våra sk stora samhällsfilosofer. Vad det för revolutionerande med Foucaults teorier? Makten utarbetar strategier för att disciplinera folket efter deras vilja? Om det må vara en strategi att tex stigmatisera och marginalisera, så? Det är ungefär det Foucault säger. Något som tänkare sedan antiken, och även vanligt folk, redan då fattat. Med andra ord gällande Foucault ;vari ligger genialiteten i att konstatera detta?

"jag vet eftersom jag använde han" han?

Fast det är ju typiskt för idioter som går på universitetet i dag. De bara läser något och sedan hänvisar till vad de läst, istället för att smälta det till ett eget tänkande.

Kalle är ju groteskt självupptagen, som alla skåningar, och ibland får man känslan att han väljer folk som han kan dominera, och snarare framstå som den smartare av de två. Det han åstadkommer är istället att demonstrera vad flumskolan och därtill hörande universitet har lett till. Ett land där folk verkar oförmögna att vara intellektuellt stringenta och dra intressanta slutsatser.
Citera
2018-04-28, 21:33
Medlem
Bättre när Kalle tar in halvgalningar som David Nessle som i princip är ostoppbara. Då kan faktiskt Kalles patenterade formel för att att bryta av , mästra och köra över få sig en utmaning som heter duga.

p.s såg Kalle Linds medverkan i programmet "Sveriges bästa" (tror den går på 4an). Om Sveriges bästa practical joke. Tyvärr visar då Kalle inte en så sympatisk sida av sig själv. Stilen, vad han sa, kroppsspråket , nop illa. Mycket besserwisser (han kan väl i och för sig inom sitt ämne få vara just det eftersom han är det men då borde det vara mer ödmjuk ). Har tyvärr alltmer börjat reta mig på Kalle Lind. Synd för jag gillar ändå verkligen Snedtänkt.

p.s ska jag vara ärlig så är jag ganska lika Kalle Lind vad det gäller när man framträder och talar inför publik ,även små grupper (jag är en nobody, talar om mitt arbete) . Även att skriva folk på näsan och förklara vad som JAG ser som det viktigaste. Min syn. Ibland bra att ha starka åsikter, men ytterst sällan är inte fallet så. Jag gissar att det är så på de flesta arbetsplatserna i Sverige (oavsett om du är arbetare eller tjänsteman). I alla fall i arbetslivet i Sverige. Tog mig ganska många år att inse att det är bara att hålla käften. Gör sitt tråkiga skkt sen vara lite glad att man har ett jobb och att lönen kommer den 25e. Så man kan vara omogen även som vuxen.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-04-28 kl. 21:50.
Citera
2018-05-03, 10:09
Medlem
erikbes avatar
I senaste episoden är jag gäst! Lyssna och näthata (eller älska)
Citera
2018-05-03, 12:02
Medlem
Har kommit ifrån poddlyssnandet på sistone och håller just nu på att lyssna ikapp. Hörde nyss avsnittet om manusförfattande, tyckte det var skitintressant. Vilka Snedtänkt-avsnitt från det senaste året är era favoriter? Och vilka kan jag hoppa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in