Citat:
Ursprungligen postat av
bulingenbul
Det måste väl vara en aningens pinsamt om en feministisk queer akademiker som skrivit uppsats om KG utifrån detta perspektiv slås på fingrarna av Kalle (som hade bra mycket mer vassa, snabba och stringenta analyser...även utifrån låt säga ett queer perspektiv). Hennes ansats var väl ok men hennes intellektualiserande och vridande och vändande på temat kändes lite väl gymnasialt. Hon svävade ut i det blå ibland. Kalle var överslätande och sa att visst man kan tolka som man vill (underförstått även om det är helt off).
Man ska akta sig för att säga saker som ..enligt Foucault så... om man inte har en jävligt bra koll på densamma och kan få ihop det. Med andra ord att bara hitta en teori av Foucault och sedan applicera den på ett fenomen räcker liksom inte. Det krävs mycket mer för att få det intressant. By the way vem är Foucault (jag vet eftersom jag använde han i min uppsats när tiden begav sig , men då var det internt inom universitetet , en helt annan femma) dvs man måste utveckla sina tankar mer. Och samla ihop dem. Bara för att man nämner tex Foucault så legitimerar det inte att hitta på vad som helst anser jag (eller om man gör det så får man stå till svar för sina argument, visst hon var Kalles gäst så han var snäll emot henne). Jag saknar stunsen i hennes argument. Hon var inget vidare på att utveckla dem dessutom. I detta avsnitt var det Kalle som fick binda samman saker och ting.
p.s hon är väl ung så hon lär sig väl med tiden.
Dessutom, när man numera inte är så marinerade av vördnad för en del av våra sk stora samhällsfilosofer. Vad det för revolutionerande med Foucaults teorier? Makten utarbetar strategier för att disciplinera folket efter deras vilja? Om det må vara en strategi att tex stigmatisera och marginalisera, så? Det är ungefär det Foucault säger. Något som tänkare sedan antiken, och även vanligt folk, redan då fattat. Med andra ord gällande Foucault ;vari ligger genialiteten i att konstatera detta?
"jag vet eftersom jag använde han" han?
Fast det är ju typiskt för idioter som går på universitetet i dag. De bara läser något och sedan hänvisar till vad de läst, istället för att smälta det till ett eget tänkande.
Kalle är ju groteskt självupptagen, som alla skåningar, och ibland får man känslan att han väljer folk som han kan dominera, och snarare framstå som den smartare av de två. Det han åstadkommer är istället att demonstrera vad flumskolan och därtill hörande universitet har lett till. Ett land där folk verkar oförmögna att vara intellektuellt stringenta och dra intressanta slutsatser.