• 6
  • 7
2015-08-28, 19:02
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ps. Får man fråga om du (eller den andre moderatorn ,han får gärna också svara) bekänner er till läran om att vi lever i en illusion eller i en simulering?
Ingen av moderatorerna är aktiva skribenter i detta subforum. Huruvida de är filosofisk intresserade eller inte, vet jag ej. Det är lite tråkigt då en moderator, enligt mig, bör vara någorlunda insatt i diverse ämnen som kan dyka upp i detta subforum. Fingertoppskänslan och, som din tråd lyfter fram, trådsammanslagningar torde bli avsevärt mycket bättre med en insatt moderator.
Citera
2015-08-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Ingen av moderatorerna är aktiva skribenter i detta subforum. Huruvida de är filosofisk intresserade eller inte, vet jag ej. Det är lite tråkigt då en moderator, enligt mig, bör vara någorlunda insatt i diverse ämnen som kan dyka upp i detta subforum. Fingertoppskänslan och, som din tråd lyfter fram, trådsammanslagningar torde bli avsevärt mycket bättre med en insatt moderator.
+1
Citera
2015-08-28, 20:16
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Aristoteles använde dock aldrig begreppet metafysik. Skrifterna sammanställdes några 100 år senare och fick då namnet metafysik, som bör uppfattas som just "Efter fysiken".

Jag har inte läst om Euclides, men förmodligen, genom en intersubjektiv prövbar metodologi, falsifierade Einstein Euclides geometri. Vetenskap är hypoteser som inte har falsifierats. Vetenskapens nutida epistemologiska paradigm är induktiv. Lagar och teorier härleds ur observationer och experiment. Som Karl Popper sa: en hittills icke-falsifierad hypotes visar enbart att hypotes inte har falsifierats.

Skäms på mig! Var helt inne på att det var Aristoteles satte metafysiken sist i bokhyllan, vilket jag tycker är en sådan fin metafor. Slarvigt, men Aristoteles har aldrig intresserat mig, så skyller på det.

Enligt Popper är det enbart möjligt att falsifera teorier, inte bekräfta. Så att kräva att saker ska vara "vetenskapligt bevisat" är lite svårt inom vissa ämnen. Men jag tänkte lite mer på Kuhn. De olika vetenskaps paradigmerna. Min poäng med Euclides var att under ca 2000 år, så sågs det som en ofelbar sanning. För det var ren vetenskap, och geometri. Men även det visade sig vara fel. Så tycker ibland att folk använder uttryck som "vetenskapligt bevisat" såsom det är samma som den absoluta sanningen.

Men nog off topic.
Citera
2017-11-10, 13:48
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det finns hundratals trådar här i Filosofiforumet som handlar om att vi inte lever i verkligheten utan i en simulation, illusion eller dröm,
http://postimg.org/image/ki7jig31t/
http://postimg.org/image/le7r2jla5/
http://postimg.org/image/5x6zlyerv/
Så att många här inne inte lever i verkligheten är ju uppenbart bevisat...
(Det finns ännu fler trådar som inte har orden illusion, simulation eller dröm i rubriken men ändå handlar om detta ämnet)

eller kanske att dessa trådar slås ihop till EN som det brukar göras här på FB med trådar som handlar om samma ämne!!!

Fråga: Vilka skillnader finns mellan er som tro sig veta att vi lever i en illusion, simulation eller dröm eller är det samma sak?

Precis vad som behövs! Du har helt rätt.

(FB) verkligheten bara en illusion eller?
(FB) Om allt är en illusion - inte verkligt - vad gör vi av det?
(FB) Är livet är en Illusion? Är skeptisk och har frågor .
(FB) Om livet är en illusion skapad av ditt undermedvetna, vad är då känslor och moral?
(FB) Om allt är en Illusion, vad finns ? Vad spelar roll och har betydelse ?
(FB) Livet eller illusion?
(FB) Möjligt att ersätta en illusion?
(FB) Är allt en illusion?
(FB) Är vår upplevelse en illusion?
(FB) Allt vi ser är en illusion?
(FB) Ytterligare en "världen är en illusion" tanke
(FB) Illusion eller verklighet, vad väljer du?
(FB) Varför skulle allt vara en illusion?
(FB) om mitt liv bara är en dröm/illusion
(FB) Beviset på att vi lever i en illusion?
(FB) Allt är bara en illusion!!

(FB) Är världen en kollektiv dröm och vad ger det oss för ansvar?
(FB) Tänk om allt är en dröm?
(FB) hur vet du att du inte lever i en dröm eller i en simulaton?
(FB) Vi lever i en gemensam dröm
(FB) Livet är en dröm
(FB) Dröm
(FB) Om allt var en dröm (hade man då varit densamma efter uppvaknandet? /Mod)
(FB) "Om Livet Är En Dröm??"
(FB) verklighet=dröm

(FB) Vi lever i en simulerad värld...
(FB) Nick Bostroms (idiotiska) idé om att vi lever i en simulerad verklighet
(FB) Simuleringsargumentet
(FB) Lever vi i en simulerad verklighet
(FB) Ingenting vi upplever är i närheten av verkligheten, bara så ni vet...
(FB) Så förhåller det sig. Allting är i en datorsimulering! Ingenting är på riktigt.
(FB) lever vi i en datorsimulation?
(FB) Är verkligheten simulerad ?
(FB) Simulera liv
(FB) Hur motbevisar man att livet inte är ett spel i simulation?
(FB) Simulation vs verklighet
(FB) Simuleringsargumentet, en publicering
Senast redigerad av LivingOnlyOnce 2017-11-10 kl. 14:07.
Citera
2017-11-10, 14:19
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:

Du har helt rätt. Jag hade gärna skrivit mer i filosofidelen, men den stora mängden skräp och dessa ständigt återkommande trådar som handlar om exakt samma sak gör att det mer känns som ett klotterplank än ett diskussionsforum. Det saknas en struktur för vad som diskuteras.

Jag har påtalat detta för moderatorerna och jag har lyckats tjata fram åtminstone några samlingstrådar. Ruskigbuss verkar hålla med om problemet i sak men lider av tidsbrist, vilket jag respekterar. Pojken med guldbyxorna verkar ha satt mig på ignore då han aldrig åtgärdar några av de rapporteringar jag skickar eller svarar på PM numera.
Citera
2017-11-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Du har helt rätt. Jag hade gärna skrivit mer i filosofidelen, men den stora mängden skräp och dessa ständigt återkommande trådar som handlar om exakt samma sak gör att det mer känns som ett klotterplank än ett diskussionsforum. Det saknas en struktur för vad som diskuteras.

Jag har påtalat detta för moderatorerna och jag har lyckats tjata fram åtminstone några samlingstrådar. Ruskigbuss verkar hålla med om problemet i sak men lider av tidsbrist, vilket jag respekterar. Pojken med guldbyxorna verkar ha satt mig på ignore då han aldrig åtgärdar några av de rapporteringar jag skickar eller svarar på PM numera.

Samlingstrådar är värdelösa och oläsbara. Det finns inget som hindrar dig från att skriva mer.

Om filosofiforumet är ett klotterplank, vad är då felet med det?
Citera
2017-11-10, 15:26
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Samlingstrådar är värdelösa och oläsbara. Det finns inget som hindrar dig från att skriva mer.

Om filosofiforumet är ett klotterplank, vad är då felet med det?

Modererade samlingstrådar håller skräppostare borta vilket gynnar seriös diskussion. Om du vill posta klotter håll dig till Laidback.
Citera
2017-11-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Modererade samlingstrådar håller skräppostare borta vilket gynnar seriös diskussion. Om du vill posta klotter håll dig till Laidback.

Du har ju redan forumet akademisk filosofi. Varför vill du göra hela filosofiforumet lika tomt?
Citera
2017-11-10, 15:55
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Du har ju redan forumet akademisk filosofi. Varför vill du göra hela filosofiforumet lika tomt?

Varför vill du fylla Filosofi med trams?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in