Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-26, 13:35
  #1
Medlem
mega_raptors avatar
Jag kom plötsligt på att tänka på en sak
........detta är helt sjukt så för bered er på lite Mind Fuck hehe!!


"get a loade of this " ....

tänk om ALLTING bara är en drömm??+ alltså så när ni tror ni e Vakna så i självaverket så sover ni??
ni får nog täkna lite "Out side the box" för förstå va jag menar
man kan ju ALDRIG va säker på att man e vaken!! För nivet när ni Drömmer så tror ni egentligen att ni är "vakna!"

Undrar faktist varför ingen har tänkt på det tidigare hehe
Citera
2008-02-26, 14:08
  #2
Medlem
Jordens avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Simulism

Det går att skapa en diskussion kring ämnet men nog har tanken slagit de flesta.
Citera
2008-02-26, 14:14
  #3
Medlem
Pedersons avatar
Har tänkt så flertalet gånger så du är nog inte den enda
Citera
2008-02-26, 14:53
  #4
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega_raptor
Jag kom plötsligt på att tänka på en sak
........detta är helt sjukt så för bered er på lite Mind Fuck hehe!!


"get a loade of this " ....

tänk om ALLTING bara är en drömm??+ alltså så när ni tror ni e Vakna så i självaverket så sover ni??
ni får nog täkna lite "Out side the box" för förstå va jag menar
man kan ju ALDRIG va säker på att man e vaken!! För nivet när ni Drömmer så tror ni egentligen att ni är "vakna!"

Undrar faktist varför ingen har tänkt på det tidigare hehe

Om livet är en dröm vem är det då som drömmer? När jag var liten hade jag dessa tankar men genom att tänka logiskt har jag avfärdat dessa.

Ps. ta det lugnt med "grejorna".
Citera
2008-02-26, 16:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Om livet är en dröm vem är det då som drömmer? När jag var liten hade jag dessa tankar men genom att tänka logiskt har jag avfärdat dessa.

Ps. ta det lugnt med "grejorna".
Gud.


Tror man på detta tror man även automatiskt på Solipsism?
Citera
2008-02-26, 16:53
  #6
Medlem
West-ens avatar
Hah! Jag tror faktiskt att nära 100% av befolkningen har fått tanken någon gång. Du är INTE ensam.
Påståendet är svårt att motbevisa med argument, eftersom påståendet är så vidtäckande. Kanske tom omöjligt att motbevisa att verkligheten skulle vara en illusion.
Dock är det svårt att bevisa också.
Men så är det förstås med allt annat också. Ingenting går att bevisa.
Citera
2008-02-26, 17:43
  #7
Medlem
Confunduss avatar
Att utgå från att verkligheten inte är en dröm är en rätt hälsosam utgångspunkt.
Att bevisa att så är fallet är givetvis omöjligt, men det är mer bekvämt så.
Citera
2008-02-26, 17:55
  #8
Medlem
Crossmacks avatar
"Om detta är en dröm, vem är det i så fall som drömmer?"

... du?

Du drömmer väl dig själv (som i att allt händer från din synvinkel) när du drömmer?

Och det kan det ju mycket väl vara, men spelar det någon som helst roll?
Om vi säger att livet är en dröm och döden innebär att man "vaknar" så betyder ju det att man utan tvekan kan gå och hoppa från en bro och komma helskinnad ur det.

Och så borde ju ingen annan finnas egentligen? Om det är en dröm kan ju inte andra människor ha ett egentligt "medvetande" utan bara vara illusioner. Så man kan också vara ett arsel mot allt och alla.

fast vi vet inte om detta är sant, så det bästa vore att vara på den säkra sidan och bete sig som vanligt som om det här är ditt enda liv och alla andra finns.

Och så tror jag nog att många andra har tänkt på detta.
Citera
2008-02-26, 21:32
  #9
Avstängd
EcstaZys avatar
Jag har också haft den här tanken. Sen finns det ju en annan tanke också, tänk t.ex. att alla du ser bara är där för att du ska se dem. Alltså att dem bara spelar teater egentligen.
Eller bara är spelpjäser men att du har huvudrollen.

Lite farliga tankar om en psykopat skulle få för sig att eliminera sina medspelare
Citera
2008-02-27, 10:46
  #10
Avstängd
Mad monks avatar
Du menar som i filmen The Truman show?

http://www.imdb.com/title/tt0120382/

Visst den tanken har slagit mig många ggr.
Citera
2008-02-27, 11:13
  #11
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Drömmen och drömmare är en ganska god metafor för vardagsmänniskans medvetandetillstånd. Man får dock vara försiktig med att tolka in detta bokstavligt så att det inte faller i solipsism-fällan.

Sincerus Renatus
Citera
2008-02-27, 14:00
  #12
Medlem
Hur skulle karaktärerna i ens dröm ens kunna bevisa det, om man faktiskt drömmer..? Men å andra sidan låter det lite långsökt att man i ett tillstånd skulle simulera en undersökning om man verkligen innehar sagda tillstånd..

Antagligen något större än dröm isåfall, men visst, tanken är god.

För den delen skall det sägas att jag under den senaste tiden allt mer börjat "tro"/anse det vara godtagbart att denna värld skulle vara en dröm, dock som jag försökte säga, något "högre" än dröm.

//Kennie
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback