Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-04-25, 22:32
Medlem
Akilles-själs avatar
Gott folk, det är sååå mycket som inte går att förklara öht att jag mer och mer tror vi lever i någon form av "Matrix" där te x naturlagar bara är avancerade kodningar i någon surrealistisk simulation vi tror är "verkligheten".
Det är nästan inget som går ihop, vi kan inte ens klara av att tänka och se det egentligen självklara rakt framför oss många gånger..
Andra gånger tänker man på saker som hur en sms trafik, miljoner telefon samtal från när och fjärran varje sekund och alla hör varandra tydligt och klart trotts att det även skickas runt annan information samtidigt som polisradio, tv-sändning, Google sökningar, walkie-talkies osv samtidigt överallt utan att krocka runt omkring oss, nää skulle inte tro det......
Tredje gången tänker man på saker som att hur minnen och intryck samt känslor bara kan komma och gå som dom vill trotts att de teoretiskt alltid borde finnas där helt tillgängliga eller inte alls. ..
Vilka eller vad som egentligen är sanningarna eller lögnerna, upp eller ner, rätt eller fel är helt manipulerat genom hela strukturen vi kallar civilisation, samhälle och kultur och vem vet något öht egentligen??

Frågan jag ställer mig är inte längre om något inte stämmer, utan snarare varför och vad, som egentligen pågår???

Jag menar ingen kan gå ut i naturen och bygga en satellit telefon eller nya iPhone från grunden från start, trotts att det då "teoretisk" egentligen bord gå att göra haha, men vem kan en sån grej i verkligheten ens teoretiskt..
Ingen skulle ens orka komma på tanken att ifrågasätta saker så grundligt..

Vad tror DU det är som pågår egentligen?

MvH från en kanske allt för trött & "överanalyserande" Akilles
Citera
2015-04-25, 23:17
Medlem
Mitt sätt att arbeta är att analysera och observera mina tankar.
Vilken färg.
Vilken form.
Hur starkt ljus?
Varför?
Varför inte?

Kan jag tänka ljusare tankar?
Ja?
Nej?

Vilka tankar är ljusast?
Sol?
Lejon?
Varför?
Varför inte?

Osv.
Boom.
Citera
2015-04-25, 23:33
Medlem
morpdeuss avatar
http://picosong.com/XmcR/
Citera
2015-04-25, 23:39
Medlem
maceruss avatar
Ingenting? Finns ett garanterat undantag: medvetandet.
Citera
2015-04-26, 00:14
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Ingenting? Finns ett garanterat undantag: medvetandet.
Medvetandet är inte så opartiskt av all hjärntvätt till höger bäggr vänster i generation efter generation sen industrialiseringen iaf (och vem vet ens hur hur tiden innan egentligen såg ut, egentligen? Ingen finns att berätta om det idag..
Citera
2015-04-26, 00:17
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
http://picosong.com/XmcR/
Jag hör inte ett ord av vad de säger/sjunger, låter som hindi men SWIM är lite maxad just nu
Citera
2015-04-26, 00:19
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Mitt sätt att arbeta är att analysera och observera mina tankar.
Vilken färg.
Vilken form.
Hur starkt ljus?
Varför?
Varför inte?

Kan jag tänka ljusare tankar?
Ja?
Nej?

Vilka tankar är ljusast?
Sol?
Lejon?
Varför?
Varför inte?

Osv.
Boom.
Det där gav absolut noll sammanhang för mig?
Citera
2015-04-26, 00:34
Medlem
Jag har själv haft många filosofiska tankar när jag mediterat, Bland annat:

"Allt är i mig" och "Det fysiska och the spirutal är samma"
Eftersom precis ALLT vi upplever (sinnen, magkänslor, "verklighets-känslor", och livit i sig själv m.m.) kommer innefrån oss och att allt är samma sak. Ungefär som en kompakt projektor som spelar upp en film på en duk och vi lever på filmduken men allt är i projektorn.
Citera
2015-04-26, 00:35
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Jag har själv haft många filosofiska tankar när jag mediterat, Bland annat:

"Allt är i mig" och "Det fysiska och the spirutal är samma"
Eftersom precis ALLT vi upplever (sinnen, magkänslor, "verklighets-känslor", och livit i sig själv m.m.) kommer innefrån oss och att allt är samma sak. Ungefär som en kompakt projektor som spelar upp en film på en duk och vi lever på filmduken men allt är i projektorn.
Detta kallas ofta egodöd, kolla upp det
Citera
2015-04-26, 01:20
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Medvetandet är inte så opartiskt av all hjärntvätt till höger bäggr vänster i generation efter generation sen industrialiseringen iaf (och vem vet ens hur hur tiden innan egentligen såg ut, egentligen? Ingen finns att berätta om det idag..
Jag begriper mig inte på det där inlägget över huvud taget... Va?
Senast redigerad av macerus 2015-04-26 kl. 01:23.
Citera
2015-04-26, 01:36
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Jag begriper mig inte på det där inlägget över huvud taget... Va?
Det jag säger är bara att man inte riktigt kan lita på sitt medvetande för det är inte opartiskt som ganska många lätt tror
Citera
2015-04-26, 01:53
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Det jag säger är bara att man inte riktigt kan lita på sitt medvetande för det är inte opartiskt som ganska många lätt tror
... Lita på sitt medvetande? Det finns ingenting en person kan vara så säker på än upplevelsen av att vara medveten. Det är den enda absoluta sanning en person kan besitta.

Vad i helvete har ens industrialismen att göra med säkerheten om att vara medveten?
Senast redigerad av macerus 2015-04-26 kl. 01:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in