Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-01, 06:12
  #1
Medlem
Nu får ni tänka lite poetiskt och svävande och inte så jävla logiskt. Utan ta in det ni läser.

Tänk om allt som ni ser, gör och känner bara är "luft". Allt som händer är ingenting, det är ditt undermedvetna som skapar den världen som DU lever i. Fast NI finns inte det är bara JAG som finns. Ni är tankar i mitt undermedvetna, det ni säger och gör är tankar i mitt undermedvetna.

Alltså har det jag gör ingen som helst betydelse. Eftersom det är mig själv jag möter. Fast jag finns inte heller jag är bara luft jag med.

Alla lever i en fasad. Där verkligheten är den ni lever i. I denna verklighet är det de "galna" som lever. Det är dom som ser den verkliga världen, det är dom som ser genom fasaden. Det är därför vi uppfattar dom som galna.

"Är jag galen", "är jag normal", "är det såhär för alla"

Desto djupare du går i dessa tankar, desto värre och sjukare blir världen, egentligen existerar den inte överhuvudtaget. Utan den finns bara i ditt huvud och du vet inte vad som är vad, i början tror du att alla har det likadant, ju mer du gräver, ju djupare går du in i dig själv och tror mer och mer på att allt bara är en illusion inne i ditt huvud, att ingenting annan existerar, inte ens du, det bara finns samtidigt som det inte finns, du känner saker, men fattar inte varför, vill vara kvar samtidigt som du vill få det att sluta, du vet inte om du vill dö eller leva. Det går inte att hantera, allt blir bara helt sjukt och ju mer du tänker, ju fler frågor får du. ”Du” besvarar dina egna frågor, får svar, men det leder bara till ännu fler frågor. Du finns helt enkelt inte. Du vet inte vad som är vad, ingenting finns.

Lite av det jag skrev ovan är förklarat av en annan som uppenbarligen haft exakt samma upplevelse, illusion eller vad det nu är som jag. Eller är det det där som är det verkliga livet? Och det som vi har som vårt ”liv” och det vi lever normalt. Gå till jobbet, skolan, allt annat. Är det grejor som vi gör bara för att slippa detta? För att detta är bortom vårat förstånd? För att vi inte kan förstå detta? Och därför automatiskt flyr och gör annat utan att vi vet om det, och att det är därför vi inte heller fattar hur allt skapades? För att det egentligen inte finns någonting alls? Utan allt är en illusion, precis allt, finns ingenting, ingen värld, inget liv, inget allt, utan det som är förklarat där uppe är det verkliga livet, som är skrämmande? Som kanske kan förklara varför vissa människor är galna, gör helt sjuka saker i vår ”normala värld”? Där vi försöker styra allt av en högre makt, men egentligen är det såhär livet ser ut. Det gäller bara att inse det. Och ju mer man inser det, ju mer faller man in i det, och ju häftigare blir världen, men samtidigt blir det ännu mer skrämmande. För man förstår ingenting, men detta gör att våra sinnen kan njuta till fullo, om vi bara tillåter de.

För när jag var inne i detta tillstånd så var det världens rus, hjärtat slog i 360 hela tiden, var helt till mig, helt uppslukad av detta, ville bara ha mer och mer, kände sånt begär av allt, samtidigt som jag bara ville försvinna och få det att sluta?

Är detta en rimlig förklaring till livet? Eller vad är egentligen detta? Det är i alla fall en verklig historia jag upplevt.

Är det någon mer här som haft en sådan här upplevelse eller känner såhär just nu? Är detta normalt? Är detta livet? Eller är det en illusion eller psykos?

Någon som har något svar eller några tankar kring detta?
Citera
2013-08-01, 06:48
  #2
Medlem
Fan vad gött att du också varit med om detta. Då är jag åtminstone inte ensam gud i världen. : )

Solipsism kallas denna inställning inom filosofin.

Jag vet inte om du läste min tråd som jag skrev här på forumet förut. Nåväl, jag har haft dessa känslor ett bra tag. Eller de har tilltagit med tiden. Naturligtvis innebär inställningen att allt som är bra blir otroligt bra och allt som är skrämmande blir otroligt skrämmande. Allt som är bra är ju naturligtvis en del av en själv på samma sätt som allt skrämmande också är det. Man är själv ansvarig för att bra och dåligt som någonsin inträffat i världen. Det kan vara riktigt obehagligt samt oerhört behagligt.

Kanske försvinner allt bara när jag dör. Allt jag gör numera är att söka tecken på att det inte är så. Denna tråd är ett sådant tecken.

Personligen har jag visserligen alltid lekt med tanken att jag är utvald av gud. Kanske är det sådana tankar som lett till min situation.

Fy fan, TS, jag skickar dig ett PM så tar vi gudar detta mellan varann.
Citera
2013-08-01, 07:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Fan vad gött att du också varit med om detta. Då är jag åtminstone inte ensam gud i världen. : )

Solipsism kallas denna inställning inom filosofin.

Jag vet inte om du läste min tråd som jag skrev här på forumet förut. Nåväl, jag har haft dessa känslor ett bra tag. Eller de har tilltagit med tiden. Naturligtvis innebär inställningen att allt som är bra blir otroligt bra och allt som är skrämmande blir otroligt skrämmande. Allt som är bra är ju naturligtvis en del av en själv på samma sätt som allt skrämmande också är det. Man är själv ansvarig för att bra och dåligt som någonsin inträffat i världen. Det kan vara riktigt obehagligt samt oerhört behagligt.

Kanske försvinner allt bara när jag dör. Allt jag gör numera är att söka tecken på att det inte är så. Denna tråd är ett sådant tecken.

Personligen har jag visserligen alltid lekt med tanken att jag är utvald av gud. Kanske är det sådana tankar som lett till min situation.

Fy fan, TS, jag skickar dig ett PM så tar vi gudar detta mellan varann.

Ska kolla upp solipsism!

Har faktiskt inte kollat in din tråd, tror jag inte i alla fall. Har du skrivit den nyligen? Jag brukar nämligen mest skriva här/sitta här när jag vill kolla upp saker och råkar hämna här, eller om jag har saker jag undrar över, detta är lite som ett wikipedia där man kan diskutera med andra och där trådarna oftast är seriösa.

Skönt att det finns fler! Ser fram emot att prata med dig! Precis personer som dig jag sökte, skönt att man hitta en! Skickade iväg ett PM till dig som jag antar att du sitter och svarar på nu med (: I annat fall lär du ju se detta inlägg och sedan se PM:et.
Citera
2013-08-01, 09:30
  #4
Medlem
Jo det är nog så att verkligheten på något sätt delvis är byggd kring solipsism eftersom jag kan påverkar min omgivning (oavsätt om den bara finns i mitt huvud). Men omgivningen tycks också kunna påverka mig. Så nej, solipsism är inte svaret på dina grubblerier tvärtom är det en obehaglig återvändsgräns utan någon väg ut Ät en rejäl frukost och gör något vettigt!
Citera
2013-08-01, 10:11
  #5
Medlem
Detta är inte någon ny eller unik tanke (förutsatt att vi andra finns). Det är ju en tanke man kunde undra över redan innan puberteten, och jag tror att de flesta av oss någon gång lekt med tanken.

Men det är klart att det är ett roligt tankeexperiment

Om det också var så att allting var en illusion, så är det ju ett resultat av dina tankar. Omgivningen kan påverka dina tankar mer än vad dina tankar kan påverka omgivningen. Se vad en substans (omgivningen) kan göra med din tankeverksamhet.


Men om det är så att allt är en illusion, gör det verkligen någon skillnad? Denna illusion upplever du uppenbarligen vare sig du vill eller ej, eller hur?

Finns det något sätt att komma ut ur illusionen som inte riskerar att orsaka permanent lidande eller skador om det visar sig att du har fel?

För om du ska vara logisk så är både alternativ A och B möjliga. Lev ditt liv och var lycklig, vare sig det är en illusion eller ej. Om allt visade sig vara en illusion när du dör så har du fått mer kunskap och erfarenhet om du levt ditt liv fullt ut och lycklig. Allt annat skulle endast resultera i mindre kunskap sett ur ditt perspektiv.

Tanken är alltså helt enkelt endast rolig att leka med, men det ger inte mer än så.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2013-08-01 kl. 10:14.
Citera
2013-08-01, 10:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Jo det är nog så att verkligheten på något sätt delvis är byggd kring solipsism eftersom jag kan påverkar min omgivning (oavsätt om den bara finns i mitt huvud). Men omgivningen tycks också kunna påverka mig. Så nej, solipsism är inte svaret på dina grubblerier tvärtom är det en obehaglig återvändsgräns utan någon väg ut Ät en rejäl frukost och gör något vettigt!

I och med det sagt är det "inget ställe jag borde vara på"?
Citera
2013-08-01, 10:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Detta är inte någon ny eller unik tanke (förutsatt att vi andra finns). Det är ju en tanke man kunde undra över redan innan puberteten, och jag tror att de flesta av oss någon gång lekt med tanken.

Men det är klart att det är ett roligt tankeexperiment

Om det också var så att allting var en illusion, så är det ju ett resultat av dina tankar. Omgivningen kan påverka dina tankar mer än vad dina tankar kan påverka omgivningen. Se vad en substans kan göra med din tankeverksamhet.


Men om det är så att allt är en illusion, gör det verkligen någon skillnad? Denna illusion upplever du uppenbarligen du vill eller ej, eller hur?

Finns det något sätt att komma ut ur illusionen som inte riskerar att orsaka permanent lidande eller skador om det visar sig att du har fel?

För om du ska vara logisk så är både alternativ A och B möjliga. Lev ditt liv och var lycklig, vare sig det är en illusion eller ej. Om allt visade sig vara en illusion när du dör så har du fått mer kunskap och erfarenhet om du levt ditt liv fullt ut och lycklig. Allt annat skulle endast resultera i mindre kunskap sett ur ditt perspektiv.

Tanken är alltså helt enkelt endast rolig att leka med, men det ger inte mer än så.

Okej, du kanske har lust att även kolla i min andra tråd, där jag går in lite djupare på detta, hur jag kom dit, eller inte riktigt, men en upplevelse jag hade helt enkelt, som jag gärna behöver lite svar på. Några funderingar?

Anledningen att jag skapade tråden är ju inte bara för att jag haft det på ett tankemässigt plan, då förstår ju även jag att tanken kanske folk haft länge och långt innan mig. Utan det har mer med upplevelsen att göra. Det är ju en sak att fundera i dessa banor och en annan ska att verkligen uppleva det, eller hur?

Som sagt, kika gärna på min andra tråd, behöver svar där.

https://www.flashback.org/p44567397#p44567397
Citera
2013-08-01, 14:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
I och med det sagt är det "inget ställe jag borde vara på"?

jamen, hur ska vi kunna vara seriösa om du bara tror jag är en illusion i ditt huvod? Visst, solipsism är en intressant tankelek men som tyvärr inte leder någonvart. Visst kan man leva ett liv i tron att man är den enda i universum som tänker, men vad tillför det livet och dig själv?
Citera
2013-08-01, 15:11
  #9
Medlem
sannkunskaps avatar
Du har sett "genom" illusionen och upplevt något mer, kärleken som ÄR du.
Fler och fler människor vaknar vilket är HELT UNDERBART.
Citera
2013-08-01, 22:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Du har sett "genom" illusionen och upplevt något mer, kärleken som ÄR du.
Fler och fler människor vaknar vilket är HELT UNDERBART.

Har du upplevt detta? Ja, det är HELT UNDERBART, men samtidigt HELT SKRÄMMANDE på samma gång? Vad ska jag tänka angående detta? Är det jag levt i innan (och nu när jag typ kommit ur det), en förvrängd bild som egentligen inte stämmer, men de flesta delar? Om du förstår hur jag tänker här?
Citera
2013-08-02, 15:41
  #11
Medlem
Om du är jag så vet du vad jag ska skriva.
Ett nummer mellan 1-100 tack.
Citera
2013-08-02, 16:24
  #12
Medlem
Impossible.Ms avatar
Jag har inte haft ett rus likt dig däremot har tanken att världen är "endast" skapad för mig vid 11-12 års ålder. Den var mer Sci-Fi, egentligen befann jag mig i dvala någonstans. Teorin bevisades vara felaktig när jag såg all matematik som existerade i min s.k värld. INGEN CHANS ATT MITT UNDERMEDVETNA ÄR SÅ KREATIV.

En mer intressant teori är att vi egentligen befinner oss i en plats långt ifrån och upplever våra nuvarande liv som en dröm, när vi dör vaknar vi. NOTERA, livet är inte skapat av vår undermedvetna utan av någon annan individ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback