2010-11-24, 16:38
Medlem
Jahapp då har man kuggat sig för ANDRA gången idag då! Min första uppkörning har jag full förståelese för att jag kuggade, han fick ingripa vid en väjningsplikt då jag åkte ut för tidigt. Har aldrig gjort något så klantigt tidigare men nerverna spelade ett spratt! Hursomhellst fick jag en minst sagt översittare till kontrollant då och på honom lät det i princip som att jag knappt kunde köra bil och skulle "börja om med allt från början" i princip. Detta tärde ner på mitt självförtroende något fruktansvärt och jag tänkte fyfan aldrig mer! Men tog en körlektion dagen efter med min snälla körlärare och då gick allt bra igen och tog mig mod att boka en ny uppkörningstid. Med hopp om att inte få samma idiotiska översittare som gav sig på mig för att han kände väl att jag är en sån som inte vågar säga emot.

Idag på mitt andra försök fick jag hursomhellst en snäll gubbe och jag tyckte allt gick toppen tills han bad mig att stanna i en brant uppförsbacke vid ett bostadsområde där det knappt är någon trafik. Det första snöovädret kom idag så vägen var täckt med snö och ingen hade saltat. Jag gasade iallafall på men kom inte frammåt. Åkte då bakåt en bit och gjorde ett nytt försök men kom inte enda upp. Då gav han tipset att inte höja kopplingen så mycket och lite mindre gas och då gick det bra. Iallafall så var det detta han kuggade mig på Har inte haft någon chans att träna på start i uppförsbacke i snö så jag tyckte faktiskt att det känndes lite orättvist. Han hade ju inte anmärkning på något annat förutom att jag hade svängt ut på väggrenen lite för sent vid högersväng på landsväg, då han tyckte att jag skulle ha svängt ut tidigare så att bakomvarande kunde köra om. Någon som vet om man alltid ska använda ev. väggren som en "avfartssträcka" om det finns en sån och den ej är heldragen såklart?

Hursomhellst är jag nu orolig att jag ska kugga min tredje på någon småsak, dom verkar så petiga. Jag utgör inte någon fara för andra trafikanter och jag vet att jag kan. Men känner mig ändå så fruktansvärt kass nu när jag kuggat mig två gånger. Men nu måste jag ta mig i kragen och se till att jag kan starta fin fint i snöiga uppförsbackar! Någon som har några tips?
Citera
2010-11-24, 17:05
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lipsays
text

Ut och träna i uppförsbackar och träna på att lägga bilen i dragläge.
Citera
2010-11-25, 22:39
Medlem
Japp Var ut och tränade idag i samma uppförsbacke som han kuggade mig på. Och det visade sig att mamma inte heller kunde komma upp när hon startade i den backen och hon har fan haft körkort i 25 år, "det här är ju rena isgatan" sa hon och jo mycket riktigt var jag ut och sparka undan lite snö och hela backen var täckt av is, syntes även där snön försvunnit då man gasat på samma ställe i ett försök att ta sig upp. Lite taskigt av kontrollanten att välja en sån backe att låta mig göra "start i backe" på tycker jag. Någon som har något tips på hur man gör i hala uppförsbackar? Måste ju räkna med att jag får start i backe som ett moment nästa gång eftersom det var det jag blev kuggad för.
Senast redigerad av Lipsays 2010-11-25 kl. 22:44.
Citera
2010-11-25, 22:50
Medlem
Floatingflutes avatar
Citat:
Japp Var ut och tränade idag i samma uppförsbacke som han kuggade mig på. Och det visade sig att mamma inte heller kunde komma upp när hon startade i den backen och hon har fan haft körkort i 25 år, "det här är ju rena isgatan" sa hon och jo mycket riktigt var jag ut och sparka undan lite snö och hela backen var täckt av is, syntes även där snön försvunnit då man gasat på samma ställe i ett försök att ta sig upp. Lite taskigt av kontrollanten att välja en sån backe att låta mig göra "start i backe" på tycker jag. Någon som har något tips på hur man gör i hala uppförsbackar? Måste ju räkna med att jag får start i backe som ett moment nästa gång eftersom det var det jag blev kuggad för.

Vet inte hur snabb du är med kopplingsarbetet mm men försök med detta :
Står du och spinner på ettan, var snabb ner med kopplingen och lägg i tvåan och höj kopplingen i "normal" takt, känner du att bilen håller på att dö när du ska rulla iväg, ge liiite mera gas och du kommer rulla iväg försiktigt. Högre växel gör att bilen inte driver hjulet lika snabbt, men det känner du säkert till.

Fick göra detta så sent som i eftermiddags med framhjulsdriven passat.

Ps: Glöm inte "start från vägkant" bara
Citera
2010-11-26, 10:05
Medlem
Tack så mycket för tipsen! Ska ut och försöka mig fram i eftermiddag om man kan hitta på en backe utan spec. mycket trafik då.

Hehe nejdå vid "start från vägkant" ska jag absolut inte glömma att blinka ut om jag får det nästa gång. Men när han har låter mig stanna i en backe och sen starta i den kan väl inte det räknas som start ifrån vägkant?
Citera
2010-11-26, 21:21
Medlem
Floatingflutes avatar
Citat:
Tack så mycket för tipsen! Ska ut och försöka mig fram i eftermiddag om man kan hitta på en backe utan spec. mycket trafik då.

Hehe nejdå vid "start från vägkant" ska jag absolut inte glömma att blinka ut om jag får det nästa gång. Men när han har låter mig stanna i en backe och sen starta i den kan väl inte det räknas som start ifrån vägkant?

Låter bra ! Bara att kämpa på och plötsligt så bara sitter det där i ryggmärgen, och man kan göra det men har svårt att förklara hur..

Jodå, troligtvis kommer inspektören att be dig köra in till kanten i backen för att inte störa övrig trafik, och då gäller det att kolla speglarna och döda vinkeln innan du blinkar och kör
Citera
2010-12-09, 14:24
Medlem
Tack för tipsen, klarade uppkörningen idag. Tyckte själv att det gick lite halvknackigt, mötte tex. en lastbil på en så smal och krokig vinterväg att det inte ens gick att mötas två personbilar. Shiiiiit tänkte jag Men la i backen och kunde backa in på en lite ficka en bit bak. Hade turen att få en så söt och snäll kvinna idag, man kände verkligen att hon var godhjärtad. Nu är jag iallafall glad! Lycka till alla och ge inte upp! Det gjorde inte jag.
Citera
2010-12-20, 09:04
Medlem
lillusens avatar
Kuggat två uppkörningar nu...
Första gången var jag säker på att jag skulle klarat det, hade tagit 33 körlektioner på körskolan
och körläraren tyckte att jag var "klar". Så det kändes okej! Dessutom var det på min hemort,
vilket är otroligt skönt. Där man vet exakt hur det ser ut, alla småvägar, regler, skyltar osv.
För nervösiteten sätter in är jag sååå glad att slippa leta runt.

Jag tyckte att det gick bra, vi kom från en 50 väg till en 70 väg.
Och, fråga mig inte varför, accelererade jag bara upp till 65 km/h.
Jag var nervös att köra för fort, dessutom var det ganska halt.
Så det var anledning nr ett - damen bredvid fick aldrig se mig i någon
högre hastighet än 65...

Anledning nr 2 var när jag stod på en mindre grusväg och skulle upp på
landsvägen. Jag skulle upp till vänster och sneställde däcken till vänster.
Tänkte inte nå mer på det då, för när sikten var fri så körde jag bara upp
till vänster och kom över på min vägbana direkt.
Men enligt henne sen när vi stannat bilen - så hade jag utsatt henne för
livsfara OM det hade dykt upp någon bakom (jag hade fri sikt från lilla vägen,
alltså en rak väg och ingen kurva precis innan där jag stod men men) och kört
in i mig, pga mina sneställda däck så hade vi kunnat krocka rejält.

Lätt att sitta här och försvara sig. Men det kändes så surt!

Andra ggr var inne i sthlm. Jag visste att jag skulle kugga den, men ville testa
inne i stan för att testa min egen körförmåga och se om jag skulle behöva ta
lite lektioner utanför byhålan. Och det behövde jag. Körde fel för många ggr
och kuggade pga "miljöbov", sen var jag dålig vid en väjningsplikt. Men det visste
jag så den kuggningen kändes mer rättvis och jag var faktiskt stolt o glad
trots kuggningen. Jag klarade liksom relativt felfritt att köra inne i stan!

Nu har jag uppkörning imorn igen - på hemorten!
Sååå himla skönt.
Dock snökaos. Vad ska jag tänka på?!

Haha, skrev förresten in mig på en körskola närmre sthlm nu för ett tag sen för att
jag ville få mer stadsvana i min körning. Och när jag beskrev min första kuggning
visste körlärarn exakt vem tanten som kugga mig var, haha han skrattade bara och
sa att hon var "såååå fånig..."
Citera
2010-12-20, 16:16
Medlem
Tredje gången gillt vetdu! Snökaoset är ingen höjdare men det som är bra är att dom kan inte klaga på att man inte står innanför linjerna om man får parkera, eftersom dom oftast inte alls syns tydligt. Dessutom syns ofta stop/väjnings/heldragna linjer inte spec. bra och det kan man ju inte göra någonting åt så därför kan dom inte kugga på det.

Tänk på att inte åka och vända på någon privat tomt/uppfart ex. om dom säger att du ska vända på lämpligt ställe, men det vet du säkert redan. Backa runt ett hörn kan vara ett bra alternativ om det ej är mkt trafik.

Och det där med att du åkte så lite "för sakta" tycker jag lät sjukt, herregud i vinterväglag ska det ses som någonting positivt att man tar ned farten. Och att hon sen var "livrädd" för det där med däcken visar ju på lite dubbelmoral, är väl minst lika farligt att åka snabbt i halt väglag isf.

Hoppas du inte får en lika petig kontrollant imorgon, lycka till!
Citera
2010-12-24, 00:06
Medlem
kommando-kalles avatar
Tog lappen igår på andra försöket, kugga på första på en skitsak egentligen.. Eller två rättare sagt.

Det första var att jag körde 100 på en 110 väg när det var helt tomt och glashalt på E18. Kändes lite fånigt. Sedan att jag inte bromsade tillräckligt vid en korsning där högerregeln gäller. Känns lite surt då jag kollade över staketet på bägge sidor och såg ingen bil men valde ändå att bromsa ner lite för att vara övertydlig. Men herr viktigpetter valde att köra bromspedalen ner i backen ändå... Kan tillägga att jag då körde jag 25 på en 30 väg och bromsade ner till 15-20..
Citera
2010-12-25, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Tog lappen igår på andra försöket, kugga på första på en skitsak egentligen.. Eller två rättare sagt.

Det första var att jag körde 100 på en 110 väg när det var helt tomt och glashalt på E18. Kändes lite fånigt. Sedan att jag inte bromsade tillräckligt vid en korsning där högerregeln gäller. Känns lite surt då jag kollade över staketet på bägge sidor och såg ingen bil men valde ändå att bromsa ner lite för att vara övertydlig. Men herr viktigpetter valde att köra bromspedalen ner i backen ändå... Kan tillägga att jag då körde jag 25 på en 30 väg och bromsade ner till 15-20..

du har inte funderat på att det kanske var 80 eller 90 på motorvägen??
åkte med på uppkörning med en av mina elever förra veckan och hastigheten var nedsatt till 80..dett missade hon givetvis och körde 105 då det var jättehalt och mycket snö
Citera
2011-01-29, 23:48
Bannlyst
Är inne på femte kuggningen. Kan hålla med om att dom 3 av kuggningarna går att hålla med i ett petigt perspektiv. Men den senaste uppkörningen var helt felfri enligt mig. Jag blev kuggad pågrund av byte i fil: Han påstod vid byte av fil så gick allt i denna ordning; Jag blinkar,tittar backspegeln sen byter. Grejjen var att jag tittade innan jag blinkade och sen blinkade och titta igen. Hela denna proceduren missuppfattade han.

Min upplevelse hittills med kontrollanter, är att dom är så jävla dryga. Den senaste jag körde upp med ville jag bara åka in i en skog och misshandla. Jag blev så förbannad när han berätta att jag hade kuggat för en sån minimal grej att jag sa emot för första gången. Jag sa att han upplevde det hela fel, men han bara nonchalera allt. Jag tänker inte köra upp på stället igen. Ibland funderar jag om trafikverket försöka forma sverige till det tredje riket. Det värsta med kuggningen är depressionen som kommer efter, jag får självmordstankar tillochmed
Senast redigerad av Hihowareyou 2011-01-29 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in